Det kan ta över ett år att porta Final Fantasy XV till PC

Robot
Det kan ta över ett år att porta Final Fantasy XV till PC
Medlem
Det kan ta över ett år att porta Final Fantasy XV till PC

Spelet ser totalt ointressant ut. Så för min del behöver de inte lägga ner ett års arbete på en PC-port.

Medlem

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Medlem

De vill bara mjölka spelet ett år. Sen släppa det på PC så att folk som har redan köpt det till konsolerna även köper det till PC.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Det var fantasi, om vi inte ska nöja oss med medioker bildkvalitet låst till 30fps förståss.
Men Det är liksom ingen accepterad standard på PC och har aldrig varit.
Så nog måste det jobbas på pc versionerna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om det tänker göra det så väntar jag snällt, tycker det ser riktigt spännande ut och om jag då får uppleva det utan att få huvudverk av dålig framerate så är det ypperligt.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Det som gör konsol utveckling enklare och effektivare än PC är att det är 1 maskin och inte 1000 olika maskiner som kör samma operativ system.

Ion
Medlem
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Xboxen är ju iaf en PC, med egen version av Windows, DirectX och allt. Så att porta ett Xbox-spel till PC handlar i princip om att PC-fiera spelet, inte så mycket om traditionell portning. PS4 är lite krångligare då du minst måste skriva om renderingsrutiner från PS4:ans API till DirectX eller OpenGl + alla övriga subsystem såsom ljud, fönsterhantering osv. Sen tillkommer förstås samma PC-fiering som Xbox->PC.

Medlem

Har aldrig kört final fantasy och lär aldrig göra det heller i denna fart.

Gnällkuk

Lär inte komma ett beslut om PC versionen innan spelet är slåpt heller. Får spelet bra kritik av recensenter samt av oss spelare så kan det nog bli aktuellt, annars är det som att kasta pengarna i sjön.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

...håller tummarna.

Hoppas verkligen att FF7R kommer till PC åtminstone.

Medlem

Vet inte riktigt om jag ens är hypad för det här spelet. Är en stor karaktär-fan och de ser verkligen bleka ut den här gången. Men man kan ju ha fel. Hoppas att det inte stämmer och spelet är kul, får man säga.

Medlem

Dom skulle nog kunna klämma ut spelet till PC betydligt tidigare än så, men om anledningen verkligen är att dom vill göra en ordentlig port så får man väl ge dom credd för det.
Ser fram emot spelet men det återstår att se om 10 års väntan kommer vara värt det, jag vet att mitt köp av PS3an i väntan på vad jag då trodde skulle vara konsolexklusivt spel var ett riktigt bottennapp, så kommer det inte till PC kommer jag aldrig spela det, blir aldrig mera konsol för min del.

Medlem
Skrivet av Ion:
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Xboxen är ju iaf en PC, med egen version av Windows, DirectX och allt. Så att porta ett Xbox-spel till PC handlar i princip om att PC-fiera spelet, inte så mycket om traditionell portning. PS4 är lite krångligare då du minst måste skriva om renderingsrutiner från PS4:ans API till DirectX eller OpenGl + alla övriga subsystem såsom ljud, fönsterhantering osv. Sen tillkommer förstås samma PC-fiering som Xbox->PC.

Jupp vad jag hört är det Xbox till pc oftast (även under 360 tiden). Har ett spel hemma som inte är så bra portat, har alla aktiverings knappar efter Xbox (alltså i stället för "press enter" så är det bild på Xbox krysset).

Handlade om d-dagen, men glömt titel.

Medlem

om PC version kommer så blir det KÖP!

Gen
Medlem
Skrivet av Ion:
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Xboxen är ju iaf en PC, med egen version av Windows, DirectX och allt. Så att porta ett Xbox-spel till PC handlar i princip om att PC-fiera spelet, inte så mycket om traditionell portning. PS4 är lite krångligare då du minst måste skriva om renderingsrutiner från PS4:ans API till DirectX eller OpenGl + alla övriga subsystem såsom ljud, fönsterhantering osv. Sen tillkommer förstås samma PC-fiering som Xbox->PC.

Nu kör de väl en egenutvecklad 3D-motor men om de använt UE4 eller något liknande som fungerar på allsköns olika plattformar hade det kanske vart lättare att porta?

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Det var fantasi, om vi inte ska nöja oss med medioker bildkvalitet låst till 30fps förståss.
Men Det är liksom ingen accepterad standard på PC och har aldrig varit.
Så nog måste det jobbas på pc versionerna

Det var din sista fantasi...

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Ziern:

Var inte en av grejerna med Ps4 och Xbone att de inte skulle vara så olika PC-byggda saker?
Tidigare konsoler hade ju egna format och sätt att koda på, vilket försvårade portningar till andra format, men jag har för mig att det nu skulle vara vara så pass likt att det knappt skulle behöva "portas".

I detta fall syftas det kanske mer till saker som anpassning av kontroller, hantering av olika datorer/drivrutiner, installationssätt etc iofs.

Det var fantasi, om vi inte ska nöja oss med medioker bildkvalitet låst till 30fps förståss.
Men Det är liksom ingen accepterad standard på PC och har aldrig varit.
Så nog måste det jobbas på pc versionerna

Det var din sista fantasi...

Good one:D


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar