Blizzard varnar: fuska inte i Overwatch-spelläget Lucioball

Robot
Blizzard varnar: fuska inte i Overwatch-spelläget Lucioball
Medlem
Blizzard varnar: fuska inte i Overwatch-spelläget Lucioball

Ta exploitarna i nacken bara!

Medlem

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Fast nu går de ju ut och säger till spelarna att ge fan i det. Fair warning, även om det inte är fusk på samma sätt så förstör det fortfarande spelupplevelsen för de andra så det har samma slutresultat. Hade de bannat rakt av så hade jag hållit med men förutom att spelarna borde veta bättre så har de iaf blivit varnade.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

I min värld är använda exploits med flit precis samma sak som att fuska. Att man råkar utsättas för en bug är en sak, men att medvetet utnyttja något som uppenbarligen inte är som det är tänk är samma sak som att fuska.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Tycker det säger sig självt, är det ett singelplayerspel är det ingen fara men ett competitive multiplayer är en helt annan femma.

Edit: För övrigt, vilka exploits menar du? Jag å andra sidan har lirat overwatch ett tag och vet inte vilka du menar så du får gärna ge några exempel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Senast jag kollade är det ingen som använder exploits i multiplayer spel som ska speedrunnas, de få fall de finns spelar de på en opatchad version vilket medföljer att det inte går koppla sig till onlineläge.

Sen kan det vara svårt att dra en linje mellan "clever use of game mechanics" och exploits.
I det här fallet är det en solklar exploit som inte borde utföras, det förstår nog varje spelare som nyttjar denna.
Står i spelreglerna för gamemodet att du endast får spela lucio.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Har Blizzard fixat dessa? Om inte, är detta fusk. Det borde ju vara helt ok eftersom Blizzard verkar tycka det, eller=)?

Är det även fusk att ställa sig på sin medspelare i CS för att kunna ta sig till ställen som annars varit omöjliga att nå? Det är ju en exploit/glitch som fortfarande används. Quake är väl ett av de bästa exemplen på en bugg som idag används av många som spelar spelet. Strafe jumping, inte alla som kan det så det är ju verkligen att fuska. Rocket jumping bygger ju också på en "exploit", hur är det med personer som använder den?

Varför är det ok att använda vissa "exploits" och anses att fuska om man använder andra?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

https://www.youtube.com/embed/KQnUzAIQvS0

Har Blizzard fixat dessa? Om inte, är detta fusk. Det borde ju vara helt ok eftersom Blizzard verkar tycka det, eller=)?

Är det även fusk att ställa sig på sin medspelare i CS för att kunna ta sig till ställen som annars varit omöjliga att nå? Det är ju en exploit/glitch som fortfarande används. Quake är väl ett av de bästa exemplen på en bugg som idag används av många som spelar spelet. Strafe jumping, inte alla som kan det så det är ju verkligen att fuska. Rocket jumping bygger ju också på en "exploit", hur är det med personer som använder den?

Varför är det ok att använda vissa "exploits" och anses att fuska om man använder andra?

Ok, konkret exempel då. I spelläget Lucioball som de pratar om har du två tremannalag där båda spelar som hjälten Lucio. Det är en snabb, wallrunnande snubbe med en knockback. De har disablat hans vapenfunktion så det enda som finns tillgängligt är hans knockback som inte gör skada samt meleeattack som inte heller gör skada.
Problemet här är att man har upptäckt att det går att spela som andra hjältar som INTE har sina vapen disablade. Behöver man fortsätta?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Med samma resonemang skulle det vara tillåtet att dupe:a guld etc via exploits i MMORPG:s. Självklart är det rätt att banna för det.

Medlem
Skrivet av Kixo:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Med samma resonemang skulle det vara tillåtet att dupe:a guld etc via exploits i MMORPG:s. Självklart är det rätt att banna för det.

För mig är fusk i spel när man gör något som kräver att man ändrar i programmet. Exploit är inte samma sak och jag kan garantera er att det finns många spel där dessa existerar, MP såväl som SP. Anledingen till att man känner till dessa är att folk som upptäcker dem gärna skapar en video eller skriver på nätet för att få "likes". De som däremot upptäcker en exploit och talar om för andra att den finns kan således fortsätta använda den och har således ett övertag mot andra. Jag såg detta i The Division när jag kollade på AngryJoeShow och Delrith spelade spelet. Han nyttjade utan tvekan en "exploit" och det ledde till att hans karaktär var så mycket bättre än alla andras. Vet inte om Ubisoft fixat detta nu men det är inte vad jag skulle kalla för att fuska. Jag anser inte heller att det är rätt att stänga av en sådan spelare.

Men jag vill vara tydlig på en sak, jag skulle inte själv använda en "exploit" som i artikeln oavsett om Blizzard hade tyckt det var ok eller inte. Jag är snarare en person som söker utmaningar. I UT 2004 använder jag sällan andrenalin när jag spelar mot andra på nätet. Bara för att jag inte anser "exploits" vara fusk så innebär inte det att jag inte tar avstånd till dem.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Du gör ju ett val att använda "exploiten" om nu inte Blizzard vill att du skall göra det så får dom väl banna dig om dom vill. Tror inte dom skapade en sådan sårbarhet med flit.

Inte kört Overwatch men det verkar finnas en del andra "exploits" som folk använder. Varför gör Blizzard inget åt dessa, banna de som använder dem. Exploits är inte samma sak som fusk, hade det varit det så tvivlar jag på att det varit ok att använda dessa när man kör s.k speedruns.

Kanske någon källa på dessa "andra" exploits som Blizzard inte gör något åt? Det säger väl sig själv att det inte är rätt att använda sig av en fördel som utvecklaren inte avsett skulle vara en fördel. Visst kan det dyka upp buggar som kan ge en större fördela mot andra utan att man vet om det, som vapen stats och liknande efter en uppdatering. Vet man däremot om att det är en exploit så kan man gott bli bannad då det är att räkna som fusk i mina ögon.
Finns gott om folk som söker efter sådant på nätet kan jag tro, och lika många som lägger upp sådant när det hittas. Och då letar man medvetet efter saker som inte är menat att vara...m a o fusk.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Hur kan en exploit inte vara samma sak som fusk om det innebär att du medvetet upprepande gånger utnyttjar en bugg för att få ett övertag som inte är meningen att du ska ha och dessutom blir tillsagd att du inte ska utnyttja?

Det är inte så att de bannar folk som råkat upptäcka en bugg första gången.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är en sak att banna de som använder fusk skapade av andra men att banna folk för att de använder buggar som utvecklaren inte fixat är att gå för långt. Spelar ingen roll om dessa buggar är svåra att fixa, exploit är inte samma sak som fusk.

Om det finns en exploit som ger dig ett övertag i spelet och som förstör för andra så ger ju det exakt samma effekt som ett fusk gör. Därför ska såklart straffet vara likadant. Speciellt nu när man gått ut och varnat.

Sen kan man ju såklart dela in saker i olika grader och var går gränsen? Får man utnyttja vissa exploits obestraffad? Får man ha bara lite aimbot?

Medlem

OS-tema på straffet plz. Avstängda från lucioball och ta tillbaka alla seasonal OS-relaterade cosmetics dom fått.

Lucioball va så kul att jag köpte rocket legue. Helnöjd.

Medlem

>"Men någon har lyckats få igång spelläget med karaktären D.Va (se filmen nedan)."

Var är filmen? Jag ser inte den i nyheten.

Redaktör
Skrivet av kenji:

>"Men någon har lyckats få igång spelläget med karaktären D.Va (se filmen nedan)."

Var är filmen? Jag ser inte den i nyheten.

Glömde. Fixat!


signatur
Medlem

Vi har inte samma syn på fusk helt enkelt och när det gäller spel så är fusk inte samma sak som i verkligheten. Bara för att utvecklare bestämmer sig för att klassa "exploits" som fusk så blir det inte mer fusk för det. Det är inte första gången jag ser utvecklare/utgivare göra detta. Idag vill de gärna att "grinding" ska vara något som är postitivt laddat när själva begreppet kommer från att göra något som är tråkigt för att det i sin tur leder till något man eftersträvar. Det gör inte att "grinding" helt plötsligt blir något som är positivt. Bara för att andra gillar att göra samma sak om och om igen så ändrar det inte ordets betydelse.

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Edit: http://venturebeat.com/community/2012/10/09/stop-the-witch-hu...
"But in games, anything you can do is, well, fair game.

Part of the reason Street Fighter players who whine that throwing is “cheap" are rightfully called scrubs is because they fail to grasp this very core concept in gaming. They forget the idea that whatever is in the game goes. Even if throwing were reasonably unfair (it's not), it's in the game. It is a tool available to everyone who plays. It requires nothing external (i.e., hacks, physical intimidation in real life, etc.). It is there, fair, and just, so to the victor go the spoils. Rightfully so."

Medlem

Så bunnyjump i qw är fusk? Strafejump i q2 är fusk? Fastswitcha med awp i 1.3 o tidigare va fusk? Eller switcha när man "lagar" med Torbjörn är fusk?
Allt det här ska man bli bannad för.
Vart går gränsen, och vem bestämmer vart den går? Man själv? Är det inte lättare att utvecklarna fixar buggar de inte vill ha i ett spel så fort den upptäcks? Istället för att skriva ett lamt meddelande som når fram till 10% av spelarna.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Ledsen, grabben, men det ÄR samma sak. Fusk är fusk, oavsett om man använder sig av ett tredjepartsverktyg eller inte.

Och faktum är att just att utvecklaren klassar exploits som fusk är det som gör att det är fusk. Det är utvecklarens spel, utvecklarens regler.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Ledsen, grabben, men det ÄR samma sak. Fusk är fusk, oavsett om man använder sig av ett tredjepartsverktyg eller inte.

Och faktum är att just att utvecklaren klassar exploits som fusk är det som gör att det är fusk. Det är utvecklarens spel, utvecklarens regler.

Baslinjen på den här tennisplanen är egentligen 10 cm längre bak, men vi har ingen ork att fixa det just nu. Men ni måste stå vid den osynliga linjen.

Medlem
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Ledsen, grabben, men det ÄR samma sak. Fusk är fusk, oavsett om man använder sig av ett tredjepartsverktyg eller inte.

Och faktum är att just att utvecklaren klassar exploits som fusk är det som gör att det är fusk. Det är utvecklarens spel, utvecklarens regler.

Baslinjen på den här tennisplanen är egentligen 10 cm längre bak, men vi har ingen ork att fixa det just nu. Men ni måste stå vid den osynliga linjen.

Dåligt försök till liknelse med en exploit, må jag säga. Hur menar du att en felaktigt målad linje skulle likna när någon gör nåt på ett sätt som det inte är tänkt att man göra och på så sätt skaffar sig orättvisa fördelar gentemot motspelaren?

Osynliga linjer förekommer dessutom på riktigt i regler i sporter. Offside i fotboll t ex.

Medlem
Skrivet av Hecce:

Så bunnyjump i qw är fusk? Strafejump i q2 är fusk? Fastswitcha med awp i 1.3 o tidigare va fusk? Eller switcha när man "lagar" med Torbjörn är fusk?
Allt det här ska man bli bannad för.
Vart går gränsen, och vem bestämmer vart den går? Man själv? Är det inte lättare att utvecklarna fixar buggar de inte vill ha i ett spel så fort den upptäcks? Istället för att skriva ett lamt meddelande som når fram till 10% av spelarna.

Gränsen går där utvecklarna drar den.
Och de fixar ju faktiskt de grejer de inte tycker ska vara kvar, som Widowmakers-unscope-grej de patchade bort för ett tag sen. Andra låter de vara kvar för de tycker att de passar in i spelet, som Genjis melee+swift strike-animation-cancel-combo.

Nu sa de sa ju också att de försökt patcha bort buggen med lucioball, men tydligen inte ännu lyckats helt, därför går de också ut och säger att man ska ge fan i att exploita den.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av PcGamer:

Jag har inga problem med att Blizzard inte tillåter "exploits", det jag har problem med är när man kallar det för att fuska när det inte är samma sak.

Ledsen, grabben, men det ÄR samma sak. Fusk är fusk, oavsett om man använder sig av ett tredjepartsverktyg eller inte.

Och faktum är att just att utvecklaren klassar exploits som fusk är det som gör att det är fusk. Det är utvecklarens spel, utvecklarens regler.

Baslinjen på den här tennisplanen är egentligen 10 cm längre bak, men vi har ingen ork att fixa det just nu. Men ni måste stå vid den osynliga linjen.

Dåligt försök till liknelse med en exploit, må jag säga. Hur menar du att en felaktigt målad linje skulle likna när någon gör nåt på ett sätt som det inte är tänkt att man göra och på så sätt skaffar sig orättvisa fördelar gentemot motspelaren?

Osynliga linjer förekommer dessutom på riktigt i regler i sporter. Offside i fotboll t ex.

Jag menar att det inte kan vara så jävla svårt att fixa. Tycker personligen att man ska få utnyttja allt som går i ett spel så länge man inte ändrar något själv.

Och exemplet med offside är också urkass. Alla försöker ligga på gränsen till offside för att få så stor fördel som möjligt, därför finns det en dommare där som bestämmer om man är det eller inte. Ska vi ha en dommare på alla publics som bestämmer vem som utnyttjar vad för mycket? Patcha skiten bara.
Svävande lådor i cs är ett jävligt bra exempel. Förbjudet i alla turneringar, men alla använde det online. Varför fixade de inte bara skiten direkt? Lata utvecklare är fan nästan värre än giriga utvecklare.

Edit. För att förtydliga så är det inte just den här händelsen jag syftar på utan buggar överlag.

Medlem

Det var ju likadant med CS:GO för någon vecka sedan innan valve patchade. Man kunde rejoina en match som spectator och spawna på ett buggat ställe på mappen och folk exploitade detta i nästan varje spel även fast man måste binda en key för att kunna göra detta. Missbrukar man en uppenbar exploit så förtjänar man att bli straffad. Man kan inte skylla på spelets utvecklare att en mystisk bugg har dykt upp som spelare gladerligen exploitar skiten ur även fast de inte ens behöver röra exploiten.

Medlem

Hade det inte varit för just "exploits" så hade det som många idag förknippar med Quake inte funnits. Det var knappast något som utvecklaren hade planerat, det var en "bugg" i motorn där hastigheten ökade så länge man var i konstant rörelse.

http://flafla2.github.io/2015/02/14/bunnyhop.html

""Bunnyhopping" is an exploit of a very popular bug in games like Quake III Arena, Half-Life, and Counter-Strike. Bunnyhopping, or bhopping for short, allows a player to exceed the game-defined speed limit. It has created entirely new methods of play and allows very exciting, fast-paced emergent gameplay. As a decidedly skill-based mechanic, competitive players love bhopping because it is so hard to master. Thus, it may be useful to you as a game developer to "implement" bunnyhopping into your game. The purpose of this article is to define what bunnyhopping is, why it is important to consider as a game developer, and how to implement it mathematically into your FPS movement code. All code examples are open-source and free to use, as always."

Så ni som anser att detta är fusk, anser ni även samma sak om Strafe Jumping och Rocket Jumping? För hade det varit idag hade de säkerligen tagit bort det trots att det är ett "fusk" som kräver en hel del övning och mitt tycke förbättrar spelet. Hur är det med att hoppa i en hiss i UT 2004? Säkerligen inte något som Epic hade tänkt att man kunde göra och då är det ju fusk, eller?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Hade det inte varit för just "exploits" så hade det som många idag förknippar med Quake inte funnits. Det var knappast något som utvecklaren hade planerat, det var en "bugg" i motorn där hastigheten ökade så länge man var i konstant rörelse.

https://www.youtube.com/embed/aiBDSOknI9Q

http://flafla2.github.io/2015/02/14/bunnyhop.html

""Bunnyhopping" is an exploit of a very popular bug in games like Quake III Arena, Half-Life, and Counter-Strike. Bunnyhopping, or bhopping for short, allows a player to exceed the game-defined speed limit. It has created entirely new methods of play and allows very exciting, fast-paced emergent gameplay. As a decidedly skill-based mechanic, competitive players love bhopping because it is so hard to master. Thus, it may be useful to you as a game developer to "implement" bunnyhopping into your game. The purpose of this article is to define what bunnyhopping is, why it is important to consider as a game developer, and how to implement it mathematically into your FPS movement code. All code examples are open-source and free to use, as always."

Så ni som anser att detta är fusk, anser ni även samma sak om Strafe Jumping och Rocket Jumping? För hade det varit idag hade de säkerligen tagit bort det trots att det är ett "fusk" som kräver en hel del övning och mitt tycke förbättrar spelet. Hur är det med att hoppa i en hiss i UT 2004? Säkerligen inte något som Epic hade tänkt att man kunde göra och då är det ju fusk, eller?

Vad har bunnyjumping att göra med att spela med otillåtna karaktärer i Lucioball? Eller teleportera omkring i CSGO vilket var möjligt till den senaste patchen. Det finns exploits som förbättrar spel och sedan så finns det exploits som FÖRSTÖR spelet för de övriga som försöker att spela utan att göra allt i sin makt för att använda någon konstig exploit. Hade bunnyjumping inte varit önskvärt så hade det patchats bort och inte överförts från en generation till en annan generation.

12
Skriv svar