Kommer följande delar passa till min planerande uppgradering av min nuvarande dator?

Medlem
Kommer följande delar passa till min planerande uppgradering av min nuvarande dator?

Hej kära FZ vänner!

Jag planerar att uppgradera min dator och jag vill använda mitt nuvarande moderkort som är MSI H97 GAMING 3, Socket-1150. Samt min 3.5" hårddisk där jag har mitt windows 10 på. Dom delar jag tittat på är följande

intel-core-i7-4790k-processor 4.0 ghz

Crucial BallistiX Sport DDR3 16GB

Corsair Hydro Series H60 CPU Kylare

Seagate Barracuda 2TB 3.5"

EVGA GeForce GTX 1070 SC Gaming

Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Svart

Corsair CX550M, 550W PSU

Kommer följande delar passa, och som jag har fattat när jag gjort lite undersökning på processorn och grafikkortet så kommer dom fungera. Det är en liten skillnad i prestanda med denna processorn än om man tar i7 6700k 4.0 ghz. Den ger lite fps än den jag vill köpa, ger en länk till en video Digital Foundry gjorde som testade olika i7 processorer.

https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

Sen undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på angående installation eller avinstallation av någon av mina gamla komponenter? T.ex grafikkortet.

Använder för övrigt en AOC 24" LED g2460pqu monitor med 144 hz och håller mig just nu till 1080p gaming och vill framtids säkra mig med detta kort. Använder ett R9 280 GAMING 3G för övrigt.

All personliga åsikter tar jag med glädje i mot och all hjälp.


signatur

Infestissumam

Medlem

Prestandaskillnaden mellan 4790k och 6700k är inte jättestor, men samtidigt förstår jag inte varför du vill köpa förra generationen när priset på processorerna är ungefär samma. Det enda du sparar från din gamla rigg är ju moderkortet.

Testpilot

Personligen då jag byter/uppgraderar dator är moderkortet samt processor de saker som alltid byts till nyare generation.
Både busshastigheter , minneshastigheter , antalet portar osv är alltid snabbare/mer framtidssäkert med ett nyare moderkort.

Sen har jag återanvänt både minne , grafikkort , chassi , nätagg och hårddiskar i många av mina byggen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Prestandaskillnaden mellan 4790k och 6700k är inte jättestor, men samtidigt förstår jag inte varför du vill köpa förra generationen när priset på processorerna är ungefär samma. Det enda du sparar från din gamla rigg är ju moderkortet.

Tänkte mer att jag kunde spara lite pengar på att hålla mig till moderkortet jag har för som du sa så är det ingen stor skillnad i prestanda mellan processorerna. Samt att inte behöva köpa windows 10 igen, har förståt det som att min nuvarande version är bios låst till mitt moderkort. Kan självklart ha fel!


signatur

Infestissumam

Medlem

4790k sitter på socket 1150 men 6700k på 1151 och ackompanjeras med DDR4 minnen även om det finns stöd för DDR3. Då behöver du ett moderkort som har stöd för DDR3 men socket1151 (alt köpa DDR4 minnen), men då kommer vi till situationen gällande ditt Windows 10.
Om du hade en retail version av tidigare windows (7, 8, 8.1) så ska du även ha en retail version av windows 10 när du gjorde uppgraderingen, men var det en OEM version så kommer den vara låst till ditt moderkort enligt Microsoft:

Skrivet av Microsoft:

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.
If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Medlem

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning


signatur

I got an offer you cant refuse!

Testpilot
Skrivet av Freywiind:

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning

Det är väl väldigt individuellt och du specificerar ju inte vilken modell som har ett problem?
Har ett H60 som är inne på 5 år nu utan problem.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Freywiind:

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning

Det är väl väldigt individuellt och du specificerar ju inte vilken modell som har ett problem?
Har ett H60 som är inne på 5 år nu utan problem.

haft h80i h100 och 110an allihopa fick sprickor i slangar på under 1 år, väldigt känd problem också tydligen om man googlar lite


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Fuidama:

4790k sitter på socket 1150 men 6700k på 1151 och ackompanjeras med DDR4 minnen även om det finns stöd för DDR3. Då behöver du ett moderkort som har stöd för DDR3 men socket1151 (alt köpa DDR4 minnen), men då kommer vi till situationen gällande ditt Windows 10.
Om du hade en retail version av tidigare windows (7, 8, 8.1) så ska du även ha en retail version av windows 10 när du gjorde uppgraderingen, men var det en OEM version så kommer den vara låst till ditt moderkort enligt Microsoft:

Skrivet av Microsoft:

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.
If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Min dator jag har nu är i från komplett PC som jag konfigurerade själv om lite med vissa delar och jag skulle gissa på att mitt windows 10 (som var windows 8.1 innan man fick uppgradera till windows 10 gratis) inte är låst. Ska kolla mer i morgon när man är mer än halvt levande, vilket jag känner mig nu.

Det ända information jag har fram för mig är att i min gamla beställning på datorn, står det MS COA Win 8.1 Nordic.


signatur

Infestissumam

Medlem
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Freywiind:

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning

Det är väl väldigt individuellt och du specificerar ju inte vilken modell som har ett problem?
Har ett H60 som är inne på 5 år nu utan problem.

haft h80i h100 och 110an allihopa fick sprickor i slangar på under 1 år, väldigt känd problem också tydligen om man googlar lite

Köpte en ny cpu fläkt i somras som är http://cdon.se/hemelektronik/be-quiet-pure-rock-cpu-cooler-p3...

Fungerar riktigt bra, tänkte om vattenkylning är både tystare och mer effektiv än lyftkylning.


signatur

Infestissumam

Testpilot
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Freywiind:

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning

Det är väl väldigt individuellt och du specificerar ju inte vilken modell som har ett problem?
Har ett H60 som är inne på 5 år nu utan problem.

haft h80i h100 och 110an allihopa fick sprickor i slangar på under 1 år, väldigt känd problem också tydligen om man googlar lite

Gott , bättre att specificera än att dra allt över samma kam , och nej jag skulle köpa en sluten vattenlösning även nästa gång utan att vara orolig.

Medlem
Skrivet av Infestissumam:

Det ända information jag har fram för mig är att i min gamla beställning på datorn, står det MS COA Win 8.1 Nordic.

Kan inte svara för vilken version du har men MS COA betyder bara Microsoft Certificate of Authenticity.
Brukar t.ex. vara ett klistermärke som sitter på färdiga system och laptops för att kunder ska kunna se att det är en äkta Windows licens. Men jag antar att det kan stå så oavsett vilken version av licens man har.

På ett par forum har jag sett folk säga att man ska skriva:
slmgr.vbs /dlv
i kommandotolken för att se vilken version man har, men enligt rutan som kommer upp så ska jag ha retail version av Windows10 när jag använde en OEM licens av Win8, men uppgraderingen till Win10 kan vara retail för alla.
Jag behöver i alla fall inte använda min licensnyckel när jag installerar om Windows 10 (gjort det en gång) eftersom den är kopplad till mitt moderkort.

Medlem
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Freywiind:

köp inte corsairs hydro eller annan hybrid lösning på vatten kylning, slangarna som används spricker och börjar läka även på insidan så förstörs de väldigt fort av nån jävla anledning

Det är väl väldigt individuellt och du specificerar ju inte vilken modell som har ett problem?
Har ett H60 som är inne på 5 år nu utan problem.

haft h80i h100 och 110an allihopa fick sprickor i slangar på under 1 år, väldigt känd problem också tydligen om man googlar lite

Pumpen som gick sönder på min h80 efter 3 år.

Min h100i och h80i håller än idag. Slangarna har jag personligen inte sett några problem med, men då är det bara jag och inte majoriteten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

kolla så att strömmen räcker, 550 ligger väl precis över maxförbrukningen, med 2 diskar, kylning och 1070. Tänk på att nätagg inte levererar helt jämt och under angett värde. skulle nog ta ett 600 eller över för säkerhets skull.

Medlem
Skrivet av jesperd:

kolla så att strömmen räcker, 550 ligger väl precis över maxförbrukningen, med 2 diskar, kylning och 1070. Tänk på att nätagg inte levererar helt jämt och under angett värde. skulle nog ta ett 600 eller över för säkerhets skull.

Det har du rätt i, det missade jag. Tack för hjälpen!


signatur

Infestissumam

Medlem

Funderar på att spara lite till och skaffa ett moderkort för skylake cpu o ddr4. Då blir det självklart i7 6700k, den kostar i stort sätt lika mycket som i7 4790k. Plus att jag framtids säkrar mig lite.


signatur

Infestissumam

Medlem
Skrivet av Infestissumam:
Skrivet av jesperd:

kolla så att strömmen räcker, 550 ligger väl precis över maxförbrukningen, med 2 diskar, kylning och 1070. Tänk på att nätagg inte levererar helt jämt och under angett värde. skulle nog ta ett 600 eller över för säkerhets skull.

Det har du rätt i, det missade jag. Tack för hjälpen!

GTX 1070 är jävligt strömsnålt.

Testsystemet är en överklockad 6 kärnig 4960x @ 4.2ghz vilket drar rejält mycket mer ström än din räka.

Att börja köpa ett 600W+ nätagg för ett system som knappt drar 300w vid full load är overkill. Du får heller inte glömma att effektiviteten av nätagg är oftast som bäst runt 60% load (även om pengarna man sparar är försumbar).


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Håll dig till 4790k det är inga problem med den. Jag kör min 4970k i 4.4 ghz med en vanlig kylare med bara turbo funktionen på mitt moderkort.

Men jag ser ingen SSD disk i din lista är det något du ska skaffa så är det en SSD. Skillnaden mellan en vanlig HDD och en SSD är sinnessjuk

Plus kolla på denna för att se skillnaden mellan ddr3 och ddr4
https://www.youtube.com/watch?v=utWnjA4NzSA

1
Skriv svar