Idag är det elva år sedan blodpesten bröt ut i World of Warcraft

Robot
Idag är det elva år sedan blodpesten bröt ut i World of Warcraft
Medlem
Idag är det elva år sedan blodpesten bröt ut i World of Warcraft

Undrar om incidenten inspirerade de återkommande raghoul-infektionerna i SWTOR (som dock är lättbotade och går över när man exploderar om inget annat).

Medlem

ja jusst ja ! Det kommer man ihåg ^^
"Det va bättre förr"

Medlem

Likt förbannat sitter man här, som en sliten pundare som letar efter en snabb fix på plattan, 11 år senare... Wow är heroin, tycker "hålla handen" staten Sverige borde förbjuda skiten!

Medlem

Kul att den används för att studera epidemier, måste vara lite lurigt att bortse från dom faktorer där folk spridde den för att det var roligt

Medlem

Ganska cool grej... var med om tidig beta och spelade galet länge tills pandorna kom in i bilden

Minnen.. så många minnen.

phi
Medlem

Fan vad gammal man börjar bli.

zeg
Medlem

"har använts av forskare för att studera hur människor reagerar på och hanterar epidemier i verkligheten"
Hört det förr och läst artiklar om det men har aldrig orkat kolla upp om det är sant. Men känns högst osannolikt då beteendet hos folk som spelade är långt ifrån hur dom skulle bete sig i verkligheten. Lite skillnad på att dö i spelet än på riktigt.

fhd
Medlem

Hej fragzone!

Såvitt jag vet är detta enda artikeln publicerad i facktidskrifter om det här:

Oultram S. Virtual plagues and real-world pandemics: reflecting on the potential for online computer role-playing games to inform real world epidemic research. Med Humanit. 2013;39(2):115-8. doi:10.1136/medhum-2012-010299. PMID:23584861

Själva artikeln: [http://mh.bmj.com/content/39/2/115.long] (tyvärr paywallad bakom BMJ)

Men sammanfattningen är gratis:
[info]Abstract[/info]

In the wake of the Corrupted Blood incident, which afflicted the massively multiplayer online computer role-playing game World of Warcraft in 2005, it has been suggested that both, the incident itself and massively multiplayer online computer role-playing games in general, can be utilised to inform and assist real-world epidemic and public health research. In this paper, I engage critically with these claims.

mvh,

EDIT: hittade två artiklar till:

1: Balicer RD. Modeling infectious diseases dissemination through online
role-playing games. Epidemiology. 2007;18(2):260-1. PMID:17301707.
2. Lofgren ET, Fefferman NH. The untapped potential of virtual game worlds to
shed light on real world epidemics. Lancet Infect Dis. 2007;7(9):625-9.
PMID:17714675.

Lättast ur populärvetenskapligt hänseende är väl förstås: [https://en.wikipedia.org/wiki/Corrupted_Blood_incident#Models...]

Medlem

Var inte där när det hände men häftigt! Vad gjorde debuffen?

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Var inte där när det hände men häftigt! Vad gjorde debuffen?

Folk tog med sig debuffen till städerna där den spred sig bland alla intet ont anande spelare i våg efter våg. Massdöd.

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av Luciphear:

Var inte där när det hände men häftigt! Vad gjorde debuffen?

Folk tog med sig debuffen till städerna där den spred sig bland alla intet ont anande spelare i våg efter våg. Massdöd.

Man fick debuf från Hackar i ZG. Man behövde ett hunter pet att få debuffen, dismiss dit pet gör en Hs till en stort stad och ta fram ditt pet bland folket och sen är GG.

Medlem

Minns att man gjorde nå liknande med sin pet när man blev bomben i MC. Minns ej bossen tror de var baron geddon good times

Medlem

När det begav sig var jag blygsamma level 20. Jag hade inte en chans när jag kom till Stormwind.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar