World of Warcraft: Legion

Robot
World of Warcraft: Legion

World of Warcraft har aldrig varit bättre än i den sjätte expansionen. Men bäst är inte alltid bra nog.

#world-of-warcraft, #world-of-warcraft-legion, #blizzard


Medlem
World of Warcraft: Legion

Jag upplever lite att Legion är tänkt som ett helt nytt kapitel eller ny grund för World of Warcraft att bygga vidare på. Tidigare expansioner har byggt vidare på antingen originalspelet, eller på föregående expansioner, vilket har gjort att spelet känts både kluvet och daterat.

Legion i sig kanske inte är särskilt givande, men det finns helt klart potential om man tittar på alla "Quality of Life"-förändringar som har gjorts om de fortsätter att bygga vidare på samma stig. Legion gav World of Warcraft den där typiska Blizzard-känslan som Heroes of the Storm, Diablo III, Starcraft II, Overwatch, och Hearthstone har: Känslan av förstaklassig polering.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skribent
Skrivet av Puscifer:

Jag upplever lite att Legion är tänkt som ett helt nytt kapitel eller ny grund för World of Warcraft att bygga vidare på. Tidigare expansioner har byggt vidare på antingen originalspelet, eller på föregående expansioner, vilket har gjort att spelet känts både kluvet och daterat.

Legion i sig kanske inte är särskilt givande, men det finns helt klart potential om man tittar på alla "Quality of Life"-förändringar som har gjorts om de fortsätter att bygga vidare på samma stig. Legion gav World of Warcraft den där typiska Blizzard-känslan som Heroes of the Storm, Diablo III, Starcraft II, Overwatch, och Hearthstone har: Känslan av förstaklassig polering.

Poleringen är riktigt top notch, ja.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Spelat mycket och skulle ge 4 av 5. De slår de mesta Blizzard har gjort i wow.

Medlem

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Medlem

rättvist med 3/5


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av deadlotus:

Spelat mycket och skulle ge 4 av 5. De slår de mesta Blizzard har gjort i wow.

Japp! Nästan 5/5

Medlem
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Men nu är det inte "du och många andra" som sätter betyget.

Redaktör
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Betyget sätts utifrån vad som står i texten, antalet plus och minus spelar ingen roll där. För tydlighetens skull brukar vi försöka ha fler plus för högre betyg, vilket vi missade nu.


signatur
Medlem
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Har du läst hela recensionen? Du kan inte bara gå på plus/minus-delen.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Har du läst hela recensionen? Du kan inte bara gå på plus/minus-delen.

Jag skrev inom parentes, "inte bara pga de plus & minus" ... jag var ju lite ironisk gällande att det ska få 4/5 pga antalet plus och minus, expansionen förtjänar dock 4/5, men jag sätter som sagt inget betyg här på FZ.

Redaktör
Skrivet av rewoX:
Skrivet av returpack:
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Har du läst hela recensionen? Du kan inte bara gå på plus/minus-delen.

Jag skrev inom parentes, "inte bara pga de plus & minus" ... jag var ju lite ironisk gällande att det ska få 4/5 pga antalet plus och minus, expansionen förtjänar dock 4/5, men jag sätter som sagt inget betyg här på FZ.

Kan meddela från säkra källor att det inte var lätt att välja mellan 3 och 4 i betyg den här gången.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av rewoX:
Skrivet av returpack:
Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Har du läst hela recensionen? Du kan inte bara gå på plus/minus-delen.

Jag skrev inom parentes, "inte bara pga de plus & minus" ... jag var ju lite ironisk gällande att det ska få 4/5 pga antalet plus och minus, expansionen förtjänar dock 4/5, men jag sätter som sagt inget betyg här på FZ.

Kan meddela från säkra källor att det inte var lätt att välja mellan 3 och 4 i betyg den här gången.

Det kan jag absolut tänka mig! Spelet har ju ändå hängt med i väldigt många år och många har ansett att denna exp. gett lite mervärde och bra känsla igen, bland den bästa expansionen som släppts sedan TBC/WOTLK

Hade inte ett system med betygskala 1-10 varit lite "enklare"? där exempelvis 6/10 känns mer som 3/5 som ni har idag? Ni har troligtvis fått det förslaget förut men jag personligen hade blivit mer "taggad" av ett sådant betyg. Där 4/5 skulle kunna vara 7/10 eller 8/10 osv

Medlem

Nå, tillbaka till väsentligheterna. Hur gick det med dalkullan?!!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Förstår inte hur alla kan prisa Legion till skyarna.
Uppenbarligen talar jag bara för mig själv men ärligt talat så tycker jag nog att Legion är en av de sämre expansionerna.

