Tankar om No Man´s Sky

Moderator | Testpilot
Tankar om No Man´s Sky

Det är alltid intressant med spel som bygger en sådan enorm hajp. Jag själv var väldigt intresserad av spelet när det först visades och kunde inte vänta på att få testa det. Problemet jag kände redan då var att jag inte hade någon aning om vad spelet kommer att gå ut på. Är det någon handling? Är det en “Minecraft-klon”? Många frågor som jag ställde till mig själv, som många ställde till skaparna och ingen fick något vettigt svar.

I och med lanseringen så visar det sig att mycket som sagts eller antyds inte är sant. Spelare har försökt träffa varandra utan att det gått. Fraktioner som man ska kunna slåss för och få diverse saker finns inte. Skepp som är annorlunda beroende på hur de ser ut t ex att ett litet fordon är snabbare och ett större är segare men kan ta mer packning existerar inte heller. Överlag så känns det som att spelet bara har tappat massvis med funktioner som gjorde att folk blev kär i spelet från första början.

Men vars sitter då felet? Det är inte ovanligt att man bygger ett spel med stora ambitioner och drömmar. Peter Molyneux är nog den mest kända personen som har haft problem med detta. Fable hade löften om att man skulle kunna ha en familj, plantera träd och se de växa i realtid och diverse annat. Jag är säker på att mycket som Hello Games pratat om har arbetats på och eventuellt funnits i en mindre variant i spelet tidigare. Men att de då, som Peter, tagit sig vatten över huvudet för vad de egentligen kan åstadkomma och tillslut så faller de pladask.

Jag ska säga här och nu att jag ändå uppskattar No Man´s Sky. Spelet för mig är ändå roligt trotts bristande funktioner och diverse problem med att köra spelet. Det är ett enkelt spel att hoppa in i och det är väldigt lätt att sinka timmar i det för någon som gillar att utforska allt som det bara går. För en vanlig dödlig så kommer de att trötta rätt så snabbt då samma typ av spelstil återkommer gång på gång och att sedan få utforska en ganska så tom värld fast det ska finnas 18,446,744,073,709,551,616 planter. Efter bara några få planeter så börjar du förstå att du har sett en viss varelse, en byggnad, ett rum, en alien flera gånger och sedan är det kört. Du har då insett att även fast det finns mycket ställen att vara på så är alltihopa i princip samma sak utan några intressanta distraktioner.

Hur mycket ska man egentligen begära av en Indie-studio på 11 personer? När prislappen för spelet sedan ligger på cirka 570 så är det svårt. För mig känns spelet som ett “Early Access” spel på Steam med en alldeles för hög prislapp. I det stora hela så har jag ändå kul med spelet men det är mycket som fattas för att det ska bli något mer än 2016´s mest hajpade spel som försvann lika fort som det kom.

#blogg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Tankar om No Man´s Sky

Jag tycker det är klart värt priset. Har redan lagt ner mer tid på det än många andra spel för samma pris som har en singleplayerkampanj på 7-8 timmar och sen är det slut.

Gillade konceptet på spelet så fort jag hörde talas om det, men har inte läst in mig på detaljer och hoppade inte på hype-tåget så kanske därför jag är nöjd eftersom jag inte hade förväntningar om saker som sen inte fanns.

Funkar även perfekt för mig utan prestandaproblem, snittar runt 80fps i 1440p. Haft en krasch på 10 timmar där hela datorn låste sig men annars inga problem.

Rekommenderar det till folk som vill ha ett lugnt och avslappnande spel

Medlem

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men någon hade beskrivit spelet som "A mile wide, an inch deep".

Det verkar vara en passande beskrivning av ett spel som skryter med sin storlek, men som saknar djup. Är inte alls sugen på NMS, i dagsläget. Jag kommer troligtvis köpa det för en hundring på framtida rea, bara för att bilda mig en egen uppfattning av spelet. Men inte idag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DrDoom:

Jag tycker det är klart värt priset. Har redan lagt ner mer tid på det än många andra spel för samma pris som har en singleplayerkampanj på 7-8 timmar och sen är det slut.

Gillade konceptet på spelet så fort jag hörde talas om det, men har inte läst in mig på detaljer och hoppade inte på hype-tåget så kanske därför jag är nöjd eftersom jag inte hade förväntningar om saker som sen inte fanns.

Funkar även perfekt för mig utan prestandaproblem, snittar runt 80fps i 1440p. Haft en krasch på 10 timmar där hela datorn låste sig men annars inga problem.

Rekommenderar det till folk som vill ha ett lugnt och avslappnande spel

Det är kul att du gillar det! Det gör jag också. Spelet passar jätte bra för mig som ett spel jag bara sitter och pillar med när jag inte har något att göra. Men det repetitiva gameplayet och bristen på nytt intressant innehåll gör att jag har svårt att rekommendera det vidare. Prislappen är också hutlöst hög för vad man får då man hinner göra det mesta på bara någon timme.

Skrivet av Bennii:

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men någon hade beskrivit spelet som "A mile wide, an inch deep".

Det verkar vara en passande beskrivning av ett spel som skryter med sin storlek, men som saknar djup. Är inte alls sugen på NMS, i dagsläget. Jag kommer troligtvis köpa det för en hundring på framtida rea, bara för att bilda mig en egen uppfattning av spelet. Men inte idag.

Håller med dig. Flyga till planeter, skanna och samla resurser är allt man gör. Jag säger det igen men jag gillar spelet personligen men i dagsläget så kan jag inte rekommendera det till någon. Fattigt med intressant innehåll överlag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Viktigaste nu för dom är att inte tappa ångan utan att fortsätta utveckla spelet och lösa problemen så fort dom kan,

Misstänker sony har ledigt på dom hårt att släppa spelet..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Btw Flyga till planeter, skanna och samla resurser samt läsa all lore är ju vad spelet är och ingen som sagt annat.

Spelet är väldigt nichat som det är idag vissa gillar det andra hatar det.

Finns ju en del saker som troligtvis kommer när dom fått ordning på majoriteten av buggarna..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skrivet av Bennii:

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men någon hade beskrivit spelet som "A mile wide, an inch deep".

Det verkar vara en passande beskrivning av ett spel som skryter med sin storlek, men som saknar djup. Är inte alls sugen på NMS, i dagsläget. Jag kommer troligtvis köpa det för en hundring på framtida rea, bara för att bilda mig en egen uppfattning av spelet. Men inte idag.

Samma här. Tycker det är fantastiskt att ett team på elva personer har lyckats komma så här långt, men för att fylla ett spel krävs mer än gimmickar. Det kanske kommer sen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men någon hade beskrivit spelet som "A mile wide, an inch deep".

Det verkar vara en passande beskrivning av ett spel som skryter med sin storlek, men som saknar djup. Är inte alls sugen på NMS, i dagsläget. Jag kommer troligtvis köpa det för en hundring på framtida rea, bara för att bilda mig en egen uppfattning av spelet. Men inte idag.

Som det är nu så är det väldigt repetitivt, men de har en oerhört stor grund nu för att kunna gräva djupare, vilket är något som tar tid med den här storleken. Jag gillar spelet, men det känns som att det skulle ha varit early access och inte ett spel för 500kr.

Men så fort spelet får mer innehåll, som basbyggande och stora fraktskepp för trading osv, så tror jag att intresset för spelet kommer att öka successivt.

Inaktiv

Intressant!, har inte spelat spelet själv, men känner att jag har en hum om upplägget.
Är nyfiken på överlevnads aspekten i spelet dock.
Krävs det att du är strategisk?, behöver du planera inför framtiden?, är det en uppoffring att överleva?, osv.
Vad har ni för tankar om det?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rack:

Intressant!, har inte spelat spelet själv, men känner att jag har en hum om upplägget.
Är nyfiken på överlevnads aspekten i spelet dock.
Krävs det att du är strategisk?, behöver du planera inför framtiden?, är det en uppoffring att överleva?, osv.
Vad har ni för tankar om det?

Det är väl olika beroende på hur man spelar. Jag själv har då aldrig haft något problem då det mesta du behöver för att överleva finns på varje planet. Det jobbigaste är väl att få tag i diverse saker för att kunna uppgradera.

Överlag så känns den tunn som resten av spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Rack:

Intressant!, har inte spelat spelet själv, men känner att jag har en hum om upplägget.
Är nyfiken på överlevnads aspekten i spelet dock.
Krävs det att du är strategisk?, behöver du planera inför framtiden?, är det en uppoffring att överleva?, osv.
Vad har ni för tankar om det?

Det är väl olika beroende på hur man spelar. Jag själv har då aldrig haft något problem då det mesta du behöver för att överleva finns på varje planet. Det jobbigaste är väl att få tag i diverse saker för att kunna uppgradera.

Överlag så känns den tunn som resten av spelet.

