Quantum Break fungerar bättre med DirectX 11 – se test av bilduppdatering

Robot
Quantum Break fungerar bättre med DirectX 11 – se test av bilduppdatering
Medlem
Quantum Break fungerar bättre med DirectX 11 – se test av bilduppdatering

DX12 känns som en lika stor flopp som DX10. I dagsläget så känns det mest bara som ett sätt för Microsoft att tvinga över folk till den nya plattformen.

Medlem

Äger spelet till "X1" men har knappt spelat det. Funderar att skaffa en billig nyckel till Steam för att kunna lira det med mus & tangentbord. Av det jag hunnit lira så är det iaf ett ok spel...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Bojkott:

DX12 känns som en lika stor flopp som DX10. I dagsläget så känns det mest bara som ett sätt för Microsoft att tvinga över folk till den nya plattformen.

Är det Microsofts fel, eller utvecklarna som inte har utveckla det riktigt fullt ut till dx12? Kanske är jag optimistisk, men jag får en känsla av att det är utvecklarna som har försökt locka till sig köpare med dx12. Rätta mig gärna om jag har fel!

Medlem

MS snackar alltid massa om hur bra "nya" dx kommer vara, hur det kommer vara lösningen på alla problem, saken som skall göra att "det ser asbra ut OCH det blir asbra prestanda" - alltså, äta kakan och ha den kvar, typ vart annat år eller så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men jag tyckte dx 12 funkade galant på bf1 betan t ex


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Bättre att satsa på vulkan i dagsläget.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Krayze:

Men jag tyckte dx 12 funkade galant på bf1 betan t ex

Det fungerade bättre i dx11.

http://www.sweclockers.com/test/22567-snabbtest-battlefield-1...

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Bojkott:

DX12 känns som en lika stor flopp som DX10. I dagsläget så känns det mest bara som ett sätt för Microsoft att tvinga över folk till den nya plattformen.

Är det Microsofts fel, eller utvecklarna som inte har utveckla det riktigt fullt ut till dx12? Kanske är jag optimistisk, men jag får en känsla av att det är utvecklarna som har försökt locka till sig köpare med dx12. Rätta mig gärna om jag har fel!

Microsofts, eftersom de betalar och utbildar utvecklarna för att introducera DX12 på marknaden.

DirectX 12 är en helt överflödig API vars enda syfte är att få folk att byta plattform till Windows 10, den tillför väldigt, väldigt lite i förhållande till vad DX11 redan kan göra och vad jag har sett hittills är den redan nu orsak nog för utvecklarna att satsa på OpenGL istället.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Bojkott:

DX12 känns som en lika stor flopp som DX10. I dagsläget så känns det mest bara som ett sätt för Microsoft att tvinga över folk till den nya plattformen.

Är det Microsofts fel, eller utvecklarna som inte har utveckla det riktigt fullt ut till dx12? Kanske är jag optimistisk, men jag får en känsla av att det är utvecklarna som har försökt locka till sig köpare med dx12. Rätta mig gärna om jag har fel!

Visst kan det hänga lite på utvecklarna också. DX12 kräver mer optimering från utvecklarnas sida, medans med DX11 så hänger mycket på AMD och Nvidia.

Medlem
Skrivet av magma:

Bättre att satsa på vulkan i dagsläget.

Håller med. Doom som flöt bra i originalet men när vulkan versionen kom hade jag 275 fps i ultra (min skärm funkar i 100hz 3440×1440 med andra ord var mitt 275 fps overkill men var ändå kul)

Medlem

Vad jag förstod utifrån en artikel jag läst ställer DX12/Vulcan högre krav på utvecklaren, de måste lära sig att programera in nya prioriteter för hur grafik-korten skall arbeta.

Innan DX12/Vulcan/Win10 så fanns stödet att pausa en beräkning för en med högre prioritet för att sedan fortsätta den tidigare, där den pausades, bara på konsol.
Det kommer ta tid och det kommer vara tidskrävande att lära och implementera dessa tekniker.

Därför vinner få av dagens spel med DX12 stöd på att köras under den senaste versionen av DX.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Bojkott:

DX12 känns som en lika stor flopp som DX10. I dagsläget så känns det mest bara som ett sätt för Microsoft att tvinga över folk till den nya plattformen.

Är det Microsofts fel, eller utvecklarna som inte har utveckla det riktigt fullt ut till dx12? Kanske är jag optimistisk, men jag får en känsla av att det är utvecklarna som har försökt locka till sig köpare med dx12. Rätta mig gärna om jag har fel!

Tror detsamma. Jag tror att DX12 behöver tid för att tillämpas ordentligt. Visst, det finns säkert förbättringar som kan ske från Microsofts sida också men att lägga skulden 100% på Microsoft känns något skevt.

Medlem

Det är nog lite pinsamt för Microsoft att ett spel de i åratal visat upp som Xbox-exklusivt och sedan Xbox+Windows-Store-exklusivt fungerar bättre när det blir tillgängligt utanför dessa miljöer.

Remedy lär ha haft tillgång till all kunskap och support som finns om DX12 långt innan de flesta. Jag tror inte att de kommer samarbeta med MS igen på ett tag.

Geeks Gaming

Har spelat spelet lite nu på PC.. måste säga att jag är grymt förvånad... ja, har fortfarande fps dippar... men riktigt kul spel

Medlem

DX12 är såklart bättre än DX11 och det tar tid att lära sig. När utvecklarna väl har lärt sig DX12, lär väl DX13 vara här. Men DX12 är inte den stora förbättringen som Microsoft hävdat. Mycket PR-snack som vanligt.

Vulkan är riktigt bra, men är en mycket ung teknik. Den behöver mogna. Nackdelen med Vulkan jämfört med OpenGL är att det inte fungerar på Mac. Mac kör istället sitt egna Metal. Vulkan-wrappern som finns till Mac, ser jag inte som äkta Vulkan-stöd. Vulkan kommer att ta över OpenGL helt om några år.

Det blir allt populärare att utveckla för flera plattformar. DirectX fungerar bara till Windows och Xbox. Vulkan är framtiden som sagt, för den som inte vill vara beroende av Windows. DirectX 12 kommer i framtiden ersättas av DX 13. Och då kommer MS åter igen prata om hur fantastisk den nya versionen är.

OpenGL har tyvärr dåligt rykte. OpenGL har haft det svårt hitta en identitet. Men OpenGL är riktigt bra, se bara på nya Doom. Vulkan har fått en bra start.

Medlem

Jag slår vad om att Remedy började utveckla spelet som ett Xbone exklusivt spel, inga konstigheter. Sen lade sig Microsoft i utvecklingen väldigt sent och informerade att dom planerade Cross play funktionerna -> Gör en pc version no matter what.

Komplikationer skedde och Quantum Break PC broken shiet hände....


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag slår vad om att Remedy började utveckla spelet som ett Xbone exklusivt spel, inga konstigheter. Sen lade sig Microsoft i utvecklingen väldigt sent och informerade att dom planerade Cross play funktionerna -> Gör en pc version no matter what.

Komplikationer skedde och Quantum Break PC broken shiet hände....

Det låter faktiskt rimligt.

Medlem

Stackars Remedy. Jag vet inte vems fel allt är men jäklar vad tid dom lägger ned på sina spel och sen, vid lansering (det viktigaste av allt) så skiter det sig. Jag har X1 men skulle ändå gärna se att Remedy släpper nästa spel till alla, PS4 etc.
Dags att spela klart QB. Jag tröttnade lite efter ett tag.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Vulkan FTW.
Vart förvånad att inte BF1 har det, iom att BF4 tex hade Mantle.

FML
Medlem
Skrivet av Javas:

Jag slår vad om att Remedy började utveckla spelet som ett Xbone exklusivt spel, inga konstigheter. Sen lade sig Microsoft i utvecklingen väldigt sent och informerade att dom planerade Cross play funktionerna -> Gör en pc version no matter what.

Komplikationer skedde och Quantum Break PC broken shiet hände....

Kan nog ligga något i de, då allt känns väldigt styltigt i rörelserna.

Otrolig linjärt spel, minns inte Max Payne var så illa. Går endast hoppa över saker som är tänkt att hoppa över, medan saker som är vid knähöjd och över är de totalstopp. Tycker även innehållet kändes väldigt magret, man känner hur man rör sig i en korridor, även om miljön ändras.

MakeRemedyGreatAgain

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är nog lite pinsamt för Microsoft att ett spel de i åratal visat upp som Xbox-exklusivt och sedan Xbox+Windows-Store-exklusivt fungerar bättre när det blir tillgängligt utanför dessa miljöer.

Remedy lär ha haft tillgång till all kunskap och support som finns om DX12 långt innan de flesta. Jag tror inte att de kommer samarbeta med MS igen på ett tag.

Att Quantum Break haft så mycket problem kan knappast skyllas på MS alone. Vetifan vad Remedy sysslat med, finns mer kompetenta utvecklare doing just fine..

Medlem

Brukar bli så när man ska koda till flera API. Kodmängden som finns i moderna motorer är oerhört mycket mer än säg för 10 år sedan, det är inte helt enkelt att få tillräckligt med tid att skriva till två API på bästa sätt, nästan alltid någon av dem blir lidande.

Medlem
Skrivet av mh76:

OpenGL har tyvärr dåligt rykte. OpenGL har haft det svårt hitta en identitet. Men OpenGL är riktigt bra, se bara på nya Doom. Vulkan har fått en bra start.

Tyvärr vinner inte alltid den bästa lösningen. Framförallt genom mutor och politiskt spel. VHS är ett bra exempel.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av nils45:

Är det Microsofts fel, eller utvecklarna som inte har utveckla det riktigt fullt ut till dx12? Kanske är jag optimistisk, men jag får en känsla av att det är utvecklarna som har försökt locka till sig köpare med dx12. Rätta mig gärna om jag har fel!

Delvis är det Nvidia i dagsläget. De fuckade upp de asynkrona beräkningarna/pipelinen vilket är en av hörnstenarna i DX12. Det kommer inte att rättas till hårdvarumässigt innan nästa serie.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Windows store är nytt och DX12 samma, inga spel har ju utvecklats ifrån "grunden" ännu vad jag vet iaf för DX12 tror det är därför.

1
Skriv svar