Pokémon Go förbjuds i Iran

Robot
Medlem
Pokémon Go förbjuds i Iran

Inte oförståeligt, se bara här i väst hur mycket som händer.

Troligen så vill dom inte att folk ska ränna runt bland trampminor och militäranläggningar (var väll i Iran som journalister blev fängslade för att ha av misstag fotograferat just militära anläggningar) bland annat.

Flugan lägger sig snart och leker med Candy crasch igen.

Medlem

Riskerna verkar väldigt uppenbara efter veckor av massrapportering om alla risker med att spela spelet - bra initiativ av Iran, dom ställer sina medborgares säkerhet i första rummet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jadu... Dom hänger homosexuella från lyftkranar, större skitland finns inte. Vidriga jävla as

Medlem

Borde skapa ett spel som heter Theocrats Go! och det bör vara en uppmaning för folkets bästa.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Riskerna verkar väldigt uppenbara efter veckor av massrapportering om alla risker med att spela spelet - bra initiativ av Iran, dom ställer sina medborgares säkerhet i första rummet.

Hmm. Håller inte med. De sätter deras medborgare i säkerhet framför deras frihet. Vi vet vad som är bäst för er, alltså bestämmer vi. Hade blivit vansinnig om Sverige hade bannat appen för att det finns folk som inte kan spela och gå omkring samtidigt utan att skada sig själv eller andra.

De borde kanske ta sitt egna ansvar istället. Kanske börja med att kontakta Niantic och be dom ta bort pokestops där dessa inte borde vara. Gissningsvis rör det sig om något helt annat och även om pokestops fixas lär inte appen se dagens ljus i Iran ändå.

Beklagligt.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Jadu... Dom hänger homosexuella från lyftkranar, större skitland finns inte. Vidriga jävla as

skulle säga nordkorea men ja båda är galna.

Medlem

Iran måste vara ett av världens säkraste och tryggaste länder då, ifall ett sådant här spel förbjuds. Det måste ju betyda att de inte har värre saker att bekymra sig om

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Riskerna verkar väldigt uppenbara efter veckor av massrapportering om alla risker med att spela spelet - bra initiativ av Iran, dom ställer sina medborgares säkerhet i första rummet.

Att Iran ställer sina medborgares säkerhet i första rummet finns det få människor som håller med om. Jag gissar att du både skolkat från en hel del viktiga lektioner i skolan och att du inte läst Amnestys rapporter på väldigt länge. Tips på intressant läsning för att lära sig mer om sin omvärld och hur saker ligger till:
https://www.amnesty.org/en/countries/middle-east-and-north-af...
Här är ett axplock från rapporten:
* jammed foreign satellite television stations
* arrested and imprisoned journalists and other critics
* suppressed peaceful protests
* citizens are serving prison sentences for peacefully exercising their human rights.
* detainees and sentenced prisoners were denied adequate medical care
* prolonged solitary confinement, torture or other ill-treatment
* the authorities sentence people to flogging, blinding and amputations
* use the death penalty extensively, and carried out numerous executions, including of juvenile offenders. Some executions were conducted in public.

Det beslut dom tagit om Pokemon Go är inte för att sätta sina medborgares säkerhet i första rummet.

Medlem

The sharif don't like it..

Medlem

Jag behöver inte få massa PM om hur situationen i Iran är - och jag kommer inte flytta dit heller.

Tack på förhand.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

phi
Medlem

Känns ju spontant som att Iran har betydligt större problem än att Pokémon Go-nördar slåss om Darwinpriset.

Medlem

Och som vanligt hittar de vägar runt, precis som tjejerna hela tiden "råkar" tappa sina slöjor osv. Landets befolkning är ett bra exempel på att de flesta kämpar på i sitt hemland trots att de kan fly undan förtrycket, hittar sina sätt att göra "vardagsrevolt" och stå ut med skenheligheten. Men landet fortsätter ju drabbas av intelli-drain så länge den "religiösa" maffian styr.
Vill minnas att det inte finns så många portals i Ingress i Iran, så Pokémon go lär förvisso inte vara särskilt spännande. Häpp, hittade åtta st i landet när jag tittade snabbt på intel map. De flesta i Yazd.
Edit: Ok, fanns en mindre bunt i Teheran också.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag behöver inte få massa PM om hur situationen i Iran är - och jag kommer inte flytta dit heller.

Tack på förhand.

Tydligtvis så gör du ju det!

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Jadu... Dom hänger homosexuella från lyftkranar, större skitland finns inte. Vidriga jävla as

Saudiarabien är nog snäppet elakare.
I Qatar är det lagligt med slavar osv.

