Återvänder Diablo-skaparen till spelserien?

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Jeehao:

Jag hoppas verkligen att Diablo4 går tillbaka ett steg och gör spelet lite djupare igen. Ta tillbaka id scrolls och tp scrolls och ge spelet en mörkare ton, bara det att man kunde fylla på scrolls i sina böcker gjorde att man hade något att göra i spelet.. Svårighetsgraderna borde även kräva att man klarar svårighetsgraden innan för att avancera. Bältet med olika potions var även det en sak som gjorde spelet D2 djupare än D3, Bältet var lite otympligt i D2 men man hade något att göra, det var likadant med D1, det var kul att hålla på med sina potions även fast det var otympligt... Det gamla skill-trädet var även det tusen gånger bättre då man kunde göra unika builds, det kan man knappt göra i Diablo3.

De hade "stegrande" svårighetsgrad i början men folk ledsnade på att spela samma trista kampanj 3 gånger innan de fick komma till högsta svårighetsgraden. D3s kampanj var okej första gången men sen håller jag med många andra om att den bara blev tjatig att spela igen. D2 var annorlunda, kanske för att spelet inte hade mycket till prat och quests mm.

Problemet var att många av de som utvecklade Diablo 3 i början inte hade en blekaste aning eller ens brydde sig om vad det var som gjorde Diablo 1 och Diablo 2 så roliga. Spelets berättelse var så tråkig så att det riktigt skiner igenom att ingen av utvecklarna vågade ifrågasätta projektledarna och deras korkade påhitt. Projektledarna tänkte inte på att det skulle vara roligt att spela samma spel om och om och om igen, vilket det faktiskt var i tidigare spel.

Bara det att ''twisten'' på vem som var Diablo var så tydlig och att de vågade döda cain i en skittråkig berättelse med någon boss med en spetsbehå på huvudet, säger ju allt om hur kometenta projektledarna var. Projektledarna gjorde spelet så enformigt som de kunde och trodde att affixes på eliter skulle få folk att glömma hur dåligt spelet var, även fast de inte ens kunde balansera monstren i spelet. I början när jag spelade Diablo3 så mötte jag ofta gubbar som jag kunde handskas med utan problem, men vips så kom en affix gubbe som dödade mig 10 gånger om på ett slag ''lasher''. Svaret på denna korkade obalans var ''du är ju dum som farmar i den acten''..

Att de sedan tog bort en hel drös av småsaker som man brukade hålla på med i Diablo 2, gjorde ju inte spelet mer spännande. Det fanns i princip ingenting annat att göra I Diablo 3 mer än att bara farma eliter ''eller farma AH'', bossar vara bara quests...

Auction house gjorde inte spelet bättre heller. Det fanns i princip ingen mening med att spela spelet om man samlat ihop någon hundra miljoner guld och kunde köpa bättre saker. I slutändan så handlade Diablo 3 om vem som hade mest guld i kistan eller att sälja det man ägde för riktiga pengar, många sålde även sitt guld för riktiga pengar vilket uppmuntrades av Blizzard.

Medlem
Skrivet av Komured:

Att det klagas på uppföljare är inget nytt, folk klagar för klagandets skull och för att uppföljare inte är exakt som originalet fast annorlunda (vilket är en paradox jag vet men det vet tydligen inte många som klagar). När Fallout 2 släptes klagades det på att det inte var Fallout 1 tex och de spelen om några är ju samma lika fast med olika storry.

Det klagades även på att Diablo2 var neddummat jämfört med Diablo då man inte längre kunde bygga sina karaktärer hur man ville och för att spellbooks försvann mm mm mm.

Om du spelade Diablo 3 när det var nytt så förstår du varför folk klagade på spelet. Det fanns i princip ingenting att göra i spelet för att alla småsaker som folk gjorde i Diablo2 hade de ignorerat eller helt förstört så de dog bort det från spelet. Det småplock man hade att göra var att sortera värdelöst crafting material som tog upp halva inventoryt.

Nu har de lagt till mycket nytt och spelet är ganska okej, men när spelet var nytt så var det en katastrof. Det fanns nästan ingenting att göra och allt handlade i slutändan om att skaffa så mycket guld man bara kunde, så att man kunde sitta och spela auction house. Blizzard nerfade även urnor för att folk farmade guld genom att bara springa och sparka på urnor...

