Svar till DN Åsikt: Jo, vi tänker visst på barnen

Robot
Svar till DN Åsikt: Jo, vi tänker visst på barnen

Vi svarar Andreas Sabelhiertas indignerade insändare "När ska vi ta tag i detta stora spelproblem?"


Medlem
Svar till DN Åsikt: Jo, vi tänker visst på barnen

Det gör mig glad att se att dig skriva om detta Carl

Medlem

Satt tidigare och klurade på vad han egentligen var ute efter när jag läste den. Men ja, det ligger troligen mest egenintresse och en förhoppning om att folk ska ta hem hans app bakom hela eländet. Och rubriken är ju ett redigt klickbete, för han vet hur många från båda sidor som kommer vilja se vad han skriver.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Bra!

Korrektur:
Dumbom*
Fortsätter*

Medlem

Har inte användning av alkohol och droger minskat i stora grupper av ungdomar tack vare detta? Rätt säker på att jag sett siffror på det. Säkert ett problem, många som pajjar sin skolgång. Hade ett flertal som gjorde det med WoW när det var som störst. Men tror inte att det är en farlig epidemi

Medlem

Jag orkar tyvärr inte ens läsa såna där oupplysta artiklar längre. Har läst så många texter av dåligt informerade, självupplysta fritidsforskare och deras gelikar att jag helt enkelt tröttnat.

Självklart synd när det blir så, för det är när såna människor får härja fritt och deras "teorier" förblir obemötta som folk börjar ta deras idéer som fakta. För allt blir sant om man skriker ut det tillräckligt högt och tillräckligt länge.

Citat:

Han fortstätter föra fram sin ståndpunkt med klockrena argument såsom "Vad jag vet, efter enklare efterforskning, så har varenda tonårsfamilj stora problem med detta" och "det är märkligt att vi inte bryr oss om barnens hälsa".

Undrar vad "enklare forskning" innebär i det här fallet. För jag är gammal nog att ha tonårsföräldrar i bekantskapskretsen och de flesta av dem har inte problem med spelberoende barn.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av starboy83:

Bra!

Korrektur:
Dumbom*
Fortsätter*

Tack


signatur
Medlem

Tack Calle,

Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Jag har två grabbar på 10+ och om det är någons ansvar vad de gör på fritiden är det MITT (och mammas så klart).
Eftersom jag inte hade någon aning om att det fanns en koppling mellan PLAYED och Andreas Sabelhierta så är jag väldigt tacksam för att jag blivit upplyst.

//Mats

Medlem

Vild gissning är han försöker driva in pengar till sin organisation och få fler oupplysta föräldrar att låsa upp betalväggen i hans app. (Om nu bilderna i artikeln stämmer) Själv tänker jag fortsätta uppmuntra mina barn att spela fotboll, ishockey och Minecraft precis lika mycket.

Medlem

Hela insändaren faller på att han argumenterar mot en myt, som ju "datorspelsberoende" i själva verket är.

Medlem

Kul att han tidigt i artikeln skriver om hur mycket svensk spelindustri omsätter (som något negativt) vilket givetvis generar pengar till samhället, för att senare beklaga sig över hur mycket dessa barns "problem" kommer kosta samhället pga spelandet.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag orkar tyvärr inte ens läsa såna där oupplysta artiklar längre. Har läst så många texter av dåligt informerade, självupplysta fritidsforskare och deras gelikar att jag helt enkelt tröttnat.

Håller helt med och jag gör samma sak själv, det finns i princip ingenting att vinna av att läsa artiklar som den. Troligen har dessa människor noll inverkan på omvärlden så att låta dem härja fritt borde vara tämligen harmlöst.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Hela insändaren faller på att han argumenterar mot en myt, som ju "datorspelsberoende" i själva verket är.

Jag skulle nog inte gå så långt och kalla det en myt. Men jag tror snarare att det är ett symtom på att något annat inte står rätt till i ens liv. Precis som med alla andra beroenden.


signatur
Medlem
Skrivet av kaealy:

Har inte användning av alkohol och droger minskat i stora grupper av ungdomar tack vare detta? Rätt säker på att jag sett siffror på det. Säkert ett problem, många som pajjar sin skolgång. Hade ett flertal som gjorde det med WoW när det var som störst. Men tror inte att det är en farlig epidemi

Jo det har du helt rätt i. Hade både kompisar som spelade wow för mycket och sånna som va ute å levde rövare istället. En del blev pundare och yrkeskriminella, dom som spelade wow fick la nåt ämne underkänt i skolan å fick läsa upp de sen. Detta ser ju enbart ut som ett uppenbart försök att pracka på folk sin app genom skrämselpropaganda.

Medlem

Känns spontant som en ren och skär reklamsida förklädd som en insändare. Snubben vill tjäna pengar på sin app, inget annat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

*slow clapping* -> *massive applause from every gamer in the room*

Bra skrivet, egenintresse och självgodhet går bra ihop med "debatt" kanske bara är jag som triggas av hans efternamn

Medlem

bra skrivet Carl!

Medlem
Skrivet av adamius:

*slow clapping* -> *massive applause from every gamer in the room*

Bra skrivet, egenintresse och självgodhet går bra ihop med "debatt" kanske bara är jag som triggas av hans efternamn

Skrev något syrlig (som jag var tvungen att redigera...) om efternamnet och googlade efter det.... Sabelhierta är visst med i Riddarhuset sedan 1633.
Lärdom - Googla först - spy galla sedan (om det fortfarande är aktuellt )

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hela insändaren faller på att han argumenterar mot en myt, som ju "datorspelsberoende" i själva verket är.

Datorspelsberoende är väl inget myt?
Den finns där och kan va rätt nedbrytande, visst man har kul men risken är att man isolerar sig och tyvärr är man rätt beroende om omvärlden.

Medlem

Visst spelas det kanske lite för mycket idag, men spelandet har också positiva sidor. Vi har t.ex. sett ett kraftigt minskat bruk av droger bland ungdomar. Bara under de senaste 10 åren så har pojkar mer än halverat sitt intag av alkohol.

Esport blir också större och större, så det finns alltså en professionell framtid inom datorspel, och precis som med allt på elitnivå så måste man lägga ner mycket tid för att bli bra. Inte fan klagas det på att ungdomar idag spelar för mycket fotboll eller hockey? Men det är väl inte lika socialt acceptabelt att nå framgång på det här sättet.

Medlem

Bra jobbat Carl! Så oerhört glad att ni på FZ tar ställning i såna här frågor, att ni gör mer än bara levererar nyheter. Och det gör att jag kommer tillbaka till FZ!

Medlem

Jag blev mycket glad när jag läste:

"Vad han egentligen borde mena är att det är föräldrars sak, deras uppgift och förbaskade skyldighet att vara engagerade i sina barns intressen. Oavsett om det är Dota 2 eller fågelskådning. Hur ska man kunna sätta gränser om man inte vet hur en rödhake beter sig eller hur lång tid det tar att försvara en uråldrig - bara säga nej och sedan skylla på ornitologi eller spelbranschen när konflikten briserar?"

Jag upplever att i många av dessa debatter flyttas ansvaret från föräldrarna till någon annan.

Jag tänker mycket på varför det finns företag som stoppar maten vi äter full av massa konstiga medel och ämnen som inte är bra för kroppen; jag kan tycka att det är helskumt.
Men det är jag som, soon-to-be-fasha*, ser till vad mitt barn stoppar i magen. Jag kan inte trycka i den vad som helst och sedan skylla på någon annan. Om jag nu tycker det är så skumt så får jag lägga ner lite energi och intresse i mitt barn och välja ut produkter jag tycker den kan äta. Jag får jobba med det jag har. (Utsvävning? Kanske, men ganska bra exempel?).

Hur mycket
Hur lite
Hur ofta
Hur sällan
Vad
Vilken
Vilka
Etc.
Etc.

Alternativt skita i allt och dra iväg en insändare.

*Austin Powers - Goldmember

(Jag ska inte köpa en barnvagn med lattehållare).


signatur

Niet.

Medlem

DN.Åsikt är som det står - en åsikt, av vem som helst, om vad som helst. Även om jag läser DN, så undviker jag den delen.
Grammatiken, källkritiken, påstående utan hänvisning till underlag mm ger bara huvudvärk & irritationen över precis nämda.

Just nu, håller iaf 74% inte med honom

Medlem

Tycker inte sidan skall svara på sådant och om det skall göras så borde det vara i deras forum, inte här, eller typ svt debatt eller något ställe där det inte BARA är gamers som läser.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Bra jobbat Carl! Så oerhört glad att ni på FZ tar ställning i såna här frågor, att ni gör mer än bara levererar nyheter. Och det gör att jag kommer tillbaka till FZ!

Skrivet av MatsDahlgren:

Tack Calle,

Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Jag har två grabbar på 10+ och om det är någons ansvar vad de gör på fritiden är det MITT (och mammas så klart).
Eftersom jag inte hade någon aning om att det fanns en koppling mellan PLAYED och Andreas Sabelhierta så är jag väldigt tacksam för att jag blivit upplyst.

//Mats

Tack!


signatur
Medlem
Medlem

Fast dagens stress för unga kommer nog inte från spel ändå, det kommer ju mera från skolan och stressen som påförs i skolans dåliga miljö.

Tror inte så många är stressade på grund av att de spelar spel, men det är ju aldrig bra med för mycket av något. Vilket även inkluderar skolan.

Jyu
Medlem

Kan dom inte prata om det riktiga spelproblemet istället? Nämligen svenska spel och hur svenska staten tjänar miljarder på spelberoende som förstör liv.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av starboy83:

Bra!

Korrektur:
Dumbom*
Fortsätter*

Tack

Lite mer korrektur då

Det står Silverhierta som bildtext.

Bra skrivet förövrigt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Frisell:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av starboy83:

Bra!

Korrektur:
Dumbom*
Fortsätter*

Tack

Lite mer korrektur då

Det står Silverhierta som bildtext.

Bra skrivet förövrigt.

Tack!


signatur
123
Skriv svar