Medlem
Game dReams

Hej alla glada!
Jag har i skolan tillsammans med 3 andra gjort en dokumentär om gaming och dreamhack m.m; ta gärna en titt och sög vad ni tycker: http://www.own3d.tv/watch/gamedreams,21856.html

Medlem

Såg halva, sen så orkade jag inte längre men här kommer några tankar som jag skrev ner medans jag såg filmen.

I början borde ni ha placerat mikrofonen närmare, och kanske sett till så att han ni snackar med inte kollar på videokameran.

När ni filmade utöver dreamhack borde ni nog ha filmat folk som spelade WoW, eftersom ni valde att visa bilder därifrån efter att han nämnt sitt arbete med just WoW och dreamhack.

Det ser inte profesionellt ut senare när han pratar om sig själv och han håller på och kollar in i kameran hela tiden.

Ni borde ha visat någon som spelar arena i WoW när han började prata om det, och kanske valt att filma in game när han spelar med xfire eller liknande program istället för att filma när han sitter och spelar BG.

Scenerna när han packar ihop och går till ytterdörren kändes också väldigt onödiga, nu kunde ha fortsatt filmat när han spelade istället för att filma han.

Lite onödigt att klippa för att lägga till effekten också när han tar på sig jackan, iallafall nu när ni filmade allting innan.

Lite osmidigt filmat när han drar iväg också, med klippningar för att visa när han låser dörren osv. Inte nödvändigt när ni gör en dokumentär av sådan här kaliber.

Snyggt intro till dreamhack dock

Greykarn verkade lite obekväm med kameran, ni borde ha kört igenom ett 'genrep' så att säga innan ni började filma, just nu pratar han ganska osammanhänghande och lite nervöst.

Nametagen till Pontus kunde ha kommit tidigare också, kanske när ni filmade han och hans polare som gick runt i morgonrock?

När han Christian pratar med gruppsamlingen borde ni nog ha kanske slängt upp en text där det står vad han gör, typ.

Scenbytet mellan Christian och han från Dice var kanske lite märklig.
Han Greykarn verkade mycket mer bekväm när hans snack kom upp, och jag tror att om ni gjort ett genrep innan första gången så skulle det ha varit lite mer som hans senare intervju.

Lite lägre ljudvolym på Christian efter det, ni skulle ha placerat mikrofon närmare.
Bra scen när han från Dice pratar om Dreamhack och ni visar sovrummet.
Varför visar ni Pontus namn igen när han snackar?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Såg halva, sen så orkade jag inte längre men här kommer några tankar som jag skrev ner medans jag såg filmen.

I början borde ni ha placerat mikrofonen närmare, och kanske sett till så att han ni snackar med inte kollar på videokameran.

När ni filmade utöver dreamhack borde ni nog ha filmat folk som spelade WoW, eftersom ni valde att visa bilder därifrån efter att han nämnt sitt arbete med just WoW och dreamhack.

Det ser inte profesionellt ut senare när han pratar om sig själv och han håller på och kollar in i kameran hela tiden.

Ni borde ha visat någon som spelar arena i WoW när han började prata om det, och kanske valt att filma in game när han spelar med xfire eller liknande program istället för att filma när han sitter och spelar BG.

Scenerna när han packar ihop och går till ytterdörren kändes också väldigt onödiga, nu kunde ha fortsatt filmat när han spelade istället för att filma han.

Lite onödigt att klippa för att lägga till effekten också när han tar på sig jackan, iallafall nu när ni filmade allting innan.

Lite osmidigt filmat när han drar iväg också, med klippningar för att visa när han låser dörren osv. Inte nödvändigt när ni gör en dokumentär av sådan här kaliber.

Snyggt intro till dreamhack dock

Greykarn verkade lite obekväm med kameran, ni borde ha kört igenom ett 'genrep' så att säga innan ni började filma, just nu pratar han ganska osammanhänghande och lite nervöst.

Nametagen till Pontus kunde ha kommit tidigare också, kanske när ni filmade han och hans polare som gick runt i morgonrock?

När han Christian pratar med gruppsamlingen borde ni nog ha kanske slängt upp en text där det står vad han gör, typ.

Scenbytet mellan Christian och han från Dice var kanske lite märklig.
Han Greykarn verkade mycket mer bekväm när hans snack kom upp, och jag tror att om ni gjort ett genrep innan första gången så skulle det ha varit lite mer som hans senare intervju.

Lite lägre ljudvolym på Christian efter det, ni skulle ha placerat mikrofon närmare.
Bra scen när han från Dice pratar om Dreamhack och ni visar sovrummet.
Varför visar ni Pontus namn igen när han snackar?

Det är en mini dokumentär gjorda av 3 studenter som ett projekt arbete vad hade du förväntat dig? Du borde göra en egen dokumentär och vissa hur du vill att den ska vara.

Jag tyckte om den i alla fall jag tycker de har gjort ett bra jobb med filmen. Sitter man och analyserar filmen scen efter scen är det ju självklart att man kommer hitta saker man tycker är dåligt/fel tänkte knappt på något av det Greger skrev ovan så majoriteten lär gilla filmen.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Det är en mini dokumentär gjorda av 3 studenter som ett projekt arbete vad hade du förväntat dig? Du borde göra en egen dokumentär och vissa hur du vill att den ska vara.

Jag tyckte om den i alla fall jag tycker de har gjort ett bra jobb med filmen. Sitter man och analyserar filmen scen efter scen är det ju självklart att man kommer hitta saker man tycker är dåligt/fel tänkte knappt på något av det Greger skrev ovan så majoriteten lär gilla filmen.

hehe, du missade nog trådskaparens poäng med tråden, han ville ha synpunkter på filmen och greger gjorde ett jättejobb och förklarade vad som kunde förbättras.
Hur ska man kunna bli bättre på nåt om man inte får konstruktiv kritik?

Jag har boldat texten som jag tycker talar emot att du ger rätt typ av kritik.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Det är en mini dokumentär gjorda av 3 studenter som ett projekt arbete vad hade du förväntat dig? Du borde göra en egen dokumentär och vissa hur du vill att den ska vara.

Jag gjorde vad OP sa att jag skulle göra ;

Skrivet av lindellan:

ta gärna en titt och sög vad ni tycker:

Man får faktiskt vara kritiker OCH säga vad man vill utan att behöva göra bättre än det man kritiserar.

Skrivet av Hardboiled15:

Jag tyckte om den i alla fall jag tycker de har gjort ett bra jobb med filmen. Sitter man och analyserar filmen scen efter scen är det ju självklart att man kommer hitta saker man tycker är dåligt/fel tänkte knappt på något av det Greger skrev ovan så majoriteten lär gilla filmen.

Och jag nämner inte bara dom negativa aspekterna, jag nämner saker som kan förbättras med väldigt enkla knep och ger dom även beröm för vissa saker dom gjorde rätt.

Konstruktiv kritik kallas det, och sådant brukar man få om man frågar efter det
(Och som jag sade, jag satt med wordpad uppe när jag såg filmen och skrev ner mina tankar medans filmen gick, knappast någon särskilt djup analysering av filmen )


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Hardboiled15:

Det är en mini dokumentär gjorda av 3 studenter som ett projekt arbete vad hade du förväntat dig? Du borde göra en egen dokumentär och vissa hur du vill att den ska vara.

Jag gjorde vad OP sa att jag skulle göra ;

Skrivet av lindellan:

ta gärna en titt och sög vad ni tycker:

Man får faktiskt vara kritiker OCH säga vad man vill utan att behöva göra bättre än det man kritiserar.

Skrivet av Hardboiled15:

Jag tyckte om den i alla fall jag tycker de har gjort ett bra jobb med filmen. Sitter man och analyserar filmen scen efter scen är det ju självklart att man kommer hitta saker man tycker är dåligt/fel tänkte knappt på något av det Greger skrev ovan så majoriteten lär gilla filmen.

Och jag nämner inte bara dom negativa aspekterna, jag nämner saker som kan förbättras med väldigt enkla knep och ger dom även beröm för vissa saker dom gjorde rätt.

Konstruktiv kritik kallas det, och sådant brukar man få om man frågar efter det
(Och som jag sade, jag satt med wordpad uppe när jag såg filmen och skrev ner mina tankar medans filmen gick, knappast någon särskilt djup analysering av filmen )

Han var nog ute efter ett helhetsintryck. Så mycket du skrev som de flesta aldrig skulle märka av eller bry sig som mitt helhetsintryck var att det var en bra och intressant film.

Du sa själv att du inte orkade se igenom hela filmen kan det vara för att du var så upptagen med att hitta saker att klaga på att du tillslut inte såg filmen för vad den är ett projekt arbete gjorda av 3 studenter om en av arrangörerna av Dreamhack? Jag tycker de har gjort ett bra arbete med filmen det enda jag störde mig på vad en grej som också Greger nämnde det var scenen i hallen då man fick så då han låste dörren och gick iväg kändes lite onödig.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Nej jag var inte upptagen med att hitta fel, jag såg på filmen och hade wordpad uppe för att skriva ner mina tankar.

Skrivet av Hardboiled15:

Du sa själv att du inte orkade se igenom hela filmen kan det vara för att du var så upptagen med att hitta saker att klaga på att du tillslut inte såg filmen för vad den är ett projekt arbete gjorda av 3 studenter om en av arrangörerna av Dreamhack?

Det var för att jag skulle kunna ge konstruktiv kritik så att dom kan bli bättre på det dom gör...
Jag orkade inte se klart filmen för att jag hade bättre saker för mig att göra än att se på en film som är nära en halvtimme lång.

Ok här är mitt helhetsintryck:

Slarvigt gjord på dom flesta ställena.

