Hypebarometern: Mafia 3

Medlem
Hypebarometern: Mafia 3

Mr. Salieri sends his regards.

En väl berättad historia är det mest givande jag vet i spel. Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är som gör det, men spel engagerar på ett sätt som böcker och film inte klarar av. Mafia för mig var som Gudfadern i spelform. En gangsterhistoria med våld, drama, kärlek och italiensk/amerikanska stereotyper i en tid när brottslingar hade en högre klass än dräggen vi hittar på gatan idag. Åtminstone om man köper den romantiserade bilden av 30-talets gangsters, och det gör vi ju.

Tvåan var OK. Kanske inte så dålig som vissa påstår, men inte alls i klass med föregångaren. Den tredje delen väntar runt hörnet och jag känner ett visst hopp, men också en viss oro. Som alltid rullar ”the hype train” framåt snabbare än ett japanskt tåg på crack, och köper man allt som sägs kan vi vänta oss en felfri produkt som överglänser allt annat i genren.

Jag hoppas att Mafia 3 lyckas fånga tidseran. Mafia lyckades porträttera en tid som vi alla har en relation till, trots att få av oss (troligtvis ingen här på FZ) har sett den med egna ögon. Kanske inte en perfekt bild av dåtidens verklighet, men bilden så som vi känner den. Jag hoppas på samma sak med Mafia 3. Slutet av 60-talet är en tidsperiod som ligger närmre i historien och som fortfarande känns närvarande på ett annat sätt än 30-talet. Vissa av er kanske var med själva, och många av oss andra behöver inte gå längre tillbaka än till våra egna föräldrar för att få förstahandsskildringar av eran. Musiken som spelades har fortfarande dedikerade radiostationer på vårt svenska FM-band och många av de klassiska veteranbilarna går att se på vägarna. Därför tror jag valet av tid och plats för Mafia 3 är perfekt. Det är historia, men fortfarande fräscht.

Skådeplatsen New Orleans (Eller New Bordeaux som utvecklarna valt att kalla sin kopia) känns som ett intressant val som förhoppningsvis kan erbjuda variation och väcka upptäckarglädjen. Det jag inte vill ha är bilfysik som påminner om den i Sleeping Dogs, där bilarna känns som skokartonger på hjul. Hellre lite lagom arkadig, liknande GTA5. Och massor av tidstypisk musik, bilar och rasistiska poliser. Förhoppningsvis också intressanta historier att utforska och karaktärer att lära känna. Dina underbosses måste vara välskrivna karaktärer som känns verkliga så att man vill lära känna dem och veta vad som driver dem. Jag hoppas att gängkrigen är dynamiska, varierande och erbjuder omspelsvärde.

Visst känns det lite mer actionorienterat är Mafia. Det känns som de vill ta spelserien lite närmre GTA. Men det kan jag leva med om de lyckas med helheten.

#blogg

Medlem
Hypebarometern: Mafia 3

Jag tyckte Mafia II är ett utmärkt exempel på att välgjort spel. Tråkigt nog hade det problem under utvecklingen och en del features skalades bort.

Medlem

Mafia 3 ser underbart ut, så är inte rädd att det inte kommer bli ett bra spel. Blir att köpa det direkt när det kommer ut.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Mafia 3 ser underbart ut, så är inte rädd att det inte kommer bli ett bra spel. Blir att köpa det direkt när det kommer ut.

Det kommer att bli ett generiskt action cover-baserat spel. Är det där som du lägger ribban så kommer du att bli nöjd.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

I want to believe, men tror det blir ett rea-köp av MIII.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av EpicGoblin:

Mafia 3 ser underbart ut, så är inte rädd att det inte kommer bli ett bra spel. Blir att köpa det direkt när det kommer ut.

Det kommer att bli ett generiskt action cover-baserat spel. Är det där som du lägger ribban så kommer du att bli nöjd.

look at mr negativ over here

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av EpicGoblin:

Mafia 3 ser underbart ut, så är inte rädd att det inte kommer bli ett bra spel. Blir att köpa det direkt när det kommer ut.

Det kommer att bli ett generiskt action cover-baserat spel. Är det där som du lägger ribban så kommer du att bli nöjd.

GTA5 är också ett generiskt cover based actionspel. "God is in the details" som uttrycket säger. Det som ofta lyfter ett spel med ett i grunden generiskt gameplay är saker som story, atmosfär, variation.. De små sakerna. Förhoppningsvis lyckas Mafia 3 på de punkterna.

Tomas uppgifter om kass AI i sin förhandstitt är min största oro i dagsläget.

Medlem

Kan tillägga också att jag gärna sett en uppföljare till Mafia i samma anda som originalspelet. Men jag ser inte nödvändigtvis bara negativt i vägen de valt.

Inaktiv

Älskade 1:an. De gjorde ett bra jobb att skapa ett lagom realistiskt spel, bortsett från sista striden (minns ni den?). Dock var det för kort - precis när det började bli intressant tog det slut. Har inte spelat de andra.

KoP
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av EpicGoblin:

Mafia 3 ser underbart ut, så är inte rädd att det inte kommer bli ett bra spel. Blir att köpa det direkt när det kommer ut.

Det kommer att bli ett generiskt action cover-baserat spel. Är det där som du lägger ribban så kommer du att bli nöjd.

Men om spelet har en riktigt bra historia att berätta då? Det finns ju andra faktorer än hur spelet spelas som spelar roll.

1
Skriv svar