Recension – No Man's Sky (del 1)

Medlem

Därmed inte sagt att du kan lite på det!
Det ger hopp, men jag skulle nog ändå inte bli förvånad om det blir lite Minecraft över det med lite mer specialrymdskepp, eller typ paint jobs osv. Rätt meningslöst förvisso i ett solospel, men det verkar inte hindra folk från att köpa sånt.

Medlem

Varning för PCversionen, den är helt jävla fucked. Prestandaproblem som fan, ser dessutom crap ut.

Kollade på TB's stream, hans monster till Pc droppade ner till sub 10fps vid ett par tillfällen, och det var ryckigt som AS, (han har dubbla 1080's!)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Visst är det så! men till skillnad från andra utvecklare så verkar ju Hello Games ta till sig av vad folkmassorna har att säga, bara en sån sak som att man drog igång utvecklandet av basebuilding som ju i början inte fanns några planer på alls.

Tror bara det är en tidsfråga innan man ger sig i kast med enklare match making för co-op

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Visst är det så! men till skillnad från andra utvecklare så verkar ju Hello Games ta till sig av vad folkmassorna har att säga, bara en sån sak som att man drog igång utvecklandet av basebuilding som ju i början inte fanns några planer på alls.

Tror bara det är en tidsfråga innan man ger sig i kast med enklare match making för co-op

Jag får väl citera utvecklaren på twitter:
"To be super clear - No Man's Sky is not a multiplayer game. Please don't go in looking for that experience."

Medlem
Skrivet av shelter:
Skrivet av VeZZLaN88:

Visst är det så! men till skillnad från andra utvecklare så verkar ju Hello Games ta till sig av vad folkmassorna har att säga, bara en sån sak som att man drog igång utvecklandet av basebuilding som ju i början inte fanns några planer på alls.

Tror bara det är en tidsfråga innan man ger sig i kast med enklare match making för co-op

Jag får väl citera utvecklaren på twitter:
"To be super clear - No Man's Sky is not a multiplayer game. Please don't go in looking for that experience."

Lustigt nog verkar folk ändå tro/tycka att de INTE har varit tydliga med den biten och att de på något vis lovat multiplayer. Men, ja, det verkar ju vara rätt illa på PC så här långt trots två dagars "försening" och väldigt högt pris på Steam. Man får väl vara glad över att man (för ovanlighetens skull) valde konsol den här gången.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:
Skrivet av vurt:
Skrivet av Bojkott:

No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.

Spelet är ju en total scam dock. Murray ljög bl.a om att spelet har MP.. numera är MP-delen to.m överklistrad på kartongen till spelet..

Man förstår lätt varför spelet är så dyrt (speciellt för ett rätt simpelt indie-spel), detta är själva definitionen av Hit and Run haha.. Ge detta en 1-2 veckor, de kommer bara sälja initialt, tills recensionerna kommer (finns redan och såklart har spelet bottenbetyg). Spelet är ett skämt, utvecklaren likaså.

Om det hade varit en kickstarter, eller early access hade jag förstått dig, men det är ju klart sedan MÅNADER att det inte handlade om pvp/mp, ASTYDLIGT vid release att det är ett singelspel även om det ett tag lät som om det fanns en liten teoretisk möjlighet att träffas in-game, men att den möjligheten var i princip "akademisk". Har man missat det är man nog inte så himla intresserad av spelet trots allt. Tycker de har PUMPAT ut info om att man inte ska räkna med att kunna träffa varandra och DEFINITIVT inte att kunna spela tillsammans. Om det var "teoretiskt möjligt" har han varit en aning luddig med, men att man inte skulle räkna med det var väldigt klart. Även om det fanns skulle det kunna ta månader att hitta varandra även om man hamnade på samma server. Att två personer som inte kände varandra ändå hittade samma system rätt snabbt är en aning förvånande. För mig blev det avgörande för att jag - lyckligtvis - förbeställde till konsol. Det här är ett skönt soffspel.

Att målen och utvecklingen i en liten studio förändras över tid är dessutom inget ovanligt, det händer även i stora studios med AAA-titlar, bara det att du som utomstående under arbetet inte har någon insyn. Bara titta på hur de f'ade SWTOR, en AAAAAA-titel budgetmässigt som kunde blivit väldigt intressant om originalplanerna från de första årens utveckling hade förverkligats. Star Citizen, som redan är typ två år försenad ska vi väl inte ens börja diskutera.

