Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo

Medlem
Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo

Det är ytterst sällan jag skriver inlägg men jag kan garantera att jag läser desto mer:)

För länge sedan skrev jag ett inlägg om att jag höll på att skriva en bok, vilket jag fick fin feedback på. Nu, efter cirka 6 år slit, varav inte bara denna, utan utkasten på uppfönarna (!) har satts på pränt finns nu min första del att "köpa/förboka", eller för den delen - stötta.

Innan jag fokuserar texten på min bok/mitt projekt vill jag först och främst tacka[http://www.fz.se/medlem/walter_iego] walter_iego för den underbara postern/bilden på hela mitt projekt!

Boken, "Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo", som jag har skrivit är en historisk spänningsroman som utspelar sig kring 100 f.kr. Allt jag har skrivit grundar sig på faktiska händelser men är, såklart, dels förskönat med fiktionens pensel, dels godtyckligt utvalt av mig. I cirka ett år forskade jag om en av Roms främsta fältherrar tillika statsmän; Gaius Marius. Mycket finns att säga om honom men jag tänker inte uppta din dyrbara tid med att läsa om detta nu, utan väljer att kortfattat beskriva honom.

Gaius Marius var en "novus homo", vilket kan översättas till "en ny man". I det antika Rom var släktled och tidigare bedrifter viktiga om man ville förta sig en karriär. En känd släktgren - gens - var den julianska, till vilken Julius Ceasar tillhörde. Marius hade ingen sådan men trots detta lyckades han med bedriften att bli konsul (jmf. "president"), inte bara en gång, utan hela sju gånger, varav fem kom vartefter varandra. Detta trots att lagen sade att det var tvunget att gå tio år mellan varje konsulskap! Utöver detta var det han som reformerade armén till en professionell sådan; den som vi tänker på idag då vi talar om Roms legioner. Innan hans reform var det likt medeltidens armékonstelationer, att var man utrustade sig själv och efter ett fälttåg begav man sig hem för att återgå till skörden. Hade det inte varit för Marius reform hade Rom, tveklöst, inte blivit den stormakt det kom att bli. Hade det inte varit för Marius mulåsnor hade vi nog ej haft Asterix & Obelix idag...

Mer axplock om denna fantastisk därjämte fashinerade man är att han inte bara stoppade uppror i rikets utkanter, utan han kom även att spela huvudrollen i ett inbördeskrig, gifta sig med Julius Caesars faster, och därmed bli en styvpappa för denne då dennes riktiga far gick bort, slåss mot såväl numidier som kimbrer et cetera.

Marius kom att göra så mycket för staden han höll så högt att han kom att föräras med epitetet "Roms tredje grundare", jämte Romulus och Remus.

Första delen i min bok är således klar men fortfarande återstår ett hinder - finansieringen. Mitt manus har varit inskickat till flera förlag och det är är många som har hört av sig via telefon (vilket inte är vanligt, då standard är ett mail med de vänliga orden "tack, men nej tack"). Jag har fått berättat för mig att manuset är bra, välskrivet, spännande och balanserat. Emellertid är genren smal och då bokbranschen är en bransch där marginaler tycks vara ledord har de valt att refusera mitt manus. Detta är inte ovanligt och det finns många kända författare om blivit refuserade; Agatha Christie, J.K. Rowling, Paolo Coelho, James Joyce m.fl.

Med denna fakta i handen har jag två val; att "ge upp" och hoppas på att försöka igen om X antal år, eller att istället själv försöka finansiera detta tryck och sedan, om (när!) det lyckas, kunna skicka ett syrligt ändock välmenande mail till dessa förlag med "Hate to say I told You so".

Att trycka upp böcker idag är ingen billig affär; inte om man vill ha gedigna och fina utgåvor. Jag är inte intresserad av någon sketen pocket eller dylikt. Nej, skall det vara skall det vara ordentligt. Således ämnar jag trycka upp böcker som är 135x210 mm, vars hårda och inbundna omslag (en del av detta är den skiss du ser nedan) är handmålat av en känd illustratör - Pernilla Dufwenberg.

Jag har inget intresse av att gå i vinst med detta projekt, då det är allt för svårt. Möjligtvis att en sådan kan infinna sig om det blir tal om att trycka ännu fler böcker eller om jag blir "uppköpt" av ett bolag (vilken dröm!). Följaktigen ämnar jag, att via Kickstarter, samla in en summa på 45 000 kr, vilket är kostnaden för att trycka upp min bok. Utpriset för boken är 230 kr (ink. moms). Personligen anser jag att 230 kronor är mycket för en bok, men då detta är bästa pris för att trycka ett begränsat antal böcker kan jag inte få till ett bättre sådant, då moms, skatter, banköverföroingar från USA till Sverige, kickstarters avgift et cetera gör sitt till. Om jag fick välja skulle jag gärna sätta ett pris på 180 kr, men nu är omkostnaderna som de är...tyvärr.

Alla som vill är fria att hjälpa mig nå denna summa och jag har valt därtill försökt att göra det som att du förbokar/köper min bok. På kickstarter kan du ge "rewards" (belöningar) till dem som bidrar till ett projekt. Jag har valt att göra fyra (eg. tre) stycken:

Brons: Bidra med 230-349 kr och få en bok (hämtas i Motala).

Brons 2: Bidra med 270-349 kr och få en bok (ink. frakt).

Silver: Bidra med 350-499 kr och få en bok (ink. frakt) med såväl en autograf som en personlig hälsning.

Guld: Bidra med 500 kr eller mer och få allt som ryms inom "silver" men också att få sitt namn på bokens inledande sidor under "Tack till..."

Om man bidrar med en summa under 230 kr får man tyvärr ingen bok men jag lyfter verkligen på hatten för att du vill hjälpa mig fullfölja mitt livsprojekt; min dröm; mitt allt. Skulle du vilja bidra med mer än 500 kr kan jag, trots att jag vill, inte ge mer än vad jag redan erbjuder. Jag skulle bli överlycklig men jag kan ej komma på några fler "rewards" att erbjuda... Och ett "tusen tack" känns något malplacerat.

Att bidra med pengar via kickstarster är snabbt, smidigt, enkelt och säkert. Kortfattat kan sägas att du väljer hur mycket du vill bidra med. Denna summa förblir på ditt konto och dras inte förrän när/om mitt mål, 45 000 kr eller mer nås samt då tiden på 60 dagar (min insamling pågår i 60 dagar) har löpt ut, som jag får pengarna på mitt konto. Innan dess äger jag dem inte. Skulle inte 45 000 kr nås kommer inga pengar att dras från ditt konto.

Då jag just nu befinner mig i ett lyckorus av sällan skådat slag, skriver jag det här och nu, så att det kommer på pränt; skulle en summa på 70 000 kr uppnås, kommer jag att bege mig till vår kära studentstad Lund, klä mig i toga likt den filosof jag är, knacka på Historiska Media:s dörr och överlämna min bok därtill läsa ett utdrag ur den. Allt till tonerna av ovan nämda låt av The Hives (självklart kommer allt att dokumenteras).

Jag kommer ej skriva mer här om mitt projekt, utan allt står att läsa på denna länk. Allt jag kan göra är att be dig hjälpa mig att slutföra mitt livsprojekt. Jag kan garantera dig en fin eskapism där såväl intriger som kärlek, värderingar, blod och spänning erbjuds!

Länk till mitt livsprojekt -
[https://www.kickstarter.com/projects/1146417490/marius-third-...]"Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo"

Skriver även länken i ren data:
https://www.kickstarter.com/projects/1146417490/marius-third-...

Jag hoppas ni finner det intressant!

#blogg

Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo

Det var riktigt kul att få vara med på ett hörn och hjälpa till. Lycka till!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Du satte verkligen pricken över det berömda "i:et"

Jag är extremt vidskeplig av mig så skriver: "T**k

Må väl!

Medlem

Kul projekt, och kul med ett samarbete inom FZ Ska definitivt stöttas.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Kul projekt, och kul med ett samarbete inom FZ Ska definitivt stöttas.

Hej!
Vad glad jag blir. Tittade nyss i min kickstartermail men såg inen ändring sedan imorse. Skriv om du får problem;)

Jag är så glad men framför allt tacksam att du vill bidraga:)

Tusen tack!
/Cristofer

Medlem
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av 73mpl4R:

Kul projekt, och kul med ett samarbete inom FZ Ska definitivt stöttas.

Hej!
Vad glad jag blir. Tittade nyss i min kickstartermail men såg inen ändring sedan imorse. Skriv om du får problem;)

Jag är så glad men framför allt tacksam att du vill bidraga:)

Tusen tack!
/Cristofer

Nu borde det synas!

Rocka vidare i den fria världen, dude

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av 73mpl4R:

Kul projekt, och kul med ett samarbete inom FZ Ska definitivt stöttas.

Hej!
Vad glad jag blir. Tittade nyss i min kickstartermail men såg inen ändring sedan imorse. Skriv om du får problem;)

Jag är så glad men framför allt tacksam att du vill bidraga:)

Tusen tack!
/Cristofer

Nu borde det synas!

Rocka vidare i den fria världen, dude

Det syns och det syns rejält! Jag blir rörd att du bidrar men helt mållös att du gör det med en sådan stor och betydande summa!

Hatten av (& long live rock 'n roll, hehe)
Tack

Mvh
Cristofer

Medlem

Då jag verkligen gillar Conn Igguldens böcker om Julius Caesar, så var jag tvungen att backa detta.

Medlem

Hej Jesperme!

Vad glad jag blir. Jag såg ditt dian bidrag och jag lyfter på hatten till din ära!!!!

Vet du fler i din vänskapskrets/släkt, sprid då gärna detta!!!

Ännu en gång; TUSEN TACK!!!

Mvh
Cristofer

Medlem

GJ! Keep up the awesome work!

Medlem

Tusen tack!

Mvh

Medlem

Är genren något för dig?
Nyfiken, hehehe.

Medlem

Roma Victrix!

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Är genren något för dig?
Nyfiken, hehehe.

Är egentligen ikke så bra på o läsa böcker övh Men om det ska läsas något så är historia aldrig fel

Medlem

"Bra på att läsa". Haha, med träning kommer färdighet;)

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

"Bra på att läsa". Haha, med träning kommer färdighet;)

Helt sant det

Medlem
Medlem

Tycker det ser ut att gå bra för kampanjen Jag gillar historiska romaner så jag gick in med 500:- för att stödja dig! Kör hårt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hej Xeran!

Tusen tack för detta! Ja, det ser ut att gå väl. Hoppas på lite PR kommande vecka, då jag har hört av mig till diverse tidningar (mer står att läsa på de "updates" jag skriver då och då via min Kickstarter).

Tusen tack för ditt bidrag/köp!

/Cristofer

Medlem

Tillägg; ser ej ditt köp/bidrag i min konfirmationsmail?....

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Tillägg; ser ej ditt köp/bidrag i min konfirmationsmail?....

Märkligt, jag har nämligen fått ett "Thanks for backing Marius - Third Founder of Rome - Novus Homo by Cristofer Andersson"-mail


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Bidrog du nu på morgonen? För summan, 31 700kr, har ej ändrats sedan igår kväll. Sedan ser jag ej ditt namn bland bidragna? Blir lite orolig här.....skulle du kinan CC:a mailet till mig? Vill bara reda ut så att inget fela med mitt projekt (hoppas du förstår).

Mali: roms3grundare@gmail.com

/Cristofer

Medlem

Jag vill gärna bidra med 500 kr om det inte är försent, jättepepp på att läsa din bok! Mitt bidrag kommer vid lön

Medlem
Skrivet av Selfdefense:

Jag vill gärna bidra med 500 kr om det inte är försent, jättepepp på att läsa din bok! Mitt bidrag kommer vid lön

Hej!

Ojojoj. Vad glad jag blir! Det är ej försent. Dock, du kan köpa den redan IDAG. Det är nämligen som så att summan dras ej från ditt kort förrän dagen efter att min Kickstarter går ut.
Du kan absolut vänta till lön, men jag skulle bli mycket glad om du kan tänka dig att "köpa" redan idag, för då håller jag min streak med minst ett köp/dag:)

Vill betona att du gör precis som du vill och vilket som känns bäst/tryggast för dig.
Oavsett blir det ju ett köp:)

Ditt bidrag och den entusiasm jag ser i ditt meddelande/kommentar ger mig en sådan glädje tillika tacksamhet!

Ännu en gång; tusen tack!

Med vänlig hälsning
Cristofer

Medlem

Ett starkt skäl till att jag bidrog med 500:- istället för att bara köpa boken var för att jag vill ha mitt namn i en bok


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Xeran:

Ett starkt skäl till att jag bidrog med 500:- istället för att bara köpa boken var för att jag vill ha mitt namn i en bok

Vem vill inte det?

Medlem
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av Xeran:

Ett starkt skäl till att jag bidrog med 500:- istället för att bara köpa boken var för att jag vill ha mitt namn i en bok

Vem vill inte det?

