Skatteverket: Youtubers och twitchare ska betala skatt

Robot
Skatteverket: Youtubers och twitchare ska betala skatt
Medlem
Skatteverket: Youtubers och twitchare ska betala skatt

Rimligt

Medlem

Fullständigt rimligt. Det är inte donationer utan dricks!

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Skrivet av Kennan:

Rimligt

Mycket rimligt

Medlem

Inte förvånande.

Medlem

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:
Skrivet av Kennan:

Rimligt

Mycket rimligt

Jätterimligt.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

NiC
Medlem

Det skattas redan i andra länder vad jag hört. Inte helt insatt. Men hört streamers prata om det.

Medlem

Fast, flera stora streamers har ju gjort det här länge? Hur är det en nyhet att pengar skall skattas?

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Om vi skulle förlita oss enbart på människans frivilliga handlingar skulle mänskligheten ha varit utplånad för länge sen.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Ok, så du tar inte emot någon lön för ditt arbete då? Lön är ju bara utpressning, Äkta solidaritet med arbetsgivaraen kommer från frivilliga handligar... idiot.

Medlem

Egentligen inget nytt här men vi som är insatta i gaming kanske
missar att för gemene man så är det ganska nytt att leva på
gaming. Det handlar bara om vad skattekontoret anser som
professionell inkomst. Har man inget annat jobb så blir det väl
en väldigt enkel fråga

Youtube är reklaminkomster och normalt är just reklamen det
man först får in pengar på, inkomsterna sker måndasvis liknande
andra jobb.

Som streamer får man normalt sina första inkomster via donationer. Man kan senare, om det går bra nog, ingå
partnerskap med twitch (eller annat) och få betalt av
streaming tjänsten som lön tillsammans med donationer.

Donationer är mer associerat till streaming än youtube


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av SamuelSvensson:
Skrivet av Kennan:

Rimligt

Mycket rimligt

Jätterimligt.

Rimligheten är överväldigande

Medlem

Ja det är vettigt.

Medlem

Går det inte att beskatta så finns det inte! -Väbsterpartiet

Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Ägande är en social relation. Kapital är ett maktförhållande. Skatt handlar inte om solidaritet, utan om demokratisk kontroll över jordens resurser.
Vad ger dig rätt att med våld hävda exklusiv nyttjanderätt till något (DVS att "äga")? Jo, samma system som ber dig betala skatt. Deal with it.

Medlem

Den officiella handlingen som inkommit till Skatterättsnämnden (alltså en fristående myndighet från Skatteverket) går att läsa här:

Det är ju den kända "youtube-profilen" som själv inkommit till Skatterättsnämnden för ett förhandsbesked, så det är varken Skatteverket eller Skatterättsnämnden som själva nått ut till X och tagit vederbörande i örat och sagt ajjabajja. Vad folk sedan har för åsikter när det kommer till skatter i allmänhet hör väl inte riktigt hit, enligt mig.

tka
Medlem

Donationer är enbart skattefritt om det handlar om att ge någon det absolut nödvändigaste som mat på bordet, går det utöver det så är det inkomst eller gåva, beroende på vem som ger och av vilken anledning. Får du dessutom någonting i retur, som titel i chat, extra kommandon eller andra fördelar som "tack" för donationen så är det ren försäljning och når du upp till tillräckligt höga belopp behöver du momsregistrera dig.

Medlem
Skrivet av tka:

Donationer är enbart skattefritt om det handlar om att ge någon det absolut nödvändigaste som mat på bordet, går det utöver det så är det inkomst eller gåva, beroende på vem som ger och av vilken anledning. Får du dessutom någonting i retur, som titel i chat, extra kommandon eller andra fördelar som "tack" för donationen så är det ren försäljning och når du upp till tillräckligt höga belopp behöver du momsregistrera dig.

Detta gjorde mig nyfiken på något som är lite off topic, men i väldigt korta drag, hur ligger det till om man t.ex. delar på lottovinster eller har någon Kickstarter?
Eller är det bara att man går runt sådant genom att t.ex. betala av släktingars lån om man vinner stort?
Kickstarters kanske går att göra avdrag på på något vis...

Medlem

Detta har pågått länge. Skatteverket hänger inte riktigt med i utvecklingen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av tka:

Donationer är enbart skattefritt om det handlar om att ge någon det absolut nödvändigaste som mat på bordet, går det utöver det så är det inkomst eller gåva, beroende på vem som ger och av vilken anledning. Får du dessutom någonting i retur, som titel i chat, extra kommandon eller andra fördelar som "tack" för donationen så är det ren försäljning och når du upp till tillräckligt höga belopp behöver du momsregistrera dig.

Detta gjorde mig nyfiken på något som är lite off topic, men i väldigt korta drag, hur ligger det till om man t.ex. delar på lottovinster eller har någon Kickstarter?
Eller är det bara att man går runt sådant genom att t.ex. betala av släktingars lån om man vinner stort?
Kickstarters kanske går att göra avdrag på på något vis...

Crowdfunding har väl varit uppe på tapeten.
http://www.idg.se/2.1085/1.648379/crowdfunding-skatt

Lottivinster har jag ingen aning om.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Det är ingen här som hävdar att skatt har med någon sorts moralisk äkta solidaritet att göra. Skattesystemet har vi av praktiska skäl.
Det vore intressant att få höra hur solidarisk du anser att du själv är och vilka solidariska handlingar du utfört säg den senaste månaden. Bara som ett kul tankeexperiment hur skulle ett samhälle se ut om alla människor agerat som du gjort senaste månaden? Jag är genuint intresserad av att höra din syn på detta.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Om vi skulle förlita oss enbart på människans frivilliga handlingar skulle mänskligheten ha varit utplånad för länge sen.

Om du har rätt hade jorden kunnat påbörja sin återhämtning efter all skada människor har åstadkommit!

Skrivet av MaXMC:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Ok, så du tar inte emot någon lön för ditt arbete då? Lön är ju bara utpressning, Äkta solidaritet med arbetsgivaraen kommer från frivilliga handligar... idiot.

Ursäkta, va? Självfallet skall människor kunna ägna sig åt ideellt arbete om det ligger dem varmt om hjärtat, att sådana uppdrag existerar är ett bevis för att solidaritet existerar utan tvång. Hur vida jag arbetar ideellt eller ej förstår jag ej vikten i?

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Ägande är en social relation. Kapital är ett maktförhållande. Skatt handlar inte om solidaritet, utan om demokratisk kontroll över jordens resurser.
Vad ger dig rätt att med våld hävda exklusiv nyttjanderätt till något (DVS att "äga")? Jo, samma system som ber dig betala skatt. Deal with it.

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.

Ingen har "rätt" till någonting. Att ha "rätt" till något är något vi som människor uppfunnit. Precis som "rätt" och "fel". Eller har du fått för dig att världen är rättvis? Eller är orättvis men BORDE vara rättvis?

Människans egna uppfattning om världen är helt fel och vi är förmodligen inte kapabla till att ens se eller förstå den "rätta" uppfattningen - om den ens finns. Förstår inte varför människor ska vara så centrerade kring att vi, på något sätt, är någonting annat än bara ytterligare ett djur på en av förmodligen många planeter.

Medlem

När kommer beskattningen på organisationerna bakom tiggeriet? Eller just det, vi låtsas ju fortfarande som att det inte är organiserat.

Medlem

Har för mig att gränsen för hobbyverksamhet går någonstans kring 40 000 kr. Att behöva skatta på inkomster över det känns högst rimligt.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Det är ingen här som hävdar att skatt har med någon sorts moralisk äkta solidaritet att göra. Skattesystemet har vi av praktiska skäl.
Det vore intressant att få höra hur solidarisk du anser att du själv är och vilka solidariska handlingar du utfört säg den senaste månaden. Bara som ett kul tankeexperiment hur skulle ett samhälle se ut om alla människor agerat som du gjort senaste månaden? Jag är genuint intresserad av att höra din syn på detta.

Det känns väldigt irrelevant med tanke på att det är det fria samhället jag förespråkar där människor gör lite som de behagar, så länge de ej direkt utsätter någon annan individ för skada snarare än en utopi där alla bryr sig om alla per per ogrundad automatik, even though människor som lever under ett fast styre tenderar att förlora sina kvaliteter var det gäller eget tänkande etc på lång sikt.

För att ändå ge svar på tal, bidra med önskad information kan jag väl skriva lite kort att jag är förhållandevis givmild, försöker att nå ut till behövande, men att jag ändå prioriterar mina egna behov just nu då jag sitter i en ganska trasslig ekonomisk situation. Jag tar ej emot några tvångsfinansierade bidrag, då jag ej anser att mina problem skall behöva gå ut över allmänheten så att säga, det hade givit mig dåligt samvete. De jag ger till får jag oftast tillbaka av. Förlitar mig helt på människors empatiska förmågor.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av tka:

Donationer är enbart skattefritt om det handlar om att ge någon det absolut nödvändigaste som mat på bordet, går det utöver det så är det inkomst eller gåva, beroende på vem som ger och av vilken anledning. Får du dessutom någonting i retur, som titel i chat, extra kommandon eller andra fördelar som "tack" för donationen så är det ren försäljning och når du upp till tillräckligt höga belopp behöver du momsregistrera dig.

Detta gjorde mig nyfiken på något som är lite off topic, men i väldigt korta drag, hur ligger det till om man t.ex. delar på lottovinster eller har någon Kickstarter?
Eller är det bara att man går runt sådant genom att t.ex. betala av släktingars lån om man vinner stort?
Kickstarters kanske går att göra avdrag på på något vis...

Kickstarter är ju in investering i ett projekt likt när du köper aktier i ett företag som skall starta upp. Finns en golfklubb i min stad som sålde aktier för att finansiera bygget tex.
Vinner du på lotto via Svenska spel tex så är de redan skattade pengar, vinner du via något utländskt säg Powerball så är inte pengarna skattade i Sverige och därmed väntar en beskattning.
Brukar stå på sidor om vinsterna är skattade eller inte har jag för mig.

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av FRULZ:

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.

Ingen har "rätt" till någonting. Att ha "rätt" till något är något vi som människor uppfunnit. Precis som "rätt" och "fel". Eller har du fått för dig att världen är rättvis? Eller är orättvis men BORDE vara rättvis?

Människans egna uppfattning om världen är helt fel och vi är förmodligen inte kapabla till att ens se eller förstå den "rätta" uppfattningen - om den ens finns. Förstår inte varför människor ska vara så centrerade kring att vi, på något sätt, är någonting annat än bara ytterligare ett djur på en av förmodligen många planeter.

Jag håller med, rättigheterna har människan uppfunnit, från början fanns det inga rättigheter. Alla har rätten att besluta över sin egen kropp, ungefär sådär långt anser jag att rätten sträcker sig.

För mig är "rätt" och "fel" starkt associerat med religion, vilket jag anser är bullshit. Men självklart konstruerar vi lagar efter våra intressen. Frågan är vad som ger en grupp rätten att bestämma över en annan grupp? Jag stödjer förvisso majoritetsprinciper och direktdemokrati av principskäl, men frågorna kvarstår.

Vad anser du?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

123
Skriv svar