Mafia 3 tankar

Medlem
Mafia 3 tankar

Då har jag spelat ut Mafia 3, det var ett intressant spel.

Du spelar som Lincoln Clay, en svart kille som har kämpat i Vietnam kriget. Han kommer hem och inom några dagar så har alla han någonsin brytt sig om blivit mördade mitt framför hans ögon. Så Clay är ute efter hämnd på de som gjorde allt och han kommer inte stanna för ens alla har fått sitt.

Detta spelet tar en på en resa som är väldigt likt det jag skrev om Bioshock Infinite. Detta spelet handlar mycket om hur svarta blev behandlade på just den tids eran, året är 1968 och svarta har det inte lätt. Där man får följa med i en fiktiv, men ändå en sann synvinkel på hur svarta fick uppleva sin vardag. Med förtryck, hat och alltid få höra att de är mindre värda än vita. De tar upp olika händelser som hänt i verkliga livet, så som skjutningen av Doktor Martin Luther King.

Storyn i spelet är en hämndaktion hela vägen, allt handlar om att du ska ta fast de som gjorde ditt liv till ett helvete och få de att känna samma helvete som du upplever. Det är en intressant story, en story som aldrig riktigt gjorts på detta sättet, då de använder ord och visar upp saker som aldrig gjorts på detta sättet innan. Clay är en härlig karaktär, han är en badass fast ändå vill i slutändan hjälpa folk som har det svårt. Så det är inte svårt att gilla honom, så det är en bra huvudkaraktär. Storyn är uppbyggt som en dokumentär och det är väldigt intressant. Väldigt bra uppbyggt och välskrivet.

Donovan är en karaktär som jobbar för CIA, men även kämpade i Vietnam kriget med Clay. Clay ringer in Donovan för hjälp och han är inte sen till att tacka ja. Denna duo har mycket planer för att ta ner skurken i storyn och lägger upp det som de gjorde i kriget, när de behövde ta ner en stor ledartyp. Donovan har en stor plats i Clays liv och det märks i deras scener.

Underbossarna i spelet, är intressanta de med. Men i mitt tycke använder sig spelet inte de så mycket som jag trodde och hoppats på. De känns som en utfyllnad som kunde vart så mycket bättre och kunde utförts annorlunda. Efter att du räddat de eller hjälpt de på något sätt, så är de inte med i storyn så mycket. De finns där och skickar sina tjänster till dig, de har sina sidouppdrag som känns stressade och inte riktigt genomtänkta. De är uppmålade som att de är dina partners, att de ska ha någon stor betydelse för Clay. Men jag fick bara känslan som att Hangar 13 inte riktigt visste hur de skulle göra, hur stor plats Vito, Cassandra och Burke skulle ta. Jag hade velat se att de bidrog mer i att ta över ställen i spelet, ha sidouppdrag där de följer med en på personliga vendettas och så vidare. Nu så är de mer som glorifierade säljare, de känns inte riktigt som några som Clay ens behöver ha som underbossar, för han är en enmans arme. Det är iallafall så jag kände mig, de enda jag använde var deras tjänster när man behövde en bil, vapen eller behöver ha någon som tog hand om mina pengar. De skulle ha gjort att underbossarnas sidouppdrag skulle ha en stor betydelse på storyn i sin helhet, inte bara ge någon dold effekt som man knappt känner av. Dock ska jag säga att Vitos sidouppdrag är intressanta, då det handlar om att du agerar hans hitman. Du får lära känna Vito lite till, som du inte redan visste efter det andra spelet.

Men gameplayet är väldigt bra i detta spelet, skjutandet är smidigt och känns som att du har kontroll hela tiden, du kan låsa upp så att dina vapen har bättre handling och sådär. Likadant är det med kördelen i spelet, så allt kan alltid bli bättre.

Detta spelet har mycket som man gör om och om igen, men det är så oftast i open world spel. Dock så känns det som att allt du gör i detta spelet när det kommer till uppdragen, är samma sak. De är uppbyggda väldigt lika, du har en person du behöver få dödad eller förhöra honom. Han finns alltid längst bort i ett hus eller område, det står 20 killar mellan dig och honom, som du måste döda eller få bort på något sätt. Så är det ifrån början till slut. Samma upplägg och samma slutresultat. Samma animation när du ska döda eller förhöra någon, nästan samma tillvägagångssätt på hur du ska få uppdraget gjort, spelar ingen roll om det är story eller sidouppdrag. Detta fick mig att bli ytterligare besviken, jag kan förstå att de gjorde så med sidouppdragen, men när det även syns i många utav storyuppdragen så blir det väldigt tröttsamt. Men de har tur att skjutandet och action delen i spelet är så bra att man inte tänker på det för ens efter man spelat. Då har man lyckats väldigt bra att maskera hur sanningen egentligen är.

Du har en underbar stad att köra runt i och på nätterna är när det verkligen lyser upp alla detaljerna. Det är en vacker plats att vistas i, grafiken kanske inte är den bästa där ute, men man märker att de försökt lägga ner tiden på att få staden att kännas levande och inte bara ett vackert skal av en stad, utan verkligen en stad. Det bästa med spelet för mig är när du är ute i träsket, down in the bajou. Där älskade jag att köra runt i och leka med offroad bilen man låser upp i spelet, stanna och skjuta lite och se hur solen går ner mellan träden.

Jag tycker inte att detta spelet är dåligt, långt ifrån. Dock hade jag önskat mig lite mer när det kom till storyuppdragen, man är van efter att ha spelat GTA 5 och Witcher 3 att storyuppdragen är annorlunda uppbyggda med stor variation. Sedan är det ett annat problem, ett litet men ändå för mig betydelsefullt i ett spel är att kunna ändra utseendet, även i Mafia 2 kunde du ändra kläderna. Så förstår inte varför de tog bort det i detta spelet.

Men allt som allt, är detta spelet ett bra tidsfördriv och en intressant story. Det tar dig på en resa som inget spel riktigt gjort innan och det uppskattar jag, är nog därför jag varit så kritisk, för att jag ville se mer och uppleva mer. Men det är helt klart värt att inhandla och lägga i din spelsamling.

#blogg

Medlem
Mafia 3 tankar

Jag spelar det när det är patchat och priset sänkt till mer åt max 399 (konsol). Jag har inte så mycket emot enahanda uppdrag om det är kul att spela medan man gör det.

1
Skriv svar