Min kompis syster jobbar på ambassaden i Iran och hon berätta det finns typ grader av frihet i de olika kvarteren. I de lite rikare kvarteren i Iran är de tydligen mer liberala, bryr sig inte om slöja och så - längre ner är det viktigare.
Sen finns det moralpoliser som är redo att trakassera vilken kvinna som helst de ser och det är ju på samma nivå som poliser här som känner sig redo att hitta på vilken anledning som helst för att stoppa dig på vägen och hitta på nån bullshit om vilken lag du bryter osv.

Ja, nog är det ett skitland - men där är gott om befolkning som inte är konservativa rövhål och sen de som är konservativa är (förutom sina konstiga konservativa krav) väldigt trevliga och snälla människor (enligt min kompis syster då). Jag tror inte hoppet är helt kört för Iran, de har ju haft sina revolutioner mot islamister tidigare osv

Ambassadör
Xbox

Religion gör allt värre. Till och med en diktatur blir lite jävligare av det. Att det inte helt enkelt klassas som sinnessjukdom att tro på gubbar i molnen som lägger sig i hur människor lever sitt liv, brinnande buskar som pratar, tomtar och troll etc är helt obegripligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Människor ska inte bestämma över människor.
Skulle någon vara dum nog att skada sig själv, så är det ju inte mer än deras eget fel.

Det här är ju bara för att Irans High Council of Virtual Spaces ska kunna berättiga sin existens. Klubben för inbördes beundran. Ungefär som Statens Skönhetsråd.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Pokémon (Go) främjar väl evolutionism vilket de inte diggar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag behöver inte få massa PM om hur situationen i Iran är - och jag kommer inte flytta dit heller.

Tack på förhand.

Nåja, din första kommentar kan ju lätt tolkas som oerhört oinsatt, korkad rent utav. Just sayin'.

Medlem

Första vettiga som kommit från det landet sedan Kyros den Store.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av vuze2143:

Jadu... Dom hänger homosexuella från lyftkranar, större skitland finns inte. Vidriga jävla as

Saudiarabien är nog snäppet elakare.
I Qatar är det lagligt med slavar osv.

Min kompis syster jobbar på ambassaden i Iran och hon berätta det finns typ grader av frihet i de olika kvarteren. I de lite rikare kvarteren i Iran är de tydligen mer liberala, bryr sig inte om slöja och så - längre ner är det viktigare.
Sen finns det moralpoliser som är redo att trakassera vilken kvinna som helst de ser och det är ju på samma nivå som poliser här som känner sig redo att hitta på vilken anledning som helst för att stoppa dig på vägen och hitta på nån bullshit om vilken lag du bryter osv.

Ja, nog är det ett skitland - men där är gott om befolkning som inte är konservativa rövhål och sen de som är konservativa är (förutom sina konstiga konservativa krav) väldigt trevliga och snälla människor (enligt min kompis syster då). Jag tror inte hoppet är helt kört för Iran, de har ju haft sina revolutioner mot islamister tidigare osv

Gillar att du får med svenska polisen där... Att du drar en jämförelse :,) herregud

Skrivet av Hipshot:

Riskerna verkar väldigt uppenbara efter veckor av massrapportering om alla risker med att spela spelet - bra initiativ av Iran, dom ställer sina medborgares säkerhet i första rummet.

Medlem

Varför förbjuder de inte GPS då? För det är det Pokemon GO är, en glorifierad GPS som bara säger vart du är på kartan.
Med tanke på alla tusentals historier om folk som kört ut för stupp, in i hus, ner i vattnet när de följt taskiga GPSer så kan jag tycka att det är en större säkerhetsrisk.

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av vuze2143:

Jadu... Dom hänger homosexuella från lyftkranar, större skitland finns inte. Vidriga jävla as

Saudiarabien är nog snäppet elakare.
I Qatar är det lagligt med slavar osv.

Min kompis syster jobbar på ambassaden i Iran och hon berätta det finns typ grader av frihet i de olika kvarteren. I de lite rikare kvarteren i Iran är de tydligen mer liberala, bryr sig inte om slöja och så - längre ner är det viktigare.
Sen finns det moralpoliser som är redo att trakassera vilken kvinna som helst de ser och det är ju på samma nivå som poliser här som känner sig redo att hitta på vilken anledning som helst för att stoppa dig på vägen och hitta på nån bullshit om vilken lag du bryter osv.

Ja, nog är det ett skitland - men där är gott om befolkning som inte är konservativa rövhål och sen de som är konservativa är (förutom sina konstiga konservativa krav) väldigt trevliga och snälla människor (enligt min kompis syster då). Jag tror inte hoppet är helt kört för Iran, de har ju haft sina revolutioner mot islamister tidigare osv

Gillar att du får med svenska polisen där... Att du drar en jämförelse :,) herregud

Tänker mer i väst i överlag. Du har aldrig hört talas om termen Driving While Black?
EDIT: Men det är värt att göra en jämförelse i vilket fall som helst. Vi är inte så jävla olika de människorna i Mellanöstern, det är omständigheterna som är annorlunda.

1
Skriv svar