SD vill få unga att upptäcka natur och kultur – med spel

Robot
SD vill få unga att upptäcka natur och kultur – med spel
Medlem
SD vill få unga att upptäcka natur och kultur – med spel

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Medlem

Så man ska upptäcka natur genom att vara inne? Umm...

Medlem
Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Nu är det ju faktiskt så att både staten och kommunerna antagligen står för den mesta kulturen i Sverige. Ofta är detta kultur som i min mening är ointressant.

Att använda spel som ett verktyg att sprida kultur och historia är en bra idé. Det måste dock vara en rolig upplevelse annars kommer det att misslyckas.

Medlem
Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Ja, fy vilken baktanke att värna om vårt lands historia och gamla mytologi!

Medlem

Spel som utbildningsmaterial är väl aldrig fel.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Jyu
Medlem

Det är statens uppgift att främja kultur. Länsstyrelserna förvaltar exempelvis våra hav och skogar, samt arkeologiska platser.

Vad är det för fel med att staten skulle främja samma saker i dataspel? Tycker det låter som en ypperlig idé, även om jag inte är Sverigedemokrat.

Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Inaktiv
Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Staten betalar ju ut månadslön på livstid till "artister/konstnärer" och andra kulturspridare redan som det är.
Vad betyder propagandistisk? All kultur har ju en baktanke, det är själva poängen med den.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Staten betalar ju ut månadslön på livstid till "artister/konstnärer" och andra kulturspridare redan som det är.
Vad betyder propagandistisk? All kultur har ju en baktanke, det är själva poängen med den.

All kultur har verkligen inte alls en baktanke, vet inte hur du menar när du säger så faktiskt. Du får gärna förklara.

Medlem

Pokemon Go gör redan detta bättre än vad SD ens kan drömma om

Medlem

De borde ta en titt på Battlefield 1 subreddit, det har förvandlats till
en källa för historia utan dess like.

https://www.reddit.com/r/battlefield_one/


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Kösimulator 2018.

Levi Klausen the game. En edutainment titel om Julaftnar å Midsommaraftnar å öh fornminnen.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:
Skrivet av petgr138:

Det är inte statens uppgift att bestämma vad som är 'bra' kultur och borde därför inte lägga sig i kulturspridning överhuvudtaget. Ännu mindre borde det läggas skattepengar på att skapa kultur, speciellt när det är med en ideologisk och propagandistisk baktanke.

Nu är det ju faktiskt så att både staten och kommunerna antagligen står för den mesta kulturen i Sverige. Ofta är detta kultur som i min mening är ointressant.

Att använda spel som ett verktyg att sprida kultur och historia är en bra idé. Det måste dock vara en rolig upplevelse annars kommer det att misslyckas.

Att staten gör någonting idag betyder inte att staten borde göra det. Kultur är något som skapas spontant av folket, inte för att staten har bestämt det.

Medlem

Utmärkt idé! Svenskar idag är fruktansvärt dåliga på sin historia. Allt som kan hjälpa till att öka kunskapen kring våran historia behövs.

Medlem

Bra idé tycker jag. Det finns mycket intressant historia och natur i vårt avlånga land. Kan det göra folk intresserade nog att gå ut och uppleva lite sånt ibland är det bara bra.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Så man ska upptäcka natur genom att vara inne? Umm...

Pokémon Go?

Det här låter som en bra satsning oavsett vad man tycker om SD.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Politiker ska ge fan i kultur och vilka idéer som ska "tillverkas". Kultur ska vara helt fritt.

Medlem

"Men den befintliga svenska spelbranschen ska inte ingå i satsningen".

Missar jag något? Varför inte?

Medlem
Skrivet av Yabba:

Utmärkt idé! Svenskar idag är fruktansvärt dåliga på sin historia. Allt som kan hjälpa till att öka kunskapen kring våran historia behövs.

Varför behövs det? Måste man försöka få folk att bli intresserade? Är man så är man, är man inte så är man inte.

Sen är ju klart allt engagemang som läggs på kultur, bra engagemang. Men jag ser inte något allvarligt behov att fokusera på just svensk historia.

Hellre blandat utbud isåfall.

Edit: Om det är nånting som vi är i behov av att lära oss vore det isåfall muslimsk religion och historia, tanke på all hat och förutfattade meningar svenskar har om den kulturen


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Eravathar:

"Men den befintliga svenska spelbranschen ska inte ingå i satsningen".

Missar jag något? Varför inte?

För då får SD svårare att kontrollera dem och deras gestaltning av "svensk" natur och kultur, är väl min tolkning av det hela. D

Medlem

Räcker det inte med Svea Rike?

Medlem
Skrivet av Eravathar:

"Men den befintliga svenska spelbranschen ska inte ingå i satsningen".

Missar jag något? Varför inte?

De vill väl göra ett nytt svt fast inriktat på spel istället.

Medlem

Bra initiativ. Hoppas de andra partierna inte dissar det bara för att det är SD.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Unravel visar vår svenska fauna på ett strålande sätt och God Of War lär oss om nordisk mytologi snart. ^^
Vad mer kan behövas?

Medlem
Skrivet av MattiAce:

De borde ta en titt på Battlefield 1 subreddit, det har förvandlats till
en källa för historia utan dess like.

https://www.reddit.com/r/battlefield_one/

Wow! Fantastiskt! Tack för tipset! Väldigt intressant och roligt att se! Inte allt på internet blir trams uppenbarligen!

Medlem

När det gäller ett smutsigt parti som SD så blir jag alltid på min vakt. Vad är deras baktanke här? Hur kommer de försöka få in nynazisttänket? Hur kommer de ytterligare försöka normalisera sin rasism genom spel?
Kul idé men när det kommer från ett parti med en så rutten ideologi i grunden så...

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

När det gäller ett smutsigt parti som SD så blir jag alltid på min vakt. Vad är deras baktanke här? Hur kommer de försöka få in nynazisttänket? Hur kommer de ytterligare försöka normalisera sin rasism genom spel?
Kul idé men när det kommer från ett parti med en så rutten ideologi i grunden så...

Fint försök till trollning.

Medlem

Rent historiskt så har alltid bruna partier försökt strypa fria kulturyttringar och samtidigt påtvinga nationalromantisk kultur på sina innevånare. Så det här var väl ingen högoddsare direkt.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

När det gäller ett smutsigt parti som SD så blir jag alltid på min vakt. Vad är deras baktanke här? Hur kommer de försöka få in nynazisttänket? Hur kommer de ytterligare försöka normalisera sin rasism genom spel?
Kul idé men när det kommer från ett parti med en så rutten ideologi i grunden så...

Folk verkar glömma andra partiers historia.. Tage Erlander någon?

Angående topic så ser jag gärna spel som handlar om nordisk mytologi och hade inte skadat med en sådan film med.
Känns som det blir svårare göra ett spel med tvåfrontskrig (När Sverige var som störst).

Medlem

Säga vad man vill om SD, men jag ser det inte som något dåligt om det skulle komma mer verkliga och historiskt baserade spel. Kingdom Come Deliverance är ju lite åt det hållet. Problemet med saker om det de ska bli mer verkliga är att de lätt blir att kännas sega (ála Arma). Det kanske inte borde läggas skattepengar på det, men men

Skriv svar