Recension – No Man's Sky

Medlem
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Medlem

Visste väl att det var ett överhypat indiespel till AAA fullpris, nejtack flopp....

Medlem

Det jag tycker om med No Man's Sky är nog det som många andra verkligen ogillar med det.

Jag gillar att är det är så hopplöst stort och repetitivt att man aldrig kommer att hinna se ens en bråkdel av det, men likväl behöver man inte heller se allt för att kunna få hela upplevelsen. För mig som är lite av en completionist är det oerhört skönt att tvingas ge upp tanken på att samla på allt, utforska varje hörn och prata med varenda NPC. Det skänker en viss ro när jag spelar, som jag inte hade märkt varit frånvarande från mina spelupplevelser förrän nu. Jag kan inte minnas senast jag kunde spela på det här viset, men det måste vara väldigt länge sedan.

Det är så obegripligt stort och du som spelare är så obetydlig att det nästan blir som en filosofisk meta-kommentar, och om man kan omfamna det ger spelet en sällsynt om inte unik upplevelse.

Med allt det sagt så är det definitivt inte ett spel för alla och ett betygssnitt kring 7/10 känns rimligt. De spelmekaniska aspekterna är ganska ytliga, användargränssnittet är dåligt, och priset är för högt. Men det finns ändå något där som är väldigt speciellt, för den som är ute efter det.

Hade Hello Games inte blivit upplockade av Sony och katapulterade ut i omloppsbana av Sonys massiva marknadsföringsapparat hade många antagligen aldrig hört talas om NMS och förväntningarna (och försäljningspriset!) hade inte trissats upp så orimligt högt. Det känns som att det var många som verkligen ville att spelet skulle vara så mycket olika saker på en och samma gång att en utbredd besvikelse var oundviklig. Tittar man på trailers och speluppvisningar och läser vad som sagts från utvecklarna tycker jag dock att det som har släppts i stora drag motsvarar vad som har utlovats. Vissa saker har uteblivit eller är inte riktigt som det sades under utvecklingsprocessen men det är knappast något som hade gjort en enorm skillnad på den slutliga spelupplevelsen ändå, och tittar man på spelindustrin i helhet är det snarare standardförfarande att vissa features inte dyker upp eller är nedbantade i den slutgiltiga versionen.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Finns ju potentiellt oändligt med galaxer och universum expanderar hela tiden vilket innebär att "mitten" aldrig går att hitta. Vår galax (vintergatan) är ju knappast i mitten.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag förstod aldrig riktigt no mans sky.

Du namnger planeter, du hittar raser och är utforskare #1...

Och på _alla_ planeter du besöker så finns det redan utomjordingar, flygande rymdskepp, traders etc och alla känns mer intelligenta än dig själv och de hjälper dig växa genom teknologi.

Alltså utforskar du inget, för att allt är redan känt? oO

Ja du... Christopher Columbus sägs ju ha upptäckt Amerika. Det fanns även då folk som bodde där (indianerna som fick sitt namn pga att han trodde han var i Indien). Så enligt dig kan inget upptäckas om någon vart där först. Alltså så finns det inget som kan upptäckas på denna planet då andra har vart där tidigare

Medlem

Är det någon som kan kommentera om hur "korrekt" No Man Sky är gällande fysik, astrofysik, relativitetsteorin, svarta hål etc? Eller är rymden upplevd i "Newtonsk" stl?
Hamnar man enbart på sten-planeter eller kan man landa på andra himlakroppar som gasplaneter, månar och kometer?
Kan man hamna i planeter vars gravitation är förkrossande stark eller svag som månen? Eller är alla planeter lika som jorden med samma g-kraft och väldigt enformigt?

Många frågor som jag inte kan tolka från befintlig recension.

Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Den observerade universumet är 91 miljarder ljusår stort och du befinner dig alltid i dess "mitt"
Det som inte är observerat existerar inte förrän det har observerats

Medlem

Tyvärr, saknas det multiplayer så är det inget för mig, jag hade gärna sett att man samlar resurser och bygger upp sin planet för att så småningom om kolonisera kringliggande planetkroppar. Sen skickar man ut deep space-sonder som kollar efter andra spelare som man kan antingen kriga mot eller allierade sig med. Jag tänker mig ett Stellaris eller Sins of a Solar Empire fast i fps-form, det hade jag kunnat köpa. Det här med att utforska dator-genererade världar kan ju vara kul, men det är lite som att sätta en riktig 5-poängare i sopkorgen 30 meter bort, häftigt men bäst när nån annan ser en göra det.

Medlem
Skrivet av Aestro:

Dom har ju ljugit en hel del om vad som finns i spelet. Det stör mig rätt rejält, falsk marknadsföring bör ej upprepas.

En reddit tråd som tar upp detta på ett bra och överskådligt vis:

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4y046e/whe...

Den där är ju borttagen...?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

...

EDIT: Det ska också sägas att prislappen är alldeles för hög och snudd på vanvettig.

Det där. Häll på att tappa hakan när jag såg att det låg närmare 600 spänn för PC! Halva priset hade fått mig att tveka, så för en gångs skull så säger jag nog att jag väntar på en rea då det ändå är singleplayer...springer liksom inte iväg någonstans.

Medlem
Skrivet av floke:

Sjukt kul!

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Egentligen inte. Det är mitten av galaxen man åker till, inte universum som är oändlig (eller ja, Einstein var inte säker).
Universum består ju av flera galaxer.

EDIT:
Se det så här, du börjar på en planet som befinner sig i ett solsystem, som är i en galax, i universum.
När man warpar åker man till nästa solsystem, mot galaxens mitt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Aestro:

Dom har ju ljugit en hel del om vad som finns i spelet. Det stör mig rätt rejält, falsk marknadsföring bör ej upprepas.

En reddit tråd som tar upp detta på ett bra och överskådligt vis:

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4y046e/whe...

Den där är ju borttagen...?

Arkiverad version: https://archive.is/V5Zns

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Oavsett om folk tycker spelet är kul, är detta verkligen något man inte ska spendera pengar på av princip.

Såna principer kan veganerna behålla. Vill jag ha något så köper jag det och skiter i andras åsikter. NMS har gett mig många timmars underhållning, och nu börjar det dessutom komma moddar som förlänger livslängden ännu mer.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Är det någon som kan kommentera om hur "korrekt" No Man Sky är gällande fysik, astrofysik, relativitetsteorin, svarta hål etc? Eller är rymden upplevd i "Newtonsk" stl?
Hamnar man enbart på sten-planeter eller kan man landa på andra himlakroppar som gasplaneter, månar och kometer?
Kan man hamna i planeter vars gravitation är förkrossande stark eller svag som månen? Eller är alla planeter lika som jorden med samma g-kraft och väldigt enformigt?

Alla planeter har samma gravitation, vad jag vet verkar i princip alla innehålla någon form av liv. En planeter kan ha en måne dock, som du även kan landa på.
Det kan vara olika väder på planeterna dock, allt från kallt till jättevarmt och även stormar och olika typer av regn. Dock verkar t.ex inte detta ha någon större påverkan på växtligheten mer än att det kanske är väldigt kalt medans på vissa är det skog, det är väl för man inte ska bli helt fast på en planet antar jag.

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4xle85/psa...

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Finns ju potentiellt oändligt med galaxer och universum expanderar hela tiden vilket innebär att "mitten" aldrig går att hitta. Vår galax (vintergatan) är ju knappast i mitten.

Vet inte om detta är troll eller inte men aja jag svarar,
universum är isotrop och homogen enligt våra observationer. Som konsekvens av detta så betyder det att det inte finns en "mitt" i universum. En punkt är godtycklig en annan för en som observerar i distribution av innehåll på kosmologiska avstånd (stora avstånd).

När det gäller expansionen av universum så kan faktumet att det inte finns en mitt enklast illustreras av en gif från Wiki:

Källa: Jag har en master i astrofysik

-------

Med det sagt så kanske ni pratar om det generade universumet som finns i spelet? Då är mitten av universumet galaxens mitt. Men det kanske ni hade luskat ut redan

Medlem

Dum text under en bild "Skrytig 4K-bild från Nvidia. No Man's Sky ser inte ut så här på PS4. Eller på pc." Dum för att No Man's Sky ser ut så på pc.

Många verkar ha gått i hypefällan och är besvikna.
Visste i princip inte ett skvatt om spelet innan release och är väldigt imponerad. Tiden bara flyger iväg. Lite buggar och skit finns men det finns också mods.. Hello har gjort en Bethesda

Medlem

Jag tycker spelet är rätt underhållande, hypade aldrig upp mig speciellt mycket så mina förväntningar var inte skyhöga, men dock inte värt 60 € i min mening.


signatur

Metal is best served heavy.

