Valve gör VR-teknik gratis tillgänglig för hårdvaruutvecklare

Robot
Valve gör VR-teknik gratis tillgänglig för hårdvaruutvecklare
Medlem
Valve gör VR-teknik gratis tillgänglig för hårdvaruutvecklare

Detta var antagligen planerat tanke på att valve och htc samarbetade för göra Vive.

Medlem

Smart, de låser in fler till deras plattform och tjänar in pengarna där istället.

Medlem

Ta lärdom Oculus!
Öppna inte stänga!

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Ta lärdom Oculus!
Öppna inte stänga!

Nvidia skulle också behöva lära sig det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Stelefan:

Ta lärdom Oculus!
Öppna inte stänga!

Nvidia skulle också behöva lära sig det.

Fast då är ju frågan vad nvidia skulle tjäna på det? I detta fall tjänar ju på det då dem vill ha fler folk som använder deras platform vilket ger dem mer kontroll, monopol, osv.

Medans om nvidia gör massa mjukvara som amd-kort kan använda. Ja men då så spenderar nvidia utvecklningskostnad på något de inte tjänar ett skit på. De får inte pengar av att spel använder physX och liknande. De hade BARA förlorat pengar på detta då fler hade gått över till amd, då många köper nvidia för mjukvaran (som mig till exempel).

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Ta lärdom Oculus!
Öppna inte stänga!

Tänk om det vore så simpelt.

Steam är ju inte direkt öppet. De tjänar på att tillbehör görs till deras egna plattform. Intressant hur folk kan se det som en "vänlig gest" när det handlar om marknadsstrategi.

Allt Oculus gjorde var att försvara sin egna plattform. R'vive gick ut med att de jobbade på att gå förbi Oculus Home efter ett köp så att spelen kunde köras från Steam utan OH i bakgrunden. Som ett resultat låste Oculus sin plattform tills de stoppat detta. Men det blev ju ramaskri för 99% av alla visste inte grundorsaken.

Rätt intressant det där, att folk är så otroligt blinda...

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Stelefan:

Ta lärdom Oculus!
Öppna inte stänga!

Nvidia skulle också behöva lära sig det.

Fast då är ju frågan vad nvidia skulle tjäna på det? I detta fall tjänar ju på det då dem vill ha fler folk som använder deras platform vilket ger dem mer kontroll, monopol, osv.

Medans om nvidia gör massa mjukvara som amd-kort kan använda. Ja men då så spenderar nvidia utvecklningskostnad på något de inte tjänar ett skit på. De får inte pengar av att spel använder physX och liknande. De hade BARA förlorat pengar på detta då fler hade gått över till amd, då många köper nvidia för mjukvaran (som mig till exempel).

Eller hade fler varit intresserade av att investera i deras feta grafikkort om det fanns mer av det här:

Eller det här

Istället för typ ingen av dagens utvecklare använder tekniken. De har väl redan betalat för att utveckla tekniken, vad exakt vinner de på att typ ingen använder den till något vettigt?

Tror inte heller många köper nvidia kort just pga physx, jag kan själv inte komma på ett nytt spel som använt physX, utöver möjligtvis onödigt fluff som man ändå stänger av. De flesta som köper nvidia kort gör väl det pga drivrutiner eller att de nu har bättre prestanda/watt, eller för att de just nu är ensamma på prestandatronen. Enda riktiga monopol anledningen jag kan komma är väl pga att man har en g-sync skärm.

Men det är också väldigt irriterande när saker som g-sync och freesync inte stöds av båda korten. Risken blir ju till slut att tekniken dör av eller att folk tappar intresse helt om man har för mycket beroenden av att A stödjer 1 men inte 2, medans B stödjer 2 men inte 1.

Dessutom finns risken att open source lösningar fungera bättre i längden och då kommer användas mer. Tror också freesync funkar bättre nu i vissa fall, så jag kanske kommer gå över till AMD nästa gång pga det.

Så jo, Nvidia har en del att förlora skulle jag vilja påstå.

Medlem

Tror ärligt talat att Valve säkrar en framtid utan HTC.
Även om Vive är bra så kommer det att vara svårt att överleva konkurrensen bland nästa generation headsets utan något banbrytande att komma med.

Förutspår att screen wall och kabel måste bort för att man ska ha en chans, tekniken finns redan men inte hos HTC.

1
Skriv svar