Valve förändrar betygssystemet i Steam

Robot
Valve förändrar betygssystemet i Steam

Nytt filter tar bort betyg baserade på spel ej köpta via Steam.

#rocket-league


Medlem
Valve förändrar betygssystemet i Steam

Det var väl bara ett år sedan dom gjorde om det nyss, delade bland annat upp det i gamla och nya recensioner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hej Valve.

Vad sägs om ett filter som låter mig filtrera bort alla asset flips, skumma spelutvecklare och icke-kvalitetskontrollerad smörja som ni har i er butik?

Tack på förhand.

Releasehästryttare
Medlem

Haha så jag som köper de flesta spelen genom humble store kommer alltså inte kunna recensera spel? Sjyst att straffa dom som ger till välgörenhet istället för 100% i de flesta fall till giriga mångmiljard företag.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Haha så jag som köper de flesta spelen genom humble store kommer alltså inte kunna recensera spel? Sjyst att straffa dom som ger till välgörenhet istället för 100% i de flesta fall till giriga mångmiljard företag.

är nog snare spel köpta på G 2 Play osv som de är ute efter...

Medlem
Skrivet av Ogrelin:
Skrivet av kaealy:

Haha så jag som köper de flesta spelen genom humble store kommer alltså inte kunna recensera spel? Sjyst att straffa dom som ger till välgörenhet istället för 100% i de flesta fall till giriga mångmiljard företag.

är nog snare spel köpta på G 2 Play osv som de är ute efter...

Tror inte G2play ger bort nycklar i syfte att höja betygsnitten på spel.

Medlem

Jaha, så Steam är inte intresserade av mina recensioner längre alltså. Trots att jag typ är den enda som oftast skrivit något på svenska.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Haha så jag som köper de flesta spelen genom humble store kommer alltså inte kunna recensera spel?

Jodå, du kommer fortfarande att kunna skriva recensioner oavsett vart du fått nyckeln ifrån. Dock så kommer inte din röst räknas in till slutbetyget. Men andra spelare kommer fortfarande kunna läsa din recension och påverkas av den.

Läser man källan till nyheten så skriver Valve även att dom kommer att avsluta affärsrelationerna med dom utgivare som fortsätter göra på detta sätt. Det verkar som att dom tar detta på stort allvar.

Tycker det verkar ganska bra ändå. Att det kommer in hinkvis med köpta recensioner på en del spel är ju inget nytt. Men jag hade inte väntat mig att Valve skulle ta tag och göra något åt det.

Medlem

Varför inte ha filter till vettiga recensioner istället? Och filtrera bort allt spam och oseriösa recensioner.

T ex de som har spelat ett visst antal timmar (T.o.m minuter). Samt recensions längden.
Och sen skaffa ett vettigt rating system t.ex 1 till 5 stars istället för alla tummar som alla envisas med...

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Varför inte ha filter till vettiga recensioner istället? Och filtrera bort allt spam och oseriösa recensioner.

T ex de som har spelat ett visst antal timmar (T.o.m minuter). Samt recensions längden.
Och sen skaffa ett vettigt rating system t.ex 1 till 5 stars istället för alla tummar som alla envisas med...

Sedan valve la till den där "funny button" så är det svårt att tro att dom skulle vilja bli av med oseriösa och konstigt skrivna "recensioner"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker MasterKJKs idé är bra, tillåt endast de som spelar minst en timme t.ex få skriva recensioner, och även ha en flagga för hur många % av alla ägare som refundat spelet så att man se ifall många lämnar tillbaka spelet.

Medlem

Spelen blir så mycket bättre om man köper dem genom Steam.

Skrivet av Bennii:

Hej Valve.

Vad sägs om ett filter som låter mig filtrera bort alla asset flips, skumma spelutvecklare och icke-kvalitetskontrollerad smörja som ni har i er butik?

Tack på förhand.

Hear, hear!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Hej Valve.

Vad sägs om ett filter som låter mig filtrera bort alla asset flips, skumma spelutvecklare och icke-kvalitetskontrollerad smörja som ni har i er butik?

Tack på förhand.

Jag tror det är det du skall använda hjärnan till

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tycker MasterKJKs idé är bra, tillåt endast de som spelar minst en timme t.ex få skriva recensioner, och även ha en flagga för hur många % av alla ägare som refundat spelet så att man se ifall många lämnar tillbaka spelet.

Kommer inte funka...

Ett stort problem på steam är alla dom som skaffar skitspel som de har i gång i nån timme utan att spela.

Detta gör de för att grinda ihop tradingcards som de sedan säljer för en totalsumma som är högre än vad dyngan till "spel" korten kom ifrån kostade.

Sedan drar de vidare till nästa asset-flip/meme skit på steam och gör om samma sak igen.

Medlem

Mitt största problem är alla de som använder betygsystemen för att straffa bolag som använder DLCs etc.

Exempelvis total war warhammer just nu. Sure folk får göra det, men jag läser recensioner för att se om spelet är bra. Inte om de har day 1 dlc eller att man måste ha ubisofts client etc etc

Medlem

Ärligt talat tycker jag betygssystemet och recensionerna fyllt sitt syfte för mig hitills. De spel jag köper brukar stämma bra överens med positivt/negativt som skrivs i recensioner. Själva det där betyget (very positive osv) kan ju iofs spela in mer än önskat. Står det "mixed" blir jag nog lite mer tveksam än nödvändigt, det kan ju fortfarande vara ett kul spel.
De färskaste recensionerna tycker jag hursomhelst är en bra indikator för hur utvecklingen går för ett spel, med tanke på att nästan alla spel är i early access så blir det ju viktigt

Det här med att jag ska få recensionerna som är på mitt eget språk kan jag vara utan. Jag kan spika engrish också.

Medlem

Undrar hur detta reviderade system kommer hantera de recensioner som kommer från folk som lämnat tillbaka spelet. Det är ju kanske trots allt dessa recensioner som kan vara mest väsentliga i många fall...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av AHTF:

Mitt största problem är alla de som använder betygsystemen för att straffa bolag som använder DLCs etc.

Exempelvis total war warhammer just nu. Sure folk får göra det, men jag läser recensioner för att se om spelet är bra. Inte om de har day 1 dlc eller att man måste ha ubisofts client etc etc

Nja, det tycker jag är relevant. Speciellt ifall Day 1 DLC har content som förändrar spelet. Ett exempel var ME2 där du missade en hel del ifall du inte bongade in för backstoryn. I mitt tycke förändrar det spelet till det bättre eller sämre.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Hej Valve.

Vad sägs om ett filter som låter mig filtrera bort alla asset flips, skumma spelutvecklare och icke-kvalitetskontrollerad smörja som ni har i er butik?

Tack på förhand.

Precis! Själv skulle jag bli överlycklig om de kunde få in ett filter som äntligen tog bort alla jävla indie titlar, ofärdiga alpha projekt och det bondfångeri som utvecklarna kallar för "early access".

Det är i princip lönlöst att försöka hitta pärlor bland allt skräp man behöver vada genom när man försöker hitta nya spel på STEAM de senaste åren. Att behöva kolla igenom 2000 sidor av indie titlar, som ofta har 25 olika taggar, gör dagens filter totalt värdelös vad man än söker efter.

Edit:

Som exempel kan jag ta precis nu, öppnade på test 2 så kallade "köer" i steam för att på måfå söka spel. Vad jag fick se var VR, early access och indie titlar i mängder och absolut noll andra spel. 3 kategorier jag skiter blankt i och bara klickar mig förbi, kunde man haft ett filter som tog bort indie, vr och early access, skulle jag bläddrat vidare, nu skiter jag i det och därmed blir det inte heller några nya köp.

1
Skriv svar