Regeringen satsar 850 miljoner kr på bredband på landsbygden

Robot
Regeringen satsar 850 miljoner kr på bredband på landsbygden
Medlem
Regeringen satsar 850 miljoner kr på bredband på landsbygden

Det tror jag först när jag ser det. Vi är medlem i en fiberförening för att försöka få fiber till landsbygden där jag bor. Och i två år har vi sökt bidrag för våran förening. Men de har slutat ge ut bidrag till detta då kommunen har kommit på att de kan tjäna mer pengar genom att försöka få oss att använda deras elbolag för att dra fiber samt använda deras tjänster.

Medlem

Och nu börjar pajkastningen. Vilka är för respektive emot regeringen, för objektiva till de olika förslagen som läggs av sittande regeringar fördöms ju alltid av oppositionen för att det "inte var deras idé".


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Medlem

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Medlem

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

Medlem

Jag fick precis fiber sedan en dryg 1 års medverkande i lokala fiberföreningen, kostar mig 17 000 kr. Vi fick inget glesbygdsstöd som "grannen" 1 km bort, men känns ändå inte så surt faktiskt. Om nu denna satsning gör det möjligt och även lite billigare för de som ännu inte har fiber så inte mig emot. Skulle dock kännas orättvist om de fick det gratis.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag som lantis hoppas på bättre än 2mbit ADSL. Inte för att jag förväntar mig att det ska hjälpa mig men ändå

Medlem

Klart att det är bra, så man kan flytta ifrån storstäderna där det brinner bilar hela tiden...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av conthox:

Jag fick precis fiber sedan en dryg 1 års medverkande i lokala fiberföreningen, kostar mig 17 000 kr. Vi fick inget glesbygdsstöd som "grannen" 1 km bort, men känns ändå inte så surt faktiskt. Om nu denna satsning gör det möjligt och även lite billigare för de som ännu inte har fiber så inte mig emot. Skulle dock kännas orättvist om de fick det gratis.

20 000 här, men kan inte påstå att jag skulle tycka det känns orättvist. Bara bra.

Medlem

Det är äntligen på gång här ute på landsbygden där jag bor (Björkvik), så det ska bli skönt ^^

Medlem

Härligt! med lite tur kanske dom drar in fiber i lägenhetshuset
Slipper man betala mer än dubbla priset för vdsl

Redaktör
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Frågan är inte om bredband är bra, utan om det är bra att staten (det vill säga våra skattepengar) finansierar det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Frågan är inte om bredband är bra, utan om det är bra att staten (det vill säga våra skattepengar) finansierar det.

Precis. Själv är jag ganska kluven. Trots att jag bor i Storstockholm och vi drog in fiber i föreningen för typ 13 år sen så betalade vi för det själva. Inte gratis, men inte tokdyrt heller (~350.000kr). Men då hade vi ju fiber ungefär 500m bort. Det har man knappast på landsbygden. Tycker nog som så att viss del får man stå för själv medan staten helt klart får stå för en del. Hur förhållandet skall vara får man väl se över från område till område.

Medlem

Bra initiativ, fiber utbyggnaden har halkat efter en hel del de senaste åren. Se till att få ut det i Norrland framförallt, där det behövs som mest. Stockholm behöver se till att göra allt de kan för att lugna missnöjet i Norrland.

Medlem
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Det kommer nog bli en del begåvade som svarar nej på sådan poll också, såväl som i denna

Marknaden kan inte lösa allt på ett bra sätt. Om man tror på renodlad laisse-faire kapitalism så är man en dåre.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Skumt att se en artikel som denna hamna på FZ istället för SC...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Själv väntar jag ännu på mobiltäckning till hemorten


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag fick precis fiber sedan en dryg 1 års medverkande i lokala fiberföreningen, kostar mig 17 000 kr. Vi fick inget glesbygdsstöd som "grannen" 1 km bort, men känns ändå inte så surt faktiskt. Om nu denna satsning gör det möjligt och även lite billigare för de som ännu inte har fiber så inte mig emot. Skulle dock kännas orättvist om de fick det gratis.

Jag betalade ca 11.5 med rot på grävningen och bor i stad med optobrunnen ca 2dm från tomtgräns.

Medlem

Jag frågade igår om Bredbandssatsningen skulle räcka till för att nå Post och Telestyrelsens mål på 90% Bredband till 2020. Fick svaret att med denna satsningen kommer man nog nå 95-96%. Utmärkt.

Medlem
Skrivet av mill:

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Man satsar inget på pensionärerna, det är bara en utgift om man ser de så. Du satsar på ungdomen för dom ska bidrag till samhället, pensionärer har redan bidraget och därmed kan man inte satsa på dom. Så byt satsa mot ge istället

Medlem

Läskigt att jag endast hittade 1 kommentar om telestyrelsen.. Målet lades redan om 2014 att "alla" skall ha tillgång till fibern 2020.
Så med dessa 850milj kan några fler eller att detta kanske påskyndas lite. Med huvudanledningen till att DSL är meningslöst och dyrt. När koppar priset är fint.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av mill:

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Man satsar inget på pensionärerna, det är bara en utgift om man ser de så. Du satsar på ungdomen för dom ska bidrag till samhället, pensionärer har redan bidraget och därmed kan man inte satsa på dom. Så byt satsa mot ge istället

Tror nog hans kommentar var en slags pik till alla som hela tiden säger "kunde inte pengarna ha gått till X istället?".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av mill:

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Man satsar inget på pensionärerna, det är bara en utgift om man ser de så. Du satsar på ungdomen för dom ska bidrag till samhället, pensionärer har redan bidraget och därmed kan man inte satsa på dom. Så byt satsa mot ge istället

Det var delvis menat som ett skämt då det var kopierat från den andra tråden (85 miljoner fördelat på alla pensionärer är verkligen ingenting). Jag har två grannar som bara har garantipension och de har det jäkligt tufft. De får liksom låna pengar för att handla mjölk och potatis.

Men jag håller med dig i övrigt.

Medlem

Dom borde satsa på 850Mkr på dom i stan som fortfarande inte har bredband!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av delli:
Skrivet av mill:

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Man satsar inget på pensionärerna, det är bara en utgift om man ser de så. Du satsar på ungdomen för dom ska bidrag till samhället, pensionärer har redan bidraget och därmed kan man inte satsa på dom. Så byt satsa mot ge istället

Tror nog hans kommentar var en slags pik till alla som hela tiden säger "kunde inte pengarna ha gått till X istället?".

Hans kommentar är en throwback till den andra tråden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av delli:
Skrivet av mill:

Varför inte satsa 850 miljoner kr på pensionärerna ist?

Man satsar inget på pensionärerna, det är bara en utgift om man ser de så. Du satsar på ungdomen för dom ska bidrag till samhället, pensionärer har redan bidraget och därmed kan man inte satsa på dom. Så byt satsa mot ge istället

Det var delvis menat som ett skämt då det var kopierat från den andra tråden (85 miljoner fördelat på alla pensionärer är verkligen ingenting). Jag har två grannar som bara har garantipension och de har det jäkligt tufft. De får liksom låna pengar för att handla mjölk och potatis.

Men jag håller med dig i övrigt.

Instämmer jag med. Båda delarna är viktiga, då ungdomen ska representera och sköta landet i framtiden.

Samtidigt så har våra kära pensionärer redan gjort det, tyvärr i detta land så bryr man sig inte om pensionärerna utan man sänker pensionen år efter år och snart så har de inte råd att bo själva och det lär inte vara billigare på ett ålderdomshem.

För där vill ju alla pensionärer sitta när de fortfarande har hälsan i behåll.

Det är så man blir förbannad när någon nämner ordet jämnställdhet. Skulle gärna vilja veta vart det är jämnställt.

Våra pensionärer ska inte behöva lida eller få ett sämre liv efter sitt verksamma arbetsliv för att vi har inkompetent styre.

Ska försöka släppa dessa diskussioner då man bara blir hatisk efter alla idiotiska förslag som regeringen kommer med. De försöker bara släcka bränder istället för att tackla det riktiga problemen.

Men som sagt dom öser väl bara ur båten utan att fatta att det är hål i den


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Frågan är inte om bredband är bra, utan om det är bra att staten (det vill säga våra skattepengar) finansierar det.

Precis. Själv är jag ganska kluven. Trots att jag bor i Storstockholm och vi drog in fiber i föreningen för typ 13 år sen så betalade vi för det själva. Inte gratis, men inte tokdyrt heller (~350.000kr). Men då hade vi ju fiber ungefär 500m bort. Det har man knappast på landsbygden. Tycker nog som så att viss del får man stå för själv medan staten helt klart får stå för en del. Hur förhållandet skall vara får man väl se över från område till område.

Kommer antagligen inte bli gratis för någon att koppla in sig. Men grundförutsättningarna är ju olika precis som att storstadsregionerna får mycket mer pengar till infrastruktur per capita. Då det är betydligt dyrare att göra nya tunnlar än underhålla gammal väg.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pa-pa-pastorn:

Nästa gång kan ni ju fråga "är det bra att landsbygden har rent vatten?"

Frågan är inte om bredband är bra, utan om det är bra att staten (det vill säga våra skattepengar) finansierar det.

är det inte efter påtryckningar från EU, med tillhörande medel från dem?


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

"Slösat på invandringen", du va mig en kall liten filur. Du måste inse att det är människoliv som har räddats. Att du ens kan jämföra bredbandsuppbyggnad med det visar bara att du antagligen saknar själ också. Det är såna trångsynta personer som dig som får det här landet att ta en djupdykning. Tänk till lite innan du rage'ar i ett spelforum.

Puss Hej

12
Skriv svar