Nej, Steam gör inte undantag för No Man's Sky-återköp

Robot
Nej, Steam gör inte undantag för No Man's Sky-återköp
Medlem
Nej, Steam gör inte undantag för No Man's Sky-återköp

Jag fick igenom min och är nöjd med det beslutet. Kanske köper det igen när det är som utlovat. Eller när moddar har gjort spelet bra.

Medlem

Enligt SteamSpy så har "vissa", ca 30000, gjort refunds över helgen iaf, så ja det är många som fått igenom sina refunds trots de spelat mer än 2h.

Medlem

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

instämmer helt. Även om möjligheten för återköp är en god idé och funktion i sig, som gynnar t ex Indie och med udda spel, så gör dom samtidigt att spel som nästan bara säljs pga hype förbokas och säljes som smör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Håller helt och hållet med dig. Hur som så hoppas jag att Peter... öhm... Sean o hans gäng lärt sig en läxa när det kommer till falsk marknadsföring.

Medlem

Pinsamt det ska behöva stå detta på steamstore, alltså pinsamt för Hello Games.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten finns redan hos konsumenten. De kan låta bli att köpa spelen tills företagen ger ut spelen i det skick som är acceptabelt och utlovat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Makten ligger inte hos konsumenten om det krävs att konsumenten ska lägga orimlig tid på att gräva efter information. Det ska inte krävas mer än att man kollar upp vad det är för spel och kollar lite bilder i butiken. Om priset känns okej så köper man. Är man inte nöjd och spelet inte lever upp tills ens förväntningar, då reklamerar man.

Företagen ska lära sig att skapa bra produkter från början, vilket dem gör när folk uppvisar missnöje med deras produkt.

Medlem

Rätt åt dem som inte får igenom refunds!

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Du har makten att avvakta med ett köp. Det är allt du som kund har rätt till i det här sammanhanget. Att du saknar självdisciplin och inte kan hålla dig från att köpa något som ingen har testat är ingen legitim anledning till en återbetalning. Lite som att spela på V75 och kräva pengarna tillbaka bara för att fel häst vann.

Det som borde göras för att minska risken för sånt här (eftersom att konsumenten inte verkar lära sig av sina misstag) är att göra det möjligt för spelrecensioner att släppas minst en vecka innan releasedagen, och utvecklare som går med på detta belönas med ett certifikat i stil med Trygg E-Handel. Alltså att verksamheten sköts på ett pålitligt sätt. Detta certifikat ska dock inte styras av betyget i sig, utan bara vara ett bevis på att utvecklaren har seriösa avsikter med sin verksamhet. Spelets kvalité får du som kund avgöra själv med hjälp av recensioner.

Skulle du då köpa ett spel som är certifierat så får du skylla dig själv om det inte lever upp till dina förväntningar då du som kund har tillräckligt med material att basera ditt köp på. Köper du däremot ett spel som inte är certifierat och butiken du köpte spelet av vägrar kompensera så kommer detta företag att bli av med sitt certifikat och därmed klassas som ett oseriöst företag som bör undvikas.

Både film och spelindustrin har kört över oss konsumenter på tok för länge nu, och kan man vid det här laget inte avstå från att förboka spel eller gå på biopremiärer så har man bara sig själv att skylla om man trampar i en björnsax.

Inaktiv

Vilket egentligen är ren bullshit för du får inte pengar tillbaka, du får dem på ditt steam-konto. Någon borde ta Valve inför EU-domstolen.

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Lagen om köp i god tro försvann för många år sedan, och att ha öppet köp på produkter som spel håller inte. Du kan då spela igenom ett spel och sen lämna tillbaka det. Detta är en av anledningarna till varför jag saknar möjligheten att hyra spel, men detta är en bortglömd tjänst i Sverige.

Medlem
Skrivet av adamtore:

Vilket egentligen är ren bullshit för du får inte pengar tillbaka, du får dem på ditt steam-konto. Någon borde ta Valve inför EU-domstolen.

Jag har fått pengarna tillbaka till mitt bankkonto genom att göra en refound genom visa kortet. Så det absolut att få tillbaka pengarna om man använder sig av ett visa kort.

Medlem
Skrivet av Plimp:
Skrivet av adamtore:

Vilket egentligen är ren bullshit för du får inte pengar tillbaka, du får dem på ditt steam-konto. Någon borde ta Valve inför EU-domstolen.

Jag har fått pengarna tillbaka till mitt bankkonto genom att göra en refound genom visa kortet. Så det absolut att få tillbaka pengarna om man använder sig av ett visa kort.

Fungerar även med Mastercard


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Lagen om köp i god tro försvann för många år sedan, och att ha öppet köp på produkter som spel håller inte. Du kan då spela igenom ett spel och sen lämna tillbaka det. Detta är en av anledningarna till varför jag saknar möjligheten att hyra spel, men detta är en bortglömd tjänst i Sverige.

Utgår inte från lagar och regler i mina påstående, utgår från kulturen vi konsumenter har makten att skapa genom att konsumera och klaga.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Fin tanke men tror du ärligt talat att det någonsin kommer att fungera så i praktiken? En betydande del av de som förbokade kommer aldrig att begära eller få pengarna tillbaka därför att de antingen spelat för länge eller sitter och hoppas att spelet på något mirakulöst sätt plötsligt ska bli bra. Det vore mycket bättre för dom själva om folk började tänka lite i stället för att förlita sig på att det alltid ska finnas skyddsnät för deras egen dumhet.

Skrivet av littleboss:

Makten ligger inte hos konsumenten om det krävs att konsumenten ska lägga orimlig tid på att gräva efter information.

Tiden det tar att läsa ett par recensioner och kolla på några youtube-videos är väl knappast att anses som orimlig att lägga på något som för många slukar upp en betydande del av deras disponibla inkomst?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Misstaget att lita på det som marknadsförts av utvecklaren menar du? Ja, iofs...

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Lagen om köp i god tro försvann för många år sedan, och att ha öppet köp på produkter som spel håller inte. Du kan då spela igenom ett spel och sen lämna tillbaka det. Detta är en av anledningarna till varför jag saknar möjligheten att hyra spel, men detta är en bortglömd tjänst i Sverige.

Utgår inte från lagar och regler i mina påstående, utgår från kulturen vi konsumenter har makten att skapa genom att konsumera och klaga.

Går ju att utöva vår makt genom att inte förhandsboka också

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av littleboss:

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Makten ligger redan hos konsumenterna men konsumenterna måste lära sig de överlåter sin makt till företagen när de medvetet gör fullständigt oinformerade köp.

Nej, en konsument ska kunna agera i god tro och köpa vad som helst utan att gräva. Lever produkten sedan inte upp till förväntningarna så ska man kunna reklamera. På så vis lär sig företagen att skapa bra, kvalitativa produkter från början.

Lagen om köp i god tro försvann för många år sedan, och att ha öppet köp på produkter som spel håller inte. Du kan då spela igenom ett spel och sen lämna tillbaka det. Detta är en av anledningarna till varför jag saknar möjligheten att hyra spel, men detta är en bortglömd tjänst i Sverige.

Utgår inte från lagar och regler i mina påstående, utgår från kulturen vi konsumenter har makten att skapa genom att konsumera och klaga.

Går ju att utöva vår makt genom att inte förhandsboka också

Där håller jag med dig.

Medlem
Skrivet av Lombra:
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Misstaget att lita på det som marknadsförts av utvecklaren menar du? Ja, iofs...

Det är inte direkt första gången som detta sker, så därför så är det ett misstag att lita på utvecklare. Vi ser det inte bara i inom indiegenren. utan även bland storpamparna.

Vi har ju t.ex. Ubisoft som sysslat med den här sortens falska marknadsföring de senaste åren.

Det är av denna anledning som jag har svårt att skylla på någon annan än konsumenten idag. Vi lever i en tid där var och vartannat spel kan vara ett Nigeriabrev. Köp era spel med extrem försiktighet, så lär företagen förhoppningsvis fatta vinken till slut.

Jag vet att det är oerhört lockande att förboka spel idag med alla förhandsbokningserbjudanden där man får exklusiva prylar. Men är det något som jag har lärt mig de senaste åren av alla dessa erbjudanden så är det att majoriteten av grejerna man får är totalt värdelösa och bara användbara i början av spelet fram tills det att du hittar något bättre.

Medlem

Varför skull ens Valve ha lösare regler för no mans sky? För att folk inte gillar det? För att utvecklare ljuger?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Pinsamt det ska behöva stå detta på steamstore, alltså pinsamt för Hello Games.

http://i.imgur.com/VIQpabV.png

Bara att det står sådär innan man skall köpa spelet känns som den sämsta reklamen steam kan göra för spelet. Steam gjorde väl detsamma med Batman Arkham Knight om jag minns rätt.

Skrivet av Bojkott:

Vi har ju t.ex. Ubisoft som sysslat med den här sortens falska marknadsföring de senaste åren.

https://www.youtube.com/embed/xNter0oEYxc

Visst är det hemskt men många av sakerna i den där videon är knappast rättvisa. Tex olika filmer från konsoller. Tex Far Cry 3 där många av klippen kommer ifrån xbox360 när det faktiskt ser jävligt bra ut på en dator i Ultra på 1080p och mer. Vad gäller Siege så meddelade Ubisoft att spelet ändrades drastiskt under utvecklingen med MOBA-liknande karaktärer. Vidare är filmerna även där från på konsol och inte på en PC med 4k-texturer i ultra.

Tror man att ett spel kommer vara lika snyggt hemma på sin ps4 som det var på E3 i en PC i 4k i ultra så bör man se över sina förväntningar i livet.

Medlem

Jag tycker snarare att det är hemskt att inte folk fattar att det är så mycket skitsnack och så mycket media som bara inte KAN stämma...

Folk tänker inte realistiskt när det kommer till spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det kan ju vara så att när det kommer för många ärenden om ånger samtidigt så hinner man helt enkelt inte bedöma alla individuellt utan man godkänner dem utan kontroll så länge de gäller tex. ett specifikt spel.

Medlem
Skrivet av employed:
Skrivet av Vercadi:

Pinsamt det ska behöva stå detta på steamstore, alltså pinsamt för Hello Games.

http://i.imgur.com/VIQpabV.png

Bara att det står sådär innan man skall köpa spelet känns som den sämsta reklamen steam kan göra för spelet. Steam gjorde väl detsamma med Batman Arkham Knight om jag minns rätt.

Skrivet av Bojkott:

Vi har ju t.ex. Ubisoft som sysslat med den här sortens falska marknadsföring de senaste åren.

https://www.youtube.com/embed/xNter0oEYxc

Visst är det hemskt men många av sakerna i den där videon är knappast rättvisa. Tex olika filmer från konsoller. Tex Far Cry 3 där många av klippen kommer ifrån xbox360 när det faktiskt ser jävligt bra ut på en dator i Ultra på 1080p och mer. Vad gäller Siege så meddelade Ubisoft att spelet ändrades drastiskt under utvecklingen med MOBA-liknande karaktärer. Vidare är filmerna även där från på konsol och inte på en PC med 4k-texturer i ultra.

Tror man att ett spel kommer vara lika snyggt hemma på sin ps4 som det var på E3 i en PC i 4k i ultra så bör man se över sina förväntningar i livet.

Det som brukar skilja mest mellan PC och konsol är FPS:en och upplösning, sen kommer texturer följt av effekter. Siege blev enormt nedgraderat rent grafiskt, även på PC. Detta gäller även Watch Dogs och The Division. Och det är inte bara det grafiska som nedgraderas, utan även funktioner i spelen.

Till skillnad från Ubisofts spel så finns det i alla fall en chans för NMS. Saker lär komma i form av uppdateringar, och sen finns även moddar som kan rädda spelet. Så bara för att Hello Games klantade till det rejält så är hoppet inte helt ute. Det lär dock ta tid innan vi är på samma nivå som E3 demot.

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Bojkott:

Folk borde få lära sig av sina misstag i stället för att få möjlighet att köpa sig ur sina misstag.

Nej, folk borde kunna vara godtrogna och när de sedan visar sig att de har blivit lurade så ska dem har rätt att kräva tillbaka sina pengar.

Makten ska ligga hos konsumenten, inte företagen.

Ärligt talat, vi borde göra brott lagliga. Folk måste bara lära sig av sina misstag istället.

12
Skriv svar