Vilka bidrag kan jag som arbetslös få?

Medlem
Vilka bidrag kan jag som arbetslös få?

Delar lägenhet med farsan men ska flytta till eget till nästa vinter. Undrar nu vad för typ av bidrag jag kan ansöka och få, och hur mycket pengar man sammanlagt kan få per månad då.

A-kassa?
Bostadsbidrag?
Socialbidrag?

Är 22 år btw.

Separat fråga:

Om jag skriver in mig på arbetsförmedlingen och är aktivt jobbsökande efter 3 månader vad för pengar kan jag då få av dem?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Går du på jobb"garantin" så får du ca 3000 i mån.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Har du jobbat nånting? Isf kan du få alfa-kassa.
Ersättningar verierar på vad du har tjänat när du har jobbat. Men oftast 80% av din föregående lön.

Medlem

Behöver betydligt mer information än så för att räkna ut dina bidrag. Gäller allt ifrån utbildning, arbeten, hyra, bostadsyta, årsinkomst, skulder, osv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

bra då har du ett år på dig att söka jobb, börjar du nu så bör du kunna fixa något innan nästa vinter, annars är ju studier ett alternativ också.

Socialbidrag får du så vitt jag vet när du inte har några pengar kvar överhuvudtaget, dvs det är verkligen en sista utväg.

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Medlem

Tror a-kassereglerna är som så att du måste ha jobbat under 6 månader det senaste året och betalat a-kassa i 12.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Har du jobbat nånting? Isf kan du få alfa-kassa.

Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Jag har jobbat till och från var och varjeannan månad i 2 år nu. Extrajobb alltså. Så det borde gå.

Hur är det med Bostadsbidrag?, bor ju som sagt med farsan i delad lägenhet (delar på kostnaderna) Vad ligger det på?

Kan man kombinera pengar för jobbansökan via arbetsf... med t.ex Alfa-kassa + bostadsbidrag

Och för er som undrar... jag söker jobb som "en prinsessa på jakt efter ärten". Men det är svårt... speciellt med tanke på att jag inte gick klart hela gymnasiet.

Tack för alla svar...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Angående bostadsbidrag/bostadstillägg. Ring till försäkringskassan och berätta om din situation så kommer de hjälpa dig att hitta rätt enkät att fylla i och skicka in.

Har själv precis ansökt om bostadstillägg och fick hjälp av en trevlig dam via deras telefonsupport. Är säker på att de kan svara på många andra bidragsfrågor också.


signatur

dare to be bold

Medlem

Tack tobbe och ni andra...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

A-kassa är väl en försäkring? Hur som helst hoppas jag det löser sig med jobb för dig Laxen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Mins halv tid måste man ha fått ihop under 6 månader...

Summan av kanelen (dvs års eller halv år inkomst)slås sen ut på ett år .. sen 80 % på det i 100 dagar sen 65% ...
Har för mig det funkar nåt liknande

+ Att du måste ha varigt medlem i a kassan i ett år ..som sagt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Skaffa jobb innan du flyttar hemifrån är bästa rådet jag kan ge dig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Mins halv tid måste man ha fått ihop under 6 månader...

Summan av kanelen (dvs års eller halv år inkomst)slås sen ut på ett år .. sen 80 % på det i 100 dagar sen 65% ...
Har för mig det funkar nåt liknande

+ Att du måste ha varigt medlem i a kassan i ett år ..som sagt

Nae. 80% får du iaf i 300 dagar om jag inte minns fel.

Skrivet av Fargo:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Mins halv tid måste man ha fått ihop under 6 månader...

Summan av kanelen (dvs års eller halv år inkomst)slås sen ut på ett år .. sen 80 % på det i 100 dagar sen 65% ...
Har för mig det funkar nåt liknande

+ Att du måste ha varigt medlem i a kassan i ett år ..som sagt

Nae. 80% får du iaf i 300 dagar om jag inte minns fel.

Inte jag iaf


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Skaffa jobb innan du flyttar hemifrån är bästa rådet jag kan ge dig.

Haha.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Mins halv tid måste man ha fått ihop under 6 månader...

Summan av kanelen (dvs års eller halv år inkomst)slås sen ut på ett år .. sen 80 % på det i 100 dagar sen 65% ...
Har för mig det funkar nåt liknande

+ Att du måste ha varigt medlem i a kassan i ett år ..som sagt

Nae. 80% får du iaf i 300 dagar om jag inte minns fel.

Inte jag iaf

Kollat upp lite nu. 70% står det att man får efter 100 dagar. Men det kanske varierar vilken akassa man är med i... Borde ju inte göra det dock.

Inaktiv

varit arbetslös sen jag kom hem från Japan,
får varken a-kassa eller "arbetsgaranti"-ersättning

levt och betalat hyra ur sparkonton i 4 månader nu

fan vad man är glad över att var tillbaka i sverige, kallt är det oxå

om du vill ha "arbetsgaranti"-ersättning (arbetsgaranti my ass) så kommer du bli tvungen att gå på seminarium och möten med folk som försöker bryta ner dig psykiskt för att sedan bygga upp dig på det sätt dom vill...kult system, som allt i det här jävla landet.. bara massa knutby samhällen överallt

men ja..
du kanske kan levla upp lite gubbar i WoW så länge?

jag har dock tur o kanske får jobb från nästa vecka,
hoppas du oxå kommer ur arbetslösheten snart.
att ungdommar måste vara arbetslösa medans gamla gubbar och kärringar får jobba är twisted beyond belief..

Skrivet av Fargo:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Aresz:

För att få a-kassa måste du har jobbat ett visst antal timmar per månad i ett visst antal månader (6 eller 12).

Mins halv tid måste man ha fått ihop under 6 månader...

Summan av kanelen (dvs års eller halv år inkomst)slås sen ut på ett år .. sen 80 % på det i 100 dagar sen 65% ...
Har för mig det funkar nåt liknande

+ Att du måste ha varigt medlem i a kassan i ett år ..som sagt

Nae. 80% får du iaf i 300 dagar om jag inte minns fel.

Inte jag iaf

Kollat upp lite nu. 70% står det att man får efter 100 dagar. Men det kanske varierar vilken akassa man är med i... Borde ju inte göra det dock.

Aaa just det så var det


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar