Sweclockers prestandatestar Mafia 3: "En skakig upplevelse"

Robot
Sweclockers prestandatestar Mafia 3: "En skakig upplevelse"
Medlem
Sweclockers prestandatestar Mafia 3: "En skakig upplevelse"

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Medlem

Skönt att dom patchat den låsta fpsen..

Medlem

Vilket grafikkort skulle behövas idag för att få flyt på Mafia III?
Finns det ett sånt kort?
Vad använde utvecklarna för monsterkort?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Amilo:

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Om du stänger av reflections och volumetric lightning så hoppar fpsen mellan 45-65 i 1440p med ett 980ti, inte bra men inställningarna ser inte ut att göra något med grafiken, lägg sedan till en sweet fx profil och du slipper allt det suddiga.

Medlem

"Ett av historiens mest krävande pc-spel är här."

Bleknar i skuggan av Crysis:

Medlem
Citat:

"Alternativt att det verkar flyta stabilt på konsol, vilket kanske inte är en så dum version att snegla på med tanke på hur pc-versionen presterar."

Ser bättre ut i 1080p på low/medium än vad det gör på konsol, och är inte särskilt svårt att få upp i 60 fps bara man inte maxar allt.

På konsol flyter det inte, det är bara stabilt oflyt.

Medlem

Så, ett grafikkort där allt är på max och allt flyter i Mafia III finns inte ännu?

Varför gör man ett spel som de flesta inte ens på ett värstingkort kan spela med flyt på "high"?

Jag fattar inte!
Är detta ok?


signatur

autograph

Medlem

gta v är snyggare och flyter på bra mycket bättre, uppenbart att det är en utvecklare med inte mycket erfarenhet att göra pc spel för så krävande ska det inte vara... knappast next gen grafik som crysis på sin tid hade.

Medlem

Pinsamt optimerat.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

gta v är snyggare och flyter på bra mycket bättre, uppenbart att det är en utvecklare med inte mycket erfarenhet att göra pc spel för så krävande ska det inte vara... knappast next gen grafik som crysis på sin tid hade.

Vadå på sin tid, Crysis i sin helhet ser fortfarande bättre ut än de flesta av dagens "next-gen" spel.

Medlem

Verkar inte vara speciellt stor skillnad mellan high och low heller

Det är en del skillnad i början där första 45sec av videon men efter det kunde jag knappt se någon skillnad alls =/.

Ser inte så himla snyggt ut heller, som sagt innan GTA 5 ser mycket bättre ut men Mafia 3 är ändå mer än dubbelt så krävande. Sen verkar det ha en massa buggar och näe bläh, kanske blir att man införskaffar det på någon rea för 50spänn.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tycker lite synd om de designers som ligger bakom stadsbyggandet, för New Bordeaux är i mina ögon en riktigt fin spelvärld, men man har svårt att njuta av den när de tekniska aspekterna är som de är.

Medlem

Dags att folk slutar köpa AAA spel..

Medlem

https://i.redd.it/p589kjo7cfqx.jpg

Nuff said lol

GTA V är 100 ggr snyggare och flyter på sjukt mycket bättre än detta katastrof till spel!

Medlem
Skrivet av aholman:

Dags att folk slutar köpa AAA spel..

Till att börja med: inte förboka åtminstone..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Amilo:

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Kör du på bara. Jag har samma och fixar spelet bra. Ojämn FPS (skuttar mellan 35-59 typ) och hänger sig ibland när spelet byter scen men inte så ofta att det stör. Kan dock rekommendera att du inväntar en eller två buggfixar först.

Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Amilo:

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Kör du på bara. Jag har samma och fixar spelet bra. Ojämn FPS (skuttar mellan 35-59 typ) och hänger sig ibland när spelet byter scen men inte så ofta att det stör. Kan dock rekommendera att du inväntar en eller två buggfixar först.

Jag sitter på en gammal I5 2500k och ett 680gtx. Ligger mellan 30-60 fps hos mig med, oftast runt 45fps. Kör på 1080p och det mesta på low, nått på medium. Så helt klart sjukt dåligt optimerat.

Inaktiv
Skrivet av autograph:

Vilket grafikkort skulle behövas idag för att få flyt på Mafia III?
Finns det ett sånt kort?
Vad använde utvecklarna för monsterkort?

Spelet är med största sannolikhet "optimerat" för 30 fps.
Det är förmodligen därför fpsen var låst också.

Medlem
Skrivet av Keneralen:
Skrivet av Amilo:

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Om du stänger av reflections och volumetric lightning så hoppar fpsen mellan 45-65 i 1440p med ett 980ti, inte bra men inställningarna ser inte ut att göra något med grafiken, lägg sedan till en sweet fx profil och du slipper allt det suddiga.

Fattar inte detta. Jag kör Asus Strix 980ti, i7 6700, 1440p och med samma inställningar du nämner på Low (allt annat på High) snittar jag gott och väl över 60 (snarare 75). Har även dragit ner AA till Low för att minska den otroligt suddiga bilden förvisso men verkar knappt påverka prestandan.

Med det sagt är det ändå en skitport med fattigt med inställningar och toksuddig (uppskalad?) bildkvalitet.

Ambassadör
Xbox

Vad säger utvecklarna själva om det? Är det någon som har intervjuat dem? Inte på "spelmediavis" där allt är "häftigt" utan med riktiga kritiska frågor? Det här är ju fan uselt hantverk.


signatur

Jump in.

Medlem

Lustigt det flyter hur bra som helst på min dator och jag sitter på ett 980ti.

Medlem
Skrivet av Plimp:

Lustigt det flyter hur bra som helst på min dator och jag sitter på ett 980ti.

Blir inte det väldigt obekvämt?

Medlem
Skrivet av powerbuoy:
Skrivet av Keneralen:
Skrivet av Amilo:

Ja, då behöver ju jag inte ens fundera på att skaffa det med mitt 980 Ti...

Om du stänger av reflections och volumetric lightning så hoppar fpsen mellan 45-65 i 1440p med ett 980ti, inte bra men inställningarna ser inte ut att göra något med grafiken, lägg sedan till en sweet fx profil och du slipper allt det suddiga.

Fattar inte detta. Jag kör Asus Strix 980ti, i7 6700, 1440p och med samma inställningar du nämner på Low (allt annat på High) snittar jag gott och väl över 60 (snarare 75). Har även dragit ner AA till Low för att minska den otroligt suddiga bilden förvisso men verkar knappt påverka prestandan.

Med det sagt är det ändå en skitport med fattigt med inställningar och toksuddig (uppskalad?) bildkvalitet.

Skummt, jag har dock en i5 6600K det är kanske det som gör så mycket.

k3m
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Verkar inte vara speciellt stor skillnad mellan high och low heller

https://www.youtube.com/embed/xtjfXZnNCds

Det är en del skillnad i början där första 45sec av videon men efter det kunde jag knappt se någon skillnad alls =/.

Ser inte så himla snyggt ut heller, som sagt innan GTA 5 ser mycket bättre ut men Mafia 3 är ändå mer än dubbelt så krävande. Sen verkar det ha en massa buggar och näe bläh, kanske blir att man införskaffar det på någon rea för 50spänn.

det är vanligt att inställningarna knappt elr inte alls förändrar grafiken i vissa PC spel. sett det i många spel i många år. så det känns bra att fenomenet börjar bli uppmärksammat. för min del har det betytt nöjdare spelupplevelse, då min rigg sällan klarat av max grafik med tillräcklig fps.

Medlem

Mitt Maffia3 flyter på 60fps+ med gtx1080 (1080p), men kan ibland dippa ner till 45fps.

Detta spelet har snyggare ljus, fler polygoner och bättre animationer (i vissa fall) än GTAV, så det borde vara mer krävande. Lite mer optimerat skulle man inte säga nej till. Men jag har varit med om värre.

Medlem
Skrivet av aholman:

Dags att folk slutar köpa AAA spel..

Tvärtom, dags att folk börjar köpa AAA spel igen. Tänk vilken mardröm om spelbolag slutade göra AAA spel och vi endast fick nöja oss med att spela fem-minuters-spel på mobilen.

Medlem
Skrivet av autograph:

Så, ett grafikkort där allt är på max och allt flyter i Mafia III finns inte ännu?

Varför gör man ett spel som de flesta inte ens på ett värstingkort kan spela med flyt på "high"?

Jag fattar inte!
Är detta ok?

Förr, innan de nyare generationernas konsoler kom och förpestade spelbranschen, var det mer regel än undantag att inte kunna maxa nya spel förrän det kommit lite fetare kort.

Och ja, det är önskvärt, då det driver hårdvaruutvecklingen framåt.

Redaktör
Skrivet av magiul:
Skrivet av aholman:

Dags att folk slutar köpa AAA spel..

Tvärtom, dags att folk börjar köpa AAA spel igen. Tänk vilken mardröm om spelbolag slutade göra AAA spel och vi endast fick nöja oss med att spela fem-minuters-spel på mobilen.

Bäst vore om folk köper bra spel (oavsett vad de kostar att göra), så att man betalar för faktisk kvalitet istället för förväntningar och förhandslöften. Det kräver visserligen att man inväntar omdömen innan man halar fram betalkortet, men om resultatet är att man får ett mer högkvalitativt spelbibliotek tycker jag det är ett lågt pris att betala.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av magiul:
Skrivet av aholman:

Dags att folk slutar köpa AAA spel..

Tvärtom, dags att folk börjar köpa AAA spel igen. Tänk vilken mardröm om spelbolag slutade göra AAA spel och vi endast fick nöja oss med att spela fem-minuters-spel på mobilen.

Bäst vore om folk köper bra spel (oavsett vad de kostar att göra), så att man betalar för faktisk kvalitet istället för förväntningar och förhandslöften. Det kräver visserligen att man inväntar omdömen innan man halar fram betalkortet, men om resultatet är att man får ett mer högkvalitativt spelbibliotek tycker jag det är ett lågt pris att betala.

Att köpa mobilspel är ju lite som att betala för att stoppa ner handen i ett stort svart hål och hoppas hitta något som inte stinker. Så jämfört med det är det ju förhållandevis ett säkert kort att köpa ett AAA-spel oavsett hur slutprodukten ser ut. Men visst kan man sakna tiden då inga spel släpptes utan demos.

12
Skriv svar