Test – Så funkar Forza Horizon 3 på pc

Robot
Test – Så funkar Forza Horizon 3 på pc

Vi såg fram emot raskare bilduppdatering men möttes av en rasslande motor.

#forza-horizon-3, #microsoft, #need-for-speed


Gnällkuk
Test – Så funkar Forza Horizon 3 på pc

Trist :/ Hade varit intressant att veta hur buggen med mikrofonen lyckades ta sig igenom kvalitets- och buggkontroller. Tror inte man bör vänta sig så hög fps i ett spel med hög hastighet och öppna vyer. GRID 2 var väldigt väloptimetat till PC, men det var också en stängd banracer.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

helsike va förbannad jag är på ms, detta va ett av spelen jag mest såg fram emot denna hösten och så blir det såhär. Sen att dom envisas med att släppa spelet på ms store enbart och till priset 599 kr är helt galet. Kan ni inte fixa problemen så se till att släppa det på butiker (steam) som vet vad dom sysslar med!

Medlem

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

Medlem
Citat:

Liksom många andra spel som säljs via Windows Store går det inte att mäta Forza Horizon 3-prestandan med benchmark-verktyget Fraps.

Det är väl upp till utvecklaren att stödja detta eller inte.
__

Verkar som det är vissa som har problem med prestandan, men funkar bra för majoriteten.
https://www.reddit.com/r/Games/comments/546403/as_a_warning_t...

Medlem
Skrivet av aholman:

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

Verkligen inte snyggare, FH3 ser väldigt bra ut faktiskt.

Medlem

Har en logitech g27 ratt och verkar vara problem att få den att fungera, verkar bara gå att välja standard ratten.
Verkar inte heller finnas någon exe fil att öppna med logitech profiler???
Någon som hittat en lösning på detta?
Verkar inte heller hitta någon inställning för om man vill spela med h shifter lr paddlar????
Inte heller någon inställning för känslighet för styrning????
Har en polare som kommer över om ett par timmar och vi tänkte lira, någon som har nå snabba lösningar på dessa problem???

Medlem

Därför är det skönt med en Xbox one. Nu kan jag spela det på den tills de fixat pc-versionen och sen testa det där med, utan att betala extra. Hoppas detta blir standard i framtiden.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Samtidigt finns ju denna videon där de kör spelet i 4k 60fps. Men på ett titan x iofs.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av aholman:

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

Du har nog inte sett en bild från det spelet på länge http://s.emuparadise.org/fup/up/156090-Need_for_Speed_-_Under...

Medlem

"...för att ändra mellan manuell och automatisk..starta ett race mot motståndare, det ligger inte i inställningsmenyn." O.O :crazy:


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av aholman:

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

Du har nog inte sett en bild från det spelet på länge http://s.emuparadise.org/fup/up/156090-Need_for_Speed_-_Under...

Den bilden är från PSP-spelet NFS: Underground Rivals och inte PS2-spelet NFS: Underground.
PS2-versionen är snyggare, men inte närheten av FH3 förstås.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Inaktiv
Skrivet av aholman:

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

Ta av nostalgiglasögonen för fan. Har läst den här kommentaren för många gånger så ber om ursäkt om jag låter barsk.

Medlem
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Medlem
Skrivet av Zenon88:

Har en logitech g27 ratt och verkar vara problem att få den att fungera, verkar bara gå att välja standard ratten.
Verkar inte heller finnas någon exe fil att öppna med logitech profiler???
Någon som hittat en lösning på detta?
Verkar inte heller hitta någon inställning för om man vill spela med h shifter lr paddlar????
Inte heller någon inställning för känslighet för styrning????
Har en polare som kommer över om ett par timmar och vi tänkte lira, någon som har nå snabba lösningar på dessa problem???

Men är inte spel som säljs via Microsoft store mer av ett inlåst system där bara ms har alla rättigheter och det är som att gå till en spelhall och stoppa in pengar, där det hittills buggar rejält samtidigt som du befinner dig i ett os där ms övervakar allt du gör och bestämmer vad som ska finnas?
"Game files are protected"
http://www.tweaktown.com/news/50697/windows-store-pc-games-su...

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Har man Gsync behöver man inte 144hz, plus att 1080p är ju helt ute och 1440p finns det få datorer som ändå orkar hålla det stabilt i 144hz.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av aholman:

Är inte typ nfs: Underground som 10 år äldre, snyggare och flyter förmodligen 10ggr bättre

NFS:U ser helt okej ut även idag (särskilt om man har vett att stänga av motion blur) men att hävda att det är snyggare än FH3 är väl att ta i lite.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Har man Gsync behöver man inte 144hz, plus att 1080p är ju helt ute och 1440p finns det få datorer som ändå orkar hålla det stabilt i 144hz.

Att ligga i t.ex. 122 Hz med Gsync är ju bra mycket bättre än 37 Hz med Gsync, så en monitor med hög uppdateringsfrekvens är alltid att föredra. Dock håller jag med om att Gsync/Freesync utför mirakel när man har svårt att nå upp till högre FPS.

Medlem

Så där går det när MS missbrukar sitt makt och låser sina spel via windows store. Med höga fantasi priser, har aldrig sett att de ger rea. Kommer aldrig att köpa spel på windows store.

Det ska komma en Demo på PC med när spelet har lanserat ni kan läsa på:
http://www.forzamotorsport.net/en-us/news/FH3_Demo_Announce
"A standalone “Forza Horizon 3” PC demo will be released sometime after launch"

Medlem

Vet ngn - om man kör på Windows, är det enbart en kopia, en spelare? Eller kan flera ha ett profil? Är ju nuförtiden inte längre självklart.

Gnällkuk
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Har man Gsync behöver man inte 144hz, plus att 1080p är ju helt ute och 1440p finns det få datorer som ändå orkar hålla det stabilt i 144hz.

Va? Hur tänkte du nu? Om man har gsync behöver man inte 144Hz?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Har man Gsync behöver man inte 144hz, plus att 1080p är ju helt ute och 1440p finns det få datorer som ändå orkar hålla det stabilt i 144hz.

Va? Hur tänkte du nu? Om man har gsync behöver man inte 144Hz?

Känns MYCKET bättre med gsync än utan vid lägre fps:er, givetvis är ju fortfarande hög fps att föredra i spel som cs osv.
Jag har en 144hz och en 4k 60hz, låser jag 144hz till 60 är det som natt o dag mot gsync skärmen.
Gsync är det bästa sen skivat bröd


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Ja, jäklar så besviken jag är. Jag borde nöjt mig med Standard Edition, men jag var så nyfiken på Ultimate Edition.
För mig laddade och startade spelet utan problem på laptop både med och utan mickinställning.
På den stationära var jag tvungen att bocka ur micken eftersom det kraschade ur till desktop hela tiden. Sedan startade spelet och flöt på riktigt bra!
Men grafiken är lite ojämn. Ibland supersnyggt, och ibland ganska så fult, faktiskt. Konstigt.
Har testat olika inställningar. Men bra fart är det, som tur är. Fast ganska så repetitivt.
Hoppas att saker blir fixat och bättre snart.

Och att ändra mellan manuell och automatisk växellåda hittade jag i inställningsmenyn för input.


signatur

autograph

Inaktiv
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Även om du skrev en hel del självklarheter vill jag ändå påpeka några saker. Jag tar hellre 30 stabila FPS än att den svajar mellan 40 och 60. Sen att man hellre tar en FPS som går mellan 120 och 144 är ju helt självklart då det är mycket mindre märkbart skillnad än om den går mellan 45 och 60.

Sen måste man tänka på att allting är relativt. Har man en monster-PC och är van att spela på 120+ så är 30 FPS inte silkeslent någonstans men när jag som brukar spela PC med hög FPS skulle spela RDR på min XB1 så hade 60 FPS känts underbart än de 30 som erbjöds i xb360-porten.

Ja, jag vet att det blev lite rörigt men hoppas det går att förstå vad jag försöker få fram.

Medlem

Skit optimering. Tur att man inte köpte skiten.

Medlem

Kan säga bisarrt nog att det är lättare att styra med tangentbord:)

Så dom har ju helt klart jobbat för att man ska kunna köra med tangentbord.

Man får så klart inte lika mycket kontroll som med en kontroller men jag vill bara komma i mål och vinna:d

Har en elite kontroller och vet jag kan finlira rätt hårt med inställningarna så får kolla på det när jag har tid.

Detta har inget med svårighets graden eller inställningarna i själva spelet det är ett annat kapitel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ett spel mindre att skaffa i höst. Kanske köper det sen när det är på rea och de fixat PC-versionen. Samma sak var det med Quantum Break som jag också hade ett visst intresse för.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Har man Gsync behöver man inte 144hz, plus att 1080p är ju helt ute och 1440p finns det få datorer som ändå orkar hålla det stabilt i 144hz.

Du har fel på samtliga punkter.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Även om du skrev en hel del självklarheter vill jag ändå påpeka några saker. Jag tar hellre 30 stabila FPS än att den svajar mellan 40 och 60. Sen att man hellre tar en FPS som går mellan 120 och 144 är ju helt självklart då det är mycket mindre märkbart skillnad än om den går mellan 45 och 60.

Sen måste man tänka på att allting är relativt. Har man en monster-PC och är van att spela på 120+ så är 30 FPS inte silkeslent någonstans men när jag som brukar spela PC med hög FPS skulle spela RDR på min XB1 så hade 60 FPS känts underbart än de 30 som erbjöds i xb360-porten.

Ja, jag vet att det blev lite rörigt men hoppas det går att förstå vad jag försöker få fram.

Jag skulle inte välja varken 30 eller 40-60. Finns ingen anledning att nöja sig med så kassa förhållanden överhuvudtaget.

Oavsett, så är 40-60 bättre än låst på 30. Låst på 30 känns kass rakt av. 40-60 så håller det sig åtminstone nära minimum för spelbar FPS.

Medlem

Ja Windows store har ju inte varit så kul än så länge. Provade forza 6: apex och det går inte att använda afterburner inne i det spelet heller. Inte världens sak kanske men det känns ju som standard att man kollar hur datorn presterar när man först startar ett nytt spel

12
Skriv svar