Filmvärldens tuffaste hjältinna?

Medlem
Filmvärldens tuffaste hjältinna?

Tuffast menar jag "bad-ass", alltså inte hur tuffa kläder hon har i en film eller det tuffaste hon sagt etc..

Enligt mig finns det ingen tuffare film hjältinna än Ellen Ripley, hon är så jävla bad-ass det går att bli.

Hon har varit i hur många galaxer som helst, blivit blåslagen, köttat Aliens och brottats med en Alien queen, hon rattar bilar, rymdskepp, hanterar sprängmedel, eldkastare, maskingevär, nitat brutala fångar, blivit klonad och tar alltid kommandot över män som borde vara bra mycket hårdhudade än henne.

Ellen Ripley är fan så mycket bad ass det går att bli!

Vem anser du vara den tuffaste hjältinnan inom film?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Medlem

Nu kommer jag troligen bryta ifrån vad bent toe menade med tråden eftersom filmen är baserad på en sann berättelse, men Christine Collins som spelas av Angelina Jolie i filmen Changeling är enligt mig den tuffaste hjältinnan.

Varför? Hon är en simpel kvinna under det sena 20talet som har en son, en son som en dag är spårlöst försvunnet.
Jag kör spoiler på resten för jag kommer spoila filmen för er annars ;

Christine får självklart panik, och räds för att det värsta kan ha hänt, men en dag så hittar polisen en pojke som sägs vara hennes son. Men det är det inte, och hon börjar genast försöka få reda på vad som egentligen hände med hennes son. Livstiden för någon som har försvunnit brukar vara 72 timmar, och det har nu gått flera veckor men hon tror fortfarande att hennes son lever, nej, hon vet att hennes son lever och skäller på polisen för att dom ljuger för henne genom att ge henne en pojke som ser ut som hennes son.

Och det här är sent 20-tal, en tidsålder då kvinnor knappast hade särskilt många rättigheter och skulle stanna hemma med barnen och bara vara fin för sin man, men hon fortsätter att kämpa för att få reda på vad som hände med sin son, och går igenom förlöjligande av polisen och blir till sist indragen på ett mentalsjukhus, men hon fortsätter för att få reda på sanningen om sin son.

Och hon kämpar på tills hon äntligen får reda på vad som hände med sin son, utan att bli hysterisk eller melankolisk, hon kämpar verkligen för det hon tror på mot en auktoritet som hon vet har fel, men vågar inte erkänna det.

DET, är badass.

tl;dr en kvinna kämpar mot partriarket, vinner (great success!)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Antingen Ellen Ripley eller Sarah Connor!

Medlem

Alice i Resident Evil-filmerna är rätt cool också.

Medlem

Måste hålla med om Ellen Ripley


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kan inte bestämma mig:

Eowyn i Sagan om ringen som gick i strid med ringvålnaden.

Yu Shu Lien eller Jen Yu i Crouching tiger hidden dragon.

The Bride i Kill Bill.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det finns för få kvinliga badasses men förutom Ellen Ripley lägger jag till Selene i Underworld och Anna Valerious i Van Helsing. Jepp, Kate Beckinsale är kanon hon också:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Googlar man så hamnar Ellen Ripley och Sarah Conner på top 3.

Mallory Knox från Natural Born Killers är rätt grym också. (men ingen av er var väl född när den kom)

Och Miho från Sin City


signatur
Inaktiv

Vet inte om anime får kallas för film i sverige, men iaf här har vi animevärldens tuffaste hjältinna: Claire.

Obs. Filmen är inte lämpligt för forumanvändare under 18.
(Demoner och blod i litervis)


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Greger:

Nu kommer jag troligen bryta ifrån vad bent toe menade med tråden eftersom filmen är baserad på en sann berättelse, men Christine Collins som spelas av Angelina Jolie i filmen Changeling är enligt mig den tuffaste hjältinnan.

