It's alive...

JAM
Medlem
It's alive...

Tjenis...

Kanske inte så många minns det, men i början av 2000-talet så ändrade FZ policy från att använda nicknames till riktiga namn. Det var en del av breddningen som Fragzone genomgick vid tiden. Innan dess, på min tid som redaktionschef, så körde vi våra nicknames som avsändare av både nyheter och artiklar. Jag var för övrigt den som jobbade med att börja få in t ex spelrecensioner utöver spelnyheter, för det var recensioner jag hade arbetat med innan - på Passagen Spel.

Därför är jag nog ganska anonym som Erik Forsgren, men bland gamla läsare kanske ihågkommen som "JAM". Det fanns helger då alla andra hade roligare saker för sig, så jag tapetserade hela sajten med mina mer eller mindre intressanta nyheter, bara för att FZ skulle kännas som Sveriges spelsajt nr1 - som titeln i browsern påtalade.

Noterar att jag är oomnämnd på sidan om sajtens historia. Men det är väl för att mina två år som redaktionschef, då FZ transformerades från en renodlad Quake/3D-shooter-nyhetssajt till en bred spelsajt förmörkades av att jag sedan försökte göra något ännu bättre med stöd av Wallenbergs, men blev avbruten. Min lilla spelsajt, med en anställd, var dock den mest besökta på hela Spray-nätverket näst efter Spray Mail, Spray Date och Spraydio. På storsatsningen Spray Nyheter så satt det 20 pers och blödde pengar, men ändå blev jag utsatt för ett allvarligt samtal med chefen: "om du inte kommer upp i så här många unika så...". Då påtalade jag just det bisarra i det hela, eftersom jag hade fått tag i besökssiffrorna. Well, det var till ingen nytta... Spray/Lychos Europe kickade en kort tid senare alla inom firman som producerade inhemskt material och köpte in reklamtrams, så som det ser ut idag.

Går ingen nöd på mig, tvärt om. Det var ganska förödande för hobbyn gaming att arbeta med den varje dag, oftast alldeles för många timmar om dagen - dessutom. Heder till er som fortfarande fixar det. För mig var det som att bada i 16h per dygn, för att jag gillade att bada. Man blev inte så badsugen på sin lediga tid efter ett tag, om man säger så. Det satte faktiskt spår i åratal efteråt. Jag har fortfarande svårt att nörda in ordentligt i specifika spel, så som jag gjorde innan. Ungefär som när man halvt omedvetet börjar zappa till andra kanaler fast man kollar på en film som man har köpt, när den har en tråkig dip... Människan av idag.

Numera har jag glömt nästan alla namn på de som var med, då det begav sig. Eftersom jag mest kände dem via nicknames. Utom John Severinsson. Svårt att glömma det. Det var ju jag som anställde honom...

[https://www.youtube.com/watch?v=gD6-SRjwmhA]

PS. Det där var innan Youtube existerade. DS.

#blogg


signatur

JAM .:. jamworld.se .:.

Medlem
It's alive...

Minns musiken du gjorde då det begav sig, ligger fortfarande på datorn hemma, och spelas oftast i gott sällskap av gamla goa kväjkare.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

1
Skriv svar