Ingen av zonerna är speciellt fängslande. Snarare har de bara en väldig massa olika irritationsmoment. Alla lider av att inte kunna ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Ska du upp på ett berg för att det är en quest där så kan du ge dig fasen på att du måste springa runt hela för att hitta vägen upp. Ja jo du får utforska mer men i längden blir det tröttsamt.

Tycker du proffessions är kul? Synd, för nu måste du farma i all oändlighet för att få de där recepten du ville ha. Du måste rent av farma såpass mycket att du redan hunnit skaffa bättre saker på vägen dit. Som vanligt så levererar wow inte på proffessionfronten. Ingenting du kan crafta är värt att använda till mer än ett quest. World questen tar tyvärr ut funktionen helt med crafted gear.

Tycker du det är kul att byta spec ibland? Synd... Eftersom du inte får behålla dina Artifact poäng har du ett mycket sämre offspec-vapen jämfört med det du har som mainspec. Fine, det blir lättare att levla ett offspec-vapen med tiden eftersom du får högre siffra på varje item du hittar i princip. Problemet är ju bara att du kunde lagt de där poängen på ditt mainvapen och därmed har du "slösat" bort en massa poäng.
De borde helt enkelt haft ett levelsystem för alla 3 vapen.

World quests, kul grej tänkte jag också först. Innan jag insåg att det bara är ett system för glorifierade dailies. Jag har verkligen avskytt dailies sedan dag 1 och detta systemet är ju något bättre visserligen men har du bara levlat i alla zoner så har du redan gjort alla quest och om du nu skulle ha missat just den questen medans du levlade/questade så kan du ge dig på att efter 4 veckor i spelet så har du gjort alla mer än tillräckligt för att ha tröttnat på dem.

Mythic+, är inte det bara en dålig kopia av systemet från Diablo 3? Det enda det får dig att göra är att om du misslyckas göra samma instans om och om igen utan att få någonting alls.

Jäklar vad det haglar negativitet kring mig just nu men ärligt talat så är Legion en jäkligt dålig expansion om du bara ser igenom alla polerade paketeringar som det så vackert beskrivs.

Medlem

Alla klasser har inte 3 vapen, DH har tex 2 och några har 4 st.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Väldigt bra och välskriven recension Mattias, alla punkter mitt i prick. Personligen hade jag dock satt 4/5. Visst, det är fortfarande "bara" WoW längst ner i slutändan men ändå den mest njutbara versionen av WoW någonsin.

Sen får man ju ha i åtanke att även om de flesta tröttnar på WoW efter några månader in i expansionen, ännu en gång, så har det ändå hunnit klockas massor av fler timmar än det brukar göras i andra spel. Då finns det något där, trots allt och trots hatkärleken efter 12 år och för mycket tid.

Medlem

Bra recension, tycker betyget är rättvist.
Tror det var en bra läxa från WoD att inte ge betyg för tidigt.

Medlem

Scrollade rakt genom texten ner till betyget. Huruvida jag köper spelet eller inte kommer enbart baseras på denna trea. Ni kan inte stoppa mig!

Medlem

Har man legendary vapnen på sig 24/7? När man raidar, pvpar i battlegrounds och ja, allting?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Har man legendary vapnen på sig 24/7? När man raidar, pvpar i battlegrounds och ja, allting?

Man har på sig sitt artifact-vapen hela tiden, ja. Det finns även ett artifact-vapen för fiske!

Medlem
Skrivet av Remus:

Har man legendary vapnen på sig 24/7? När man raidar, pvpar i battlegrounds och ja, allting?

Du har ett artifact vapen och inte legendary då dom inte har orange text


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Nå, tillbaka till väsentligheterna. Hur gick det med dalkullan?!!

Gifta sedan sju år tillbaka!

Skrivet av Seraium:

Alla klasser har inte 3 vapen, DH har tex 2 och några har 4 st.

Ja det har du helt rätt i, korrigerar det imorgon!

Skrivet av rewoX:

Du gav spelet 4 Plus och 1 minus Mattias, vilket tycker jag och många andra borde ge expansionen 4/5 i betyg! (Inte bara pga de +&-)

Det var svårt att sätta betyget den här gången (precis som Tomas redan påpekat). Stod och vägde mellan 3 och 4, men till slut fick det bli en stark trea.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Redaktör
Skrivet av rewoX:

Hade inte ett system med betygskala 1-10 varit lite "enklare"? där exempelvis 6/10 känns mer som 3/5 som ni har idag? Ni har troligtvis fått det förslaget förut men jag personligen hade blivit mer "taggad" av ett sådant betyg. Där 4/5 skulle kunna vara 7/10 eller 8/10 osv

Jag tror inte det. Alla skalor har sina för- och nackdelar, och det dåliga med vår 1-5-skala är att den är rätt grov, med stora hopp mellan de olika stegen. Ibland, som med Legion, är det svårt att bestämma betyget. Samtidigt är det en styrka – varje betygssteg betyder verkligen något.

Ju fler betygssteg man har, desto mindre betydelse får varje steg. Dessutom ökar risken för betygsinflation när "mitten" flyttas uppåt. Jämför 1-5 med 1-10: i den förra är 3 mittenbetyget ("Bra" hos oss) och det borde vara 5-6 med 10-skalan och 50 med 100-skalan. Men så är det så gott som aldrig; en 3:a hos oss blir snarare 6 eller 7 på 10-skalan. Eller 70-80 med 100-skalan.

Alla skalor funkar förstås bra så länge man är med på hur den som sätter betyget resonerar, och hur mycket det är värt. Men personligen tycker jag vår skala funkar bäst för spel: den har en tydlig skillnad mellan de olika stegen, och varje steg betyder något.


signatur
Medlem

Håller med om nästan allt i recensionen

Man lockades in i nytänket, men såhär efter nån månad så sitter man uttråkad av stt ha nött igenom alla instanser för många gånger redan, och precis som dom sägs så gör man bara triviala worldquests för att samla allt från rep till respiters.

Jag skulle säga att det största problemet med wow är stt ela skiten bygger på stt man ska göra väldigt simpla saker repetitivt om och om igen för nån sorts belöning som ska leda till att man pröjsar för ännu en månad.

I brist på roligt/utmanande content så blir dom ju tvungna att fylla det med barriärer av saker som tar tid...

Väldigt mycket fokus på diverse lockouts också...
Jag som inte kan spela så ofta, men lite längre när jag väl spelar hamnar i problemet att jag röjer av dom worldquestar och annat som finns att göra, och hänvisas sen snällt tillbaka 24-48 timmar senare när man får nöjet att göra om det hela...

Jag jade nog hellre sett mindre content, men mer utmanande.

Visst, det finns svårare svårhetsgrader på saker och ting, men där har Blizzard misslyckats med att ge oss casuals tillgång...
Andra spelare blir lätt kräsna och har man inte spenderat dagar och åter dagar med att farma gear så är man oftast inte välkommen...

Medlem
Skrivet av Colery:

Förstår inte hur alla kan prisa Legion till skyarna.
Uppenbarligen talar jag bara för mig själv men ärligt talat så tycker jag nog att Legion är en av de sämre expansionerna.

Ingen av zonerna är speciellt fängslande. Snarare har de bara en väldig massa olika irritationsmoment. Alla lider av att inte kunna ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Ska du upp på ett berg för att det är en quest där så kan du ge dig fasen på att du måste springa runt hela för att hitta vägen upp. Ja jo du får utforska mer men i längden blir det tröttsamt.

Tycker du proffessions är kul? Synd, för nu måste du farma i all oändlighet för att få de där recepten du ville ha. Du måste rent av farma såpass mycket att du redan hunnit skaffa bättre saker på vägen dit. Som vanligt så levererar wow inte på proffessionfronten. Ingenting du kan crafta är värt att använda till mer än ett quest. World questen tar tyvärr ut funktionen helt med crafted gear.

Tycker du det är kul att byta spec ibland? Synd... Eftersom du inte får behålla dina Artifact poäng har du ett mycket sämre offspec-vapen jämfört med det du har som mainspec. Fine, det blir lättare att levla ett offspec-vapen med tiden eftersom du får högre siffra på varje item du hittar i princip. Problemet är ju bara att du kunde lagt de där poängen på ditt mainvapen och därmed har du "slösat" bort en massa poäng.
De borde helt enkelt haft ett levelsystem för alla 3 vapen.

World quests, kul grej tänkte jag också först. Innan jag insåg att det bara är ett system för glorifierade dailies. Jag har verkligen avskytt dailies sedan dag 1 och detta systemet är ju något bättre visserligen men har du bara levlat i alla zoner så har du redan gjort alla quest och om du nu skulle ha missat just den questen medans du levlade/questade så kan du ge dig på att efter 4 veckor i spelet så har du gjort alla mer än tillräckligt för att ha tröttnat på dem.

Mythic+, är inte det bara en dålig kopia av systemet från Diablo 3? Det enda det får dig att göra är att om du misslyckas göra samma instans om och om igen utan att få någonting alls.

Jäklar vad det haglar negativitet kring mig just nu men ärligt talat så är Legion en jäkligt dålig expansion om du bara ser igenom alla polerade paketeringar som det så vackert beskrivs.

Jag håller med om vissa grejer där. Tycker att områdena är sjukt oinspirerande om man jämför med dom som va i wod. Och de där med offspec stämmer. Faktum är ju att om du som jag gjorde, levlar från 100 till 110 i en spec och sen kommer på att du vill ha en annan spec som main, då är du fan borderline körd, för du kommer aldrig ifatt. Du kommer aldrig nå den 100% power i den speccen som om du hade haft den från start. Har man sin boost kvar går det fortare att starta en ny gubbe, boosta till 100 och levla den på rätt spec. Detta blir ju också ett problem när dom inte har tunat färdigt klasserna. Är man en tävlingsinriktad pvp spelare som en polare till mig är, som läste på å lirade beta och allt inför expansionen, väljer en spec utefter vad som är starkt, satsar stenhårt på den speccen, för att tre veckor efter release få en fet nerf rätt i skallen, när man investerat tonvis av poäng i sin artifakt, då blir man ju så ledsen att man nästan gråter en skvätt.

DBa
Medlem

Då kommer vi till den stora frågan: Hur är det för en helt ny spelare? Har det något att erbjuda någon som aldrig spelat WoW tidigare?

Medlem

Startade up WoW igen nu i veckan efter en låååååååååååång paus sedan den übertrista pandaland expansionen fick mig att tröttna på WoW bara ett par veckor efter starten. Alla gamla vänner från vanilla, tbc och wotlc tiden hade slutat, raidandet var dött, guilder var på stark tillbakagång och världen i sig, var visserligen vacker, men ack så trist och menlös. Questandet och rep grinden, var nog det mest trista och själlösa jag varit med om i WoW. Det var allt det som gjorde att jag äntigen kunde slita mig från mitt WoW beroende.

Men jag hörde bra saker om den här expen, en vän snackade gott om det och fick mig att starta igen... Och jag har verkligen kul igen, kul så in i helvete till och med! Ser att många av mina vänner återvänt, världen är full av folk, questarna är visserligen av samma sort som alltid, men bättre. Artifaktvapnet är ett riktigt kul koncept och classhallen likaså, köra dungeons är kul igen och att behöva grinda efter att kunna flyga istället för att bara köpa skiten är underbart och gör världen så mycket mer levande (och farlig).

Allt som allt sitter jag här och är fast i WoW igen, riktigt ordentligt till och med och det är ett riktigt bra betyg i mitt tycke!

Skribent
Skrivet av DBa:

Då kommer vi till den stora frågan: Hur är det för en helt ny spelare? Har det något att erbjuda någon som aldrig spelat WoW tidigare?

Ja, det vill jag nog påstå. Det är som sagt väldigt polerat och strömlinjeformat idag, och borde vara enkelt att komma igång med. Du kanske borde testa en free trial (av grundspelet) för att bilda dig en uppfattning om combat, quests och så vidare?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

De sista meningarna sammanfattar min upplevelse av Legion riktigt bra - "som att ta en öl med en gammal vän som det visar sig gå riktigt bra för. Samtidigt har det varit lite sorgligt att behöva inse att vi inte har så mycket gemensamt och faktiskt inte är polare längre."

En månad eller två gametime för att plöja igenom lite story och uppleva lite features, instanser och events, sen går man skilda vägar och kanske, kanske ses någon gång i framtiden igen.

Väl skrivet!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar