Diskussion: läser du recensioner innan du köper spel?

Medlem

Jag köper inget på distans utan att läsa på ordentligt eller testa först.

Medlem

Magkänsla först och främst, sedan recensioner. Ibland går jag på vad polare rekommenderar. Tittar inte på streams/youtubare osv alls.

Medlem

Förr läste jag recensioner och försökte bilda en uppfattning om ett köp på release var värt det. Nu har jag dock börjat överge den idén mer och mer, mest på grund av att jag flera gånger älskat spel som recensenter generellt inte tyckt om.

2010 sticker ut mest när jag tänker på detta. Jag följde då Final Fantasy XIII och NieRs releasedatum som en hök. Final Fantasy XIII blev då väldigt bra bemött från de recensioner jag läste, och jag köpte det på en gång, mer besviken har jag sällan varit.

Spola fram ungefär en månad då NieR skulle släppas och jag läste flera recensioner som bäst sade att spelet var mediokert. Så, dum som jag var så köpte jag det inte. Det var först flera månader senare, mot slutet av 2010, som jag faktiskt såg spelet nedsatt till 99 kr som jag köpte det och vilken upplevelse det var! Jag önskar att jag hade köpt det på release istället för FFXIII.

Jag lärde mig en stor läxa efter det: Hitta någon/några recensent(er) som verkar dela din smak, men avgör inte ditt köp endast genom dem. Tänk lite själv och våga ta lite risker.

Flera år senare är detta vad min kärlek för ett spel som bemöttes relativt negativt har bringat:

Medlem

Kan bilda mig en rätt så bra uppfattning om merparten av dagens spel bara genom att se någon annan spela det på Youtube, behöver inga kommentarer överhuvudtaget för att göra en sådan bedömning.

Det krävs ofta inte mer än någon timme för att se om ett spel är värt att köpa eller ej. Om jag efter detta fortfarande inte har några problem med att kolla vidare så är det ofta ett tecken, för mig, att spelet inte kommer vara värt att skaffa eller att utvecklarna missat när det kommer till design (har man inte lyckats fånga intresset efter en timme är det rätt så stor chans att man inte kommer lyckas efter ännu en timme).

Recensioner är idag inte lika viktiga som de var förr när demos och Internet inte existerade. Men även då jag läste recensioner för att avgöra om ett spel kunde vara värt att köpa så läste jag ofta fler än en enda såvida det inte var en recension skriven av en person som hade samma smak som en själv inom den genrer som spelet tillhörde.

Betyget var dock inte viktigt, det var vad som stod i texten som var av mer intresse. Om ett spel får 5/5 så är det helt ointressant om det inte också framgår i recension varför spelet fick just det högsta betyget och vice versa.

Medlem

Jag har blivit mycket nöjdare sedan jag började mäta spelinköp mot bio/film. Om spelet inte är så bra brukar det endå vara skoj i ett par timmar.

Medlem

Easy rules:
Är ubisoft inblandad: mest troligt inget vidare.
Är square enix inblanade: skräp
Är EA inblandade: antagligen inte så bra

Medlem

Jag går mest på magkänsla, fast recensioner kan hjälpa. Jag tittar mest på recensioner när det gäller spel jag är nyfiken på, men osäker. Annars har jag oftast en hyfsad bild av vad jag gillar. Men då har jag spelat spel i snart 30 år och jag har i stort lärt mig vilka typer av mekaniker som ger mig någonting.

Medlem
Skrivet av Svinfet:

Jag brukar kolla vad TotalBiscuit har att säga. Utan tvekan den mest träffsäkra recensenten.

Och /facepalm på er som säger att ni först kollar recensioner och sedan går på magkänsla...

Jag tycker TB har sina poänger, vissa av hans recensioner har vart givande, men i de flesta fall är hans inställningsfetisch dödligt tråkig.

Medlem

Har inte förbokat sedan -12, då jag köpte Mass Effect 3, Diablo 3 och Witcher 2 under våren.

