Regeringen vill lägga 80 miljoner på information kring upphovsrätt

Robot
Regeringen vill lägga 80 miljoner på information kring upphovsrätt

Vill också införa brottsrubriceringen "grovt upphovsrättsbrott".


Medlem
Regeringen vill lägga 80 miljoner på information kring upphovsrätt

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Idioti. Men relaterade frågor:

Var kommer bilden i artikeln från? Har ni rätt att använda den?

Medlem

Varför inte satsa 80 miljoner på pensionärer istället.

Medlem

Och det kommer dom med nu när folk i stort sätt Spar ladda ner. Är detta ytterligare en beställning från USA!?
80Mkr kan ju göra bättre nytta på annat håll.

Medlem

Typiskt politiker. Öronmärker flera tiotals miljoner kronor men har ingen aning om hur det skall användas och fungera i praktiken. Det får man sedan ta redan på och förhoppningsvis veta innan pengarna tar slut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

fan man skulle jobba på statlig myndighet alltså... få kasse på kasse av pengar för att "undersöka" saker. Låter soft.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

fan man skulle jobba på statlig myndighet alltså... få kasse på kasse av pengar för att "undersöka" saker. Låter soft.

Och den som ger dig kassen pengar bryr sig inte om hur mycket det är eller vart de går då det inte är den personens pengar utan "någon annans", a.k.a. lätt att vara givmild med andras pengar.
Därtill så finns det inget som helst ansvar för vare sig dig eller han om ni slösar bort alla pengarna...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl

Knappast. Mängder med vanliga Svenssons besöker piratbukten och liknande utan att egentligen veta, bara för att "alla andra" gör det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Känns som så jävla onödiga pengar. Lägg det nån annanstans..

Medlem

Det var väl nödvändigt! De var ju inte som så att Polisen "exempelvis" skriker efter mer pengar och poliserna som slutar pga den dåliga ekonomin just nu....Bra gjort av staten!

Medlem

Än är inte den sista "politikern" född

Skämtåsido...

Jag förstår till viss del att man vill få bukt på detta för alla som lägger ner tid, svett, själ och tårar i sina yrken (musiker, programmerare m.fl.) som vill tjäna pengar på sina produkter men att det blir ett stort bortfall pga "tillgängligheten på internet".

En vanlig arbetare jobbar 7-16 och får sin lön oavsett, tyvärr är det inte detsamma för exempelvis artister, dock så har de en ganska fin förtjänst på konserter med mera med "aningen" mer pengar en normalsvensson.

Jag tycker dock att det finns andra, större och viktigare problem som vi behöver lägga dessa pengar på istället för att göra en uppföljare till spridningskollen.

Jag säger inte att det inte är ett problem men att lägga ner så pass mycket resurser på detta i nuläget känns inte lämpligt.

Men om man är nitisk så kanske det är ett supplement till hittepå-skatten för elektronik/vitvaror där man nu hoppas sätta alla som laddar ner i finkan, de får en massa dryga dagsböter, men kommer sedan att kosta staten en massa pengar pga mat, rehab etc samt cellplatsen i finkan.

Fin cirkel.

Man kan sammanfatta det som "hamsterhjulet snurrar men hamstern är död" om denna regering.

Undrar vad nästa skojskatt blir eller vilka andra individer i samhället vi ska peka ut som syndabockar för att vi inte får in tillräckligt med pengar till välfärden.

*Suck*


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Men för fan. De pengarna kan de väl använda på nödvändiga saker istället... typ polisen som har så stora problem just nu?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av BlaKer:

Varför inte satsa 80 miljoner på pensionärer istället.

Annars kan jag ta dom!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

1April?

Detta är ett hån mot skattebetalaren rakt av och inget annat.

Snacka om kasta pengar i sjön, dom pengarna hade man kunnat ge till skolor,sjukvård som ex.

Trist att politiker visar sån otroligt dålig verklighetsförankring..

Update

ok detta är helt galet men har vi inte samhällskunskap i skolorna ,känn som jag vet inte rätt bra ställe att informera om ex upphovsrätt osv om det inte redan görs idag?

punga ut med 80miljoner som man redan betalar skatt för är ju galet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tack FZ, kanon att ni uppmärksammar sånt här!

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Molotov:

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl

Knappast. Mängder med vanliga Svenssons besöker piratbukten och liknande utan att egentligen veta, bara för att "alla andra" gör det.

En annan vanlig vanföreställning är att alla bilder och texter som finns på internet är fria att använda hur som helst.

Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Molotov:

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl

Knappast. Mängder med vanliga Svenssons besöker piratbukten och liknande utan att egentligen veta, bara för att "alla andra" gör det.

