Två DSBFirst-anställda avstängda pga bilder på facebook

Medlem
Två DSBFirst-anställda avstängda pga bilder på facebook

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article620576/Facebookbilder-fi...

Två DSBFirst-anställda (de kör öresundståg främst nere i Skåne) har blivit avstängda för att de har tagit bilder på tågen och lagt upp det på facebook. Det har bland annat varit bilder på trasiga tåg och delar. Någon bild ska också ha tagits under tiden som tåget körde, av lokföraren.

Jag tycker att detta verkar vara som att DSBFirst försöker mörklägga allt trasigt på tågen. Och att ta en bild samtidigt som tåget kör tar lika mycket uppmärksamhet från spåret som att prata i telefonen med resenärerna eller driftledningen.
Jag tycker att det verkar skumt att bara stänga av dom utan varning eller något före. Någon som håller med?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

MFC
Medlem

När ska folk lära sig att sluta lägga upp sånt på fejsbook... rätt eller fel av arbetsgivaren spelar ingen roll...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Men det ändrar inte att han inte gjorde något fel i att lägga ut dom. Finns inga regler eller någon policy mot det, då kan dom ju inte bara gå stänga av dom!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Men det ändrar inte att han inte gjorde något fel i att lägga ut dom. Finns inga regler eller någon policy mot det, då kan dom ju inte bara gå stänga av dom!

The power does what the power does.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Är det någon som har sett bilderna och därmed kan uttala sig om det utgjorde en fara för säkerheten?

Är någon här utbildad på de aktuella tågtyperna och vet därmed vad som är en fara och inte?

Är det Okej att stojja och stimma när man har ansvar för 200 pers på sitt tåg?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kan bara nämna hur det ser ut i tunnelbanan i Sthlm, men förarna ska i princip vara isolerade från omvärlden när de kör. Att prata i telefon eller lyssna på radio eller liknande är strikt förbjudet.

Sen är det ju klart att det efterlevs ganska semidåligt. Alla är mänskliga individer, och folk sitter och skickar sms och lyssnar på radio ibland ändå. Men om man sitter och tar kort och sen publicerar dem offentligt, då är det i princip som att sitta och namngivet skriva insändare i de stora tidningarna där man säger "Hej, jag sköter inte mitt jobb och är en säkerhetsfara för allmänheten!" Jag utgår från att DSBF (och alla andra som driver tågtrafik) har liknande eller t.o.m högre (tunnelbanan har väldigt moderna och automatiserade säkerhetssystem som klarar de allra flesta situationer) krav på säkerheten.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

1
Skriv svar