Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

k3m
Medlem

jag vet vad jag kommer spela o inte spela. mycket tack vare den enorma mängd information nätet erbjuder. är ett köp oklart, så väntar jag tills spelet nått under 200kr.

Medlem

Oj oj oj. Det var många år sedan jag piratade spel. Måste vara tio år sedan jag laddade ned spel illegalt.

Medlem

personligen gillar jag verkligen inte folk som inte stödjer speltillverkare för utan våra pengar blir spelen ännu mer skit. Så NEJ jag skulle vägra ladda hem spel, Dock kan jag väl säga det finns gånger jag önskade jag gjort det före innan jag köpte ett spel, eller dom gångerna när det är pure singleplayer spel å det tar typ 3 timmar att spela igenom ett förövrigt trist spel för 400-500 spänn kanske, vid sådana lägen önskar man kanske att man ialla fall testa spelet innan man lag ut dom slantarna.

Medlem

Som alla har man gjort det men det är fan riktigt länge sedan, köper eller skiter i det och kanske testar det en gratis helg (på steam) eller väntar på en kalasrea.
Varken orkar eller har tid med alla spel som släpps. Framförallt har man fått nog av den enorma hög av skitspel som släpps lol


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Nä nu när man är vuxen och arbetar sen länge finns det inga ursäkter.
Äger hundratals spel, alla inköpta ärligt.
Säkert över 10år sedan man syndade.
Stöd bra spel, köp dom! Ps förboka dock aldrig!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Idag finns det så himla mycket som talar emot att ladda ned spel:
-Virus, skadlig programvara
-Buggar, som ej går att bli av med eftersom uppdateringar inte funkar
-Gå miste om onlinefunktioner, achievments och dylikt
-Risk att bli permanent bannad vid försök att ändå utnyttja online funktionalitet
-Massvis med reor som gör det möjligt att få allt billigt med bara en gnutta tålamod
-Piratjägare & kravbrev

* Virus?
Det ska till mycket om du ska dra på dig virus och i ärlighetens namn är de flesta "virus" så kallade false positives och upptäcks av antivirusprogrammen för att de arbetar viruslikt.

* Inga uppdateringar?
I stort sett samtliga uppdateringar släpps till pirat också och inte sällan FÖRE de faktiskt kommer ut. DOX.

Dock är det genom företag som till exempel CJS alltid "rea" och spel kostar inte så jäkla mycket idag.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv

Jag spelar knappt singleplayerspel numera men brukar ladda ner spel för att spela dem i någon timme bara för att se "vad grejen är" och sedan tröttna.
Mitt intresse för att testa alla spel är större än pengarna jag är villig att lägga ut på spel som jag bara spelar i någon timme.
Har inget intresse av att hoarda spel på mitt Steamkonto, har inte spelat hälften av dem som det är redan nu.

Laddar mest ner filmer och serier annars.

Medlem

Orka hålla på med crack och annat skit för att få det att funka. Sen jag fick egen inkomst har jag inte illegalt laddat ner spel dock så laddar jag ner 99% av alla mina spel.

Medlem

Jag köper alla mina spel. Ibland visar det sig att jag inte gillar spelen jag har köpt. Nu är hela mitt liv förstört.

Medlem

Köpt en hel uppsjö spel till grabben. LEGO-spelen främst. Då skivor suger och det är ett jäkla jonglerande så är NO-CD cracksen perfekta. Dessutom är det mindre oväsen och faktiskt bättre funktion.

Köpta spel som är crackade alltså...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Finns betydligt fler Free-to-play spel nuförtiden oxå.

svara på om jag laddar ner..när alla mina uppgifter finns här...så ni enkelt kan se allas svar...pass på denna fråga


signatur

New life, New hope

Medlem

Ingen som skriver i detta forumet har någon anledning att ladda ner spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

När jag var fattig student så var nedladdning min primära metod att få tag på spel men nu är det många år sedan jag senast inte betalade för ett spel.

Ambassadör
Xbox

När jag var yngre så piratades det en del, av helt ekonomiska skäl. Hade inte haft råd att köpa dem så det innebar inte en enda krona i förlust för spelbranschen heller. Däremot höll det liv i ett intresse som senare resulterat i hundratals köpta spel i vuxen ålder, så jag vet inte vad de gnäller om.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Ingen som skriver i detta forumet har någon anledning att ladda ner spel.

Att det är gratis är väl anledningen. Då kan man ju spendera pengarna på något annat.

Skrivet av Jaxz:

Orka hålla på med crack och annat skit för att få det att funka. Sen jag fick egen inkomst har jag inte illegalt laddat ner spel dock så laddar jag ner 99% av alla mina spel.

Är skitlätt ju, bara att flytta en fil från en mapp till en annan mapp.

Medlem

Senast jag piratade ett spel måste varit Soldier of Fortune 1 innan jag köpte det på 90-talet. Kommer fan inte ihåg senast jag piratade ett spel.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Köper de flesta spel när det är rea på Steam/Origin. Och om jag vill ha ett spel när det är nytt köper jag det också på Steam/Origin/Uplay. Har så många ospelade spel att det inte längre känns befogat att ladda ner piratade spel som i många fall ändå inte fungerar till 100%.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

När jag var yngre så piratades det en del, av helt ekonomiska skäl. Hade inte haft råd att köpa dem så det innebar inte en enda krona i förlust för spelbranschen heller. Däremot höll det liv i ett intresse som senare resulterat i hundratals köpta spel i vuxen ålder, så jag vet inte vad de gnäller om.

Håller helt med. Tror inte särskilt många människor piratkopierar spel om de inte måste, och då hade utgivarna ändå inte fått betalt. Så gott som varenda spel har ju någon sorts onlinefunktion idag.

Jag laddar ned ibland, främst om det saknas vettiga sätt att få prova på produkten som potentiellt kan kosta 600 kr, eller om det är ett 10 år gammalt spel de fortfarande vill ha hundratals riksdaler för. Sen kommer det ibland tillfällen i livet då man helt enkelt inte har ekonomin, men då har man oftast en enorm backlog köpta spel att gå tillbaka till. Har nog i stort sett aldrig piratkopierat ett färskt spel på den här sidan millennieskiftet.

Om roms för gamla konsoler som NES och SNES räknas är jag dock i högsta grad skyldig.

Medlem

"laddar du ner spel?" Ja men jag köper dem först. Det går ju att tolka som att man inte köper fysiska utgåvor.

FML
Medlem

Att man ladda ner för man inte ha råd är ju ingen ursäkt.

Jag pirata en del och köper på rea. Finns väldigt få spel som är värd 600 kr och då bruka man bara få "Standard" utgåvan, sen ska de ha DLC eller Season Pass för samma kostnad för att undvika att splitta communityen.

Battlefield-spelen gör de skandalt med deras Standard/Premium och Ultimate(BF1) som ligger på 1288 kronor!

Sen att spelen släpps trasiga är en ju en annan diskussion i sig, men mycket av skälen varför jag känner ingen skam för att pirata.

Hade önskat de fått mer tid och göra klart spelen än att spotta ut ett årligen. Då hade man kunnat spela klart eller nötat sönder spel man redan har innan man gå över till nåt nytt.

Medlem

För egen del var det länge sen jag piratade. Det var med när det var c64 och amiga, även om jag primärt var mycket mer intresserade av demos (inte spel demos då).

Senare på PC var det mest köpa spel, men ladda ner så man kunde använda no-cd funktionalitet för egen del iaf.

Virus i dessa saker har ju funnits i många herrans år även om jag själv inte varit drabbad sen taipan som dök up runt '94 nångång.

Nu för tiden är det ju alltid en risk med grejjerna, är det inte en trojan så är det ett virus eller annat skräp med. Dock är jag framförallt lat för att hålla på å pirata - det är enklare att öppna plånboken och betala för sig.

Det förhåller sig dock så för egen del nu för tiden att jag har mer pengar än tid... när jag piratade hade jag tid men knappt nå pengar. Tror att det är så det ser ut för väldigt många av de som kör pirat idag.

Medlem

Jag gör så här oftast (i stort sett alltid).

- Det finns spel som jag känner mig trygg med att köpa, dem köper jag.

- Sen finns det spel som jag tvekar på, dem kör jag pirat.