Ambassadör
Xbox

Trodde att The Division skulle bli Årets Flopp, men jag kan ha haft fel.

2016 - Year of the flopps?


signatur

Jump in.

Medlem

Det är lite av en besvikelse att det så gott som inte finns några fiender, men man kan modifiera sitt vapen till höger och vänster. Det är samma tre sorters robotar på alla planeter, och ingen av dom är farlig på något vis efter fem timmars spelande. Likadant är det med rymdfienderna, dom skiljer sig inte åt på något vis utan verkar ha exakt samma stats och vapen genom hela spelet.
Andra saker som är smätt frustrerande är spelet inte tillåter dig att flyga särskilt nära planeters yta, så det kan vara knepigt att scout när man flyger, det är svårt att landa vart man vill, speciellt på landningsplattor, utomjordingarna på en rymdstation verkar alla ha exakt samma utbud så man kan inte köpa element som man behöver genom att vänta och idka handel, och varenda jävla gång man uppgraderat sin multitool ordentligt så hittar man en ny med två nya slots men man kan inte föra över sina uppgraderingar.
Åh, för den delen: varför får man absolut ingenting för sitt gamla rymdskepp när man köper ett nytt? Har dom inte hört talas om inbytespris? Det ju till och med så att bilhandlare börjar tycka det är lite överdrivet.

Ändå har jag lagt mer tid än väntat på spelet. Om det är för att det mesta är ganska omständigt vet jag inte, men det har sina stunder.

Inaktiv
Skrivet av =FFM=FH:

Är det någon som kan kommentera om hur "korrekt" No Man Sky är gällande fysik, astrofysik, relativitetsteorin, svarta hål etc? Eller är rymden upplevd i "Newtonsk" stl?
Hamnar man enbart på sten-planeter eller kan man landa på andra himlakroppar som gasplaneter, månar och kometer?
Kan man hamna i planeter vars gravitation är förkrossande stark eller svag som månen? Eller är alla planeter lika som jorden med samma g-kraft och väldigt enformigt?

Många frågor som jag inte kan tolka från befintlig recension.

Fysiken är inte newtonsk alls. Du påverkas inte av planeters gravitation när du rör dig i rymden. Det är Star Wars-fysik som gäller.

Medlem

Spelar spelet, 20h, har fortfarande inte tröttnat fast det börjar bli lite smått enformigt. Men så är det med de flesta spel...

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Är det någon som kan kommentera om hur "korrekt" No Man Sky är gällande fysik, astrofysik, relativitetsteorin, svarta hål etc? Eller är rymden upplevd i "Newtonsk" stl?
Hamnar man enbart på sten-planeter eller kan man landa på andra himlakroppar som gasplaneter, månar och kometer?
Kan man hamna i planeter vars gravitation är förkrossande stark eller svag som månen? Eller är alla planeter lika som jorden med samma g-kraft och väldigt enformigt?

Många frågor som jag inte kan tolka från befintlig recension.

Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Den observerade universumet är 91 miljarder ljusår stort och du befinner dig alltid i dess "mitt"
Det som inte är observerat existerar inte förrän det har observerats

Noll rymdfysik tyvärr. Planeterna står stlil bredvid varandra. De snurrar inte ens runt sin egen axel vad jag vet. Och de kretsar definitivt inte kring solen. Solen är platt och sitter på en skybox, som roterar så det blir dag/natt.

Medlem

Alla som är missnöjda, spela StarMade istället.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Hur vet du att universum är oändligt stort?

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=3Mz5YPkThOU

Träffsäkert

Spelet förtjänar enligt mig 1 i betyg dels pg.a lögnerna, dels pg.a priset (i förhållande till vad man får, dvs ett rätt simpelt indiespel som även är ganska buggigt och fult). Hade spelet kostat 60:- hade det varit värt en 3:a.

Varför inte recensera något vettigt indie istället, som är bra. Grow Home (och det nya Grow Up) är helt fantastiska, lätt på Top 10 som jag spelat senaste 5 åren.. Många som kanske missar dessa tyvärr. Nej dom hade inte samma hype, och kanske just därför förtjänar lite mer uppmärksamhet än detta skräp. Inte scammar de folk med lögner och med idiotiskt prissättning heller.


signatur
Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Finns ju potentiellt oändligt med galaxer och universum expanderar hela tiden vilket innebär att "mitten" aldrig går att hitta. Vår galax (vintergatan) är ju knappast i mitten.

Men detta är ett spel och inte vetenskap om vårat universum?

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Finns ju potentiellt oändligt med galaxer och universum expanderar hela tiden vilket innebär att "mitten" aldrig går att hitta. Vår galax (vintergatan) är ju knappast i mitten.

Vet inte om detta är troll eller inte men aja jag svarar,
universum är isotrop och homogen enligt våra observationer. Som konsekvens av detta så betyder det att det inte finns en "mitt" i universum. En punkt är godtycklig en annan för en som observerar i distribution av innehåll på kosmologiska avstånd (stora avstånd).

När det gäller expansionen av universum så kan faktumet att det inte finns en mitt enklast illustreras av en gif från Wiki:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Raisinbre...

Källa: Jag har en master i astrofysik

-------

Med det sagt så kanske ni pratar om det generade universumet som finns i spelet? Då är mitten av universumet galaxens mitt. Men det kanske ni hade luskat ut redan

Ja, jag snackade om spelet iaf. Förstår inte varför det är så svårt för folk att förstå att universumet i spelet är fiction och faktiskt har en mitt (vilket är målet att ta sig till om jag minns rätt)

Medlem
Skrivet av shelter:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Egentligen inte. Det är mitten av galaxen man åker till, inte universum som är oändlig (eller ja, Einstein var inte säker).
Universum består ju av flera galaxer.

EDIT:
Se det så här, du börjar på en planet som befinner sig i ett solsystem, som är i en galax, i universum.
När man warpar åker man till nästa solsystem, mot galaxens mitt.

Einstein var smart, han visste att man inte kan veta med all säkerhet att universum är oändligt. Min teori är att universum är som en loop, när du åkt tillräckligt långt åt norr (använder väderstreck för att illustrera riktning, jag vet att dom inte gäller i rymden) så hamnar du längst söderut. Jag skrev lite skevt insåg jag, hade hjärnsläpp och tog universum och galax som samma sak (trotts att så inte är fallet). Men! Detta är ett spel med ett fiction universum, så vad vi vet om vårat universum gäller inte här

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Ja, jag snackade om spelet iaf. Förstår inte varför det är så svårt för folk att förstå att universumet i spelet är fiction och faktiskt har en mitt (vilket är målet att ta sig till om jag minns rätt)

Ja absolut. Man måste också komma ihåg att de fysiska lagarna de har i spelet inte alls är i närheten som riktiga vetenskapliga simuleringar, en hel del är för att en konsument ska kunna rendera i realtid och en annan för omg-it-looks-pretty.

Förvirringen uppstod här när folk blandar ihop koncepten. Jag har för mig de påstår att man ska ta sig till galaxens mitt (rätta mig gärna om jag har fel ), vilket är tillåtet fysiskt även IRL.

Om man definierar universum som den renderade rymden de har, då sammanfaller universums mitt med galaxens mitt och därav målet i spelet

Däremot om man säger att universum även är den utanför galaxen och är på kosmologiska skalor - därav utanför fysiska gränsen för simuleringen, då kliver de principerna jag pratade om tidigare fram

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av autograph:

Så, det är alltså till "galaxens mitt" man ska ta sig, inte mitten av universum.
Ja, då är det ju en helt annan sak...
Eftersom universum är oändligt stort.

Uhm... galaxens mitt är ju mitten av universum. Jag förstår inte vad du försöker antyda?

Finns ju potentiellt oändligt med galaxer och universum expanderar hela tiden vilket innebär att "mitten" aldrig går att hitta. Vår galax (vintergatan) är ju knappast i mitten.

Vet inte om detta är troll eller inte men aja jag svarar,
universum är isotrop och homogen enligt våra observationer. Som konsekvens av detta så betyder det att det inte finns en "mitt" i universum. En punkt är godtycklig en annan för en som observerar i distribution av innehåll på kosmologiska avstånd (stora avstånd).

När det gäller expansionen av universum så kan faktumet att det inte finns en mitt enklast illustreras av en gif från Wiki:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Raisinbre...

Källa: Jag har en master i astrofysik

-------

Med det sagt så kanske ni pratar om det generade universumet som finns i spelet? Då är mitten av universumet galaxens mitt. Men det kanske ni hade luskat ut redan

Ja, jag snackade om spelet iaf. Förstår inte varför det är så svårt för folk att förstå att universumet i spelet är fiction och faktiskt har en mitt (vilket är målet att ta sig till om jag minns rätt)

Du är i en galax i spelet som du åker mot mitten i.

123
Skriv svar