Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

Robot
Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

Svarar också på vilka länder som är värst på att ladda ner spel.


Medlem
Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

Just som ni säger. Om man inte har en high end dator och vill testa spelet innan man köper det så kan man då ladda ned det och testa det. Sedan har väl inte alla råd att köpa alla spel som produceras varje år! Att detta skulle skada spelindustrin tror jag inte på. Det motbevisade CD Projekt med Witcher 3! De visade att så länge man gör bra spel så kommer majoriteten av gamers att köpa det istället för att ladda ned det som pirater

Medlem

Jag tror att speltillverkare hade tjänat på att gå tillbaka till demo-tiden, istället för att köra sina "Betor".
Det tar emot att lägga 400 kr+ på ett spel som Kanske fungerar och man inte vet ifall det passar ens spelsmak. Eftersom många spelsläpp de senaste åren har varit buggfester, förstår man att folk vill prova innan man betalar fullpris. (Även om jag tror att många bara säger att de köper spelet efter för att det låter bättre)

Medlem

På nittiotalet gjorde jag det flitigt men det är för mycket hassle. Enklare med Steam etc nuförtiden. Samma med film sen alla streamingtjänster dykt upp.

Killmonday Games

Vi släppte ett demo på vårt första spel men det piratades flitigt ändå, men eftersom vi är så små fortfarande så hjälpte det med att nå ut till fler gamers. Tur nog finns det tillräckligt många spelare som köper spel som gjorde att vi ändå kan fortsätta, även fast ibland skulle dom "förlorade" inkomsterna komma till hands till nästa spel


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Ärligt talat, jag gissar att de flesta som laddar ner spel inte bara använder dem som demo utan helt enkelt aldrig köper dem. Sen kan det ju finnas undantag såklart.

Inaktiv

Fram till ca 2010 (är född 92) så var det mitt laddade jag ner de flesta av spelen (ca 75% av spelen) men nu är det så gott som aldrig förutom nån gång för att få prova ett spel eftersom det sällan finns demos men det händer nästan aldrig heller eftersom det inte kommit så många spel jag tycker verkar intressanta.

Medlem

köper alla mina pc spel från g2play & oneplay billigt och bra


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Laddade ned en hel del när jag var yngre men det har idag blivit fullständigt utkonkurrerat av tjänster som Steam, Origin, Uplay och diverse andra ställen.

Jag köper mycket på reor m.m och har idag fler spel än jag egentligen någonsin kommer att ha tid att spela.

Idag finns det så himla mycket som talar emot att ladda ned spel:
-Virus, skadlig programvara
-Buggar, som ej går att bli av med eftersom uppdateringar inte funkar
-Gå miste om onlinefunktioner, achievments och dylikt
-Risk att bli permanent bannad vid försök att ändå utnyttja online funktionalitet
-Massvis med reor som gör det möjligt att få allt billigt med bara en gnutta tålamod
-Piratjägare & kravbrev

Det enda som (i mina ögon) talar för piratade spel, är verklig fattigdom. Fast jag har alltid tyckt att det låtit som ett konstigt argument då det ju ändå förutsätter att man har kunnat köpa relativt dyr hårdvara för att spela till att börja med.

Själv lämnade jag piratande bakom mig då PC:n först slog igenom. På C64 och Amigans dagar däremot så var det nästan svårt att undvika pirat-spel, då det alltid var en mängd kompisar som delade ut kassettband eller 3.5" disketter.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Fram till ca 2010 (är född 92) så var det mitt laddade jag ner de flesta av spelen (ca 75% av spelen) men nu är det så gott som aldrig förutom nån gång för att få prova ett spel eftersom det sällan finns demos men det händer nästan aldrig heller eftersom det inte kommit så många spel jag tycker verkar intressanta.

Undersökningen visar också att piratande är vanligat i åldern 0-25 för att sedan stadigt avta.


signatur
Medlem

Man får ju spel gratis på steamreor nuförtiden, har fortfarande en backlog på 50 bra spel jag inte hunnit spela. Huvudanledningen till att jag inte piratar längre, det och att jag nu har en inkomst.

Medlem

För mig har det alltid handlat om smidigheten, aldrig om pris. I och med digitala tjänster som Steam så har jag ingen anledning att pirata spel och gör det därför heller aldrig.

Edit: Stavfel.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Har inte piratat ett enda spel på många många år.
Gjorde det i min ungdom när man var fattig och utan jobb.

Inaktiv

En del. Främst pga mitt hat mot DRM och att jag vill kunna installera och spela spel utan internetuppkoppling, ett sätt att bevara mitt spelarv helt enkelt. Tack vare GOG har det minskat rejält dock. Jag laddar aldrig olovligen ned spel som kan köpas DRM-fritt. Kostnad spelar ingen roll.

Medlem

Finns många anledningar till att pirata, t.ex. för att se att NMS är skoj i sisådär en timme och sedan är en repetitiv smörja och verkligen inte värt 600kr. Utöver dess många buggar och liknande.

Sedan att man är fattig student väger så klart också in, men i långa loppet tror jag att det är positivt (förutom för moneygrabbande utvecklare) då man kommer ihåg ett spel som man inte hade råd att köpa när man var yngre/fattigare, men minns det som ett bra spel och se samma utvecklare släppa ett nytt spel nu när man väl har pengar och därmed har råd att köpa. Hade man inte piratat kanske man inte hade testat just det spelet och därmed missat den utvecklaren och deras andra-tredje-fjärde-femte spel som man nu köpt för man tycker de är en bra studio.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av grollo_92:

Fram till ca 2010 (är född 92) så var det mitt laddade jag ner de flesta av spelen (ca 75% av spelen) men nu är det så gott som aldrig förutom nån gång för att få prova ett spel eftersom det sällan finns demos men det händer nästan aldrig heller eftersom det inte kommit så många spel jag tycker verkar intressanta.

Undersökningen visar också att piratande är vanligat i åldern 0-25 för att sedan stadigt avta.

Efter 0-25 så blir det helt omvänt; man köper många spel (på reor och humblebundle) men spelar lite.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Det enda som (i mina ögon) talar för piratade spel, är verklig fattigdom. Fast jag har alltid tyckt att det låtit som ett konstigt argument då det ju ändå förutsätter att man har kunnat köpa relativt dyr hårdvara för att spela till att börja med.

Det där tankesättet har jag aldrig riktigt förstått mig på. Varför ska man automatiskt ha pengar till spel om man har en bra dator? Det finns många verkligen fattiga människor som sparar i många år till en bra dator, men när de väl har datorn betyder det väl inte att de också har pengar till spel? Därav piratkopieringen.

Medlem

Gjorde under tonåren men inte längre, främst pga paranoia om virus som får mig avstå och jag helt enkelt inte vill ha problem med att spela.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Sedan jag slutade högskolan och började arbeta på heltid så har jag inte piratat ett enda spel. Innan det dock så var det nog ett primärt sätt att få tag i spel, men jag har åtminstone försökt att göra gott i efterhand genom att köpa ALLA spel jag spelat genom åren via Steam och dyligt. Resulterat i 250 spel på Steam just nu. Inte för att det förlåter något för tidigare, men det känns bättre i själen iaf

Medlem
Skrivet av redruM:

För mig har det alltid handlat om smidigheten, aldrig om pris. I och med digitala tjänster som Steam så har jag ingen anledning att pirata spel och gör det därför heller aldrig.

Edit: Stavfel.

Word. Samma sak med film och musik. Spotify lyckades med musik medan folkhatarna binder ris åt sin egen filmindustri.

Medlem

Så fort balansen vände så slutade jag. Innan hade jag tid men nästan inga pengar. Då laddade jag ner. Sen vände det, har pengarna nu men så lite tid och orkar inte med nåt strul. Som ni andra säger, Steam och de andra tjänsterna men även närheten till Webhallen här vid jobb har gjort nerladdningen överflödig.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Jag antar att jag faller under kategorin "sällan". Jag köper alla spel jag vill ha, men det händer sig ibland att jag piratkopierar titlar jag är osäker på. Senast i ledet var Watch_Dogs och Fallout 4, som jag testade ett par timmar vardera och sedan avinstallerade för gott när jag konstaterat att de inte var ett dugg roliga. Hade det funnits demoversioner skulle jag inte piratkopiera alls, men jag vägrar köpa en gris i säcken för 60€. Shadow of Mordor är ett exempel på spel som jag först piratkopierade och sedan köpte när jag märkte hur roligt det var.

Under tonåren piratades det däremot hejvilt eftersom intresset för spel fanns, dock mycket begränsad mängd pengar. Nu gör jag mitt bästa för att köpa de spel jag tidigare piratade, och mitt Steambibliotek ligger för tillfället på 336 titlar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag laddar ner samtliga av mina spel, oftast via steam, men det händer att jag tar en vända förbi gog eller nåt annat liknande. Sista fysiska spelet jag köpte var nog bf3, mest för att jag ville ha boxen.

Medlem

Laddar du ner spel?
Jag har ingen fysisk media längre men 600+ på steam. Förstår vad ni menar med frågan men jag laddar ju ner alla mina spel...

ELF
Medlem

Piratar skiten ur spel med DRM. Sen köper jag det så fort DRM skyddet har tagits bort. Settlers 6 är ett bra exempel.
Händer dock att jag köper något enstaka spel med DRM, men då är det offtast om jag hittar det billigt.
GOG is love, GOG is life.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Sällan, bra sällan, och aldrig utan anledning. tio gånger vanligare att jag köper ett spel och aldrig lirar det tyvärr.

phi
Medlem

Jag kan räkna alla jag spel som jag köpte på en hand under åldern 12-19. Det handlade endast om pengar på den tiden och spelutvecklarna hade aldrig fått mina pengar oavsett om jag gillade spelen eller inte.

Är man däremot vuxen och har en normal inkomst och fortfarande piratar spel så är man en parasit. Det där om att man bara laddar ner spelen för att testa ifall de fungerar innan man köper spelet synar jag som rent skitsnack och kan slå vad om att 95% (en siffra tagen direkt ur arslet) av spelen som dessa personer laddar ner kommer de inte att betala för.

Medlem

Blev mer sånt för några år sedan. Men nu när man har pengar och lätt sätt att spendera dom så köper jag alla spel jag spelar.

Medlem

Brukar pirata ibland om det är gamla spel som inte finns att köpa digitala platformar. Och The Sims-spelen för jag vill inte lägga tusentals kronor på ett spel som jag bara spelar lite till och från i perioder.

Har ett Steambibliotek med 512 spel och tycker det är kul att se det växa.

Skriv svar