Nöjd nu HardBoiled15?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Nej jag var inte upptagen med att hitta fel, jag såg på filmen och hade wordpad uppe för att skriva ner mina tankar.

Skrivet av Hardboiled15:

Du sa själv att du inte orkade se igenom hela filmen kan det vara för att du var så upptagen med att hitta saker att klaga på att du tillslut inte såg filmen för vad den är ett projekt arbete gjorda av 3 studenter om en av arrangörerna av Dreamhack?

Det var för att jag skulle kunna ge konstruktiv kritik så att dom kan bli bättre på det dom gör...
Jag orkade inte se klart filmen för att jag hade bättre saker för mig att göra än att se på en film som är nära en halvtimme lång.

Ok här är mitt helhetsintryck:

Slarvigt gjord på dom flesta ställena.

Nöjd nu HardBoiled15?

"Jag orkade inte se klart filmen för att jag hade bättre saker för mig att göra än att se på en film som är nära en halvtimme lång."

Så filmen var inte värd din ytterst värdefulla tid? Och du ställer dig ovanför deras patetiska film som självklart den geniala gudagåvan Greger kan göra minst 10 gånger bättre bra då vet jag. Nu skulle Båsmans bibel citat passa bra.

Det finns en gräns då konstruktiv kritik blir till rent gnäll.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Snälla hardboiled, slå upp "konstruktiv kritig" i en ordlista.
Jag är imponerad över hur du talar i trådskaparens ställe

Trådskaparen ville inte ha bedöm och ära. Han ville veta vad som var dåligt och vad som kunde göras bättre.
Greger lade tid på att noggrant tala om vad han tyckte kunde göras bättre.
Det är detaljerna som i många produktioner gör den avgörande skillnaden.
Energi och omsorg på detaljnivå impikerar att folket bakom produktionen har varit tillräckligt envetna för att finslipa alla detaljer.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

He, sammanträffande. Har just avslutat en dokumentärfilmskurs, så får vidarebefoga lite av det jag lärde mig där.

När det gäller intervjuer så ger det ganska mycket om man hittar en intressant bakgrundsmiljö och tar sig tid att ljussätta. Även en "simpel" tre punkts ljussättning (Bakljus, huvudljus och lättningsljus) kan öka kvalitén på en intervjubild vääääldigt mycket. Den andra intervjun var mycket intressantare än den första där han "bara" sitter framför sin dator.

Tycker att det saknas en riktig konflikt eller historia, vi får följa en kille som drar till DH, vi får vara där och följa lite, lära oss om kulturen, men det skulle behövts en bättre historia som drivit dokumentären framåt, jag känner inte att Kristian kan bära en dokumentär helt själv.

Missförstå inte konstruktiv kritik som gnäll Hardboiled, det är det viktigaste man kan få. Det är mycket bättre att få specifika poänger som man kan tänka och fundera på än en "Lulz, it sucks". Sen måste man som filmskapare inte hålla med och ändra precis allt som folk har synpunkter på, men man måste titta på om det budskap man vill nå ut med verkligen går ut till tittaren. Gör det inte det så får man fundera på varför och antingen klippa om filmen eller lära sig av sina misstag och försöka igen.

I en dokumentär kan jag tycka att det tekniska kan ta ett steg tillbaka mot historien, men då måste den vara riktigt intressant också. Det tekniska hjälper förstås, men måste man kompromissa så är det så. Hellre en tekniskt dålig film med en bra historia än en dålig historia med en bra poäng (inte för att filmen var tekniskt dålig, men det fanns förstås saker att bättra på).

Sen är följande väldigt personlig, men jag tycker att man ska undvika copyright skyddad musik, något jag tyckte jag hörde i dokumentären. Inget som någon kommer bry sig om i en film gjord av studenter, men jag har svårt för det.

Tycker FÖ att det inte finns en gräns när konstruktiv kritik blir gnäll, det gäller bara att läsa av vad som är relevant till dem mål man satte upp och se om det finns ett mönster. Ska man "bara" göra en dokumentär som en rolig sak så tar man bara dem grövsta klagomålen, dvs fattar folk filmen. Vill man tävla med den så pillar man med den tills man spyr och ber alla man känner om kritik och tankar Så OP får helt enkelt läsa hur mycket dem vill kritikmässigt, det ligger helt på dem.

Fan Gregah, kan inte du kritisera dem produktioner mitt team skapat med samma öga? ;>

Blev längre än jag trodde, och det känns som jag svamlar, men hoppas saker går fram ändå!


signatur

Videomupp

Medlem

Jag vågar inte kritisera en moderators verk Jag såg att ni hade minst en film i din blogg, kan kolla igenom och säga vad jag tycker senare :3


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vår Youtube, döljd i signaturen, visar det mesta. Dock så är en del feluppladdade, men det är väl ännu en sak att klaga på isåfall ^_^


signatur

Videomupp

1
Skriv svar