Biowares forum går i graven

Robot
Medlem
Biowares forum går i graven

Märkliga skäl. Nu hänger jag inte på dessa forum men ser inte hur YouTube eller för den delen Reddit skulle kunna ersätta den typ av mötesplats dessa forum är för fansen. Konstiga beslut har ju tagits förr.

Medlem

Trist, en artefakt som vittnar om när Bioware var som bäst försvinner. Lirar fortfarande Neverwinter Nights på en av de få seriösa rollspelsservrarna som finns kvar, en saga som för min egen del började med en PC Gamer artikel om Nordock.

Kanske är det en av de mest briljanta funktionerna som implementerats i en spelserie; den som låter spelare skapa sina egna små 'MMO:s'.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Märkliga skäl. Nu hänger jag inte på dessa forum men ser inte hur YouTube eller för den delen Reddit skulle kunna ersätta den typ av mötesplats dessa forum är för fansen. Konstiga beslut har ju tagits förr.

Det verkliga skälet är att dom fått märkbar kritik på senaste tiden, och hot om banningar har inte lyckats tysta kritikerna på deras forum.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Moderator | Testpilot

Men.. Varför? Låt forumet vara uppe och låt fans diskutera deras titlar på ett och samma ställe.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Medlem

Detta är inget nytt fenomen. T.ex Wizards of the coast gjorde samma grej. Det var inte så myhcket konspirationsteorier som uppstod då.

Medlem

För en som inte besöker så många nyhetssidor och forum, utan mest hänger på FZ: hur många forum där ute finns det, som inte är knytna till en viss utvecklare eller utgivare?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hängde en del i samband när DA:O släpptes och innan ME2 kom. Man laddar ju ner DLC's till bägge spelen där ifrån fortfarande? Frågan är vad som blir av det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

k3m
Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av Tabula:

Märkliga skäl. Nu hänger jag inte på dessa forum men ser inte hur YouTube eller för den delen Reddit skulle kunna ersätta den typ av mötesplats dessa forum är för fansen. Konstiga beslut har ju tagits förr.

Det verkliga skälet är att dom fått märkbar kritik på senaste tiden, och hot om banningar har inte lyckats tysta kritikerna på deras forum.

det är ett vettigt påstående som förklarar ett idiotiskt beslut.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av Tabula:

Märkliga skäl. Nu hänger jag inte på dessa forum men ser inte hur YouTube eller för den delen Reddit skulle kunna ersätta den typ av mötesplats dessa forum är för fansen. Konstiga beslut har ju tagits förr.

Det verkliga skälet är att dom fått märkbar kritik på senaste tiden, och hot om banningar har inte lyckats tysta kritikerna på deras forum.

Vad vet du om det? Är du en fluga på väggen?

Det är skillnad på kritik och rent och hat från folk som känner sig kränkta av speldesign.

Ambassadör
Xbox

Kim Jong EA i farten igen.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Lärde mig att skriva hyfsat bra på engelska genom deras forum när jag hängde där och diskuterade Baldur's Gate, Neverwinter Nights, KotOR och i slutändan Dragon Age.
Sedan med Mass Effect kom det för mycket noobs(människor med "fel" åsikter) för att jag skulle orka vara kvar och deras spel slutade även att intressera mig.

Medlem

Inte speciellt förvånande, moderatorerna där har egentligen aldrig gjort ett bra jobb. En gång i tiden så behövdes det inte så mycket men runt ME2/DA2 så började växa en hel del näthat där, inte kritik, utan helt enkelt väldigt ohyfsade personer som fick alltför stort spelrum och det gjordes ingenting åt det.

Moderatorerna knappt var där, dom var bara aktiva under kontorstid, så helgerna var ren anarki. Och så höll det på i flera år utan att något gjordes för att fixa det. Så en väldigt stor del av forumbefolkningen som gjorde forumet till en trevlig plats fick nog, och stack därifrån.

När man har oerhört många medlemmar på ett forum, så behövs det bra moderatorer i stort sett dygnet runt, Bethesda har lyckats rätt bra med det i mitt tycke. Fast jag gillar inte längre Bethesdas forum nu för tiden heller, tidigare i år så bytte dom forum-mjukvara och det nya, Jive, är en riktig plåga, så ovänligt.

Medlem

Det var ett väldigt märkligt beslut, faktiskt. Det finns en hel del posters på det där forumet, ovanligt många för att handla om mestadels singleplayer. Har själv skrivit både ett och annat inlägg där genom åren.

Man får försöka att se positivt på det. Kanske de lägger energi på att göra support-delen brukbar? ....Nej?

Medlem

av allt glöms det att nämna steam...

Medlem

Varför ta ner ett forum? Knappast en ekonomisk utgift som får ett mastodontbolag att gå på knäna.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

youtube lol


signatur

Meep!

Medlem

snart går väl bioware i graven.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Känns som ett desperat drag. Men stämningen på deras forum har å andra sidan varit usel i flera år. Många som postar där gör det för att de hatar Bioware och inte för att diskutera spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Knepiga skäl! Internetforum som format att diskutera på är knappast på väg att dö ut, youtube, twitter, facebook och liknande sociala medier ersätter knappast djupgående mångsidiga diskussioner kring spel. För vem fan vill ha ingående diskussioner och debatter kring spel på youtube? Det lär inte funka över huvud taget.

Tror snarare Bioware är trötta på det dåliga debattklimatet på deras forum, rent hat i allmänhet och ibland riktat mot deras anställda och inte minst, den massiva kritiken som kom i samband med ME3.

Kollar ibland in andra spelföretags forum, där finns det massiva trådar om deras spel, guider, hjälpsamma personer, aktiva mods och ibland även utvecklarna själva som deltar. Bioware försökte inte ens skapa något liknande och kritik har de aldrig varit bra att ta till sig, även när den är välskriven och rättfärdig.

Medlem
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

"Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig." - Wikipedia

Står ingenting ovan om att det enbart är stater som kan censurera. Jag har aldrig nämnt något om yttrandefrihet, det var du som tog upp det.

Ifall kritiken hade varit obefogad borde de inte ha något problem med bemöta den eller hur? Detta är säkerligen på EA:s initiativ, de förändrade företaget som jag en gång beundrade och som står för många av min barndoms fina minnen.

Medlem
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

"Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig." - Wikipedia

Står ingenting ovan om att det enbart är stater som kan censurera. Jag har aldrig nämnt något om yttrandefrihet, det var du som tog upp det.

Ifall kritiken hade varit obefogad borde de inte ha något problem med bemöta den eller hur? Detta är säkerligen på EA:s initiativ, de förändrade företaget som jag en gång beundrade och som står för många av min barndoms fina minnen.

Varför är de skyldiga att bemöta din kritik? Skriver jag en bok har jag ingen skyldighet att höra vad mina läsare tycker om den, än mindre anpassa min nästa efter deras önskemål. Det kanske kan vara smidigt eftersom du gett mig av dina pengar och jag kan tänkas vilja ha mer av dem. men knappast något du kan kräva av mig. Min relation som skapare till dig som konsument består bara i att du köpt min produkt eller lät bli.

De senaste åren har folk verkligen fått någonslags övertro till att deras åsikt skulle vara värd något för nån annan. Bisarrt!

Medlem
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

"Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig." - Wikipedia

Står ingenting ovan om att det enbart är stater som kan censurera. Jag har aldrig nämnt något om yttrandefrihet, det var du som tog upp det.

Ifall kritiken hade varit obefogad borde de inte ha något problem med bemöta den eller hur? Detta är säkerligen på EA:s initiativ, de förändrade företaget som jag en gång beundrade och som står för många av min barndoms fina minnen.

Du väljer att kolla upp en definition men väljer att ignorera en annan. Kolla upp vad yttrandefrihet innebär istället. Censur går det inte att kalla någonting för om det inte finns någon yttrandefrihet som blir tystad i frågan.

Om du är i mitt hem och du svär inför mina barn och säger olämpliga saker och jag ger dig valet att hålla tyst samt upphöra med detta, eller bli utkastad från mitt hem, censurerar jag dig då? Försök säga ja, bara försök. Försök säga att svaret är ja, utan att låta absurd.

Svaret är självklart nej, det är inte censur. Du har ingen yttrandefrihet i mitt hem, det är mina regler som gäller. Du bryter mot mina regler, ergo är du inte välkommen. Detta är inte censur. Det är upphållandet av reglerna i min privata egendom.

Och det är exakt så som det fungerar på forum ägda av privata företag med. Det är deras privata egendom, med deras regler. När du vistas där så accepterar du deras regler, eller blir utkastad. Detta är inte censur. Det är upphållandet av deras regler i deras privata egendom.

Edit: du har tagit upp yttrandefrihet implicit eftersom yttrandefriheten är en fundamental del av den här diskussionen i sig själv. Du talar om du din rätt att uttrycka dig och säga vad du tycker. Ergo pratar du om yttrandefrihet om du pratar om censur. Allvar, försök inte mena på att dessa är separata saker, för det är det inte.

För att ge ett annat konkret exempel: du väljer att skriva en insändare till en tidning. Tidningen vägrar publicera den för att den anses vara olämplig enligt deras policies som företag. Är det censur av dem att neka dig rätten till att få din insändare publicerad? Självklart inte.

Medlem
Skrivet av Moortis:
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

"Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig." - Wikipedia

Står ingenting ovan om att det enbart är stater som kan censurera. Jag har aldrig nämnt något om yttrandefrihet, det var du som tog upp det.

Ifall kritiken hade varit obefogad borde de inte ha något problem med bemöta den eller hur? Detta är säkerligen på EA:s initiativ, de förändrade företaget som jag en gång beundrade och som står för många av min barndoms fina minnen.

Varför är de skyldiga att bemöta din kritik? Skriver jag en bok har jag ingen skyldighet att höra vad mina läsare tycker om den, än mindre anpassa min nästa efter deras önskemål. Det kanske kan vara smidigt eftersom du gett mig av dina pengar och jag kan tänkas vilja ha mer av dem. men knappast något du kan kräva av mig. Min relation som skapare till dig som konsument består bara i att du köpt min produkt eller lät bli.

De senaste åren har folk verkligen fått någonslags övertro till att deras åsikt skulle vara värd något för nån annan. Bisarrt!

Du svarade på din egen fråga: hade de varit intresserade av att upprätthålla någon sorts relation med sina kunder hade de kunnat sålla bort trollen och faktiskt föra en dialog. Självklart är våra åsikter om RPG:er viktiga för dem som livnär sig på att skapa sådana.

Ifall de inte längre uppfyller våra behov så går vi över till konkurrenten helt enkelt, vilket är precis det vi f.d Bioware-fans gjort. Häpp!

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Zelements:

Censur, de klarar inte av att lura oss hardcore-fans längre så det är locket på. Detta följer en tragisk trend vi sett de senaste åren där allt fler kommentarsfält försvinner för att tysta konsumenternas röster.

Du förstår att det här bokstavligt talat inte kan vara censur, va? Företaget har ingen skyldighet att ge dig en plattform där du är fri att säga vad du vill. Även om de har ett forum har du fortfarande inte någon rätt att säga vad du vill. Varför? För yttrandefriheten gäller inte privat egendom, och hur privata instanser hanterar det - det pratar uteslutet om hur regeringen ska agera.

"Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig." - Wikipedia

Står ingenting ovan om att det enbart är stater som kan censurera. Jag har aldrig nämnt något om yttrandefrihet, det var du som tog upp det.

Ifall kritiken hade varit obefogad borde de inte ha något problem med bemöta den eller hur? Detta är säkerligen på EA:s initiativ, de förändrade företaget som jag en gång beundrade och som står för många av min barndoms fina minnen.

Du väljer att kolla upp en definition men väljer att ignorera en annan. Kolla upp vad yttrandefrihet innebär istället. Censur går det inte att kalla någonting för om det inte finns någon yttrandefrihet som blir tystad i frågan.

Om du är i mitt hem och du svär inför mina barn och säger olämpliga saker och jag ger dig valet att hålla tyst samt upphöra med detta, eller bli utkastad från mitt hem, censurerar jag dig då? Försök säga ja, bara försök. Försök säga att svaret är ja, utan att låta absurd.

Svaret är självklart nej, det är inte censur. Du har ingen yttrandefrihet i mitt hem, det är mina regler som gäller. Du bryter mot mina regler, ergo är du inte välkommen. Detta är inte censur. Det är upphållandet av reglerna i min privata egendom.

Och det är exakt så som det fungerar på forum ägda av privata företag med. Det är deras privata egendom, med deras regler. När du vistas där så accepterar du deras regler, eller blir utkastad. Detta är inte censur. Det är upphållandet av deras regler i deras privata egendom.

Edit: du har tagit upp yttrandefrihet implicit eftersom yttrandefriheten är en fundamental del av den här diskussionen i sig själv. Du talar om du din rätt att uttrycka dig och säga vad du tycker. Ergo pratar du om yttrandefrihet om du pratar om censur. Allvar, försök inte mena på att dessa är separata saker, för det är det inte.

För att ge ett annat konkret exempel: du väljer att skriva en insändare till en tidning. Tidningen vägrar publicera den för att den anses vara olämplig enligt deras policies som företag. Är det censur av dem att neka dig rätten till att få din insändare publicerad? Självklart inte.

Halmdockor åsido, den korrekta liknelsen hade varit att den absoluta majoriteten av gästerna i hemmet för en sansad dialog, där vissa kommer med befogad kritik mot värden. En högljudd minoritet trollar och beter sig illa, därför bestämmer sig värden för att aldrig mer bjuda in gäster. Därpå riva huset. Är det rimligt?

Nej, exakt.

Medlem

Rimligheten har väl inte ifrågasatts. inte heller vad tillverkare och producenter borde göra. Allt det är ju subjektivt trams som vi på åskådarbänken kan ägna sig åt om vi vill. I praktiken äger bioware både forum, produkter och IP och kan göra vad fan de vill med dem. Oavsett vad vi "dödliga" tycker om saken.

Att intala sig något annat, tramsa med att skrika censur eller komma med konstiga exempel förändrar inte det.

1
Skriv svar