Andra och tredjeval

Medlem
Andra och tredjeval

Jag har ingen jvla aning om vad jag ska välja som andra och tredjeval inför gymnasiumet. Vilket program gick ni och gillade ni det?

(eller vad ni går, eller väljer nu)

Medlem

Jag gick samhäll samhäll, eftersom det är en förhållandevis bred linje. Tyckte det var rätt bra, gillar samhällsämnena så det var en fördel. Annars är ju natur bra också med tanke på att man kan välja i stort sett vilken utbildning som helst efteråt, om man har bra betyg vill säga.

Vad är ditt förstaval?

Medlem

Teknikprogrammet. Jag har nog inte allt för bra betyg för natur skulle jag tro.

Om jag inte sänker mina betyg mycket så sa syon att jag borde komma in, men ändå.

Medlem

Okej, är det sådant du är intresserad av? Vad gillar du för ämnen?

Medlem

Går natur med utökad kurs. Tycker det är kul, och faktiskt inte så tufft som jag väntade mig.

Medlem

Systemvetenskap och nätverk har jag pluggat i två år nu. Jag är intresserad av det mesta som ingår i kursen, så det är väldigt kul. Men ibland ångrar jag att jag inte valde musikspåret.

Välj det du är intresserad av för tillfället, och vad du skulle tänka dig att kunna arbeta med i framtiden helt enkelt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av båtsman:

Okej, är det sådant du är intresserad av? Vad gillar du för ämnen?

Det är det som gör det så svårt. Teknik låter rätt bra. Verkar vara rätt mycket matte fast ändå inte allt för mycket. Jag varken hatar eller älskar alla ämnena i skolan.

Medlem

Jag själv valde till gymnasiet för några dagar sedan. Första blev teknik och andra teknik bara på olika skolor

Annars går det alltid att ta någon annan bred linje där du kan komma in på det mesta på eventuell högskola.


signatur
Medlem

Tänkt på det jag också, men jag vet inte. Slösas bort ca 1,5 tim om dagen då. Men det kan faktiskt vara ett alternativ.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Går natur med utökad kurs. Tycker det är kul, och faktiskt inte så tufft som jag väntade mig.

+1 natur är inte så svårt som man trodde!

men nu ska vi inte ge intrycket av att det är så


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

MFC
Medlem

jag hade astronomi som andrahandsval på Chalmers tror jag.. var ju längesedan nu (15 år sedan)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

1. teknik
2. samhälle
3.

ingen jäkla aning om 3.. ska vara inlämnat imorgon.

Medlem

Släng in natur också, förhoppningsvis kommer du in på första- eller andravalet.

Medlem

Funderar starkt på

Teknik - Data
Teknik - Högskoleförbredning
Samhälle

Går det? är ju rätt så svårt att fråga då det ska vara inlämnat imorgon också

Medlem

Samhäll
Samhäll
Samhäll

Allt annat är skit.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Håller absolut inte med dig, bjosarn. Samhällslinjen har kommit att bli en linje för lågt presterande och oambitiösa elever. ---> Linjens kvalitet sjunker som en sten. Tyvärr. (Säger inte att samtliga sam-elever besitter dessa egenskaper, men förvånansvärt många)

Dessutom har skolväsendet har utvecklats till något så oerhört dåligt att det egentligen inte spelar roll vilken linje man väljer.

Dock är samhällsämnena antagligen de ämnen du kommer ha mest nytta av i framtiden, om du inte börjar arbeta inom kemin, medicin eller typiska civilingenjörsarbeten.

Medlem

Ser bra ut, dock skulle jag nog välja högskoleförberedning för data då den förmodligen är bredare.


signatur
Medlem
Skrivet av TobbeW:

Håller absolut inte med dig, bjosarn. Samhällslinjen har kommit att bli en linje för lågt presterande och oambitiösa elever. ---> Linjens kvalitet sjunker som en sten. Tyvärr. (Säger inte att samtliga sam-elever besitter dessa egenskaper, men förvånansvärt många)

Dessutom har skolväsendet har utvecklats till något så oerhört dåligt att det egentligen inte spelar roll vilken linje man väljer.

Dock är samhällsämnena antagligen de ämnen du kommer ha mest nytta av i framtiden, om du inte börjar arbeta inom kemin, medicin eller typiska civilingenjörsarbeten.

Fler som söker = Högre intagningspoäng = elever måste faktiskt göra något i 8an-9an för att kunna komma in.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Greger: Det sker snarare med Natur- och Tekniklinjerna just nu.
Det går i vågor. När Sam får många elever, sjunker intagningspoängen för natur. När natur når ungefär samma nivå som sam så ökar intagningen till natur, då det krävs lika mycket som sam. Upp o ner. Det där lät lite förvirrande.

edit: Dock betyder nödvändigtvis inte fler elever = högre intagningspoäng. Det är elevernas median(eller är det medelvärde?) så räknas, men givetvis om det är "slutsålt" så ökar medianen.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Greger: Det sker snarare med Natur- och Tekniklinjerna just nu.
Det går i vågor. När Sam får många elever, sjunker intagningspoängen för natur. När natur når ungefär samma nivå som sam så ökar intagningen till natur, då det krävs lika mycket som sam. Upp o ner. Det där lät lite förvirrande.

edit: Dock betyder nödvändigtvis inte fler elever = högre intagningspoäng. Det är elevernas median(eller är det medelvärde?) så räknas, men givetvis om det är "slutsålt" så ökar medianen.

Nu är det så att samhäll har så löjligt många platser så att nästan är garanterat att du kommer in. Sedan så är det så att folk som satsar på framtida studier väljer natur och satsar man på jobb direkt så väljer man nåt annat. Samhäll har tyvärr blivit en samlingsplats för oambitiösa elever.

Jag går teknik och är väldigt nöjd. Det är bredare än vad man tror och du kan mer eller mindre läsa vad som helst efter gymnasiet. Jobb möjligheter finns även. "Smartare än natur och snyggare än samhäll, Teknik!";)

Om du inte är säker på att du kommer in på teknik där du bor så kan du alltid söka till andra kommuner. Det sätter även lite press på kommunen att ta in dig då en elev i en annan kommun kostar sjukt mycket. Hade en i min klass som kom in så.

Medlem

Jag gick Estet/Musik-linjen. Passade mig perfekt, för det är det jag gör.

Har du inget som du brinner för?

Medlem

Hört att teknik har rätt många platser jag också, och även fast man kommer in på teknik så ändras väl inte det till samhäll bara för att samhäll har mer platser ^^?

Medlem

En yrkesutbildning är ju inte helt fel om det är någon av dom som tilltalar dig. Hade själv jobb direkt efter avslutad utbildning på gymnasiet. Arbetslös just nu dock. Pluggade till Elektriker. Var dessutom väldigt lätt att komma in.

Medlem
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:

Hört att teknik har rätt många platser jag också, och även fast man kommer in på teknik så ändras väl inte det till samhäll bara för att samhäll har mer platser ^^?

Vet inte hur det ser ut där du bor men överlag tror jag nog sam har fler platser.

Hur som helst så vad blev det?:)

Medlem

Det blev

Teknik
Samhäll

Syon strök både 3dje-valet och inrikningen.. det skulle man välja då man var på gymnasiumet visst ^^

Medlem

Lycka till hoppas du kommer in på teknik

Medlem

Man tackar.
Förhoppningsvis blire teknik ja

1
Skriv svar