Rykte – Playstation-spel på pc snart möjligt

Robot
Rykte – Playstation-spel på pc snart möjligt
Medlem
Rykte – Playstation-spel på pc snart möjligt

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Medlem

Testade OnLive och det jag kan säga om streaming av spel är att det beror helt på vilken typ av spel man kör. Spel som kräver snabb input (som SF IV) var nästan ospelbara för mig men detta ska tydligen ha blivt förbättrat i senare versioner av OnLive.

Sony har enligt sidan fått viktiga delar av OnLive och det kan innebära att de nu använder denna för PC delen. OnLive pratade en hel del om att de ville kunna streama även konsolspel men det var något som aldrig skedde (antagligen för att ingen tillverkare var intresserad av tillåta detta då det hade kunnat minska försäljningen av deras konsoler).

Det hade varit trevligt ... för 5 år sedan! Nu känns det som om spelen verkligen måste optimeras för respektive plattform för att funka bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag undrar samma sak, jag undrar också varför det är Sony som kommer på det här och inte Microsoft som ändå står för både Windows och Xbox.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Nej, OnLive funkade att köra även på sämre hårdvara än vad spelet krävde. Hela vitsen med streaming är att man inte är beroende av en viss plattform. "Molnet" (ett begrepp som blivit populärt den senaste tiden men som existerat betydigt längre än så) gör detta möjligt. Man kallar även detta för "cloud gaming".

Medlem

Faktiskt väldigt kul som PC-spelare att plattformen mår så bra igen. Eran med PS3 och Xbox 360 var egentligen till stor del en jäkla massa halvkassa konverteringar och dommedagspropaganda där PC fick minimal kärlek från företagen.

PC är en väldigt rolig plattform att spela på igen och initiativ som dessa (om sant) gör det bara mer attraktivt

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Kan bara tala för mig själv men det låter inte alls som något jag är intresserad av. Det kommer krävas att streaming blir minst lika bra som att äga hårdvaran innan jag ens kan tänka mig att köra på det istället för att köpa den. Dagens nätverk klarar inte av en sådan framtid, det måste isf göras om från grunden.

Medlem
Skrivet av Redstar:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag undrar samma sak, jag undrar också varför det är Sony som kommer på det här och inte Microsoft som ändå står för både Windows och Xbox.

Hur menar du? Microsoft har redan exakt en sådanhär tjänst där man kan stream från Xbox One till PC. Sedan är marknaden för konsol i tex USA väldigt stor, så de kommer fortfarande köpa konsoler även om mer vänder sig mot PC kanske? Vilket också gynnar Microsoft då Windows är deras operativsystem.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem
Skrivet av Chassimannen:
Skrivet av Redstar:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag undrar samma sak, jag undrar också varför det är Sony som kommer på det här och inte Microsoft som ändå står för både Windows och Xbox.

Hur menar du? Microsoft har redan exakt en sådanhär tjänst där man kan stream från Xbox One till PC. Sedan är marknaden för konsol i tex USA väldigt stor, så de kommer fortfarande köpa konsoler även om mer vänder sig mot PC kanske? Vilket också gynnar Microsoft då Windows är deras operativsystem.

Det har de inte, vad Microsoft erbjuder är knappast samma sak. Där streamar man den egna konsolen till PC, här streamas spelen från Sony till användaren och det är verkligen inte samma sak. Därmed inte sagt att Microsoft inte kan göra samma sak som Sony. Microsoft kan även göra något som Sony inte kan, låta de som äger Windows 10 köra Xbox One och Xbox 360 utan att använda sig av streaming.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Kan bara tala för mig själv men det låter inte alls som något jag är intresserad av. Det kommer krävas att streaming blir minst lika bra som att äga hårdvaran innan jag ens kan tänka mig att köra på det istället för att köpa den. Dagens nätverk klarar inte av en sådan framtid, det måste isf göras om från grunden.

Självklart måste utvecklingen gå framåt. Vi ser ju redan problem med den nätverksstruktur vi har i hemmet och fördröjningen med steamlink. En del tycker det är ok men vi som är vana med snabba kontroller är inte nöjda.
I framtiden när vi har ett bättre fungerade nät över hela världen kommer det här inte vara något problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Ambassadör
Xbox

Så det ska köras på Microsofts Windows? Haha, Sony har det inte lätt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag tror snarare att det här är starten på Sonys långa plan på att göra Playstation märket mer multiplattform.

Någon gång i framtiden så kommer Playstation vara en mjukvara istället för en konsol och kommer finnas installerat på tv apparater, mediaspelare, blu-ray spelare och annat så att man enklare kan spela spel på en Playstation.

Det är ju mycket billigare för Sony att bara släppa en mjukvara som dom ständigt uppdaterar istället för att lägga ner miljoner på att utveckla en ny spelkonsol.

Avstängd
Skrivet av jehuty:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag tror snarare att det här är starten på Sonys långa plan på att göra Playstation märket mer multiplattform.

Någon gång i framtiden så kommer Playstation vara en mjukvara istället för en konsol och kommer finnas installerat på tv apparater, mediaspelare, blu-ray spelare och annat så att man enklare kan spela spel på en Playstation.

Det är ju mycket billigare för Sony att bara släppa en mjukvara som dom ständigt uppdaterar istället för att lägga ner miljoner på att utveckla en ny spelkonsol.

Vilken infrastruktur och PaaS ska de använda sig av då? Det skulle bli tufft för Sony att konkurrera på den marknaden. De är ett hårdvaruföretag.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Så länge round-trip-tiden mot servrarna är över 1ms kommer vi ha det. Innan dess kommer det alltid vara laggigt att streama spel. Och är är vi inte på långa vägar.

Med andra ord lär det dröja många år.

Gen
Medlem
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag tänkte att de vill åt de PC spelare som inte skulle kunna tänka sig köpa en spelkonsol eller spela mycket för den delen (köper väldigt lite spel). Bättre att låta dem betala en slant i månaden istället för ingenting. Ju fler kundgrupper de kommer åt, desto bättre.

Avstängd

Lira The Last of Us i 1440P och uppåt. Nam nam...

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Lira The Last of Us i 1440P och uppåt. Nam nam...

Du streamar exakt samma spel som på konsol förutom att det tillkommer sämre bild på grund av komprimering och en del lag.

Medlem

tror verkligen inte att streaming är framtiden. se hur det gick för onlive som inte finns kvar idag. current gen har sålt försäljningsrekord på nolltid. infrastrukturen på bredband är koncentrerad till ett fåtal länder i världen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Kan bara tala för mig själv men det låter inte alls som något jag är intresserad av. Det kommer krävas att streaming blir minst lika bra som att äga hårdvaran innan jag ens kan tänka mig att köra på det istället för att köpa den. Dagens nätverk klarar inte av en sådan framtid, det måste isf göras om från grunden.

Självklart måste utvecklingen gå framåt. Vi ser ju redan problem med den nätverksstruktur vi har i hemmet och fördröjningen med steamlink. En del tycker det är ok men vi som är vana med snabba kontroller är inte nöjda.
I framtiden när vi har ett bättre fungerade nät över hela världen kommer det här inte vara något problem.

Kommer fortfarande vara enorma bekymmer med att dels möta den ständigt ökade bandbredden som behövs för att pusha nästa generations grafik i ännu högre upplösning och ännu högre fps.

Sen kommer man alltid ha problem med hur nära stationerna ligger och då man fortfarande måste förhålla sig efter ljusets hastighet kommer det bli latency problem man aldrig kan bli av med (utöver möjligtvis någon hokuspokus kvantöverförings lösning).

Sen även om man råkar bo nära en station kommer det nog bli väldigt svårt att få saker som VR att funka vettigt.

Medlem
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av jehuty:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Jag tror snarare att det här är starten på Sonys långa plan på att göra Playstation märket mer multiplattform.

Någon gång i framtiden så kommer Playstation vara en mjukvara istället för en konsol och kommer finnas installerat på tv apparater, mediaspelare, blu-ray spelare och annat så att man enklare kan spela spel på en Playstation.

Det är ju mycket billigare för Sony att bara släppa en mjukvara som dom ständigt uppdaterar istället för att lägga ner miljoner på att utveckla en ny spelkonsol.

Vilken infrastruktur och PaaS ska de använda sig av då? Det skulle bli tufft för Sony att konkurrera på den marknaden. De är ett hårdvaruföretag.

Jag är helt övertygad om att Sony kommer gå över till att Playstation kommer bli en mjukvara. Dom slipper kostnaderna på R&D för en ny konsol men dom kan fortfarande sälja handkontroller, hörlurar och liknande. Dom stora pengarna kommer ju från licensieringen och PS+.

Varför ska Sony begränsa sig genom att bara kunna sälja spel till folk med en konsol när dom kan sälja spel till alla med en tv eller en dator?

Medlem
Skrivet av kanshira:

tror verkligen inte att streaming är framtiden. se hur det gick för onlive som inte finns kvar idag. current gen har sålt försäljningsrekord på nolltid. infrastrukturen på bredband är koncentrerad till ett fåtal länder i världen.

Onlive försökte sig på nånting som det inte ännu finns infrastruktur till, så det är inte så konstigt om det floppade..

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Lira The Last of Us i 1440P och uppåt. Nam nam...

Haha, nej. Om de inte ens klarar av att streama 1080p från en PS4a till en PC i hemmet så kommer du garanterat inte kunna köra The Last of Us i 1440p. Maxupplösning på deras remoteplay är 720p vid 60 fps. De kan ha uppdaterat till 1080p, men där går deras gräns.

Samt att det är ps3-titlar som finns på PS Now, så räkna med rätt kass prestanda och upplösning i helhet.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Faktiskt väldigt kul som PC-spelare att plattformen mår så bra igen. Eran med PS3 och Xbox 360 var egentligen till stor del en jäkla massa halvkassa konverteringar och dommedagspropaganda där PC fick minimal kärlek från företagen.

PC är en väldigt rolig plattform att spela på igen och initiativ som dessa (om sant) gör det bara mer attraktivt

OnLive minns jag att jag testade och det var kanonbra! Jag testade Onlive på en bärbar datar med endast 256mb RAM och Celeron CPU och jag körde Dirt 2 ett spel som omöjligt skulle ha startat på den burken annars. Det enda som var lite problem med var att det blev lite delay på styrningen. Men det kanske har blivit bättre nu, det var typ 2008 jag testade Onlive och blev starkt imponerad! måste testa igen!

Medlem

Jag har spelat psnow på min Samsung tv ett par månader nu och det funkar skitbra. Har spelat igenom last of us och uncharted 1-3 utan några som helst problem eller märkbart lagg. Ändå kör jag via engelska servrar.

Inaktiv
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av kanshira:

tror verkligen inte att streaming är framtiden. se hur det gick för onlive som inte finns kvar idag. current gen har sålt försäljningsrekord på nolltid. infrastrukturen på bredband är koncentrerad till ett fåtal länder i världen.

Onlive försökte sig på nånting som det inte ännu finns infrastruktur till, så det är inte så konstigt om det floppade..

Var ju inte infrastrukturens fel att det floppade (då det fanns fiber redan då), utan att vi spelare såg rakt igenom konseptet om det skulle floppa så skulle vi inte ha några spel alls. samt att vi som redan var intresserade av spel hade antagligen redan en konsoll eller en hyffsad PC att lira på, då var Onlive conceptet redan dömd på förhand när det fanns bättre service likt Steam Orgign där man inte behöver ha konstant uppkopling för att kunna spela SP spel.

Medlem
Skrivet av secuda:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av kanshira:

tror verkligen inte att streaming är framtiden. se hur det gick för onlive som inte finns kvar idag. current gen har sålt försäljningsrekord på nolltid. infrastrukturen på bredband är koncentrerad till ett fåtal länder i världen.

Onlive försökte sig på nånting som det inte ännu finns infrastruktur till, så det är inte så konstigt om det floppade..

Var ju inte infrastrukturens fel att det floppade (då det fanns fiber redan då), utan att vi spelare såg rakt igenom konseptet om det skulle floppa så skulle vi inte ha några spel alls. samt att vi som redan var intresserade av spel hade antagligen redan en konsoll eller en hyffsad PC att lira på, då var Onlive conceptet redan dömd på förhand när det fanns bättre service likt Steam Orgign där man inte behöver ha konstant uppkopling för att kunna spela SP spel.

Nej, det är inte anledningen. Streamingen funkade inte tillräckligt bra, även med fiber. Även om det hade körts i LAN hade det inte varit tillräckligt bra.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av xverminator:

Känns lite som konsolerna tar död på sig själva genom att släppa spelen på PC.Eller krävs det att man har konsolen också för att det ska funka på PC?

Blir nog framtiden för spel att spela genom streamingtjänster så en dag kommer det nog inte finnas konsoler eller datorer i hemmet likt idag.

Kan bara tala för mig själv men det låter inte alls som något jag är intresserad av. Det kommer krävas att streaming blir minst lika bra som att äga hårdvaran innan jag ens kan tänka mig att köra på det istället för att köpa den. Dagens nätverk klarar inte av en sådan framtid, det måste isf göras om från grunden.

Som ägare av en Nvidia Shield TV så är jag ganska säker på att streaming av spel helt klart är framtiden.

Tycker det fungerar riktigt bra redan.

Medlem

PC wins

1
Skriv svar