Varför? Hon är en simpel kvinna under det sena 20talet som har en son, en son som en dag är spårlöst försvunnet.
Jag kör spoiler på resten för jag kommer spoila filmen för er annars ;

Christine får självklart panik, och räds för att det värsta kan ha hänt, men en dag så hittar polisen en pojke som sägs vara hennes son. Men det är det inte, och hon börjar genast försöka få reda på vad som egentligen hände med hennes son. Livstiden för någon som har försvunnit brukar vara 72 timmar, och det har nu gått flera veckor men hon tror fortfarande att hennes son lever, nej, hon vet att hennes son lever och skäller på polisen för att dom ljuger för henne genom att ge henne en pojke som ser ut som hennes son.

Och det här är sent 20-tal, en tidsålder då kvinnor knappast hade särskilt många rättigheter och skulle stanna hemma med barnen och bara vara fin för sin man, men hon fortsätter att kämpa för att få reda på vad som hände med sin son, och går igenom förlöjligande av polisen och blir till sist indragen på ett mentalsjukhus, men hon fortsätter för att få reda på sanningen om sin son.

Och hon kämpar på tills hon äntligen får reda på vad som hände med sin son, utan att bli hysterisk eller melankolisk, hon kämpar verkligen för det hon tror på mot en auktoritet som hon vet har fel, men vågar inte erkänna det.

DET, är badass.

tl;dr en kvinna kämpar mot partriarket, vinner (great success!)

Tänkte faktiskt på samma person. Trodde dock inte hon skulle räknas som hjältinna.. Meeeen varför inte. Det mest skrämmande med den filmen är att den faktiskt ÄR baserat på en sann historia.

Medlem

Clarice Starling

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vet inte om anime får kallas för film i sverige, men iaf här har vi animevärldens tuffaste hjältinna: Claire.

Obs. Filmen är inte lämpligt för forumanvändare under 18.
(Demoner och blod i litervis)

https://www.youtube.com/embed/YmsMG8omdSs

I black lagoon finns en hel bunt 'badass' kvinnor.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Antingen Ellen Ripley...

Skrivet av Notumforce:

Måste hålla med om Ellen Ripley

Skrivet av Ariath:

Det finns för få kvinliga badasses men förutom Ellen Ripley...

Ellen Ripley är mitt val.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Alicia Silverstone som Batgirl!!

Dessvärre så faller nog min röst också på Ripley.
Fantasi är en bristvara.

Inaktiv

Hon i Metropia. An evil genius!


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

Precis vad jag ville säga.

Stark som en robot-oxe, kylig som arktis, het som lava.

Inaktiv

Hmmm. Lägger min röst på Zoe Bell i Death Proof.

(Spoiler Varning)

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Antingen Ellen Ripley eller Sarah Connor!

/agree

Medlem

sarah connor eller Lara croft eller Ellen ripley.

Inaktiv

Jag håller med om Ripley, men hon toppar inte förrän i 4:an.
I ettan tar hon emot en bitchslap och leker catfight= inte så badass.
I tvåan är hon nervös och blyg innan hon får fingra på m41:an för första gången.
I trean; drar över doktorn och böla över spilld Newt= nej! borderlinebadass för att hon planerar utrotningen bra!
I fyran är hon helt igenom badass.
men allt detta har hon att tacka Priv. Vasques, för hon är en riktig fatherfucker.


signatur

//Jag é så smat; S M A T!

Medlem

Ripley gör ju inget speciellt utan är mer livrädd hela tiden för Aliens? Medan alla soldater för grovjobbet?


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Haziza:

Ripley gör ju inget speciellt utan är mer livrädd hela tiden för Aliens? Medan alla soldater för grovjobbet?

"Get away from her, you bitch!". Bara den scenen tar det mesta.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Ripley gör ju inget speciellt utan är mer livrädd hela tiden för Aliens? Medan alla soldater för grovjobbet?

Bullshit. Soldaterna är ju fegisarna.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Haziza:

Ripley gör ju inget speciellt utan är mer livrädd hela tiden för Aliens? Medan alla soldater för grovjobbet?

Hmm.. tror nog att du ska sätta dej en kväll och se igenom HELA aliens trilogin, och inte bara grunda det på Aliens filmen (iof så är hon jääävligt bad-ass i den med) där hon har med ett gäng marinsoldater.


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar