Oculus Touch-kontrollerna blir dyra
La 10 000:- på min Vive.
Den har gett upplevelser som jag inte kunnat drömma om. Så jag tycker det var värt pengarna. Spelar något med den minst 2 eller 3 gånger i veckan.
Med det sagt, så ser jag fram emot en VR upplevelse med mindre screen door effect och bättre FOV. Trådlöst hade såklart varit trevligt också.
Hade Oculus Rift DK2, var rätt imponerad, kul i nån månad att prova olika demos och kanske nått spel. Tyvärr har det ju inte hänt så mycket på den fronten direkt, det är ju fortfarande mest en maskin för att spela lite indie demos på och kanske ett och annat större spel, detta till att helt makabert högt pris.
Spelar nu med 3D Vision på en 100" (projektor)... finns stöd för jättemånga spel nuförtiden iom en väldigt aktiv community som hackar shaders och annat för att fixa kompatiblitetsproblem. Är mycket nöjdare egentligen. Man får visserligen inte headtracking, men ärligt talat tycker jag den stereoskopiska 3D-effekten är det bästa med VR ändå, även om headtracking tillför det lilla extra. Kostade mig några få tusenlappar, 2500:- (begagnat visserligen)..
Lighthouse-tekniken är så fruktansvärt överlägsen. Precisionen är helt otrolig och lighthouse-stationerna behöver bara kopplas in i eluttaget. Blir inte förvånad om Touch inte marknadsförs som 360 graders tracking. Man kommer behöva MINST en extra IR-kamera och den måste dessutom kopplas in med USB. Minst en USB-kabel som ska gå runt hela spelytan eller under matta eller liknande. Samtidigt så har USB-kablar en maxlängd på 3-4 meter tror jag.
Nåja, får väl se vad recensionerna säger sen.
Du behöver bara en sensor för att de ska fungera, med det sagt så får du en extra sensor till med kontrollerna, lite varför de kostar så mycket som de gör. Varför du får en extra är på grund av att täcka in tillfällen där din egen och annat täcks av ena kameran.
Du kan redan hitta små recensioner och information om Touch, överlag så har de som testat sagt att det fungerar mycket bättre än Valve's variant.
Vem F har råd med detta!?
Nån borde öppna vr arcades, om det inte redan finns
Skulle nog dock behöva göras spel som är anpassade för det ändamålet.
Skall finnas en som håller på att starta upp i stockholm. Kommer dock inte ihåg på namnet.
Neocon: wow, ta det lugnt.
Kamerorna kan sättas hur du än önskar. Inte direkt att du är tvingad att sätta båda framför. Finns gott om förlängningskablar om man så önskar.
Det behöver inte vara det ena eller det andra. Spelar ingen roll om det finns två teknologier nu i början. Allt som driver på utvecklingen är bra!
Och priset, billigare än jag trodde.
En gissning är att dom inte vill ha "konsumentpriser" på detta än. Dom vill inte att det ska vara lätt/billigt att köpa förns det är tillräckligt bra.
Anledningen är att dom är rädd att VR ska avfärdas då varken tekniken eller spelen är riktigt där än.
Dom vill nog trappa upp försäljningen av VR i ett par år, och göra det ett rimligt köp för gemene konsument när tekniken och spelen är bättre. Annars riskerar man sänka hela VR-skeppet.
subterranean homesick alien
Du kan redan hitta små recensioner och information om Touch, överlag så har de som testat sagt att det fungerar mycket bättre än Valve's variant.
WHAT? Visa mig vilka som säger att Touch funkar BÄTTRE än SteamVR i roomscale.
Om du faktiskt går och läser igen vad jag skrev och sluta spyr galla på allt jag inte skrev så har jag inte nämnt ett ord om just det.
Men vist vill du ha fakta på jag kan väl länka ett par tidiga recensioner på Touch, notera TOUCH och inte room scale som jag inte skrivit ett enda ord om förutom i denna mening.
Notera igen, detta handlar om kontrollerna.
La 10 000:- på min Vive.
Den har gett upplevelser som jag inte kunnat drömma om. Så jag tycker det var värt pengarna. Spelar något med den minst 2 eller 3 gånger i veckan.
Med det sagt, så ser jag fram emot en VR upplevelse med mindre screen door effect och bättre FOV. Trådlöst hade såklart varit trevligt också.
Vad är det som imponerar och som du återkommer till? Jag är uppriktigt intresserad alltså så försöker inte vara dryg. Har dålig koll på utbudet men såg lite tidiga videos när Rift och Vive släpptes och då kändes det som väldigt halvdana titlar.
Men finns det något spel som är uppriktigt kul och har mycket återspelningsvärde?
Neocon: kolla upp realitycheckvr på youtube. Han har väldigt många olika videos med roomscale och touch. Och testar allt från 2 kameror uppsatta som vives till som mest 4st. Kan rekommendera desktop scene där han testar trackingen med endast en kamera aktiv.
Rätt så intressant, han har också långa passiva förlängningar.
La 10 000:- på min Vive.
Den har gett upplevelser som jag inte kunnat drömma om. Så jag tycker det var värt pengarna. Spelar något med den minst 2 eller 3 gånger i veckan.
Med det sagt, så ser jag fram emot en VR upplevelse med mindre screen door effect och bättre FOV. Trådlöst hade såklart varit trevligt också.
Vad är det som imponerar och som du återkommer till? Jag är uppriktigt intresserad alltså så försöker inte vara dryg. Har dålig koll på utbudet men såg lite tidiga videos när Rift och Vive släpptes och då kändes det som väldigt halvdana titlar.
Men finns det något spel som är uppriktigt kul och har mycket återspelningsvärde?
För mig är det mest Rec room (fantastisk titel som är populär och gratis) samt Onward som är i early access men ändå sjukt kul. Båda dessa titlar är PvP online.
Raw data är är också i early access men skoj ändå. Assetto corsa spelar jag mycket också. Så visst, det är mycket early access som gäller fortfarande, men de är fortfarande väldigt bra
Neocon: kolla upp realitycheckvr på youtube. Han har väldigt många olika videos med roomscale och touch. Och testar allt från 2 kameror uppsatta som vives till som mest 4st. Kan rekommendera desktop scene där han testar trackingen med endast en kamera aktiv.
Rätt så intressant, han har också långa passiva förlängningar.
Har sett en del videos på hans kanal och även om det är svårt att bedöma utan själva Riften på sig så tycker jag mig se en hel del småryck och trackingproblem i stil med 10:29 här : https://youtu.be/p4_kYWKwars?t=10m29s Sådant är väldigt (!) påtagligt och jobbigt med headsetet på sig. Det där är dessutom bara headsetet som sällan skyls av något. Touch blir desto värre. Här t.ex. https://youtu.be/dWwsaQdcPZk?t=3m27s Ser sådana hack med touch hela tiden. IR-kamerorna är som sagt dyra. Ska du köpa 2 extra för att han en lösning som faktiskt presterar felfritt som lighthouse så får du väl säkert räkna med 1500-2000:- till. (och köpa en USB-hub om du inte kan avvara hela 4 USB-portar för kameror).
Har du en htc Vive vet du mycket väl att trackingen kruppar ibland även den. Visst, när den funkar (som den gör 99% av tiden) är den fantastisk.
Neocon: kolla upp realitycheckvr på youtube. Han har väldigt många olika videos med roomscale och touch. Och testar allt från 2 kameror uppsatta som vives till som mest 4st. Kan rekommendera desktop scene där han testar trackingen med endast en kamera aktiv.
Rätt så intressant, han har också långa passiva förlängningar.
Har sett en del videos på hans kanal och även om det är svårt att bedöma utan själva Riften på sig så tycker jag mig se en hel del småryck och trackingproblem i stil med 10:29 här : https://youtu.be/p4_kYWKwars?t=10m29s Sådant är väldigt (!) påtagligt och jobbigt med headsetet på sig. Det där är dessutom bara headsetet som sällan skyls av något. Touch blir desto värre. Här t.ex. https://youtu.be/dWwsaQdcPZk?t=3m27s Ser sådana hack med touch hela tiden. IR-kamerorna är som sagt dyra. Ska du köpa 2 extra för att han en lösning som faktiskt presterar felfritt som lighthouse så får du väl säkert räkna med 1500-2000:- till. (och köpa en USB-hub om du inte kan avvara hela 4 USB-portar för kameror).
Har du en htc Vive vet du mycket väl att trackingen kruppar ibland även den. Visst, när den funkar (som den gör 99% av tiden) är den fantastisk.
+1
Har strö-kollat lite på nätet om det går att stoppa in ett tredje lighthouse för att få det 100%, för som du säger, det fungerar i 99% av tiden och det är fantastiskt, men nån gång då och då, så flyger en kontroll iväg ut i rymden för att prompt komma tillbaka till handen.