World of Warcraft: Legion

Medlem

Jag tappade intresset för WoW i samband med cataclysm, det blev så förenklat och så enformigt där och då tyckte jag. De hyfsat öppna och unika talentträden (men inte i närheten av Path of Exile, hugaligen!) var nu borta och det vara bara att grinda igen till 85 som gällde. Nu spelar jag lite sporadisk på en TBC server och det är kul när suget faller på.

Medlem

Bra skriven recension.
Själv som spelat med några luckor från TBC skulle jag ge Legion 4,5. Svår att inte imponeras av Blizzard och deras jobb med Wow.
Lustigt med mångas kritik är, vad jämför dom med? Finns inget MMO som kommer i närheten av bredden, storleken och djupet i wow. Självklart på vissa områden finns det mmo som är lika bra eller bättre men inte till helheten.
Nu behöver man ju inte jämföra för att sätta betyg eller ha en åsikt. Men kritik kan bli lite ihålig om man inte ser till alternativen.
Men kan nämnas att WoW har dominerat fullständigt på mmo sidan sen det släpptes med antalet spelare och utan att googla, även hur mycket pengar de dragit in.
Sen spelar jag en del PvP och det nämns med typ två meningar i recensionen?! Så hur man ska räkna in pvp i betyg vet jag inte.

Medlem

Sen är raids en stor del av WoW och det är då det riktiga "end content" börjar, och tror knappast recensenten upplevt den delen av WOW ännu.
Borde kanske låta en person som även är raid intresserad recensera spelet.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Colery:

Förstår inte hur alla kan prisa Legion till skyarna.
Uppenbarligen talar jag bara för mig själv men ärligt talat så tycker jag nog att Legion är en av de sämre expansionerna.

Ingen av zonerna är speciellt fängslande. Snarare har de bara en väldig massa olika irritationsmoment. Alla lider av att inte kunna ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Ska du upp på ett berg för att det är en quest där så kan du ge dig fasen på att du måste springa runt hela för att hitta vägen upp. Ja jo du får utforska mer men i längden blir det tröttsamt.

Tycker du proffessions är kul? Synd, för nu måste du farma i all oändlighet för att få de där recepten du ville ha. Du måste rent av farma såpass mycket att du redan hunnit skaffa bättre saker på vägen dit. Som vanligt så levererar wow inte på proffessionfronten. Ingenting du kan crafta är värt att använda till mer än ett quest. World questen tar tyvärr ut funktionen helt med crafted gear.

Tycker du det är kul att byta spec ibland? Synd... Eftersom du inte får behålla dina Artifact poäng har du ett mycket sämre offspec-vapen jämfört med det du har som mainspec. Fine, det blir lättare att levla ett offspec-vapen med tiden eftersom du får högre siffra på varje item du hittar i princip. Problemet är ju bara att du kunde lagt de där poängen på ditt mainvapen och därmed har du "slösat" bort en massa poäng.
De borde helt enkelt haft ett levelsystem för alla 3 vapen.

World quests, kul grej tänkte jag också först. Innan jag insåg att det bara är ett system för glorifierade dailies. Jag har verkligen avskytt dailies sedan dag 1 och detta systemet är ju något bättre visserligen men har du bara levlat i alla zoner så har du redan gjort alla quest och om du nu skulle ha missat just den questen medans du levlade/questade så kan du ge dig på att efter 4 veckor i spelet så har du gjort alla mer än tillräckligt för att ha tröttnat på dem.

Mythic+, är inte det bara en dålig kopia av systemet från Diablo 3? Det enda det får dig att göra är att om du misslyckas göra samma instans om och om igen utan att få någonting alls.

Jäklar vad det haglar negativitet kring mig just nu men ärligt talat så är Legion en jäkligt dålig expansion om du bara ser igenom alla polerade paketeringar som det så vackert beskrivs.

Jag håller med om vissa grejer där. Tycker att områdena är sjukt oinspirerande om man jämför med dom som va i wod. Och de där med offspec stämmer. Faktum är ju att om du som jag gjorde, levlar från 100 till 110 i en spec och sen kommer på att du vill ha en annan spec som main, då är du fan borderline körd, för du kommer aldrig ifatt. Du kommer aldrig nå den 100% power i den speccen som om du hade haft den från start. Har man sin boost kvar går det fortare att starta en ny gubbe, boosta till 100 och levla den på rätt spec. Detta blir ju också ett problem när dom inte har tunat färdigt klasserna. Är man en tävlingsinriktad pvp spelare som en polare till mig är, som läste på å lirade beta och allt inför expansionen, väljer en spec utefter vad som är starkt, satsar stenhårt på den speccen, för att tre veckor efter release få en fet nerf rätt i skallen, när man investerat tonvis av poäng i sin artifakt, då blir man ju så ledsen att man nästan gråter en skvätt.

