Recension – No Man's Sky

Robot
Recension – No Man's Sky

Så stort, så mäktigt, så... enformigt. Alla har en åsikt om No Man's Sky. FZ också, så här kommer vår recension och vårt betyg.

#the-elder-scrolls-v-skyrim, #no-mans-sky, #recension, #hello-games


Medlem
No Man's Sky

För mig var detta årets besvikelse tyvärr.

2/5 i min bok.

Medlem

Väntar med köp, förhoppningsvis fylls spelt på med fler saker att göra

Medlem

Spelat det sen release, och ärligt är jag helt uppslukad av det! Det är beroende framkallande att försöka hitta rätt matrial till sina blueprints/uppgraderingar och få ihop tillräckligt med Units för att kunna köpa sitt nya häftiga rymdskepp.

Tycker ändå att betyget FZ gav det är rätt, det är ett annorlunda spel och passar definitivt inte alla. Med det sagt.....neh nu skall jag spela lite till!

Medlem

Bygger dom på spelet med nytt innehåll kommer man att komma tillbaka, men just nu känns det ganska segt att sakta nöta sig mot mitten av galaxen...


signatur

yolo

Medlem

Jag har följt spelet bra länge. Varit hypad fram till i våras då jag började inse att det skulle bli en stor besvikelse. Minns bara för någon månad sedan hur folk här på FZ sa att det kommer bli "GOTY" och andra diverse lorvord och jag blev sönderbashad pga att jag sa att det förmodligen kommer att floppa.

Sen när det var ett faktum att det faktiskt var ett single player lir rakt igenom. Det var där det bara inte gick mer, Får 1/5 av mig, det finns ingen mening med planeterna, du kan göra allt på startingplaneten, få alla slots, allting du behöver osv. Finns ingen mening med exploration. Hade spelet varit multiplayer hade det varit 4/5, för den sociala aspekten hade kunnat göra spelet till något stort.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har bara spelat det hos en vän, men tycker spelet känns precis så som det såg ut på förhand. 3/5 känns passande. Det är ett kul spel (även om jag kan tänka mig att det blir enformigt) med imponerande resultat rörande den genererade terrängen. Samtidigt är det ganska gimmicky, och spelet känns i första hand som en plattform för att testa processuell generering.

Kanske använder man detta spel som en grund för ett, gameplaymässigt, mer avancerat och engagerande spel i framtiden.

Annars är Ultima Ratio Regum ett hett tips vad gäller processuell generering, mycket spännande spel.

EDIT: Det ska också sägas att prislappen är alldeles för hög och snudd på vanvettig.

Medlem

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.


signatur

autograph

Medlem

"Skeppet svarar dessutom på min minsta vink och det står i stark kontrast till den relativt sega kontrollen till fots. "

Skeppet flyger nästan på autopilot på planeter. Går inte att störta.
Nästan som att åka på räls

Medlem

Gotta find 'em all!

Medlem

Dom har ju ljugit en hel del om vad som finns i spelet. Det stör mig rätt rejält, falsk marknadsföring bör ej upprepas.

En reddit tråd som tar upp detta på ett bra och överskådligt vis:

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4y046e/whe...

Medlem

Borde inte den enormt repetitiva grindingen vara ett minus? I början går det väl kanske an men efter ett tag blir det ganska tråkigt.

Medlem

Jag tycker fortfarande att spelet är underhållande efter 22 timmar men det krävs mycket för att det ska hålla i längden.

Medlem

Jag är nog uppe i 36 timmars speltid för tillfället och är inte ens i närheten av att börja tröttna på spelet.

Vill bara inflika vad jag tycker/tror om det där med att alla planeter är enformiga. Jag vet inte om det blir annorlunda ju närmre galaxens centrum man kommer men jag har warpat över 100 gånger (flera solsystem åt gången), åkt igenom säkert 25 svarta hål och planeterna jag besöker nu är väldigt annorlunda de första planeterna jag besökte. Det är främst floran jag tänker på. Faunan är fortfarande rätt så lik de från början.

Och jag har precis craftat den bästa warp reactorn så nu blir det åka av till galaxens mitt

Spelet är inte för alla, för oss som gillar att samla saker för crafting och som rent allmänt tycker om att "uppnå vissa saker" (typ achievements) är detta jättekul. Men jag kan förstå om man tycker tvärtemot.

Medlem

"djurliv"? Det är väl ändå planetens invånare. De som bor där. "befolkningen" om man så vill.

Vi skulle alltså kalla upptäckten av andra civilisationer för "djur". Människan blir nog snabt populär utanför vårt eget solsystem...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

I spelet finns inget utanför galaxen och galaxens mitt är därmed universums mitt, det finns dessutom flera löpande galaxer i spelet.

Medlem
Medlem
Skrivet av shelter:

Borde inte den enormt repetitiva grindingen vara ett minus? I början går det väl kanske an men efter ett tag blir det ganska tråkigt.

Att samla material för att ta sig vidare är ju en av spelets grundläggande features, är man inte införstådd med det så är det här helt fel spel att köpa.

KoP
Medlem
Skrivet av Corrado:

"Skeppet svarar dessutom på min minsta vink och det står i stark kontrast till den relativt sega kontrollen till fots. "

Skeppet flyger nästan på autopilot på planeter. Går inte att störta.
Nästan som att åka på räls

Och det är väl tur det? Eftersom man får anta att spelet utspelar sig i framtiden eller i ett alternativt universum så är nog tekniken såpass modern i skeppen att det finns någon form av anti-krash teknik inbyggd.

Medlem

Oavsett om folk tycker spelet är kul, är detta verkligen något man inte ska spendera pengar på av princip.

Medlem

Jag skulle vilja ge det 1/5 med tanke på hur opolerat och lite det finns att göra i spelet.

http://hugelol.com/lol/403520

Medlem

vafan...efter recensionen är jag kvar på ruta 0. Vet inte om jag ska köpa det eller ej. Gillar utforskande aspekten av spel, men jag gillar inte när det blir grinding i spel...men å andra sidan älskar jag rymden...men å andra sidan gillar jag inte att gå och mine:a. Vet inte om jag ska köpa det eller ej.

Någon som kan jämföra det med Starbound? Har ca 5h spelade i Starbound och tycker spelet är "sådär". Tycker spelet inte är så intuitivt, jag får mycket material som jag inte har en aning om vad jag ska använda det till och det känns bara som en oändlig sidescroller. Har inte dunkat in så mycket tid ännu, så kanske vänder åsikten snart.

Känns som om Starbound går att jämföra rätt hyfsat med NMS?

Medlem
Skrivet av Skez:

Jag är nog uppe i 36 timmars speltid för tillfället och är inte ens i närheten av att börja tröttna på spelet.

Vill bara inflika vad jag tycker/tror om det där med att alla planeter är enformiga. Jag vet inte om det blir annorlunda ju närmre galaxens centrum man kommer men jag har warpat över 100 gånger (flera solsystem åt gången), åkt igenom säkert 25 svarta hål och planeterna jag besöker nu är väldigt annorlunda de första planeterna jag besökte. Det är främst floran jag tänker på. Faunan är fortfarande rätt så lik de från början.

Och jag har precis craftat den bästa warp reactorn så nu blir det åka av till galaxens mitt

Spelet är inte för alla, för oss som gillar att samla saker för crafting och som rent allmänt tycker om att "uppnå vissa saker" (typ achievements) är detta jättekul. Men jag kan förstå om man tycker tvärtemot.

Jag har väl lirat ett femtontal timmar och det dröjde inte mer än 4-5 timmar innan jag började känna igen planeter om och om igen; det mesta kändes samma.
Jag älskar crafting och liknande, men det här spelet saknar det minsta lilla djup på det så kan inte förstå hur du kan rekommendera det för oss som älskar crafting.

Kan väl få 3 / 10 something. Jag hade kunnat leva med enbart explore:a i ett spel om det fanns lite djup men efter fjärde-femte-sjätte planeten så är det bara en enformig repetition för varje ny planet. Därtill minimal crafting, tråkig combat (några få alternativ av attacker) och bara.. meh.

StarCitizen, oh where are thou?

Medlem
Skrivet av Kane:

"djurliv"? Det är väl ändå planetens invånare. De som bor där. "befolkningen" om man så vill.

Vi skulle alltså kalla upptäckten av andra civilisationer för "djur". Människan blir nog snabt populär utanför vårt eget solsystem...

"Djur" är ju ett namn som människan har skapat, som namn på alla djur, inklusive människan (även om det oftast exlkuderar oss, för att skilja oss från andra djur). Tror att främmande avancerade arter skulle klassificera växter och djur på samma sätt och se oss som "djur som inte tillhår vår art" eller hur man skall uttrycka det. Sedan så kallar man väl inte de mest avancerade arterna för djur, utan så säger man väl utomjordisk civlization eller liknande. "Djurliv" är då enbart för de "icke-avancerade" arterna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

-popin satt på ULTRA... och flimmrande (dither) flakig framtoning av världen. (Pc samma har ja läst).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Spelet var alldeles för tomt och inget att göra för min del, avinstallerat och om de släpper massa nytt GRATIS kanske jag kör det igen, saker som de lovade från början och tog bort i smyg.

Medlem

Jag förstod aldrig riktigt no mans sky.

Du namnger planeter, du hittar raser och är utforskare #1...

Och på _alla_ planeter du besöker så finns det redan utomjordingar, flygande rymdskepp, traders etc och alla känns mer intelligenta än dig själv och de hjälper dig växa genom teknologi.

Alltså utforskar du inget, för att allt är redan känt? oO

Medlem

signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

No man's sky är spelet jag alltid saknat utan att veta om det. Tröttnar aldrig på att penetrera atmosfären på en planet som är tidigare helt okänd.

Sämre blir det inte nu när base building är på gång, så mindre matigt kommer det aldrig att bli MEN , det är långt ifrån ett spel för alla.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag förstod aldrig riktigt no mans sky.

Du namnger planeter, du hittar raser och är utforskare #1...

Och på _alla_ planeter du besöker så finns det redan utomjordingar, flygande rymdskepp, traders etc och alla känns mer intelligenta än dig själv och de hjälper dig växa genom teknologi.

Alltså utforskar du inget, för att allt är redan känt? oO

Fast det där är ju ett väldigt märkligt perspektiv på utforskning. Upptäckter handlar väl om att man upptäcker något nytt för DIN ras/civilisation/etc. På samma sätt som att gubbar på 1500-talet "upptäckte" t.ex. Sydamerika, där fanns det ju redan en annan civilisation som redan bodde på kontinenten?

123
Skriv svar