Trafikverket vill att Pokémon Go ska begränsas i Sverige

Robot
Trafikverket vill att Pokémon Go ska begränsas i Sverige
Medlem
Trafikverket vill att Pokémon Go ska begränsas i Sverige

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Såg några stollar tidigare idag när jag var ut till biltema i Boländerna. De gick mitt i rondellen och sen till en parkeringsplats. Folk är inte riktigt sunda i knoppen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Naturligt urval?

Medlem
Skrivet av sakarias88:

Naturligt urval?

Håller med, i det långa loppet så slipper samhället belastningen av människor som inte tänker längre än telefonen räcker. Visst, det är en tragedi när någon dör eller skadar sig. Men det känns som dom ändå lever på lånad tid.

Medlem

Pinsamt att det ska behöva gå denna väg. Alla idioter har verkligen hittat ut nu när de "äntligen" kan gå utomhus. Om det nu är vuxna.

Och om det gäller barn, ta hand om era barn alla föräldrar.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Föräldrarna behöver ha koll på vad deras små barn gör med mobiltelefonen.

Om det hade varit vuxna eller tonåringar som varit så korkade att dom blivit överkörda av ett tåg när dom spelar Pokemon Go så får dom ärligt talat skylla sig själva. Ska inte behövas en spärr inuti spelet bara för att spärren i hjärnan har släppt för vissa.

Ja dom får skylla sig själva, men lokföraren då? Skall denne behöva lida pga andras idioti? Eller bilföraren? Ja osv. I en sådann olycka så är det inte bara idioten som får lida

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Kan vi inte bara bannlysa grinollar istället? Så trött på att se alla som hackar ner på andra människor.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Av alla spel som lanserats de senaste åren är det väl fantastiskt när ett spel som kräver fysisk rörelse blir populärt.

Medlem

Jag kanske låter känslokall. Men om folk är så dumma att de går på E4:an, järnvägar, Kör o fångar pokémon..Så kanske vi klarar oss utan dessa individer. Lite sunt förnuft att man undviker sådant.
Lägg ansvaret hos föräldrarna att lära ungarna vad som är rätt o fel. Och är det vuxna personer vi pratar om så..kanske vi klarar oss utan dem?

Medlem
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Medlem

Tycker det verkar skumt att man skulle förbjuda spelet bara för att ett riktigt få antal spelare inte kunde ta ansvar. Isånafall, förbjud alkohol, mobiler överlag, bilar, cyklar, skor, slipsar, vissa attityder, läkare, människor osv i all oändlighet. sen att folk stör sig och irriterar sig på saker de självs inte tycker är roligt, de är en helt annan sak, kanske bör man prata med någon om det.

Medlem

Jag fattar inte att folk måste gå på ställen som är farliga osv!? man behöver ju inte äns gå nära sakerna i spelet för att kunna trycka på dom och plocka det som ska plockas eller fånga det som ska fångas !? Hur svårt ska det va liksom...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Då ska allt som missbrukas bannlysas.

Medlem
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Det är inte spelet som krävt liv, det är personen själv som orsakat att hans liv gick åt. Du kör med samma skeva logik som moraltanterna gör när det kommer till våldsamma spel och hur dom tydligen påverkar människor.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Då ska allt som missbrukas bannlysas.

är ju inte ens spelets fel, det är ju personerna som är dumma i huvudet

Medlem
Skrivet av ompalompa:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Det står att appen var igång och telefonen olåst, så det låter som att han spelade...

Det är kul att folk har kul, men det kommer ske fler olyckor...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Nej, det är tveklöst världens bästa spel genom alla tider. Så tycker du ska lugna ner dig några hekto

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av ompalompa:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Det står att appen var igång och telefonen olåst, så det låter som att han spelade...

Det är kul att folk har kul, men det kommer ske fler olyckor...

Poängen var att det kunde varit vilken app som helst. Det är väl för fan upp till personen som kör att inte spela spel under tiden, inte företaget som skapade spelet.

Jisses.

Helvete vad folk ska vara kalla här i kommentarerna.

ELF
Medlem
Skrivet av magma:

Såg några stollar tidigare idag när jag var ut till biltema i Boländerna. De gick mitt i rondellen och sen till en parkeringsplats. Folk är inte riktigt sunda i knoppen.

Är pokéstopp mitt i rondellen här också. Är nog i fler rondeller det är så. Men man ska ju inte behöva stå i rondellen för att nå. Borde räcka att stå vid sidan om på gångbana, etc...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vi inte bara bannlysa hela spelet? Så jävla trött på att se alla som går och tittar ner i telefonen. Som om det inte vore illa nog?

Den enda skillnaden är väl att det är fler som är ute och går. Att folk kollar på mobilen är inget nytt. Själv uppskattar jag spelet.

Medlem

Det där med att folk går in i rondeller och så vidare är skevt. Vi har en här också men man måste inte stå en meter från en plats. Du kan stå upp till 40 meter bort(om inte mer).

Vad som borde göras är väl att Nintendo informerar spelaren lite tydligare så att folk inte tror att de måste befinna sig så jäkla nära?

Medlem

yep. banna spelet som får folk att gå ut istället för att sitta inne 24/7

bra jobbat

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Det där med att folk går in i rondeller och så vidare är skevt. Vi har en här också men man måste inte stå en meter från en plats. Du kan stå upp till 40 meter bort(om inte mer).

Vad som borde göras är väl att Nintendo informerar spelaren lite tydligare så att folk inte tror att de måste befinna sig så jäkla nära?

Ja, det borde niantic (utvecklarna) göra. Och dessutom revidera pokestops och var saker spawnar.

Medlem

Jag ser ärligt talat ingen skillnad på det här och att köra full. Det är precis lika illa och precis lika livsfarligt. Skillnaden är att dom flesta lär sig att man inte ska dricka och köra sen barnsben.
Kan se om 5-10 år att man berättar om den där morbrorn man skulle kunna ha om han inte kört ihjäl sig medan han spelade Pokemon Go, på samma sätt som en annan som liten fick höra talas om folk som kört fulla och dött i trafiken.
Den trista sanningen är att det förmodligen kommer stryka med en hel del innan man kommer till insikt att man borde hålla koll på sin omgivning när man är i trafiken och på allmänna platser.
Vad som behövs är föräldrar som sätter ett gott exempel och kanske även seriösa uppmaningar från t.ex. trafikverket och polisen att det kan gå riktigt illa om man inte håller koll.

Medlem
Skrivet av DasBeerBoot:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Det är inte spelet som krävt liv, det är personen själv som orsakat att hans liv gick åt. Du kör med samma skeva logik som moraltanterna gör när det kommer till våldsamma spel och hur dom tydligen påverkar människor.

Skrivet av ompalompa:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Alltså, tråden handlade om att Trafikverket varnade om farorna, som bland annat handlade om Pokemon Go-spelande. Nyheten och olyckan som jag länkade till rörde just det.

Annars är det som ni och andra är inne på - det kunde ha varit vilken app som helst.

Personligen så har jag nog med dödsolyckor som rör pillande med annat som distraherar från bilkörningen. Jag har ett dödsfall inom familjen redan och blir redigt trött på folk som inte fattar att man skall låta bli att kolla mobilen samtidigt som man kör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av DasBeerBoot:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Det är inte spelet som krävt liv, det är personen själv som orsakat att hans liv gick åt. Du kör med samma skeva logik som moraltanterna gör när det kommer till våldsamma spel och hur dom tydligen påverkar människor.

Skrivet av ompalompa:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Alltså, tråden handlade om att Trafikverket varnade om farorna, som bland annat handlade om Pokemon Go-spelande. Nyheten och olyckan som jag länkade till rörde just det.

Annars är det som ni och andra är inne på - det kunde ha varit vilken app som helst.

Personligen så har jag nog med dödsolyckor som rör pillande med annat som distraherar från bilkörningen. Jag har ett dödsfall inom familjen redan och blir redigt trött på folk som inte fattar att man skall låta bli att kolla mobilen samtidigt som man kör.

Poängen är återigen att det är människan i fråga som bär ansvar över dennes handlingar, om det är köra rattfull, spela pokemon go när denne kör, eller smsa när denne kör. Du skyller inte på alkoholen när någon kör rattfull, eller på teleoperatören när någon smsar. Det är helt orimligt att lägga ansvaret på utvecklaren av en produkt bara för att en del individer använder denna produkt oansvarigt.

Medlem

Folk har sina telefoner framme hela tiden oavsett spelet, visst kanske en del blir lite mer oförsiktiga och inte tänker sig för. Men ärligt talat om de är så dumma så skulle det nog ändå hända förr eller senare ändå... det är inte spelets fel att folk är så tröga.

Natural selection.

123
Skriv svar