Sofokles har säkert studerat psykologi och kan allting om den mänskliga naturen och vet om hur egocentriska vi är och vill läsa vårt namn i en bok, därför satte han det som reward


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av Selfdefense:

Jag vill gärna bidra med 500 kr om det inte är försent, jättepepp på att läsa din bok! Mitt bidrag kommer vid lön

Hej!

Ojojoj. Vad glad jag blir! Det är ej försent. Dock, du kan köpa den redan IDAG. Det är nämligen som så att summan dras ej från ditt kort förrän dagen efter att min Kickstarter går ut.
Du kan absolut vänta till lön, men jag skulle bli mycket glad om du kan tänka dig att "köpa" redan idag, för då håller jag min streak med minst ett köp/dag:)

Vill betona att du gör precis som du vill och vilket som känns bäst/tryggast för dig.
Oavsett blir det ju ett köp:)

Ditt bidrag och den entusiasm jag ser i ditt meddelande/kommentar ger mig en sådan glädje tillika tacksamhet!

Ännu en gång; tusen tack!

Med vänlig hälsning
Cristofer

Jaha, ja jag har typ bara 500 kr på kortet just nu fram till lön, är du säker på att det inte dras direkt? Isåfall fixar jag det när jag kommer hem om nån timme

Medlem
Skrivet av Selfdefense:
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av Selfdefense:

Jag vill gärna bidra med 500 kr om det inte är försent, jättepepp på att läsa din bok! Mitt bidrag kommer vid lön

Hej!

Ojojoj. Vad glad jag blir! Det är ej försent. Dock, du kan köpa den redan IDAG. Det är nämligen som så att summan dras ej från ditt kort förrän dagen efter att min Kickstarter går ut.
Du kan absolut vänta till lön, men jag skulle bli mycket glad om du kan tänka dig att "köpa" redan idag, för då håller jag min streak med minst ett köp/dag:)

Vill betona att du gör precis som du vill och vilket som känns bäst/tryggast för dig.
Oavsett blir det ju ett köp:)

Ditt bidrag och den entusiasm jag ser i ditt meddelande/kommentar ger mig en sådan glädje tillika tacksamhet!

Ännu en gång; tusen tack!

Med vänlig hälsning
Cristofer

Jaha, ja jag har typ bara 500 kr på kortet just nu fram till lön, är du säker på att det inte dras direkt? Isåfall fixar jag det när jag kommer hem om nån timme

Det är helt säkert;)

Mvh

Medlem
Skrivet av Selfdefense:
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av Selfdefense:

Jag vill gärna bidra med 500 kr om det inte är försent, jättepepp på att läsa din bok! Mitt bidrag kommer vid lön

Hej!

Ojojoj. Vad glad jag blir! Det är ej försent. Dock, du kan köpa den redan IDAG. Det är nämligen som så att summan dras ej från ditt kort förrän dagen efter att min Kickstarter går ut.
Du kan absolut vänta till lön, men jag skulle bli mycket glad om du kan tänka dig att "köpa" redan idag, för då håller jag min streak med minst ett köp/dag:)

Vill betona att du gör precis som du vill och vilket som känns bäst/tryggast för dig.
Oavsett blir det ju ett köp:)

Ditt bidrag och den entusiasm jag ser i ditt meddelande/kommentar ger mig en sådan glädje tillika tacksamhet!

Ännu en gång; tusen tack!

Med vänlig hälsning
Cristofer

Jaha, ja jag har typ bara 500 kr på kortet just nu fram till lön, är du säker på att det inte dras direkt? Isåfall fixar jag det när jag kommer hem om nån timme

Svarar ännu en gång:

Detta är kopierat från Kickstarters sida (jag tror du kan vara LUGN, hehehe): Skriv gärna här i tråden när du köpt(förvisso grå jag ett mail men alltid kul med ett meddelande ei denna tråd. Vill gärna tacka dig offentligt!):

When is my card charged?

If the project you’re backing is successfully funded, your card will be charged when the project reaches its funding deadline. If the project does not reach its funding goal, your card is never charged.

If you've backed a project that's still live and you're seeing a charge on your bank statement, it's likely a temporary authorization of funds. The time it takes for an authorization to clear depends on the bank, but typically takes 1–3 days. You won't be charged for your pledge until the project you backed has ended successfully.

12
Skriv svar