Riksdagsledamöter vill se sänkt spelmoms och höjd e-sportstatus

Robot
Riksdagsledamöter vill se sänkt spelmoms och höjd e-sportstatus
Medlem
Riksdagsledamöter vill se sänkt spelmoms och höjd e-sportstatus

"I see what you did there"

Medlem

Nice touch på Quake loggan men redigera bort den fula jävla vasen dom har där...

Medlem

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Grinig much?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Om Tomas är ett barn är jag hans bagare. Wieenerbröööö!


signatur
Medlem

Sänk momsen för tusan! Det hade inte varit fel!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Ser ut som ett barn har kommenterat den här artikeln.

Sänka moms på spel. Visst, kanske köper ca 5-10titlar per år men den personliga vinningen kontra samhällets "förlust" känns väl extrem.

Medlem

Mer acceptans för E-sport är väl inte helt fel, med tanke på hur stor publik den _kan_ dra in.

Killmonday Games

Att politiker pratar om spel i andra ord än "skolskjutning" så är det här helt åt rätt spår!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Helt sjukt egentligen att Sverige ligger så långt efter andra när vi är ett så stort land i sammanhanget.

Otroliga intäkter som gått förlorade på grund av trögtänkt politik.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Det ser ut som att ett barn har skrivit den kommentaren. Vad är "editerat"? Menar du möjligtvis "redigerat"?

Medlem

Jag har nu ändrat åsikt i logo-gate och tycker inte att det ser ut som ett barn redigerat in den längre. Den är bara lite skev.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Jag har nu ändrat åsikt i logo-gate och tycker inte att det ser ut som ett barn redigerat in den längre. Den är bara lite skev.

The Photoshop is strong in this one.


signatur
Medlem

Flera bra förslag, men som redan nämnt så är det tyvärr inte så jättetroligt att dom går igenom den höga kvalitetskontroll som vi har i hufvudstaden... *host*

Skrivet av Hipshot:

Jag har nu ändrat åsikt i logo-gate och tycker inte att det ser ut som ett barn redigerat in den längre. Den är bara lite skev.

Är du säker på att det räcker? Det känns rent spontant att vi måste invänta en oberoende kommisions utredning i frågan innan fler uttalanden kan göras.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av sLappt:
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Ser ut som ett barn har kommenterat den här artikeln.

Sänka moms på spel. Visst, kanske köper ca 5-10titlar per år men den personliga vinningen kontra samhällets "förlust" känns väl extrem.

Samhällets förlust? Spel är väl kultur och bör beskattas som sådan?

Medlem

Sossarnas förslag är riktigt bra. Tror det kommer betala tillbaka sig på sikt när E-sporten får större status. Det är trots allt bara en fråga om när det händer och då skadar det inte om Sverige står som praktexempel för resten av världen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om detta skulle gå igenom, skulle det påverka priset på Steam eller Origin och andra digitala tjänster? ...eller skulle man behöva dra av för spelinköp på deklarationen?

Detta kanske mest gynnar Konsollspelarna som köper fysiska utgåvor.

Medlem

Sänkt spelmoms vore inte fäl


signatur

Game long and prosper

Medlem

Är den bilden verkligen korrekt? Eller är det ett montage?

Medlem
Skrivet av beron:

Om detta skulle gå igenom, skulle det påverka priset på Steam eller Origin och andra digitala tjänster? ...eller skulle man behöva dra av för spelinköp på deklarationen?

Detta kanske mest gynnar Konsollspelarna som köper fysiska utgåvor.

Eftersom Sverige inte har en egen region och valuta på Steam så kommer inte påverka oss något alls, enda som kommer ske är att företagen kommer tjäna mer.

När det gäller alla andra större plattformar som har svensk valuta kommer det nog bli billigare i så fall.

Inaktiv

Min första tanke är att om våra politiker faktiskt är intresserade av spel och den digitala utvecklingen så borde de ägna sin tid åt att bekämpa DRM, värna nätneutraliteten och den enskildes integritet istället - det hade gjort oerhört mycket mer för sam- och framtiden än det de nu sysslar med.

Min andra tanke är att "motståndet" mot SDs förslag knappast har med själva förslaget att göra utan att det vore karriärsmässigt självmord att ge tummen upp för något som det där skitpartiet föreslår, alldeles oavsett om det är en god idé eller ej. Never Alone är ett kulturellt show and tell-spel som skapades tack vare politiskt stöd - var det så fel?
Jag ser gärna fler spel som framhäver svensk kultur och svensk historia.

Min tredje tanke är att sänkt moms är för all del en god idé men bygg hellre billiga hyresrätter så spelutvecklarna har någonstans att bo. Förbättra kommunikationerna, rusta upp järnvägen och skaffa ett gemensamt SL-kort för hela Mälardalen - DET hade varit något.

Min fjärde tanke är att e-sport förtjänar ungefär samma respekt som onani. Det är pisstråkigt att titta på men ägna er för all del gärna åt det så länge ni drar för gardinerna.

Redaktör
Skrivet av Kerrai:

Är den bilden verkligen korrekt? Eller är det ett montage?

Den är korrekt monterad.


signatur
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Sossarnas förslag är riktigt bra. Tror det kommer betala tillbaka sig på sikt när E-sporten får större status. Det är trots allt bara en fråga om när det händer och då skadar det inte om Sverige står som praktexempel för resten av världen.

Det är ju iofs försent iom att flera andra länder ligget långt före.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av sLappt:
Skrivet av Hipshot:

Det ser ut som ett barn har editerat in den där quake-loggan...

Ser ut som ett barn har kommenterat den här artikeln.

Sänka moms på spel. Visst, kanske köper ca 5-10titlar per år men den personliga vinningen kontra samhällets "förlust" känns väl extrem.

Hade varit bättre att försöka få mer enhetlig moms överlag istället. T ex är det olika moms på e-böcker och pappersböcker, 25% respektive 6%. Men ska vi ha fortsatt lägre moms på kultur bör givetvis spel också räknas in där.

Medlem

Sänkt moms på spel vore väldigt bra! Men jag jag undrar om det där med "kulturyttringar" då e-böcker fortfarande har 25% moms (!)

Medlem

Säger aldrig nej till billigare spel.
Frågan blir ju då, skulle det här bara gälla spel som säljs i butik, eller skulle det gälla onlinetjänster också som Steam och Origin?

Medlem

Jag är förvisso för att spel har samma moms-sats som annan kultur, men som påpekas ovan så kommer i stort sett hela effekten på datorspelsmarknaden att hamna i GabeNs bankkonto. Även om det tar emot att säga så kanske man skulle begränsa det till fysiska media, förutsatt att momsskillnaden inte tillåts ge genomslag i prisnivåerna.

Medlem

skulle nog säga sänk moms på datordelar och slopa Copyswe så har fler lättare att köpa det som är dyrt för att utföra E-sport.

E-sport spel är ju F2P eller lågt pris som 150kr för CS:GO

Ambassadör
Xbox

Det här måste genast fördömas!


signatur

Jump in.

12
Skriv svar