Markus Persson återvänder till Twitter för att förespråka... LSD?

Medlem

För att citera Ken Kesey angående varför LSD är olagligt:

Citat:

I believe that with the advent of acid, we discovered a new way to think, and it has to do with piecing together new thoughts in your mind. Why is it that people think it's so evil? What is it about it that scares people so deeply, even the guy that invented it, what is it? Because they're afraid that there's more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in, and they don't want us to go in there either, because if we go in we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.

Alkohol, med sina dövande egenskaper, passar å andra sidan perfekt in i vårt ytliga samhälle. Utan den där rebooten av hjärnan och flykten med vindunken på helgen hade folk gjort revolt mot sina meningslösa och understimulerade arbeten för länge sen. Så gott som alla droger som i någon mån är psykedeliska eller psykoaktiva får människor att ifrågasätta tillvaron i verkligheten, och så kan vi banne mig inte ha det i ett nyliberalt samhälle. Jobba, ät, skit, sov och dö är modellen.

De kulturella inslag av vikt och värde som åstadkommits av människor utan influenser av droger är lätt räknade på ena handens fingrar. På rak arm kan jag komma på en just nu (om vi inte räknar kopiösa mängder nikotin); Frank Zappa.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

jaha? droger som droger eller?

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

Utan droger hade det varit snudd på omöjligt att utföra vissa kirurgiska ingrepp.

Att det sedan finns droger i näst intill allt vi äter i form av socker gör det ännu svårare för lilla dig att leva helt drogfritt.

Men fortsätt tro att du är bäst i världen, alvedon har du väl aldrig tagit?

Viss skillnad kanske om du jämför droger i medicinalsyfte jämte droger i "rekreationssyfte?

Bäst i världen? Nej det har jag aldrig sagt, det är dina ord inte mina. -_-

Det är ju dock så som du vill framstå, eftersom du säger att du ej använder droger samt att du anser att det endast är svara människor som nyttjar droger (att du är bättre än dem).
Snacka om att vara fördomsfull.

Finns hur många droger som helst som vi människor tar som ej är i medicinsk syfte. Kaffe och alkohol, bara för att ta två exempel. Är det bara svaga människor som nyttjar dessa också? Eller är de ok eftersom vi i Sverige har en annan kultur, jämfört med andra där man nyttjar t ex cannabis framför alkohol?

Skrivet av conthox:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

Utan droger hade det varit snudd på omöjligt att utföra vissa kirurgiska ingrepp.

Att det sedan finns droger i näst intill allt vi äter i form av socker gör det ännu svårare för lilla dig att leva helt drogfritt.

Men fortsätt tro att du är bäst i världen, alvedon har du väl aldrig tagit?

Att inte göra en skillnad mellan "riktiga" droger i stil med LSD eller Cannabis och "droger" i stil med smärtstillande, lugnande och koffein är ju bara fånigt. Alla vet att samtliga av ovanstående påverkar kroppen på olika sätt och därmed är en slags drog, men gränsen går där den går idag av flera anledningar. En av dem är förvisso som philgapin nämnde en fråga om vad som är socialt accepterat. Men att likställa socker med kokain för att "drog som drog" låter mer som ett tafatt försök att försvara (tyngre) droger.

Jag tycker det är fjantigare att vara fördomsfull och anse att endast svaga människor nyttjar en drog jag själv inte använder.
Vem bestämmer vilka droger som är "ok" och vilka som "inte är ok"?
I flera länder används cannabis i medicinskt syfte, men här i Sverige anses man som svag om man rör ner det i sockerkakan.
Det är endast när cannabis blandas med alkohol som det klassas som medicin här, dock är biverkningarna bra mycket större än om man hade gjort en kaka på plantan istället.
Då ska vi inte tala om priset på denna medicin eftersom den inte ingår i högkostnadsskyddet.

Jag trodde du förstod att jag syftade på tyngre droger som tillverkas under ljusskygga förhållandes och säljs under lika ljusskygga förhållanden.

Men nähepp.

Cannabis som medicaldrog jaja det är väl bra för dom som verkligen behöver det men att mata kroppen med div annat skit om man är en frisk människa ser jag inte vitsen med. Vad är det man söker efter eller vill uppnå genom att bruka lsd, kokain eller käka svamp?

En djupare insikt om sig själv och sin omgivning.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

LSD är inte en drog. Det är dock en narkotikaklassad molekyl. Men whatever.

Medlem
Skrivet av skurk:

För att citera Ken Kesey angående varför LSD är olagligt:

Citat:

I believe that with the advent of acid, we discovered a new way to think, and it has to do with piecing together new thoughts in your mind. Why is it that people think it's so evil? What is it about it that scares people so deeply, even the guy that invented it, what is it? Because they're afraid that there's more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in, and they don't want us to go in there either, because if we go in we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.

Alkohol, med sina dövande egenskaper, passar å andra sidan perfekt in i vårt ytliga samhälle. Utan den där rebooten av hjärnan och flykten med vindunken på helgen hade folk gjort revolt mot sina meningslösa och understimulerade arbeten för länge sen. Så gott som alla droger som i någon mån är psykedeliska eller psykoaktiva får människor att ifrågasätta tillvaron i verkligheten, och så kan vi banne mig inte ha det i ett nyliberalt samhälle. Jobba, ät, skit, sov och dö är modellen.

De kulturella inslag av vikt och värde som åstadkommits av människor utan influenser av droger är lätt räknade på ena handens fingrar. På rak arm kan jag komma på en just nu (om vi inte räknar kopiösa mängder nikotin); Frank Zappa.

Ja exakt. När jag testade LSD så var det som en helt ny värld öppnades upp. Man började tänka på ett sätt som man inte ens kunde förstå att gick. Man ifrågasätter exakt allt man lärt sig om världen. En jävligt magisk drog. Nu tycker jag att Notch uttryckte sig väldigt klumpigt. Men håller med honom att testa LSD är något många skulle ha nytta av. Dock ska man inte bara slänga i sig det i heroic mängd som notch sa. Researcha drogen i nån månaden innan man testar.

Bte förstår inte riktigt snubben från dit citat som sa att skaparen av LSD var rädd för drogen? Han snvände den många gånger och tyckte alla borde testa. Han tycker att det vsr fel att den blev olaglig. Och i sitt sidta tal innan sin död (han blev över 100 år!) Så höll han fast vid den ståndpunkten. Han tycker LSD blivit missuppfattad och han anser det vara en drog som kan föra mänskligheten frammåt.

Medlem
Skrivet av Morknox:

Ja exakt. När jag testade LSD så var det som en helt ny värld öppnades upp. Man började tänka på ett sätt som man inte ens kunde förstå att gick. Man ifrågasätter exakt allt man lärt sig om världen. En jävligt magisk drog. Nu tycker jag att Notch uttryckte sig väldigt klumpigt. Men håller med honom att testa LSD är något många skulle ha nytta av. Dock ska man inte bara slänga i sig det i heroic mängd som notch sa. Researcha drogen i nån månaden innan man testar.

Bte förstår inte riktigt snubben från dit citat som sa att skaparen av LSD var rädd för drogen? Han snvände den många gånger och tyckte alla borde testa. Han tycker att det vsr fel att den blev olaglig. Och i sitt sidta tal innan sin död (han blev över 100 år!) Så höll han fast vid den ståndpunkten. Han tycker LSD blivit missuppfattad och han anser det vara en drog som kan föra mänskligheten frammåt.

Var det dummaste och fånigaste jag läst på länge.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av CARTMAN:

Jag testade Ecstacy 2001 och fastnade i ett långvarigt o tungt drogmissbruk som slutade med kanyler och opiater, och tillslut hemlöshet. 7 gånger på behandlingshem och några avgiftningar. Har dragit på mig skulder och belastningsregister. Idag har jag dock tagit mig ur detta helvete sedan 3 år tillbaka. Skönt.

