Är Nintendo 3DS rena skräpet?

Medlem
Är Nintendo 3DS rena skräpet?

Köpte nyss en 3DS för att frun ville spel ett spel där och själv fick jag Zelda a link between worlds.
Frun som använde den först sa att hon försökte ansluta till internet, men lyckades inte. Tänkte att hon har väl gjort något fel.

Själv jobbar jag inom IT så tänkte att det är väl lätt fixat. Tog bort de inställningar hon lagt till och sökte upp min router som hittades direkt och anslöt, skrev in lösenord noggrant. Funkade inte att ansluta! Testade några gånger till men den lyckades inte. Startade om min router, ändrade säkerhetsinställningar, ändrade SSID och allt möjligt, fungerade ändå inte. Testade ansluta till mitt gästnät, fungerade inte heller. Stängde av lösenord och gjorde nätverket till helt öppet, gick ändå inte att ansluta.

Värt att nämna är att jag har säkert anslutit 10 olika mobiltelefoner, 3 olika konsoler, TV och flera datorer till mitt Wifi och det är aldrig några problem. Bara för 3DSen. Testade även att ställa in allt manuellt med SSID, IP-adresser, DNS m.m., men fungerade inte.

Till slut gav jag nästan upp men tänkte testa en annan sak. Jag delade ut uppkopplingen på mobilen och anslöt och det fungerade direkt!

Vad fan är det då för skräp jag har köpt? Om alla trådlösa enheter jag någonsin har köpt fungerar med min router, men inte 3DS, men den fungerar på mobilen, vad fan ska man göra? Felanmäla den?

Medlem

Tog mig 1 minut att fixa internet till min 3DS, jobbar inte ens i närheten av att hålla på med IT...

Du kanske helt enkelt inte är så bra på ditt jobb...?

Medlem

" the 3DS does not accept WPA2-TKIP. Needs to be changed to WPA2-AES."

"Check your router and make sure that SSID is being broadcast. The N3ds doesn't seem to like it be hidden. "

Detta verkar vara vanligt förekommande fel, kanske testa detta?

Medlem

Jag hade problem att spela online ett tag. Det funkade perfekt när jag la in 3DS i DMZ. Förgående talare kan också vara inne på något.

Medlem

Hade samma problem häromdagen. Det löste sig genom att ta bort connection profile och skapa en ny profil. Nätverk och Nintendo går sällan bra ihop.

Edit: För övrigt så tror jag att 3DS inte är ett större fan av routrar som stöder 801.11n. I stort sätt alla av dagen routrar stöder b/g/n, men 3DS verkar föredra routrar där man bara kör med g. New 3DS har däremot stöd för n, och innan jag lyckades ha sönder min så upplevde jag aldrig några problem.

Medlem

OK efter att ha googlat till förbannelse och testat allt möjligt som inte fungerat så hittade jag ett inlägg där någon sa att han läst att 3ds inte stöder 802.11n så man måste sätta g/n mixed mode. (detta hade jag redan på).

Detta fungerade inte för denna person ändå så han testade att bara sätta 802.11g och då fungerade det. Jag testade samma sak men det fungerade inte. Testade då att sätta routern i endast 802.11b läge som är superlångsamt. DÅ JÄVLAR FUNGERADE DET!. Ursäkta caps, men jag blir så jävla less, ska ju inte behöva offra resten av mina wifi produkter att behöva köra i b läge bara för att 3dsen inte kan ansluta till annat.

Fortfarande, bör man då felanmäla den? OBS att den utdelning av anslutning som jag gjorde via mobilen var med 802.11g/n

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tog mig 1 minut att fixa internet till min 3DS, jobbar inte ens i närheten av att hålla på med IT...

Du kanske helt enkelt inte är så bra på ditt jobb...?

ganska dum kommentar eller hur? Vilken idiot som helst kan ansluta till ett SSID och skriva in ett lösenord, det är inte det som är problemet och i mitt fall har jag nu lyckats lista ut att det fungerar inte att ansluta om nätverket är inställt på 802.11 g, 802.11n eller 802.11g/n, endast 802.11b vilket jag inte accepterar och vilket ingen borde acceptera.

Skägg.
10 Chambers

Nintendos produkter är ökänt kassa på wifi. Tyvärr.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nintendos produkter är ökänt kassa på wifi. Tyvärr.

Ja jag har hört det från vissa, men jag har ju ett Wii och ett Wii U också (förutom allt annat) och dessa har aldrig strulat med Wifi. Kanske dom klantat sig just med 3DS?

Medlem
Skrivet av John.Blund:
Skrivet av kaealy:

Tog mig 1 minut att fixa internet till min 3DS, jobbar inte ens i närheten av att hålla på med IT...

Du kanske helt enkelt inte är så bra på ditt jobb...?

ganska dum kommentar eller hur? Vilken idiot som helst kan ansluta till ett SSID och skriva in ett lösenord, det är inte det som är problemet och i mitt fall har jag nu lyckats lista ut att det fungerar inte att ansluta om nätverket är inställt på 802.11 g, 802.11n eller 802.11g/n, endast 802.11b vilket jag inte accepterar och vilket ingen borde acceptera.

Bokstavligt talat första resultatet på Google:

Nintendo 3DS and Nintendo 3DS XL*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES), WPA2-PSK (TKIP)

New Nintendo 3DS XL*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES)
* WPA2-PSK (TKIP) is not supported by the New Nintendo 3DS XL

Nintendo 2DS*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES)

http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Läs kompatibiliteten, fungerar det inte är det fel på din 3DS. Är det för långsamt fanns alla specifikationerna tillgängliga innan köpet.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av John.Blund:
Skrivet av kaealy:

Tog mig 1 minut att fixa internet till min 3DS, jobbar inte ens i närheten av att hålla på med IT...

Du kanske helt enkelt inte är så bra på ditt jobb...?

ganska dum kommentar eller hur? Vilken idiot som helst kan ansluta till ett SSID och skriva in ett lösenord, det är inte det som är problemet och i mitt fall har jag nu lyckats lista ut att det fungerar inte att ansluta om nätverket är inställt på 802.11 g, 802.11n eller 802.11g/n, endast 802.11b vilket jag inte accepterar och vilket ingen borde acceptera.

Bokstavligt talat första resultatet på Google:

Nintendo 3DS and Nintendo 3DS XL*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES), WPA2-PSK (TKIP)

New Nintendo 3DS XL*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES)
* WPA2-PSK (TKIP) is not supported by the New Nintendo 3DS XL

Nintendo 2DS*
Wireless Frequency: 2.4 GHz Frequency
Wireless Modes: 802.11b, 802.11g
Wireless Security Modes: WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA-PSK (AES), WPA2-PSK (AES)

http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Läs kompatibiliteten, fungerar det inte är det fel på din 3DS. Är det för långsamt fanns alla specifikationerna tillgängliga innan köpet.

Ja då är det nog helt enkelt fel på min 3ds och jag får felanmäla den

Medlem

det är fel på din skräp router herr dator expert.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det är fel på din skräp router herr dator expert.

Har ju redan uteslutit det då allt annat i hemmet alltid fungerar utan problem, som wii, wii u, xbox360, ps4, tv, flera mobiltelefoner, laptop osv.

Medlem

a) sliden på sidan aktiverar wifi
b) virra inte in dig i DS-wifi inställningarna, det är ganska lätt om man klickar fel och inte letar efter alternativ
jag var inne där i två dar och rotade och just DS hade nog knappt stöd för ens WPA
c) uppdatera inte firmware på din 3ds för allt i världen förrän du läst på vad 11.0 innebär.

1
Skriv svar