Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem
Vargjakten, en idioti som gått över styr

Den hann knappt börja innan den slutade, med resultatet att vissa län har skjutit för många djur och sedan även fortsatt beskjuta fler djur. Vad kan man förvänta sig när man släpper ut 27.000 jägare för att jaga 27 stycken vargar. Att sedan Dalarna, Sveriges varghatarlän, skjuter flest och på mest bevisar ju bara vilken stor miss det hela har varit. Det handlar inte om att "skydda" någonting, som har varit argumentet från dessa machogubbar, utan det är att stolt kunna posera med en död varg och sedan hänga skinnet på väggen i vardagsrummet.
Jakten är idiotiskt och ser bara till blodtörstiga jägares intressen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

+1


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Att det fälls fler vargar än vad som var målet har de säkerligen räknat med.
Men att välja att rapportera antalet skjutna vargar en gång i timmen är i lägsta laget, på en timme hinner de fälla flera vargar.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jag förstår inte varför det skulle vara värre att gå ut och skjuta ett djur jämfört med att köpa köttfärs på Ica.

Inaktiv
Skrivet av Kungbla:

Jag förstår inte varför det skulle vara värre att gå ut och skjuta ett djur jämfört med att köpa köttfärs på Ica.

Fast syftet med vargjakten var iofs inte att man ska käka dem, snarare att man ska lära dem att se människan som ett hot


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jag vet att syftet inte är det samma, men resultatet av båda handlingar är att ett djur dör. Varför skulle det vara värre att en varg dödas av ett gevärskott än en ko av en bult i hjärnan?

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jag förstår inte varför det skulle vara värre att gå ut och skjuta ett djur jämfört med att köpa köttfärs på Ica.

Du köper ofta vargköttfärs på Ica?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Varför skulle det vara värre att en varg dödas av ett gevärskott än en ko av en bult i hjärnan?

För att kon inte ett ett utrotningshotat rovdjur som lever vilt i Sverige.
PS. Flera vargar har blivit skjutna av mer än ett skott.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Nej, däremot nöt och fläsk. Och jag förstår fortfarande inte varför vargens live skulle vara mer värt än kossans eller grisens.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

För att kon inte ett ett utrotningshotat rovdjur som lever vilt i Sverige.

Vargen är inte utrotningshotad internationellt.
Men p.g.a. att den är utrotningshotad i Sverige begränsade man jakten till 25? individer. Som Pliskin skrev hade vargen helt tappat respekten för människan om vi inte börjat jaga den igen.

Skrivet av bjosarn:

PS. Flera vargar har blivit skjutna av mer än ett skott.

Ja, det finns många överivriga idioter inom jakten, precis som överallt annars.

Inaktiv

tHW to the rescue.

Vad som skilljer är förjande. Kossor dödas för mat. Det hade ett syfte medan varg bara jagas för att underhålla sjuka människor. Uppfödandet sker inom kontrollerade former och så humnat som möjligt. Jakt är för vildar.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Skillnaden är väl att det finns ungefär 200 vargar i Sverige, och det var innan jakten.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vad som skilljer är förjande. Kossor dödas för mat. Det hade ett syfte medan varg bara jagas för att underhålla sjuka människor.

Varför skulle jakt vara sjukare än vilken annan hobby som helst? Och nej, de dödas inte bara för att underhålla folk. Läs igenom tråden.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Uppfödandet sker inom kontrollerade former och så ekonomiskt som möjligt. Jakt är för vildar.

fix'd

Medlem
Skrivet av båtsman:

Skillnaden är väl att det finns ungefär 200 vargar i Sverige, och det var innan jakten.

200 vargar som inte är rädda för att fälla boskap.

Inaktiv

Bara för att vargen jagas så betyder det inte att den kommer att utrotas, så dumma är inte ens våran regering att de låter det hända.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

De sköt en varg för mycket i Dalarna, det får man leva med tycker jag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Kungbla:

200 vargar som inte är rädda för att fälla boskap.

Jag har inte sagt något om vad de gör, bara hur många de är.

Medlem

Nu så är ju iaf vargarna antagligen mer räddare än vad de var förut iaf. Det är bra.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Nej, däremot nöt och fläsk. Och jag förstår fortfarande inte varför vargens live skulle vara mer värt än kossans eller grisens.

Då kan vi alltså börja döda människor med efterso
det inte är någon skillnad på djur ondjur enligt dig

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av båtsman:

Skillnaden är väl att det finns ungefär 200 vargar i Sverige, och det var innan jakten.

200 vargar som inte är rädda för att fälla boskap.

det där är ju en del av naturen om vi ska se det rent krasst!

Kallas kretslopp


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Blir vargarna räddare (för människor) om man skjuter dem? Förstår de vad som dödat dem, eller blir de bara rädda för höga knallar i allmänhet?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Då kan vi alltså börja döda människor med efterso
det inte är någon skillnad på djur ondjur enligt dig

Ooookej? Jag personligen ser skillnad på människor (vår egen art) och djur.

Skrivet av MFC:

det där är ju en del av naturen om vi ska se det rent krasst!

Kallas kretslopp

Nej, boskapsdjur är inte naturlig föda för vargar.

Medlem

Ge fan i vargarna sängvätare!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:

Nej, boskapsdjur är inte naturlig föda för vargar.

Nej, de är vegetarianer


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Nej, boskapsdjur är inte naturlig föda för vargar.

Kor och Får står ett par pinnhål under Vargen i näringskedjan.
Det är så praktiskt ordnat i den elaka och hårda naturen att djur med vassa tänder äter djur som inte har vassa tänder.

Kor och getter är per definition bytesdjur.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kor och får är framavlade av människan för att mjölkas/slaktas av människan.

De är per definition boskapsdjur.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Nej, boskapsdjur är inte naturlig föda för vargar.

Kor och Får står ett par pinnhål under Vargen i näringskedjan.
Det är så praktiskt ordnat i den elaka och hårda naturen att djur med vassa tänder äter djur som inte har vassa tänder.

Kor och getter är per definition bytesdjur.

Därför borde alla vi människor vara glada att vi mer eller mindre har lyckats tagit oss ur kretsloppet våran enda naturliga fiende är nu oss själva.


signatur

I got a Goldenshower.

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:

Kor och får är framavlade av människan för att mjölkas/slaktas av människan.

De är per definition boskapsdjur.

... är du på riktigt?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Sist jag kollade var uroxen utdöd och den enda överlevande grenen är den som framavlades för att hjälpa människor.

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:

Sist jag kollade var uroxen utdöd och den enda överlevande grenen är den som framavlades för att hjälpa människor.

Kor o får har använts för sin mjölk o sitt kött sedan stenåldern. Menar du att man avlade djur på den tiden?... kan du förklara var du får dumheterna ifrån?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Skriv svar