Hmm?, tråkigt att höra. Har inget emot viss "träighet" om det ligger orsak/verkan bakom det. Jag snarare föredrar att min överlevnad faktiskt förutsätter en viss uppoffring, även tung (grinding), då det bör krävas om du ska överleva där ute, under dom förhållanden som råder.

Tack för svaret, och bra blogginlägg.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rack:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Rack:

Intressant!, har inte spelat spelet själv, men känner att jag har en hum om upplägget.
Är nyfiken på överlevnads aspekten i spelet dock.
Krävs det att du är strategisk?, behöver du planera inför framtiden?, är det en uppoffring att överleva?, osv.
Vad har ni för tankar om det?

Det är väl olika beroende på hur man spelar. Jag själv har då aldrig haft något problem då det mesta du behöver för att överleva finns på varje planet. Det jobbigaste är väl att få tag i diverse saker för att kunna uppgradera.

Överlag så känns den tunn som resten av spelet.

Hmm?, tråkigt att höra. Har inget emot viss "träighet" om det ligger orsak/verkan bakom det. Jag snarare föredrar att min överlevnad faktiskt förutsätter en viss uppoffring, även tung (grinding), då det bör krävas om du ska överleva där ute, under dom förhållanden som råder.

Tack för svaret, och bra blogginlägg.

Just där problemet sitter. Bara för att överleva så behövs det ingen grind utan det handlar mer om när man väl vill utveckla sig själv/sin karaktär och sitt skepp.

Tack för att du läste Ska försöka skriva lite oftare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Notumforce:

Btw Flyga till planeter, skanna och samla resurser samt läsa all lore är ju vad spelet är och ingen som sagt annat.

Spelet är väldigt nichat som det är idag vissa gillar det andra hatar det.

Finns ju en del saker som troligtvis kommer när dom fått ordning på majoriteten av buggarna..

Tyvärr så har de ju sagt annat. Många gånger så har Sean i intervjuer sagt att saker ska finnas i spelet som nu inte finns. Att saker kommer senare är ingen tröst till hur spelet är nu vid release. Det är i i så fall bara ett bevis på att spelet skulle kostat högst 300 kr och varit ett early access spel istället .


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ok måste missat det isåfall,

Däremot så har dom orsakat denna massiva hype vilket är lite olyckligt som jag misstänker är sonys pr maskin fel litegrann..

kanske är mer nöjd för jag inte lät mig bli super hypad som många upplevt

Tycker cohcarnage säger det bäst i sina streams .

Jag tar det iaf super chill låter inte andra bestämma vad jag ska göra eller inte göra i spelet knappt kommit nånstans i spelet för tagit det så chill.

Hålller dock med om priset


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr så har de ju sagt annat. Många gånger så har Sean i intervjuer sagt att saker ska finnas i spelet som nu inte finns. Att saker kommer senare är ingen tröst till hur spelet är nu vid release. Det är i i så fall bara ett bevis på att spelet skulle kostat högst 300 kr och varit ett early access spel istället .

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan om det hade kostat 350-400 kr vid release och sedan släppt DLC för 50-150 kr á la Battlefield så hade folk klagat på det med. "Det borde varit med från start" osv osv. Frågan är om det är bättre att släppa spelet som det är och sedan ge ut gratis DLC eller göra som Dice?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr så har de ju sagt annat. Många gånger så har Sean i intervjuer sagt att saker ska finnas i spelet som nu inte finns. Att saker kommer senare är ingen tröst till hur spelet är nu vid release. Det är i i så fall bara ett bevis på att spelet skulle kostat högst 300 kr och varit ett early access spel istället .

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan om det hade kostat 350-400 kr vid release och sedan släppt DLC för 50-150 kr á la Battlefield så hade folk klagat på det med. "Det borde varit med från start" osv osv. Frågan är om det är bättre att släppa spelet som det är och sedan ge ut gratis DLC eller göra som Dice?

Min poäng var att det skulle vara på early access för 300-400 kr så att allt content tillslut skulle finnas i bas-spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av conthox:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr så har de ju sagt annat. Många gånger så har Sean i intervjuer sagt att saker ska finnas i spelet som nu inte finns. Att saker kommer senare är ingen tröst till hur spelet är nu vid release. Det är i i så fall bara ett bevis på att spelet skulle kostat högst 300 kr och varit ett early access spel istället .

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan om det hade kostat 350-400 kr vid release och sedan släppt DLC för 50-150 kr á la Battlefield så hade folk klagat på det med. "Det borde varit med från start" osv osv. Frågan är om det är bättre att släppa spelet som det är och sedan ge ut gratis DLC eller göra som Dice?

Min poäng var att det skulle vara på early access för 300-400 kr så att allt content tillslut skulle finnas i bas-spelet.

Jo, det är nog sant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är jag besviken över att det inte verkar gå att spela coop med mina vänner (det var ett av våra utsatta mål, vi SKULLE hitta varandra till varje pris)... Ja.

Tycker jag fortfarande att detta är ett mycket roligt spel, kanske till och med årets spel så här långt... Ja, jag tror nog det.
Det har visserligen varit ett dåligt spelår men jag gillar verkligen att glida runt och göra vad jag vill.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Bortsett från att det kostar 600:- så är det ändå ett OK spel. Man har skoj och det är något nytt. Kan man avvara 600:- så tycker jag man ska prova det, men visst känns det väl också som att det saknas en del, exakt vad vet jag inte. Så man får väl vänta och se hur mycket mer krut dom lägger på spelet.. förhoppningsvis har dom en vidare plan för spelet... det har potential som det just nu inte lever upp till !

Framförallt så tror jag detta är ett spel som man kan spela på en hel del olika sätt. Därför blir det lite fel när man läser reviews och recensioner för då får man först hålla med om att personen spelar spelet som du tänkt spela det. Har man rollspel med sig i bagaget så kan nog detta spelet vara roligare än om man tänkte att detta skulle vara ett rymt-shooter spel.

Min stora fasa är när/om planeterna börjar kännas för repetitivt.

Enligt STEAM har jag spelet nu i 13 timmar och jag har vart på 3 planeter, alla inom det systemet jag började i. Så sega vet jag inte om alla är, men jag tror nyckeln till att få ut mest utav detta spelet är att inte ha bråttom. Visst har man kanske som mål att nå den där mittenpunkten av galaxen, men som jag brukar säga med många spel så är det inte målet utan resan som ska vara det som är det roliga. Därför har ju spel som World Of Warcraft förlorat sin hela charm när man nu som ny blir boostad till max level direkt. Då har folk inte fattat de där med att det är resan som ska vara rolig, endgame kommer nog ändå aldrig funka i något spel. Sen hur endgame kommer vara i detta spelet återstår att se.. förmodligen kommer man väl bara till en ny Galax när man når mittenpunkten

Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Bortsett från att det kostar 600:- så är det ändå ett OK spel. Man har skoj och det är något nytt. Kan man avvara 600:- så tycker jag man ska prova det, men visst känns det väl också som att det saknas en del, exakt vad vet jag inte. Så man får väl vänta och se hur mycket mer krut dom lägger på spelet.. förhoppningsvis har dom en vidare plan för spelet... det har potential som det just nu inte lever upp till !

Framförallt så tror jag detta är ett spel som man kan spela på en hel del olika sätt. Därför blir det lite fel när man läser reviews och recensioner för då får man först hålla med om att personen spelar spelet som du tänkt spela det. Har man rollspel med sig i bagaget så kan nog detta spelet vara roligare än om man tänkte att detta skulle vara ett rymt-shooter spel.

Min stora fasa är när/om planeterna börjar kännas för repetitivt.

Enligt STEAM har jag spelet nu i 13 timmar och jag har vart på 3 planeter, alla inom det systemet jag började i. Så sega vet jag inte om alla är, men jag tror nyckeln till att få ut mest utav detta spelet är att inte ha bråttom. Visst har man kanske som mål att nå den där mittenpunkten av galaxen, men som jag brukar säga med många spel så är det inte målet utan resan som ska vara det som är det roliga. Därför har ju spel som World Of Warcraft förlorat sin hela charm när man nu som ny blir boostad till max level direkt. Då har folk inte fattat de där med att det är resan som ska vara rolig, endgame kommer nog ändå aldrig funka i något spel. Sen hur endgame kommer vara i detta spelet återstår att se.. förmodligen kommer man väl bara till en ny Galax när man når mittenpunkten

Det är universums mittpunkt man ska ta sig till, inte bara galaxens. Fakrum är är att det finns en jäkla många galaxer i spelet


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Javas:
Skrivet av MrGlad8:

Bortsett från att det kostar 600:- så är det ändå ett OK spel. Man har skoj och det är något nytt. Kan man avvara 600:- så tycker jag man ska prova det, men visst känns det väl också som att det saknas en del, exakt vad vet jag inte. Så man får väl vänta och se hur mycket mer krut dom lägger på spelet.. förhoppningsvis har dom en vidare plan för spelet... det har potential som det just nu inte lever upp till !

Framförallt så tror jag detta är ett spel som man kan spela på en hel del olika sätt. Därför blir det lite fel när man läser reviews och recensioner för då får man först hålla med om att personen spelar spelet som du tänkt spela det. Har man rollspel med sig i bagaget så kan nog detta spelet vara roligare än om man tänkte att detta skulle vara ett rymt-shooter spel.

Min stora fasa är när/om planeterna börjar kännas för repetitivt.

Enligt STEAM har jag spelet nu i 13 timmar och jag har vart på 3 planeter, alla inom det systemet jag började i. Så sega vet jag inte om alla är, men jag tror nyckeln till att få ut mest utav detta spelet är att inte ha bråttom. Visst har man kanske som mål att nå den där mittenpunkten av galaxen, men som jag brukar säga med många spel så är det inte målet utan resan som ska vara det som är det roliga. Därför har ju spel som World Of Warcraft förlorat sin hela charm när man nu som ny blir boostad till max level direkt. Då har folk inte fattat de där med att det är resan som ska vara rolig, endgame kommer nog ändå aldrig funka i något spel. Sen hur endgame kommer vara i detta spelet återstår att se.. förmodligen kommer man väl bara till en ny Galax när man når mittenpunkten

Det är universums mittpunkt man ska ta sig till, inte bara galaxens. Fakrum är är att det finns en jäkla många galaxer i spelet

Kickade igång spelet igår, och jag måste säga att detta verkar passa mig utmärkt. Det kan vara såååå långsamt om du har tålamodet, perfekt tycker jag.
Lämnade min "moderplanet" efter ca 3 timmar, tog sikte mot närmsta planet. Har flutit mot den sen dess, ingen acceleration, hyperdrive, inget.bara sakta glidit närmre. Tiden var satt till 6 timmar, nu 2,5 timmar kvar....
Jäkligt annorlunda får man säga, och riktigt spännande, precis den typen av spel jag väntat på!!
Visst finns det balansval som är bristfälliga minst sagt, men om man spelar spelet efter "eget huvud", kliver ur ramarna lite grand och inte stressar fram, så kan detta bli bra.
Vi får väl se!.

Medlem

Ja men precis! De flesta spelen som släpps idag är byggda på samma sätt, fartfyllda och fullt med innehåll i början.. men så planar det snabbt. Detta spelet är va det är, försöker inte dölja något.. antingen gillar man det eller inte!

MEN som sagt så håller jag med dom som säger att det inte är värt 600, för på sätt och vis så känns det som ett early access-spel på steam då det känns som en hel del saknas. Men jag har kul trotts det och förhoppningsvis så så lägger dom mer krut på spelet!

Inaktiv
Skrivet av MrGlad8:

Ja men precis! De flesta spelen som släpps idag är byggda på samma sätt, fartfyllda och fullt med innehåll i början.. men så planar det snabbt. Detta spelet är va det är, försöker inte dölja något.. antingen gillar man det eller inte!

MEN som sagt så håller jag med dom som säger att det inte är värt 600, för på sätt och vis så känns det som ett early access-spel på steam då det känns som en hel del saknas. Men jag har kul trotts det och förhoppningsvis så så lägger dom mer krut på spelet!

Har glidit i 6 timmar nu, lol!, från en planet till en annan, arrive in 17:48, ooahaha!!, så coolt!
Min första resa!! Jävligt roligt det här!

Ville bara vara tydlig med det där, viktigt för mig det här, lol! Misstänker att du läst den förra, haha!!

Inaktiv

Väldigt viktig information om NMS!

Man kan tydligen ta ett object, t.ex deflection enhancement sigma. Om du plockar isär den till carite sheet i din inventory, så uppstår 3 carite sheet i den slotten.
Om du gör detta, får du 100 platser i den slotten, istället för vanliga 1, som du får när du craftar.
Om detta fungerar om du tar isär t.ex. en carite sheet till råvara etc, vet jag inte, troligen inte, men i slut ändan får du ju 100 gånger den mängden i samma slott ändå så, bara att plocka en i taget.
Vi får väl pröva!
Det är alltså möjligt att få 100 platser på en plats i din inventory.

You Tube : GrayStillPlays
(No Man´s Sky Inventory Tutorial: More Inventory Space, Stack Anything Up To 100 Tips And Tricks)

1
Skriv svar