Skönt att bli av med förstår jag! Tyckte du att du blev väl omhändertagen av samhället och vården under denna perioden?

Får mycket beröm av folk som får veta att jag kommit tillbaka som människa vilket är kul att få höra.
Vården fungerar inte så bra tycker jag. Alldeles för långa väntetider för att få hjälp, träffa läkare m.m. En del som vill ha hjälp, kan nekas då de t.ex. inte anses ha sjunkit tillräckligt djup ner i skiten. Känner flera som har dött helt i onödan...

Det är starkt av dig att ta dig ur det. Jag har gått igenom samma process en gång i tiden och vet precis vad du menar med väntetiderna. Själva vården, om man väl får hjälp, är också väldigt bristfällig. Vissa skrivs ut från behandlingshem alldeles för tidigt så att de omedelbart hamnar i skiten igen. Min barndomsvän, som jag hade känt i 20 år, dog i väntan på hjälp. Det är för jävligt.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Notch Thumbs up.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av DinoVelvet:
Skrivet av Morknox:

Ja exakt. När jag testade LSD så var det som en helt ny värld öppnades upp. Man började tänka på ett sätt som man inte ens kunde förstå att gick. Man ifrågasätter exakt allt man lärt sig om världen. En jävligt magisk drog. Nu tycker jag att Notch uttryckte sig väldigt klumpigt. Men håller med honom att testa LSD är något många skulle ha nytta av. Dock ska man inte bara slänga i sig det i heroic mängd som notch sa. Researcha drogen i nån månaden innan man testar.

Bte förstår inte riktigt snubben från dit citat som sa att skaparen av LSD var rädd för drogen? Han snvände den många gånger och tyckte alla borde testa. Han tycker att det vsr fel att den blev olaglig. Och i sitt sidta tal innan sin död (han blev över 100 år!) Så höll han fast vid den ståndpunkten. Han tycker LSD blivit missuppfattad och han anser det vara en drog som kan föra mänskligheten frammåt.

Var det dummaste och fånigaste jag läst på länge.

Kan du ge en förklaring på vad det var som var dumt och fånigt?

Tänker gissa på att det inte var andra paragrafen då det var mer i fakta form.

Men varför är det jag sa i första paragrafen då fånigt? Var det att jag sa att vet var som en helt ny värld som öppnades upp och man började tänka på ett sätt som man inte ens visste var möjligt? Varför skulle de va fånigt? Det är så jag kände och i stort sätt alla andra som testat känner likadant.

Jag gissar på att du inte testat LSD, isåfall har du ingen erfarenhet och anser därför du inte kan avgöra ifall min upplevelse var "fånig"/"dum". Folk som inte har kunskap om droger tror att alla droger har samma effekt och att alla liknar heroin och är rena verklighetsflykts-droger. Kan dock säga att LSD är psykedelisk och effekten är inte ens i närheten den av heroin, alkohol, cannabis, meth, cocaine. Osv. Alkohol och heroin är tusen gånger mer likt än vad LSD och nån av dem drogerna jag nämnde är. (Alkohol och heroin är tillochmed i samma drog klass, sedatives).

Och att jag anser att många skulle ha nytta av att testa LSD kan du inte kommentera om, då du inte vet vad det är för effekt på LSD. Jag och nästan alla som testat LSD lärde sig något nytt om sig själv, världen, medvetandet, hjärnan, verkligheten, osv. Och du kan tycka det är "löjligt" att man lär sig saker genom att testa en drog så mycket du vill. Men du vet helt enkelt bara inte vad det handlar om. Du har inte en blekaste aning om vad det innebär. Kolla några dokumentärer om LSD så kanske du öppnar upp ögonen.

LSD är inte en tung drog. En av de säkraste drogerna som finns. Droger du får utskrivet av läkare har högre abuse-potential än LSD:

Skriv svar