Ja precis, en nerf så kanske man vill byta. För i den här expansionen skiljer sig varje spec jättemycket åt i hur mycket skada de lyckas punga ur sig för skadeklasserna, så spelare tvingas in i specs för att gynnas i dungeons/raids. Vi hade en diskussion i guilden igår där alla instämmer i att det skiljer sig åt mer i varje spec nu hur mycket skada man gör jämfört med tidigare. Tidigare valde alla mer utifrån vilket de tyckte var roligast för skillnaden var inte så stor.

Medlem
Skrivet av Colery:

Förstår inte hur alla kan prisa Legion till skyarna.
Uppenbarligen talar jag bara för mig själv men ärligt talat så tycker jag nog att Legion är en av de sämre expansionerna.

Ingen av zonerna är speciellt fängslande. Snarare har de bara en väldig massa olika irritationsmoment. Alla lider av att inte kunna ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Ska du upp på ett berg för att det är en quest där så kan du ge dig fasen på att du måste springa runt hela för att hitta vägen upp. Ja jo du får utforska mer men i längden blir det tröttsamt.

Tycker du proffessions är kul? Synd, för nu måste du farma i all oändlighet för att få de där recepten du ville ha. Du måste rent av farma såpass mycket att du redan hunnit skaffa bättre saker på vägen dit. Som vanligt så levererar wow inte på proffessionfronten. Ingenting du kan crafta är värt att använda till mer än ett quest. World questen tar tyvärr ut funktionen helt med crafted gear.

Tycker du det är kul att byta spec ibland? Synd... Eftersom du inte får behålla dina Artifact poäng har du ett mycket sämre offspec-vapen jämfört med det du har som mainspec. Fine, det blir lättare att levla ett offspec-vapen med tiden eftersom du får högre siffra på varje item du hittar i princip. Problemet är ju bara att du kunde lagt de där poängen på ditt mainvapen och därmed har du "slösat" bort en massa poäng.
De borde helt enkelt haft ett levelsystem för alla 3 vapen.

World quests, kul grej tänkte jag också först. Innan jag insåg att det bara är ett system för glorifierade dailies. Jag har verkligen avskytt dailies sedan dag 1 och detta systemet är ju något bättre visserligen men har du bara levlat i alla zoner så har du redan gjort alla quest och om du nu skulle ha missat just den questen medans du levlade/questade så kan du ge dig på att efter 4 veckor i spelet så har du gjort alla mer än tillräckligt för att ha tröttnat på dem.

Mythic+, är inte det bara en dålig kopia av systemet från Diablo 3? Det enda det får dig att göra är att om du misslyckas göra samma instans om och om igen utan att få någonting alls.

Jäklar vad det haglar negativitet kring mig just nu men ärligt talat så är Legion en jäkligt dålig expansion om du bara ser igenom alla polerade paketeringar som det så vackert beskrivs.

Va, måste man SPELA för att progressa?! Helt sjukt!
Trodde allt gick på automatik nu för tiden, bring back WoD!

Medlem

Jag tycker faktiskt Legion är mycket intressant på det sättet att Blizzard faktiskt kräver mer snarare än mindre i denna expansion. Det är inte ofta den trenden syns i spel nuförtiden. Man kan faktiskt göra fel val i Legion, vilket nästan inte existerar i dagens spel. Det är ju inte några större grejer (typ, att ångra artifaktvalet eller traits t.ex) men det är en trend som visar på att man faktiskt vågat mer i denna expansion och inte fortsatt mot Peter Molyneux' "En knapp för allt!"-filosofi.

Därför är jag intresserad vad som kommer, och än tycker jag Legion ger en hel del till de som någon gång varit ett fan av Wow. Det enda som jag personligen tycker är tråkigt är stridssystemet, vilket även om det är polerat känns ganska trångsynt då man fortfarande är en slav till target lock. Det är nog därför jag gillar Demon hunter så mycket; närmaste man kommer till free target/undvika slag-action combat.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Colery:

Förstår inte hur alla kan prisa Legion till skyarna.
Uppenbarligen talar jag bara för mig själv men ärligt talat så tycker jag nog att Legion är en av de sämre expansionerna.

Ingen av zonerna är speciellt fängslande. Snarare har de bara en väldig massa olika irritationsmoment. Alla lider av att inte kunna ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Ska du upp på ett berg för att det är en quest där så kan du ge dig fasen på att du måste springa runt hela för att hitta vägen upp. Ja jo du får utforska mer men i längden blir det tröttsamt.

Tycker du proffessions är kul? Synd, för nu måste du farma i all oändlighet för att få de där recepten du ville ha. Du måste rent av farma såpass mycket att du redan hunnit skaffa bättre saker på vägen dit. Som vanligt så levererar wow inte på proffessionfronten. Ingenting du kan crafta är värt att använda till mer än ett quest. World questen tar tyvärr ut funktionen helt med crafted gear.

Tycker du det är kul att byta spec ibland? Synd... Eftersom du inte får behålla dina Artifact poäng har du ett mycket sämre offspec-vapen jämfört med det du har som mainspec. Fine, det blir lättare att levla ett offspec-vapen med tiden eftersom du får högre siffra på varje item du hittar i princip. Problemet är ju bara att du kunde lagt de där poängen på ditt mainvapen och därmed har du "slösat" bort en massa poäng.
De borde helt enkelt haft ett levelsystem för alla 3 vapen.

World quests, kul grej tänkte jag också först. Innan jag insåg att det bara är ett system för glorifierade dailies. Jag har verkligen avskytt dailies sedan dag 1 och detta systemet är ju något bättre visserligen men har du bara levlat i alla zoner så har du redan gjort alla quest och om du nu skulle ha missat just den questen medans du levlade/questade så kan du ge dig på att efter 4 veckor i spelet så har du gjort alla mer än tillräckligt för att ha tröttnat på dem.

Mythic+, är inte det bara en dålig kopia av systemet från Diablo 3? Det enda det får dig att göra är att om du misslyckas göra samma instans om och om igen utan att få någonting alls.

Jäklar vad det haglar negativitet kring mig just nu men ärligt talat så är Legion en jäkligt dålig expansion om du bara ser igenom alla polerade paketeringar som det så vackert beskrivs.

Jag håller med om vissa grejer där. Tycker att områdena är sjukt oinspirerande om man jämför med dom som va i wod. Och de där med offspec stämmer. Faktum är ju att om du som jag gjorde, levlar från 100 till 110 i en spec och sen kommer på att du vill ha en annan spec som main, då är du fan borderline körd, för du kommer aldrig ifatt. Du kommer aldrig nå den 100% power i den speccen som om du hade haft den från start. Har man sin boost kvar går det fortare att starta en ny gubbe, boosta till 100 och levla den på rätt spec. Detta blir ju också ett problem när dom inte har tunat färdigt klasserna. Är man en tävlingsinriktad pvp spelare som en polare till mig är, som läste på å lirade beta och allt inför expansionen, väljer en spec utefter vad som är starkt, satsar stenhårt på den speccen, för att tre veckor efter release få en fet nerf rätt i skallen, när man investerat tonvis av poäng i sin artifakt, då blir man ju så ledsen att man nästan gråter en skvätt.

Då får man ju skylla sig själv.
Är inte svårt att levla upp x antal artifacts (beroende på klass) fram tills deras första golden och sedan köra vidare på sin main.

Medlem

Kommer ha kul med det här iallafall ett par månader till. Oväntat bra expansion, och även ifall min första tanke när Legion presenterades var: "Nej, inte demoninvasion igen!" så kunde jag inte haft mer fel.
Jag brydde mig inte om att läsa på något inför det här släppet, så allting var väldig nytt och spännande när jag anlände till Azeroth igen. Startade en Demon Hunter och har nu svårt att se hur jag skulle orka ta mig fram utan dubbelstuds och glidflyg

Det jag gillar mest av allt är hur berättelsen knyter ihop paketet med inte bara de tidigare expansionerna, utan hela vägen tillbaka till början. Nu har jag inte sett något ifrån Illidans uppväxt på ett tag, men jag vill ha mer!
Får mig också att tänka på hur fail Gul'dans död i WC3 var...så anonym och intetsägande
http://wowwiki.wikia.com/wiki/Gul%27dan

I WoD och nu i Legion har vi fått se mycket mer av denna usling och vad han ursprungligen kunder varit kapabel till ifall han inte dött av några "demoner" vid öppnandet av Sargeras grav.

Medlem

Legion är en av dom bästa expansionerna. I klass med TBC och WotLK.

*Storymässigt är det helt fantastiskt.
*Suramar är en av dom bästa zonerna dom har gjort. Likaså Highmountain och Val'Sharah.
*Storyn med Nightfallen är gripande och lång.
*World quests är ett väldigt smart system där det finns ett mycket stort antal quests att göra varje dag som roterar. Jämför det med enformiga daily quests från tidigare expansioner.
*Artifacts är ett bra nytt system som ger djup åt spelet.
*Class halls med unika ställen och berättelser för varje klass (och till och med varje spec) är helt fantastiskt.
*Det finns ett stort antal dungeons redan nu.
*Det finns en app där du kan göra dina class hall missions.

För mig är det helt klart en stark fyra.

Medlem

Tycker kritiken "kunde vågat mer" är lite tafatt. Bra recension i övrigt men känns som du valde det som "negativt" bara för att du inte kunde sätta ord på vad det var du saknade eller ogillade. Känns som att du nu menar allt och ingenting. Får gärna ge exempel på vad "spännande och outforskade riktningar" hade varit. Är det t.ex. nya PVP modes eller ny bossmekanik du menar? Det hade kittlat min nyfikenhet som läsare lite mer

Medlem

Tycker det generellt expansionen är bra men artifact vapen är ingen höjdare. Dels så finns det inga vapendrops vilket är dom roligaste att få och det suger riktigt mycket att försöka byta specc.

Har haft ett flera år långt uppehåll innan detta och kan egentligen inte påstå att jag gillar hur talents fungerar numera men det kom tidigare än legion

Medlem

en "negativ" grej och den får bara 3 av 5? lol

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Tycker kritiken "kunde vågat mer" är lite tafatt. Bra recension i övrigt men känns som du valde det som "negativt" bara för att du inte kunde sätta ord på vad det var du saknade eller ogillade. Känns som att du nu menar allt och ingenting. Får gärna ge exempel på vad "spännande och outforskade riktningar" hade varit. Är det t.ex. nya PVP modes eller ny bossmekanik du menar? Det hade kittlat min nyfikenhet som läsare lite mer

En "vågad" sak är ju helt klart att ersätta något så fundamentalt som vanliga vapen. Samtidigt så är mycket annat "samma sak i ny förpackning"...även om jag måste säga att det ÄR en jäkligt ny förpackning i många avseenden. Tror inte man kan göra så mycket mer nytt av ett så gammalt spel som WoW och samtidigt kalla det WoW.
Med det sagt så har jag ingenting negativt att säga om recensionen. Alla som spelat det har naturligtvis sin egen åsikt om det mesta.

Skrivet av Cyberz:

en "negativ" grej och den får bara 3 av 5? lol

Du kanske borde läsa hela recensionen. Även ifall inte fler saker "listas" under minuskategorin så betyder det inte att det inte finns många mindre detaljer som tillsammans sänker helhetsintrycket. Jag tycker personligen att expansionen är en 4/5...minst, men det är fortfarande personligt för mig.
Kunde inte heller bry mig mindre av vad någon annan tycker om spel jag spelar. Har jag kul så kommer det ju knappast ändras av att någon annan kanske tycker det är tråkigt.

Medlem

Har spelat WoW sedan det kom ut och för mig är Legion den bästa expansionen till dags dato. Den spelglädje man bjuds på är fantastisk och i slutändan är det ju det som räknas.

+ Fokus på story, massor med spännande och bra berättelser, gillar man lore som jag så är det ett riktgt smörgåsbord, att man dessutom lagt in fler röster än tidigare gör det ännu bättre.
+ Demon Hunter, riktigt spännande klass med en introduktionen som förklarar mycket, kul och spela med sin mobilitet dessutom
+ Artifacts och class halls, bygger vidare på berättelse temat men ger också varje klass något mer unikt, vilket jag saknat tidigare. Tar alla bra saker med garrisons men skippar det som inte fungerade (att man var ensam mest hela tiden etc), skillträdet på vapnet gder dessutom en extra dimension åt spelet.
+ Zonerna, vackraste hittils, enormt fokus på detaljer och vacker design, man vill att spelarna ska utforska och där har man lyckats, samtidigt som det finns funktioner som gör att det blir mindre tradigt (som att komma till en flightmaster direkt etc)
+ Levlandet, grymt å få välja zon, en lösning som fungerar suveränt
+ World Quests, bra mycket roligare än gamla dailies, även om det är liknande förstås, men det här har också gett världen liv och World-PvP har fått en grym boost!
+ Professions, smarta drag som gjort det lite svårare men på ett utmanade sätt, vävts in med fler quests bland annat

..å listan skulle kunna fortsätta, e grymt nöjd helt enkelt!

12
Skriv svar