En annan vanlig vanföreställning är att alla bilder och texter som finns på internet är fria att använda hur som helst.

Eller att använda citat


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Hoppas pontén och gänget får pengarna för att informera. Eller än bättre ge 80 mille till spridningskollen dom är ju hejare på att informera om upphovsrätt

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:
Skrivet av mill:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Molotov:

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl

Knappast. Mängder med vanliga Svenssons besöker piratbukten och liknande utan att egentligen veta, bara för att "alla andra" gör det.

En annan vanlig vanföreställning är att alla bilder och texter som finns på internet är fria att använda hur som helst.

Eller att använda citat

Citat tror jag är fria att använda om man citerar på korrekt sätt, dvs anger källa och inte citerar hur mkt som helst.

Medlem

Dags för regeringen att avgå.
Skulle ha gjort det med DÖ redan.

Med tanke på hur djupt sossarna har grävt sin egen grav är det helt sinnessjukt att de får sitta kvar..

Medlem

Helt fantastiskt vilken usel regering. Skeva prioriteringar.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Dags för regeringen att avgå.
Skulle ha gjort det med DÖ redan.

Med tanke på hur djupt sossarna har grävt sin egen grav är det helt sinnessjukt att de får sitta kvar..

Detta är droppen för att avgå? Vad är alternativet, en högerregering som vägrar att ha vinsttak på välfärd?

Snacka om att gråta över spilld mjölk.

Medlem

Jag har egentligen inte så mycket emot att man lägger 80 miljoner på att informera om immaterialrätt. Jag tror till och med att det kan vara en bra satsning.. Kunskapen är nog relativt låg.

Visst, de flesta vet nog om att man inte får ladda ner en film från PirateBay. Men hur många känner till reglerna kring bildpublicering, hur mycket av en text får du kopiera för eget bruk etc etc. Det finns troligen kunskapshål att fylla.

vad som däremot stör mig JÄVLIGT mycket är att man säger att "här har ni en påse pengar, vi vill att ni kollar på det här. Vi vet inte riktigt hur men ni kommer nog på något". DET är vad jag kallar slöseri med skattemedel.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Stelefan:

Dags för regeringen att avgå.
Skulle ha gjort det med DÖ redan.

Med tanke på hur djupt sossarna har grävt sin egen grav är det helt sinnessjukt att de får sitta kvar..

Detta är droppen för att avgå? Vad är alternativet, en högerregering som vägrar att ha vinsttak på välfärd?

Snacka om att gråta över spilld mjölk.

Vinsttak inom "välfärd" skulle vara en droppe i havet i jämförelse mot vad de rödgröna skiten har ställt till med (hittills).

Dessutom så är det inte bevisat att vinsterna leder till sämre vård. Tvärt om så har undersökningar visat att nöjdheten bland bårde vårdtagare och personal har ökat.

Har tyvärr ingen källa just nu då jag sitter på jobbet och bara kollar på fikarasten, men kan gärna kolla upp det senare om du inte tror mig. Vilket jag har på känn att du inte gör...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

I kontrast, vad var det polisen fick i budgeten, 100 miljoner?


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Stelefan:

Dags för regeringen att avgå.
Skulle ha gjort det med DÖ redan.

Med tanke på hur djupt sossarna har grävt sin egen grav är det helt sinnessjukt att de får sitta kvar..

Detta är droppen för att avgå? Vad är alternativet, en högerregering som vägrar att ha vinsttak på välfärd?

Snacka om att gråta över spilld mjölk.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att de skulle ha avgått med DÖ redan. Läs inlägget innan du kommentar din stolle.

Medlem

De kunde använda en gnutta av de 80 mijonerna till att undersöka varför visst arbete funkar alldeles utmärkt att betala en gång och sedan använda obegränsat och fritt (exv. plattsättare, snickare, rörmokare) och varför andra arbeten måste få betalt först en gång och sedan måste få betalt gång på gång när det används (exv. fotografer, arkitekter). Kanske kunde de 80 miljonerna spara in sig själva om undersökningarna visade att staten borde vägra att betala för produktion av konstverk och TV-program om det inte släpps under en fri licens.

Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av Mahkizmo:
Skrivet av mill:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Molotov:

Onödigt att informera om detta dom som laddar ner och sprider vet mycket väl

Knappast. Mängder med vanliga Svenssons besöker piratbukten och liknande utan att egentligen veta, bara för att "alla andra" gör det.

En annan vanlig vanföreställning är att alla bilder och texter som finns på internet är fria att använda hur som helst.

Eller att använda citat

Citat tror jag är fria att använda om man citerar på korrekt sätt, dvs anger källa och inte citerar hur mkt som helst.

Det gäller även film. Men vem vill se några sekunder från en långfilm.

12
Skriv svar