Efter det är har jag blivit mer och mer restriktiv. Köper spelen långt efter deras ursprungssläpp för att försäkra mig om de verkligen är "färdiga" och bra.
Kollar på olika källor.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag har börjat gilla gameranx klipp som heter "Before you buy" på youtube. Det är inga recensioner det är klipp där dom pratar om vad man får i spelet och vad dom tycker om det.

Annars går mycket på magkänsla och ibland recensioner som t.ex. Mafia 3 där spelet ser sådär ut på videos så tänker avvakta vad folk säger.

KoP
Medlem

Magkänslan. Brukar inte ha kolla på allt för mycket trailers och screens ifrån spel som jag tror kan vara intressanta. Allt för att inte spoila upplevelsen i förväg.

En recension kan ju säkert vara en bra hint men läser sällan dessa då alla i grund och botten tycker olika om saker och ting och bara för att en recensent tycker om/ogillar något så behöver det ju inte betyda att jag delar dennes uppfattning utan att ha testat själv.

Medlem

Läser recensioner för att jag uppskattar kulturkritik, därav faller merparten av svenska aktörer bort på ren inkompetens. Samma situation som svensk filmkritik.

Köpen baserar jag främst på YouTube och Streamers, där gameplay sällan går att sminka upp med fina ord. Senaste exemplet var Mankind Divided där recensioner och streamers alla hyllade spelet men precis allt gameplay såg dödstrist ut. Skippade och gick vidare till något som faktiskt såg underhållande ut.

Medlem

Går mest efter vad jag ser i streams och på magkänsla. Recensioner har gjort mig besviken så många gånger att jag inte kan lita på dem. Recensenter sätter oftast bara idéer som inte är särskilt relevanta i huvudet på en, och detta ser man framför allt väldigt mycket av på Youtube.

Medlem

Magkänslan är viktig men också den allmänna inställningen till spelet. Ibland kör det på grund totalt som med No Mans Sky men rent generellt så fungerar det rätt bra.

Tyvärr har en förskjutning i spelrecensioner gjorts och det är inte i den bättre klassen. Det som för flera år sen skulle avfärdats some en halvdan konsollport får idag toppbetyg. Man accepterar så mycket mer flaws idag än vad man gjorde förr. De som recenserar likväl som stora delar av köparna har hamnat i nån sorts "funkar det inte så skit i det" eller "så fanboi att de kan pissa mig i ansiktet på ett konvent och jag gillar det".

Det var bättre förr gällande det. Det var det. Fler kritiska köpare (kritiska, inte gnälliga) och inte lika slappa recensioner. Antar att det har att göra med att de flesta som recenserar numera är siter och inte tidningar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Easy rules:
Är ubisoft inblandad: mest troligt inget vidare.
Är square enix inblanade: skräp
Är EA inblandade: antagligen inte så bra

Eller ännu bättre. Har det hypats på E3? Mest troligt bara skit som inte lever upp till förväntningarna.

Medlem

Scrollar till erat slutbetyg sen köper jag direkt!

Inaktiv

Jag brukar nog gå på magkänsla mer än något annat men jag uppskattar ändå att läsa recensioner. Dels kan recensioner få mig att upptäcka guldklimpar som jag annars hade struntat i (t ex Hotline Miami) och dels kan dessa hjälpa mig att prioritera vad jag ska spela först i min backlog. Så... om det handlar om spel utanför min "comfort zone" bestående av främst FPS, plattformsspel och äventyrsspel á la GTA/Uncharted så blir recensioner viktigare.

Ambassadör
Xbox

Jag brukar läsa recensioner, se en del gameplay på youtube (undviker spoilers men ändå få en känsla för det visuella och gameplay) och framförallt läsa diskussioner på diverse forum. Idkar man normal källkritik och läsförståelse så kan man bilda sig en stabil uppfattning om spelet. Skulle aldrig få för mig att fårboka ett spel tex.


signatur

Jump in.

Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Angust:
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Tror du missat vad recensioner går ut på, en recension är just ens personliga åsikt om produkten.

Nej, du kan recensera ett spel objektivt.

Visst kan man det men det är ingen som gör det för då skulle det se ut såhär: https://www.destructoid.com/100-objective-review-final-fantas...
och då får man ut ungefär lika mycket av recensionen som en instruktionsbok.

Medlem

Det finns två slags människor i världen, de som har blivigt blåsta och de som kommer bli.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Svinfet:

Jag brukar kolla vad TotalBiscuit har att säga. Utan tvekan den mest träffsäkra recensenten.

Och /facepalm på er som säger att ni först kollar recensioner och sedan går på magkänsla...

Jag tycker TB har sina poänger, vissa av hans recensioner har vart givande, men i de flesta fall är hans inställningsfetisch dödligt tråkig.

Han brukar väl lägga in en "skip to gameplay".
Gillar TB, synd att han börjar se risigare ut senaste tiden :/

Medlem

Kollar på gameplays på twitch eller youtube samt kollar på förhandstittar/recensioner för att försöka skapa mig en egen uppfattning. Men i bästa fall testa beta/prova hos en polare.

Medlem

läser inte recensioner men lyssnar på podcasts och vänner, kollar gameplay på youtube och twitch och hör

Medlem

25% recensioner/youtubers, 75% magkänsla.

k3m
Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Tror du missat vad recensioner går ut på, en recension är just ens personliga åsikt om produkten.

jo, men man måste uppvisa proffesionalism när man skriver en recension. att såga ett lysande spel vid fotknölarna, endast för att spelet har stereotypiska könsroller, är inte okej. som sagt, Fz drar den här personlighets grejen för långt i bland. därför litar jag inte heller på Fz betygen.

Läser i princip aldrig recensioner numera, då jag aldrig har tyckt om att få djupare info (spoilers) om ett spel jag inte spelat. Brukar ta en snabbtitt på om många verkar positiva eller negativa till produkten och sen blir det helt magkänsla.

Som sagt tidigare i kommentarerna, så tycker också jag att på tok för många recensioner på alla möjliga webbsidor och tidskrifter är alltför subjektiva. Verklig objektivitet må vara en utopi, men ambitionen att sträva efter objektivitet kan ändå ge intressantare resultat än att enbart försöka recensera som om man själv representerade hela målgruppen för en viss produkt.

Medlem

Kände inte att något alternativ i undersökningen passade. Att klumpa in streaming med youtube känns missvisande. Streaming är helt anus.


signatur

// Bacon <3

Medlem

För mig så börjar jag med att kolla vilket genre spelet tillhör, om jag inte hört talas om det redan. Jag läser gärna spoilerfria recensioner (eller ser videos, men mindre där eftersom man ofta använder spoilerfilm i bakgrunden) för att få mig en viss uppfattning om hur spelet spelas. Jag brukar ignorera betyg osv eftersom de är meningslösa, och då är det snarare så att jag helt enkelt bestämmer mig om jag vågar chansa eller inte utifrån de intryck jag fått.

Känner jag mig tveksam väntar jag på en rabatt eller så.

phi
Medlem

Främst gameplay från youtube och streamers då de ger mig en väldigt bra bild hur spelet är och jag kan lätt avgöra ifall jag kommer att gilla spelet eller inte.

"Magkänsla" ju bara svammel. Finns väl ingen människa som köper ett spel utan att ha blivit påverkad på ett eller annat sätt av gameplay-filmer, hype, trailers, recensioner, vänner, tidigare erfarenhet av inom samma genre och utvecklare osv.

OML
Medlem

Om FZ gör en recension så brukar jag lita på den. Ni är oförskämt pricksäkra i min mening. Om inte så brukar jag leta upp recensioner från andra sidor alt. kolla på gameplay på youtube.

123
Skriv svar