Nu har spelet en prislapp avsevärt lägre än AAA åtminstone på konsol, och något billigare även på PC om man inte gör idiotköp utan att kolla upp och de har redan mer & riktigt intressant innehåll på gång, och en rejäl patch redan innan släppet som utökade "innehållet" rejält (Patch notes finns på FZ om någon missat det).

Jag tror förr att det kommer att växa stadigt, särskilt när prislappen faller ännu mer. Spelet växer långsamt i ens skalle, känns lite segt och grindy i början, lite klumpigt interface som de kan göra en hel del åt, men allteftersom blir det en väldigt mysig upplevelse, trots att det inte riktigt är min "grej". Definitivt en titel jag kommer att återvända ofta till och mysa, slappa i soffan med, lite småmeditativt.

...men en del hade nog bestämt sig för att det här var ett rymdlir med pvp oavsett vad de säger om och om igen, trots alla sneak peeks, trajlrar osv. Har man följt titeln på senare tid så tycker jag man fick ganska så exakt det man förväntade sig. Personligen hade jag velat ha mer rymd-lir och mindre planetgrind, men jag visste att det inte var så - inte i nuläget i alla fall. Föredömligt tydliga tycker jag.

Om du ska använda ord som "total scam" så snackar vi Godus! Men det är ju också vad man förväntar sig om man känner till Molyneux.

Men ge dig, du ljuger ju värre än Sean. Nästan 600:- (585kr på Webhallen) är INTE "avsevärt lägre än AAA-spel på konsol", det är otroligt mycket dyrare än de flesta spel, to.m.

Ingen har någonsin sagt att detta skulle vara ett PVP-spel eller liknande, det var väldigt tydligt från början. Men spelet har ju inte MP öht (folk har träffats på samma plats och ej kunnat se varandra), och det är ju faktiskt att ljuga. Inget har handlat om otydlighet öht.

Premissen är ju skräp. Autogenerade världar där du minar och scannar djur, baser som ser likanda ut, världar som visserligen skiljer sig åt lite i utseende, men i övrigt är det samma harvande. Inga quests, inga bossar, inget bra stridssystem. Spel så som Minecraft och Starbound erbjuder ju tusenfaldigt mer och kostar inte en bråkdel så mycket.

Hur man än vrider på det, det här är ett rätt typiskt 59:-indiespel, och för dom pengarna vore det ett okej spel att lägga 4-5 timmar på, kanske mer om man inte har lätt för att bli uttråkad. Det enda som skiljer detta från de många tusental indiespel som kommer varje år är att denna person lyckades flörta in sig med media, som i sin tur hypade skiten ur det (trots att ingen egenligen sagt att de ens tycker det är bra!), det är DÄRFÖR du betalar 600:- och inte 59:-.

Har varit med och arbetat med indiespel som är bra mycket mer avancerade än detta spel (te.x Kenshi) och det kostade inga 600:- att köpa.. utvecklaren levde på de få slantar han fick in samt jobbade vid sidan om i många år, hans spel skulle lätt kunnat bli lika hypat, om han sett till att säga rätt saker och brett på lite extra och varit lite mer social av sig


signatur
Medlem

Ett rimligt pris för detta spelet hade vart max 30€.

Tekniken är rätt imponerande men av det jag sett hittills känns det inte som jag fått nån valuta för pengarna.Förhoppningsvis blir det mer intressant desto närmre galaxens mittpunkt man kommer.

Jag har inte följt spelet nåt särskilt och hade inga direkta förhoppningar heller.. men nåt som fick mig att hissa varningsflagg var när den där tjommen satt och visade fötterna under intervjun. Solklart fall av "jag är så jävla mycket bättre än alla andra och måste visa det genom att vädra fötterna"


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Testat till både konsol o PC
Master race, så var spelet ospelbart.
På konsol, helt underbart spel.

Medlem

Alla ni som ej gillat detta, spela StarMade istället. Resa i rymnden, bygga ditt eget rymdskepp, några meter långt eller 5km långt upp till dej.
Kriga emot npc pirater eller människor. Utforska tusentals planteter, bygga baser på dom m,m.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Kört det en del på pc, och som sagt olika personer har olika prestanda problem, har haft lite mindre fps drops som påverkar ens kontroller några sekunder, irriterande men överkompligt.., har ni problem testa experimental build kan lösa era problem eventuellt

Tangentbord och mus äger skiten ur gamepad i detta spel iaf..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar