"Köpa grisen i säcken"...

Medlem
"Köpa grisen i säcken"...

För åtta dagar sedan startade jag en Kickstarter i syfte att insamla 45 000 kr för att kunna finansiera trycket av min bok, Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo.

På denna tid har jag sålt för/samlat in hela 31 700 kr! Detta är smått fantastiskt. Många har skickat mail, meddelanden, duvor, ugglor...ja, meddelanden i alla dess form, i vilka de frågar om det finns något att provläsa från mitt alster. Jag har tidigare varit lite kluven till hur jag skall göra; servera en par sidor ur mitt alster, ett helt kapitel, en del av boken, ett par stycken, inget etc.?

Efter lite dividerande med såväl mig själv som mina närmaste har jag tagit beslutet att jag bjuder på hela min prolog därtill min ordlista. För er som genast ryggar undan då ni läser begreppet "ordlista", kan ni återigen bli lugna, för det är inte så farligt/tungt som det låter. Ordlistan är menad som ett hjälpmedel då jag har som syfte att i boken vara så autentiskt som möjligt. Därtill finns inga nutida översättningar på mycket av de begrepp som användes inom den romerska armén. Det finns t.ex. ingen svensk motsvarighet till "hastati", "principes", "triari" etc.

Min prolog finner ni på denna länk:
https://dochub.com/cristoferandersson/6XzRw9/prolog-gaius-mar...

Min Kickstarter finner ni på denna länk:
https://www.kickstarter.com/projects/1146417490/marius-third-...

Undrar ni något, tveka ej skriva en kommentar eller maila mig på: roms3grundare@gmail.com

Det är flera här på/från FZ som har stött mig. Detta bevisar ännu en gång att den gemenskap, den omsorg som råder här;den vi alla har för varandra, är inget annat än beundransvärd!!

/Cristofer

#blogg

Medlem
"Köpa grisen i säcken"...

Fantastiskt att Kickstarter används till dessa typer av projekt också! Man är så van med att höra om spel och det är lätt att tänka att det är det enda som backas där


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ja, det är verkligen fantastiskt!
Är du en "backare"?

Om inte så kanske en julklapp? Gåva? varje släkt har alltid en bokmal, haha! Boken är ju färdigskriven men pga. Kickstarterns tid samt tryckeriets dito, kommer den först november:)

/Cristofer

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Ja, det är verkligen fantastiskt!
Är du en "backare"?

Om inte så kanske en julklapp? Gåva? varje släkt har alltid en bokmal, haha! Boken är ju färdigskriven men pga. Kickstarterns tid samt tryckeriets dito, kommer den först november:)

/Cristofer

Haha, har tyvärr ingen i släkten som är intresserad av den härtypen av böcker. Här har vi bara Harry Potter och GoT-fans Skulle jag inte börja plugga nu till hösten och haft en heltidsanställning istället hade jag backat


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Sofokles-:

Ja, det är verkligen fantastiskt!
Är du en "backare"?

Om inte så kanske en julklapp? Gåva? varje släkt har alltid en bokmal, haha! Boken är ju färdigskriven men pga. Kickstarterns tid samt tryckeriets dito, kommer den först november:)

/Cristofer

Haha, har tyvärr ingen i släkten som är intresserad av den härtypen av böcker. Här har vi bara Harry Potter och GoT-fans Skulle jag inte börja plugga nu till hösten och haft en heltidsanställning istället hade jag backat

Respekt

Harry Potter har en hedersplats i min bokhylla!
Beträffande GoT har jag svårt för fantasy (i bokform) generellt (klarade Bilbo och tvingade mig igenom Sagan om Ringen-böckerna). Filmerna/serien däremot....mäktigt/mäktiga

/Cristofer

Medlem

Lite stavfel i din text på kickstarter (den engelska delen).

"plus/minor zero" - minus, alternativt "break even".
"partly suppress more books" - press

En fråga: Om du nu visste att det är en rätt så smal målgrupp i Sverige, varför valde du då att inte skriva den på Engelska redan från början?

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Lite stavfel i din text på kickstarter (den engelska delen).

"plus/minor zero" - minus, alternativt "break even".
"partly suppress more books" - press

En fråga: Om du nu visste att det är en rätt så smal målgrupp i Sverige, varför valde du då att inte skriva den på Engelska redan från början?

Tack för denna upplysning!

Som svar på din fråga: Jag började författa denna bok hösten 2009. Då var det enbart ett nöje i att skriva. Tanken att skriva en HEL bok fanns inte. Ej heller det, numer helt surrealistiska, att ge ut den. Skrivandet var, och är, något som alltid har funnits inom mig och som ett sätt att hantera mina känslor, tankar etc.
Hösten 2009 hade jag en extra svår tid i mitt liv och skrivandet blev då det hjälpmedel jag tog till att hantera allt runtomkring mig. En sidan blev två, två blev fyra etc.

Att skriva på engelska har aldrig funnit en tanke om. Jag skriver främst för mig själv, främst för en svensk publik. Dock, om denna bok nu säljer bra kommer jag att översätta mitt alster.

Att genren var smal, det visste jag. Men ska jag låta mig hindras/lyda detta? Nej, varför istället inte bevisa att det visst finns ett intresse? Jag är en person som anser att det finns två saker du kan göra i livet:
1. Ge upp
2. Ge allt.

Genom att köpa min bok/bidraga till projekt stödjer man dels mig och mitt fortsatta skrivande (del 2 håller just nu på att skrivs), dels visar man såväl envar förlag som "Sverige" att det visst finns ett intresse och att förlagen MÅSTE våga släppa fram nya och spännande idéer, genrer etc.

Jag hoppas detta besvarar din fråga:)

Mvh
Cristofer

Medlem
Skrivet av Sofokles-:
Skrivet av BeeJac:

Lite stavfel i din text på kickstarter (den engelska delen).

"plus/minor zero" - minus, alternativt "break even".
"partly suppress more books" - press

En fråga: Om du nu visste att det är en rätt så smal målgrupp i Sverige, varför valde du då att inte skriva den på Engelska redan från början?

Tack för denna upplysning!

Som svar på din fråga: Jag började författa denna bok hösten 2009. Då var det enbart ett nöje i att skriva. Tanken att skriva en HEL bok fanns inte. Ej heller det, numer helt surrealistiska, att ge ut den. Skrivandet var, och är, något som alltid har funnits inom mig och som ett sätt att hantera mina känslor, tankar etc.
Hösten 2009 hade jag en extra svår tid i mitt liv och skrivandet blev då det hjälpmedel jag tog till att hantera allt runtomkring mig. En sidan blev två, två blev fyra etc.

Att skriva på engelska har aldrig funnit en tanke om. Jag skriver främst för mig själv, främst för en svensk publik. Dock, om denna bok nu säljer bra kommer jag att översätta mitt alster.

Att genren var smal, det visste jag. Men ska jag låta mig hindras/lyda detta? Nej, varför istället inte bevisa att det visst finns ett intresse? Jag är en person som anser att det finns två saker du kan göra i livet:
1. Ge upp
2. Ge allt.

Genom att köpa min bok/bidraga till projekt stödjer man dels mig och mitt fortsatta skrivande (del 2 håller just nu på att skrivs), dels visar man såväl envar förlag som "Sverige" att det visst finns ett intresse och att förlagen MÅSTE våga släppa fram nya och spännande idéer, genrer etc.

Jag hoppas detta besvarar din fråga:)

Mvh
Cristofer

Ja tack så mycket för ditt utförliga svar! Är dock själv ingen större läslus då mina dagar går ut på att läsa hundratals mejl redan... Kopplar av gör jag med gaming. Vart lite nyfiken bara då jag älskade Robert Harris första bok (i serien) Imperium.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Lite stavfel i din text på kickstarter (den engelska delen).

"plus/minor zero" - minus, alternativt "break even".
"partly suppress more books" - press

En fråga: Om du nu visste att det är en rätt så smal målgrupp i Sverige, varför valde du då att inte skriva den på Engelska redan från början?

Det är Print.. Inte Press
Press är Media


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av BeeJac:

Lite stavfel i din text på kickstarter (den engelska delen).

"plus/minor zero" - minus, alternativt "break even".
"partly suppress more books" - press

En fråga: Om du nu visste att det är en rätt så smal målgrupp i Sverige, varför valde du då att inte skriva den på Engelska redan från början?

Det är Print.. Inte Press
Press är Media

Du har självklart rätt, men det förutsätter att de skrivs ut och inte tryckpressas!

Du har snart nått målet på Kickstarter Grattis i förskott.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du har snart nått målet på Kickstarter Grattis i förskott.

Jag säger "tack" i förskott. Dock, även om SUMMAN 45 000 kr nås är detta bara ett DELmål. Jag är säker på min sak och mitt alster. Marius är en bra bok och en bra första del i en planerad serie. Absolut gläds jag med att summan snart är uppnådd och jag är extremt tacksam till ålål som hjälper till på alla olika sorters vis men jag vill nå så många läsare som möjligt. Kampen har bara börjat. David har omfamnat stenen och gör sig beredd. Goliat skall falla

Ännu en gång; ett stort tack för din hjälp. Det andas professionalism!!!!

/Cristofer

1
Skriv svar