Lista – årets mest hypade spel på Steam

Robot
Medlem
Lista – årets mest hypade spel på Steam

Sån här hittepåstatistik känns ju lagom intressant att sätta sig in i...

Inaktiv

Hålller med snubben ovanför. Vilken smörja. "Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar" dvs att det kan råka stämma in på några av spelen men om man inte vet något om spelen på listan så säger det ingenting.

Medlem

Nu var jag kanske onödigt negativ. hej hopp

k3m
Medlem
Medlem

Köpte personligen aldrig firewatch, va rätt pepp på det innan men blev aldrig av. Dock är väll det spelet bevis nog att sån här lista inte fungerar? Det tog väll bara ett par timmar att klara av? Singelplayer, storybaserat utan möjlighet att ändra storyn på något sätt. Klart det inte spelas av många två veckor efter hypen.

Medlem

Tycker den här typen av statistik kan vara ganska intressant. Detta förutsatt att man ser på den på rätt sätt. Om en titel får extrem initial hypefaktor så får man tänka ett steg till och fundera på vad det kan bero på. Precis som i exemplet med Firewatch.

Om man däremot inte kan förstå varför ett spel har 10x fler spelare vid launch än ett par veckor senare så kanske man ska avvakta till en rejäl rea. (= No Man's Sky)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av Hecce:

Köpte personligen aldrig firewatch, va rätt pepp på det innan men blev aldrig av. Dock är väll det spelet bevis nog att sån här lista inte fungerar? Det tog väll bara ett par timmar att klara av? Singelplayer, storybaserat utan möjlighet att ändra storyn på något sätt. Klart det inte spelas av många två veckor efter hypen.

Jag kan varmt rekommendera! Det är som att spela en film och då i positiv mening. Bygger upp spänningen bra genom spelet och storyn berättas på ett intressant sätt. Spelet är bitsized och kan (och bör) mycket väl spelas ut på en sittning (ca 3-4 timmar vill jag minnas). Vet inte vad det går på nu men för 150-200 kr säger jag köp direkt men det är bara min åsikt.

Medlem

Den andra listan kan ju också kallas stream hype? Ser ut som spel som fått bra reklam av streamers

Oh well, all kan inte vara bra. Deus Ex - Mankind Divided är faktiskt bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

The Beatles "Hello Goodbye"
https://youtu.be/2Yq3JuKY2kQ


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hålller med snubben ovanför. Vilken smörja. "Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar" dvs att det kan råka stämma in på några av spelen men om man inte vet något om spelen på listan så säger det ingenting.

Detsamma gäller all statistik, som är vad vi kallar en inexakt/otillförlitlig analys av data. Trodde du att statistik innebar något annat?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av grollo_92:

Hålller med snubben ovanför. Vilken smörja. "Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar" dvs att det kan råka stämma in på några av spelen men om man inte vet något om spelen på listan så säger det ingenting.

Detsamma gäller all statistik, som är vad vi kallar en inexakt/otillförlitlig analys av data. Trodde du att statistik innebar något annat?

Nej, det han ger exempel på är en så kallad association fallacy. Det är inte något som gäller all statistik. Statistik är ett mycket användbart redskap i rätt händer.

Medlem

Firewatch är ju inte så konstigt att det är mindre spelare efter 2veckor. Man har ju klarat ut spelet på den tiden. Men ett fruktansvärt bra och spännande spel!

Medlem

.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hålller med snubben ovanför. Vilken smörja. "Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar" dvs att det kan råka stämma in på några av spelen men om man inte vet något om spelen på listan så säger det ingenting.

Ingen statistik kan läsas och analyseras utan att förstå ex Hur datan samlades in, standardavvikelse, kända utomstående faktorer (ex om du bara tittar på månaderna Juni till Augusti och antalet människor som har semester så är de månaderna inte representativa för resten av året).

Jag rekommenderar att gå igenom Hans Roslings TED talks. Bedövande vacker hantering av statistisk data.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av grollo_92:

Hålller med snubben ovanför. Vilken smörja. "Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tummar" dvs att det kan råka stämma in på några av spelen men om man inte vet något om spelen på listan så säger det ingenting.

Ingen statistik kan läsas och analyseras utan att förstå ex Hur datan samlades in, standardavvikelse, kända utomstående faktorer (ex om du bara tittar på månaderna Juni till Augusti och antalet människor som har semester så är de månaderna inte representativa för resten av året).

Största felet med listan är ju att året inte ens är slut än.

Medlem

Det blir nog svårt att slå dessa titlar.

"reach the center of the universe"


signatur

autograph

Medlem

Är det bara slumpen att överraskningarna på listan låter som B-porrstjärnor, Stardew Valley, Wildstar, Rimworld, eller har jag missat något?

1
Skriv svar