Medlem

D3 är väl okej idag med RoS expansionen. Men om man gillar D2 kan man lika gärna spela Path of exile. Det har typ allt som gjorde D2 bra men har samtidig förbättrat mycket.
Spelet är gratis och har ändå bra mycket mer content än D3 med expansion.

D3 - roligt att gå in och kötta ibland i med nån kompis, väldigt casual och vem som helst kan förstå hur saker fungerar.

PoE - mycket mer komplex, det finns i princip oändligt med olika builds du kan experimentera med. Tror jag har lagt 10x mer tid på PoE än D3. Blir alltid att man kommer tillbaka när det är en ny league.
PoE är dock inte särskilt nybörjarvänligt.

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Jeehao:

Jag hoppas verkligen att Diablo4 går tillbaka ett steg och gör spelet lite djupare igen. Ta tillbaka id scrolls och tp scrolls och ge spelet en mörkare ton, bara det att man kunde fylla på scrolls i sina böcker gjorde att man hade något att göra i spelet.. Svårighetsgraderna borde även kräva att man klarar svårighetsgraden innan för att avancera. Bältet med olika potions var även det en sak som gjorde spelet D2 djupare än D3, Bältet var lite otympligt i D2 men man hade något att göra, det var likadant med D1, det var kul att hålla på med sina potions även fast det var otympligt... Det gamla skill-trädet var även det tusen gånger bättre då man kunde göra unika builds, det kan man knappt göra i Diablo3.

De hade "stegrande" svårighetsgrad i början men folk ledsnade på att spela samma trista kampanj 3 gånger innan de fick komma till högsta svårighetsgraden. D3s kampanj var okej första gången men sen håller jag med många andra om att den bara blev tjatig att spela igen. D2 var annorlunda, kanske för att spelet inte hade mycket till prat och quests mm.

Problemet var att många av de som utvecklade Diablo 3 i början inte hade en blekaste aning eller ens brydde sig om vad det var som gjorde Diablo 1 och Diablo 2 så roliga. Spelets berättelse var så tråkig så att det riktigt skiner igenom att ingen av utvecklarna vågade ifrågasätta projektledarna och deras korkade påhitt. Projektledarna tänkte inte på att det skulle vara roligt att spela samma spel om och om och om igen, vilket det faktiskt var i tidigare spel.

Bara det att ''twisten'' på vem som var Diablo var så tydlig och att de vågade döda cain i en skittråkig berättelse med någon boss med en spetsbehå på huvudet, säger ju allt om hur kometenta projektledarna var. Projektledarna gjorde spelet så enformigt som de kunde och trodde att affixes på eliter skulle få folk att glömma hur dåligt spelet var, även fast de inte ens kunde balansera monstren i spelet. I början när jag spelade Diablo3 så mötte jag ofta gubbar som jag kunde handskas med utan problem, men vips så kom en affix gubbe som dödade mig 10 gånger om på ett slag ''lasher''. Svaret på denna korkade obalans var ''du är ju dum som farmar i den acten''..

Att de sedan tog bort en hel drös av småsaker som man brukade hålla på med i Diablo 2, gjorde ju inte spelet mer spännande. Det fanns i princip ingenting annat att göra I Diablo 3 mer än att bara farma eliter ''eller farma AH'', bossar vara bara quests...

Auction house gjorde inte spelet bättre heller. Det fanns i princip ingen mening med att spela spelet om man samlat ihop någon hundra miljoner guld och kunde köpa bättre saker. I slutändan så handlade Diablo 3 om vem som hade mest guld i kistan eller att sälja det man ägde för riktiga pengar, många sålde även sitt guld för riktiga pengar vilket uppmuntrades av Blizzard.

Vet inte om jag tycker själva plotten var sämre i D3 än i de tidigare då de i D1 och D2 i princip bara bestod av, demon bad, go kill. Men den berättades på ett väldigt dåligt vis i D3. Vem som dödade Cain är för mig helt oväsentligt då jag inte tycker de skulle dödat honom öht, hade inte vart bättre om det var Belial eller Azmodan då de framställs som precis lika töntiga som Maghda förutom att de kanske ser lite ballare ut möjligen.

Att Jay WIllson aldrig skulle fått vara inblandad i D3 är nog de flesta överens om, där emot så har jag inga problem med att de spred ut looten i spelet mellan bossar och vanliga mobs men i början så var det helt meningslöst att farma bossar öht nu förlorar man iaf inte tid på att ha ihjäl dem. Hela spektaklet med AH kan man nog dock inte helt beskylla teamet bakom Diablo för, kom säkerligen order uppifrån om att ha med ett RMAH men vi vet ju alla hur det gick så det tvekar jag till att det lär hända igen.

Inferno var, om jag minns rätt, inte ens speltestat efter act 1 innan release då de inte haft tid, Inferno Act1 gick ju faktiskt att ta sig igenom om man var lite tålmodig och hade lite koll på vad man gjorde, från och med act2 blev det bara vansinnigt och från act 3 var det bara idiotiskt.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Synd att du ser det så. Jag håller inte med överhuvudtaget. Diablo 2 var kul, men så förbannat roligt som folk påstår att det var kan jag inte hålla med om. Tror inte det finns något rätt och fel där.

Jag anser att Diablo 3 är ett betydligt bättre spel. Okej, inte på release. Då var det katastrofalt dåligt, men idag är det ett bra spel.

Det är synd att det aldrig blev någon PvP aspekt, och det är synd att Auction House inte fungerade som planerat.

Jag hoppas dock på att Diablo 4 kommer bli en rejäl upplevelse. Då menar jag inte med Auction house...det klarar jag mig utan. Men att tjata om ett Diablo 2 Remaster? Blegh... jag ser hellre något nytt.

Folk som säger att "nytt" inte är bra låter enligt mig bara som gubb-gnäll.

Att det klagas på uppföljare är inget nytt, folk klagar för klagandets skull och för att uppföljare inte är exakt som originalet fast annorlunda (vilket är en paradox jag vet men det vet tydligen inte många som klagar). När Fallout 2 släptes klagades det på att det inte var Fallout 1 tex och de spelen om några är ju samma lika fast med olika storry.

Det klagades även på att Diablo2 var neddummat jämfört med Diablo då man inte längre kunde bygga sina karaktärer hur man ville och för att spellbooks försvann mm mm mm.

Haha! Allt är sämre tills den dagen då det plötsligt blir nostalgiskt.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Synd att du ser det så. Jag håller inte med överhuvudtaget. Diablo 2 var kul, men så förbannat roligt som folk påstår att det var kan jag inte hålla med om. Tror inte det finns något rätt och fel där.

Jag anser att Diablo 3 är ett betydligt bättre spel. Okej, inte på release. Då var det katastrofalt dåligt, men idag är det ett bra spel.

Det är synd att det aldrig blev någon PvP aspekt, och det är synd att Auction House inte fungerade som planerat.

Jag hoppas dock på att Diablo 4 kommer bli en rejäl upplevelse. Då menar jag inte med Auction house...det klarar jag mig utan. Men att tjata om ett Diablo 2 Remaster? Blegh... jag ser hellre något nytt.

Folk som säger att "nytt" inte är bra låter enligt mig bara som gubb-gnäll.

Att det klagas på uppföljare är inget nytt, folk klagar för klagandets skull och för att uppföljare inte är exakt som originalet fast annorlunda (vilket är en paradox jag vet men det vet tydligen inte många som klagar). När Fallout 2 släptes klagades det på att det inte var Fallout 1 tex och de spelen om några är ju samma lika fast med olika storry.

Det klagades även på att Diablo2 var neddummat jämfört med Diablo då man inte längre kunde bygga sina karaktärer hur man ville och för att spellbooks försvann mm mm mm.

Det är sant att det finns alltid nån som klagar oavsett vad. Men dom som klagade på Diablo 2 eller Fallout 2 var nog en rätt liten % av alla spelare.

Tror dom flesta idag håller med om att att spel som Diablo 2 var otroligt viktigt för ARPG genren. Hela strukturen med klasser, talent trees, leagues etc är sånt som i princip alla ARPG följer efter idag.

Tror däremot inte många kan seriöst försvara Diablo 3 och hur dåligt det var i vanilla. Tråkigt loot, tråkig build diversity, lite content, auktionshus etc...
Även idag trots alla förbättringar så är det som bäst ett mediokert spel som aldrig kom nära att vara lika innovativt som D1 eller D2 var för sin tid.

Värst av allt är att spelet inte alls känns som Diablo eftersom att artstylen och atmosfären känns mycket mer WoW än Diablo.

Medlem

HL3 confirmed!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Men Diablo var ju också ett spel för den stora breda massan, precis som WoW var det inte direkt nyskapande men tillgängligare och enklare att spela än sina föregångare så att vem som helst kunde sätta sig in i det.

Det beror väl på vad man jämför med, men om man jämför med trean så var det verkligen inte så. Sen handlar det självklart inte om hur nyskapande någonting är, utan hur "nerdummat" spelet är.

Hur är D3 "nerdummat" jämfört med D2?

Precis allt är förenklat och du kan byta skills och inriktning "on the fly". Antingen har du inte spelat D2 eller så har du inte spelat D3. Förenklingen med spelet i D3 mot D2 är väldigt stor om du frågar mig, på gott och ont.

Kan du vara lite mer specifik med vad du menar med "Precis allt"? Och frågan var inte "förenklat", det var "nerdummat". Hur är det "nerdummat" att folk inte måste grinda om karaktärer för att ändra skills?

Nästa diablo får väll komma i två versioner

Diablo 4 casual edition för dummies
Diablo 4 old school elite edition


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Newklear:

Tror inte det är någon idé att hoppas på ett "nytt Diablo 2" längre... Blizzard är ett företag för stora, breda massan idag, blir inget bra därifrån längre.

Synd att du ser det så. Jag håller inte med överhuvudtaget. Diablo 2 var kul, men så förbannat roligt som folk påstår att det var kan jag inte hålla med om. Tror inte det finns något rätt och fel där.

Jag anser att Diablo 3 är ett betydligt bättre spel. Okej, inte på release. Då var det katastrofalt dåligt, men idag är det ett bra spel.

Det är synd att det aldrig blev någon PvP aspekt, och det är synd att Auction House inte fungerade som planerat.

Jag hoppas dock på att Diablo 4 kommer bli en rejäl upplevelse. Då menar jag inte med Auction house...det klarar jag mig utan. Men att tjata om ett Diablo 2 Remaster? Blegh... jag ser hellre något nytt.

Folk som säger att "nytt" inte är bra låter enligt mig bara som gubb-gnäll.

Att det klagas på uppföljare är inget nytt, folk klagar för klagandets skull och för att uppföljare inte är exakt som originalet fast annorlunda (vilket är en paradox jag vet men det vet tydligen inte många som klagar). När Fallout 2 släptes klagades det på att det inte var Fallout 1 tex och de spelen om några är ju samma lika fast med olika storry.

Det klagades även på att Diablo2 var neddummat jämfört med Diablo då man inte längre kunde bygga sina karaktärer hur man ville och för att spellbooks försvann mm mm mm.

Det är sant att det finns alltid nån som klagar oavsett vad. Men dom som klagade på Diablo 2 eller Fallout 2 var nog en rätt liten % av alla spelare.

Tror dom flesta idag håller med om att att spel som Diablo 2 var otroligt viktigt för ARPG genren. Hela strukturen med klasser, talent trees, leagues etc är sånt som i princip alla ARPG följer efter idag.

Tror däremot inte många kan seriöst försvara Diablo 3 och hur dåligt det var i vanilla. Tråkigt loot, tråkig build diversity, lite content, auktionshus etc...
Även idag trots alla förbättringar så är det som bäst ett mediokert spel som aldrig kom nära att vara lika innovativt som D1 eller D2 var för sin tid.

Värst av allt är att spelet inte alls känns som Diablo eftersom att artstylen och atmosfären känns mycket mer WoW än Diablo.

Definitivt. Jag må inte tycka om Diablo 2 så värst men jag tänker inte påstå att det inte var ett viktigt spel. Det är snarare att jag tycker inte spelet är bra 'idag'. Det har bara inte åldrats väl för mig. Diablo 3 tror jag inte heller någon påstår sig vara bra när det först släpptes. Det finns ett par på forumet som säger att det var bra och utmanande, men det vet vi nog alla är en jävligt liten del av alla spelarna som tycker. Spelet var skit.

Men jag tror att när man snackar om Diablo 3 nu så menar man efter Reaper of Souls samt alla dess uppdateringar. Det STÖRSTA misstaget Diablo 3 gjorde för mig(som fortfarande hänger kvar alltså, även i RoS) är alla cutscenes. Introduktioner till fighter och så vidare. Föredrog Diablo 2s stil där man gick in i ett rum och boom, surprise motherfucker.

Medlem

Urk, Bill Roper.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar