Utbildning i spelmusik och ljuddesign

Medlem
Utbildning i spelmusik och ljuddesign

Hej!

Jag vill bara tipsa er, som är intresserade av att komponera musik, att Hola folkhögskola har en nystartad profil i spelmusik och att det fortfarande finns några lediga platser.

Här finns lite mer info: http://www.lvn.se/Folkhogskolor/Hola-folkhogskola/kursutbud/L...

Ha det gott!

Medlem

Notskrivning i Sibelius, total dealbreaker! Skämt åsido, verkar vara en bra profil!

Medlem
Skrivet av Cor Anglais:

Hej!

Jag vill bara tipsa er, som är intresserade av att komponera musik, att Hola folkhögskola har en nystartad profil i spelmusik och att det fortfarande finns några lediga platser.

Här finns lite mer info: http://www.lvn.se/Folkhogskolor/Hola-folkhogskola/kursutbud/L...
Ha det gott!

Vad skiljer spelmusik från vanlig musik?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Cor Anglais:

Hej!

Jag vill bara tipsa er, som är intresserade av att komponera musik, att Hola folkhögskola har en nystartad profil i spelmusik och att det fortfarande finns några lediga platser.

Här finns lite mer info: http://www.lvn.se/Folkhogskolor/Hola-folkhogskola/kursutbud/L...
Ha det gott!

Vad skiljer spelmusik från vanlig musik?

Främst är det väl att man lär sig skriva olinjär musik istället för traditionell linjär musik. Annars är det i princip samma förutom annan mjukvara för implementationen av musiken i spel. Pluggar själv spelmusikutbildningen vid Högskolan i Skövde och det är riktigt kul

Medlem
Skrivet av ichnusa:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Cor Anglais:

Hej!

Jag vill bara tipsa er, som är intresserade av att komponera musik, att Hola folkhögskola har en nystartad profil i spelmusik och att det fortfarande finns några lediga platser.

Här finns lite mer info: http://www.lvn.se/Folkhogskolor/Hola-folkhogskola/kursutbud/L...
Ha det gott!

Vad skiljer spelmusik från vanlig musik?

Främst är det väl att man lär sig skriva olinjär musik istället för traditionell linjär musik. Annars är det i princip samma förutom annan mjukvara för implementationen av musiken i spel. Pluggar själv spelmusikutbildningen vid Högskolan i Skövde och det är riktigt kul

Antar att program som riktar in sig på spelmusik också ger kunskap om diverse middleware som man använder för att implementera ljuden i spelen, tex F-Mod och Wwise och liknande. Annars kan man väl gå en vanlig ljud och musik utbildning (som jag gjort).

Kan ju nämna att spelljuds-branchen är jävligt tuff. Man ska vara väldigt skicklig i både produktion och att skriva musik för att få schyssta jobb. Annars får man nöja sig med att göra ljud och musik till små indieutvecklare, och dom är oftast riktigt snåla med sin ljud/musik budget.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Mike.K:
Skrivet av ichnusa:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Cor Anglais:

Hej!

Jag vill bara tipsa er, som är intresserade av att komponera musik, att Hola folkhögskola har en nystartad profil i spelmusik och att det fortfarande finns några lediga platser.

Här finns lite mer info: http://www.lvn.se/Folkhogskolor/Hola-folkhogskola/kursutbud/L...
Ha det gott!

Vad skiljer spelmusik från vanlig musik?

Främst är det väl att man lär sig skriva olinjär musik istället för traditionell linjär musik. Annars är det i princip samma förutom annan mjukvara för implementationen av musiken i spel. Pluggar själv spelmusikutbildningen vid Högskolan i Skövde och det är riktigt kul

Antar att program som riktar in sig på spelmusik också ger kunskap om diverse middleware som man använder för att implementera ljuden i spelen, tex F-Mod och Wwise och liknande. Annars kan man väl gå en vanlig ljud och musik utbildning (som jag gjort).

Kan ju nämna att spelljuds-branchen är jävligt tuff. Man ska vara väldigt skicklig i både produktion och att skriva musik för att få schyssta jobb. Annars får man nöja sig med att göra ljud och musik till små indieutvecklare, och dom är oftast riktigt snåla med sin ljud/musik budget.

Yes! Kan inte prata för andra program än mitt egna. Men vi får iallfall lära oss F-mod implementation genom skolan. Men det är förmodligen inte tillräckligt för att ta steget direkt till ett schysst jobb.

Verkligen! Det handlar om att ligga i framkanten och lägga tid på det även utanför skolan om det ska leda någonstans efter studierna. Det märks tydligt utifrån vilka som kan och verkligen vill något och vilka som bara flyter med.

Jobbar du inom spelbranschen? Hade varit kul att få lyssna på något du jobbat på isåfall Om du vill dela med dig.

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Yes! Kan inte prata för andra program än mitt egna. Men vi får iallfall lära oss F-mod implementation genom skolan. Men det är förmodligen inte tillräckligt för att ta steget direkt till ett schysst jobb.

Verkligen! Det handlar om att ligga i framkanten och lägga tid på det även utanför skolan om det ska leda någonstans efter studierna. Det märks tydligt utifrån vilka som kan och verkligen vill något och vilka som bara flyter med.

Jobbar du inom spelbranschen? Hade varit kul att få lyssna på något du jobbat på isåfall Om du vill dela med dig.

Jag har pluggat ljud och musik produktion på högskolan i dalarna. Har gjort musiken till spelet Intrude som släpptes rätt nyligen. Old-school FPS ala Wolfenstein och Doom.
Steam länk: http://store.steampowered.com/app/495720
Track 1: https://soundcloud.com/sirbiss/intrude-track-1
Skulle vilja jobba mer med ljud till spel vid sidan av dagjobbet, men det är som sagt en svår bransch.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Mike.K:
Skrivet av ichnusa:

Yes! Kan inte prata för andra program än mitt egna. Men vi får iallfall lära oss F-mod implementation genom skolan. Men det är förmodligen inte tillräckligt för att ta steget direkt till ett schysst jobb.

Verkligen! Det handlar om att ligga i framkanten och lägga tid på det även utanför skolan om det ska leda någonstans efter studierna. Det märks tydligt utifrån vilka som kan och verkligen vill något och vilka som bara flyter med.

Jobbar du inom spelbranschen? Hade varit kul att få lyssna på något du jobbat på isåfall Om du vill dela med dig.

Jag har pluggat ljud och musik produktion på högskolan i dalarna. Har gjort musiken till spelet Intrude som släpptes rätt nyligen. Old-school FPS ala Wolfenstein och Doom.
Steam länk: http://store.steampowered.com/app/495720
Track 1: https://soundcloud.com/sirbiss/intrude-track-1
Skulle vilja jobba mer med ljud till spel vid sidan av dagjobbet, men det är som sagt en svår bransch.

Härligt! Kul med något aktuellt Passar ju helt klart stämningen i spelet.

Visst är det så. Får önska dig lycka till i framtiden, att du får jobba på lite mer projekt

1
Skriv svar