Eftersom det finns inga demos längre och spel trailers blir allt mer mindre likt deras färdiga produkter så kan man aldrig vara säker på att det man köper kommer vara det man såg i trailers eller har läst om. (vilket jag anser är tragiskt)

Några exempel nedan.

Förra året så piratade jag Tales From the Borderlands (älskar Borderlands och Telltale men jag var klyven hur båda smakerna skulle smakas efter dem har blandats).

Hur som helst, jag hade EXTREMT roligt. Någon vecka där på så köpte jag spelet på steam på grund av att det var helt enkelt värt det enligt mig. (Även om jag redan hade spelat ut det)

Det andra exemplet är No Man's Sky. Jag har följt det sen dem visade upp det på E3 för första gången 2014(?) och allt som dem sa om spelet lät helt otroligt! Jag var hypad, jag och mina vänner vi satt där med munnarna öppna och dreglade nästan!

Senare så kom tvivel på hur enformigt spelet är, kommer jag kunna spela med mina kompisar? Och hur mycket vill dem ha för spelet?

Första smällen, 59 euros (jag tänkte mig mest 30 euros för ett sånt spel). Andra smällen att man inte kan spela med andra tydligen. Så jag piratade ner det. Testade det och bestämde mig att jag inte gillade det alls och tog bort det.

Som sagt, eftersom demos inte är en grej längre och är mer något du kan hitta i en bok på ett bibliotek snart som beskriver vad ett demo är för något så är det svårt att veta hur det spelet man är intresserad av kommer bli. Det är knappt att vi kan lita på spelutvecklare längre, och som jag nämnde ovan - speltrailers stämmer inte överens med den slutgiltiga produkten.

För mig så handlar det inte om pengar, ett AAA spel går runt 50-60 euros, det vet alla. Men om spel blir som No Man's Sky eller Arkham Knight så vill man oftast inte lägga ner pengar på det, vi vill ju ha det vi har blivit "lovade" och absolut inget som ska vara sönder buggigt.

Så när jag piratar ett spel så utgår jag från att om det är bra så köper jag det. Mitt piratande ersätter demos, om jag inte gillar det så köper jag det inte.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Inte piratat på många år. Har man pengar kan man stödja dom utvecklare vars spel man spelar.

Medlem

Finns ju dem som tankar ner spelen för testa dem, eftersom demo av spelen är ju stort sett en sällsynt grej idag.

Många vill ju verkligen se om det verkligen är värt att köpa för 500-600 kr.
Bara för en review säger spelet är bra eller dåligt, behöver det inte betyda att man tycker samma sak tex.

FM-guru
F.d. Sisyr

Händer än idag att jag tankar dyra (500-600) lir och testar. Är det kul köps spelet, är det tråkigt spelar jag inte mer. Vad jag inte vill göra är att köpa grisen i säcken och sedan sitta där med ett dyrt spel jag inte gillar.

Det var bättre för när man åtminstone fick ett demo på allt. Tack och lov kan man ju nu via Steam i alla fall testa ett spel i någon timme och sen returnera det, men problemet är väl att det i många fall behövs mer tid än så för att bilda sig en uppfattning.

Medlem

Ända sen jag fick mitt första jobb för 4 år sen så har jag aldrig laddat ner någonting.
Vill jag ha något nu köper jag det.
Dock vill jag att netflix och andra streaming tjänster slutar med regions strypningar så jag kan sluta använda "andra" streaming tjänster.
Vill betala för streaming kan tillockmed betala 3-500 kr månaden för en film streaming om dom har allt som är äldre än ett år. Vill man se något före ett års ålder får man köpa det eller bio tycker jag!

Medlem

Kör med en blandning. Ofta så händer det att vissa spel som jag gillar köper jag senare för att det är bökigare att syssla med iso filer och diverse crack.

De flesta nedladdade spel, precis som köpta blir aldrig fullt spelade dock..har helt enkelt den tiden idag.

Medlem

Jag har aldrig direkt piratat spel, men i min ungdom så hände det ju att man lånade spel av kompisar som de laddat ner olovligen.

Medlem

Frågan känns lite brett skriven (inte smalt... tror jag var trött), jag laddar hem 100% av mina spel. Sen att det är från Steam är ju en annan sak :)?

Skriv svar