Hittar inte m2 disk i bios men funkar att boota windows 10! (alienware 15 r2)

Medlem
Hittar inte m2 disk i bios men funkar att boota windows 10! (alienware 15 r2)

Har en alienware 15 R2 som är ca 2 veckor gammal. Problem uppstod när ett nyinförskaffat Samsung 950 pro (512 gb) kom in i bilden. Lyckades efter lite strul att installera win10 och datorn bootar in till windows. Original disken (7500 rpm på 1 tb) är urkopplad.

Däremot har detta uppstått:

1. Bioset hittar inte m2-disken när man går in i setup. Däremot bootar datorn som tidigare nämnt windows. Kort man kan förklara att m2-disken inte ens existerar i bios.

2. Bootar extremt slött före windows-login. Tar säkert 2-3 gånger längre tid (45-60sek) än med original-disken.

3.Väl inne i windows arbetar hårddisken väldigt snabbt. Får väl ut en 75-85% (1600mb/1500mb r/w) av utlovad hastighet. Däremot inte i samma nivå som andra fått den att arbeta i.

Har testat:

Installerat NVMe-drivisar från samsung för 950 pro.

Flashat till senaste bios.

Kionix sensor: Inaktiverat, tagit bort, installerat om och uppdaterat. Fortfarande lika slö att boota.

Lösning till detta problem ersätts med en peng!

Medlem

Kör du bara med den disken? Ingen SATA disk? I så fall så kan du testa med att ändra inställningen på SATA Operations i BIOS. Har sett många som har samma problem som du med just NVMe SSD i kombination med laptops, och att avaktivera SATA Operations, alternativt ändra från AHCI till RAID eller tvärtom, verkar funka för många.

Hjälper inte detta så är det nog bäst att du vänder dig till både Dells och Samsungs support och hör om de har någon fix, eller åtminstone ge dem ett problem att lösa. Annars är det nog bara att invänta en uppdatering. Var glad att du åtminstone ser den i Windows. För många är det tvärtom. Ser den i BIOS men inte i Windows Hoppas att du får till det i alla fall!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kör du bara med den disken? Ingen SATA disk? I så fall så kan du testa med att ändra inställningen på SATA Operations i BIOS. Har sett många som har samma problem som du med just NVMe SSD i kombination med laptops, och att avaktivera SATA Operations, alternativt ändra från AHCI till RAID eller tvärtom, verkar funka för många.

Hjälper inte detta så är det nog bäst att du vänder dig till både Dells och Samsungs support och hör om de har någon fix, eller åtminstone ge dem ett problem att lösa. Annars är det nog bara att invänta en uppdatering. Var glad att du åtminstone ser den i Windows. För många är det tvärtom. Ser den i BIOS men inte i Windows Hoppas att du får till det i alla fall!

Min kunskap brister något inom bios men ska testa det du tipsat om efter jobbet. Återkommer tack tipsen!

Medlem

Kikade på min då jag kör samma disk fast 256GB disken, och min syns inte heller I BIOS, dock får jag ut hastigheterna som är speccade.

Det jag vet om 512GB disken är att den faktiskt är stora problem med värmen den skickar ut och kommer tappa prestanda relativt fort, kan tänka mig den slår I värme taken mycket fortare I laptop.

Däremot skall den inte vara trög att boota, Från jag trycker på startknappen tills jag är I windows är det kanske 3 - 4 sekunder.

Skulle råda dig googla på datorn och m.2 disken och se hur du skall ställa in bios för det! och som sagt, vet inte helt säkert om du faktiskt ens skall se disken I bios då drivrutinerna för disken laddas I det moment windows bootas!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kör du bara med den disken? Ingen SATA disk? I så fall så kan du testa med att ändra inställningen på SATA Operations i BIOS. Har sett många som har samma problem som du med just NVMe SSD i kombination med laptops, och att avaktivera SATA Operations, alternativt ändra från AHCI till RAID eller tvärtom, verkar funka för många.

Hjälper inte detta så är det nog bäst att du vänder dig till både Dells och Samsungs support och hör om de har någon fix, eller åtminstone ge dem ett problem att lösa. Annars är det nog bara att invänta en uppdatering. Var glad att du åtminstone ser den i Windows. För många är det tvärtom. Ser den i BIOS men inte i Windows Hoppas att du får till det i alla fall!

Om du inte har diskar som du skall köra i RAID så kan du inte slå på det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Bojkott:

Kör du bara med den disken? Ingen SATA disk? I så fall så kan du testa med att ändra inställningen på SATA Operations i BIOS. Har sett många som har samma problem som du med just NVMe SSD i kombination med laptops, och att avaktivera SATA Operations, alternativt ändra från AHCI till RAID eller tvärtom, verkar funka för många.

Hjälper inte detta så är det nog bäst att du vänder dig till både Dells och Samsungs support och hör om de har någon fix, eller åtminstone ge dem ett problem att lösa. Annars är det nog bara att invänta en uppdatering. Var glad att du åtminstone ser den i Windows. För många är det tvärtom. Ser den i BIOS men inte i Windows Hoppas att du får till det i alla fall!

Om du inte har diskar som du skall köra i RAID så kan du inte slå på det.

Vissa RAID controllers tillåter att köra en eller flera diskar utan att behöva RAID:a ihop dem. Vet dock inte om Dell använder så pass bra controllers som tillåter detta, och vet heller inte hur effektiv denna lösning är när man inte ser disken i BIOS. Känns mer som att det kan ge effekt om man inte ser den i Windows. Men kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Edit: Hittade en video med någon snubbe som går igenom sina BIOS-inställningar, och han verkar köra SATA controllern i RAID mode och har även likadan disk som TS.

Medlem

Tänkte bara informera (nu i efterhand) att det var moderkortet som var korrupt. Dell skickade en tekniker som bytte moderkortet vilket löste problemet. Däremot uppstod flera nya problem som slutade med att DellL erbjöd sig att endera köpa tillbaka datorn eller skicka en helt ny. Väldigt unikt att Dell erbjöd sig att köpa tillbaka datorn. De lagar ALLTID datorerna, alternativt får du en ny. Jag valde pengarna. För er som inte har någon erfarenhet av att köpa dator direkt från Dell så är det ett starkt tips. Har troligen en av världens bästa tekniskt support.

Tack för alla tips och råd!

1
Skriv svar