Battlefield 1 får stöd för HDR på Xbox One S
SDR
256(*3rgb) färgsteg från en snäv grådaskig (<-överdrivet) palett.
HDR
1024 (4* mer än sdr) färgsteg valda från en omfångsrikare palett
= fler nyanser samtidigt i bild som dessutom klarar rödare röd, svartare svart osv.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Den här typen av låtsasinställningar stänger man ju av direkt ändå...
Skojfriskt. Är dock inget fan av HDR, men skärp dig nu. Uttala dig inte om saker du inte förstår dig på.
Jasså? Förklara gärna!
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Den här typen av låtsasinställningar stänger man ju av direkt ändå...
Skojfriskt. Är dock inget fan av HDR, men skärp dig nu. Uttala dig inte om saker du inte förstår dig på.
Jasså? Förklara gärna!
HDR ska inte förväxlas med dynamisk kontrast. Med HDR så får du en mer verklighetstrogen bild, som om du var där själv och såg det med egna ögon. Dynamisk kontrast fuckar bara upp bilden.
Den här typen av låtsasinställningar stänger man ju av direkt ändå...
Skojfriskt. Är dock inget fan av HDR, men skärp dig nu. Uttala dig inte om saker du inte förstår dig på.
Jasså? Förklara gärna!
HDR i sitt ursprung i spel har bara varit ett (ibland irriterande) sätt för att emulera färgomfånget man kan uppleva i verkligheten, nu börjar det göras skärmar som har möjligheten att visa en mindre begränsad färgskala.
Som när man hoppade från 16 färger till 256 färger om man ska beskriva det väldigt enkelt
Vad är HDR? Är detta samma HDR som kameror använder?
Mer eller mindre, ja. I kamerans fall handlar det om att fånga allt i en bild, något som oftast inte är så lätt då mörka föremål ofta inte syns (utan ser helt svarta ut) med kort slutartid medans ljusa föremål blir överexponerade (ser helt kritvita ut) med lång slutartid. Slutartiden är alltså tiden som kameran fångar in bilden. Ett HDR-foto är en bild där du kombinerat flera bilder med olika långa slutartider för att alla föremål (ljusa såväl som mörka) ska synas tydligt.
När det kommer till spel har du inte nödvändigtvis den begränsningen eftersom bilden skapas digitalt och du kan som utvecklare låta alla föremål synas så bra du vill (visserligen kör många moderna spel tekniker som PBR, Physically Based Rendering, som i princip simulerar en kamera och dess begränsningar, för att få mer realistiskt ljus i spelet).
Här handlar det helt enkelt om att moderna skärmar och konsoler med HDR-stöd helt enkelt kan erbjuda ett ännu större omfång av ljusstyrkor (starkare vitt ljus och renare svärta, men också fler nyanser och gråtoner däremellan). Så det är samma HDR (High Dynamic Range) men lite olika aspekter av det.
Vad är HDR? Är detta samma HDR som kameror använder?
Mer eller mindre, ja. I kamerans fall handlar det om att fånga allt i en bild, något som oftast inte är så lätt då mörka föremål ofta inte syns (utan ser helt svarta ut) med kort slutartid medans ljusa föremål blir överexponerade (ser helt kritvita ut) med lång slutartid. Slutartiden är alltså tiden som kameran fångar in bilden. Ett HDR-foto är en bild där du kombinerat flera bilder med olika långa slutartider för att alla föremål (ljusa såväl som mörka) ska synas tydligt.
När det kommer till spel har du inte nödvändigtvis den begränsningen eftersom bilden skapas digitalt och du kan som utvecklare låta alla föremål synas så bra du vill (visserligen kör många moderna spel tekniker som PBR, Physically Based Rendering, som i princip simulerar en kamera och dess begränsningar, för att få mer realistiskt ljus i spelet).
Här handlar det helt enkelt om att moderna skärmar och konsoler med HDR-stöd helt enkelt kan erbjuda ett ännu större omfång av ljusstyrkor (starkare vitt ljus och renare svärta, men också fler nyanser och gråtoner däremellan). Så det är samma HDR (High Dynamic Range) men lite olika aspekter av det.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.