John Carmack: "Mobiler är framtiden för VR"

Robot
John Carmack: "Mobiler är framtiden för VR"

Programmeringslegenden läxar upp virtual reality-utvecklare.

#id-software


Medlem
John Carmack: "Mobiler är framtiden för VR"

Hahaha

Medlem

Jag skulle gladeligen betala för en konsol med storleken av en mobiltelefon, konsoler behöver inte ha senaste tekniken.
Vi ser ju på dagens konsoler hur dom inte mäktar med endå


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad VR behöver är ett spel som får mig och alla andra som drömt om VR sedan 90-talet att känna att man bara måste spela det. Jag har inte sett ett sådant spel, antingen så är det spel som redan finns men som har fått stöd för VR eller så är det vad jag skulle kalla "tech demos".

Om Star Citizen hade varit ett spel som krävde VR och det inte gick att spela det utan så tror jag att jag hade varit betydligt mer intresserad av det, för SC ser ut att bli det spel jag alltid drömt om. När jag ser Chris prata om SC och utvecklingen av det (speciellt när han pratar om platser från Star Wars) så kan jag inte låta bli att tänka på vad ett SW spel som utvecklats av hans team skulle ha kunnat bli. EA har ett unikt tillfälle, aldrig förr har en enda utgivare haft möjligheten att skapa ett spel baserad på samtliga IP som finns på PC och vad skapar de? Ett spel som inte ens verkar leva upp till det första Battlefront (och nu avser jag inte grafiken utan själva spelmekaniken).

Jag vet dock en sak, VR är inte i ett stadie där det är redo för "mainstream", de har inte lyckats övertyga den målgrupp som krävs för att det ska ske. Så fokusera mer på att skapa spelen för denna målgrupp innan ni börjar kolla åt den stora massan. För utan denna målgrupp kommer VR inte lyckas och det kommer dröja ännu längre innan VR blir en del av varje mans vardag. Jag är dock övertygad om att VR är framtiden, det är bara en fråga om när, inte om VR kommer bli en del av den.

Medlem

Ge mig ett VR mmo rpg

...eller varför inte en open world Tron?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Mobiltelefonerna blir ju kraftigare och kraftigare.. men VR drar batteri som fan..

Kan ju alltid trycka en Note 7 i nyllet. IT WILL FEEL SO REAL!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vad VR behöver är ett spel som får mig och alla andra som drömt om VR sedan 90-talet att känna att man bara måste spela det. Jag har inte sett ett sådant spel, antingen så är det spel som redan finns men som har fått stöd för VR eller så är det vad jag skulle kalla "tech demos".

Om Star Citizen hade varit ett spel som krävde VR och det inte gick att spela det utan så tror jag att jag hade varit betydligt mer intresserad av det, för SC ser ut att bli det spel jag alltid drömt om. När jag ser Chris prata om SC och utvecklingen av det (speciellt när han pratar om platser från Star Wars) så kan jag inte låta bli att tänka på vad ett SW spel som utvecklats av hans team skulle ha kunnat bli. EA har ett unikt tillfälle, aldrig förr har en enda utgivare haft möjligheten att skapa ett spel baserad på samtliga IP som finns på PC och vad skapar de? Ett spel som inte ens verkar leva upp till det första Battlefront (och nu avser jag inte grafiken utan själva spelmekaniken).

Jag vet dock en sak, VR är inte i ett stadie där det är redo för "mainstream", de har inte lyckats övertyga den målgrupp som krävs för att det ska ske. Så fokusera mer på att skapa spelen för denna målgrupp innan ni börjar kolla åt den stora massan. För utan denna målgrupp kommer VR inte lyckas och det kommer dröja ännu längre innan VR blir en del av varje mans vardag. Jag är dock övertygad om att VR är framtiden, det är bara en fråga om när, inte om VR kommer bli en del av den.

Om du inte redan känner till det så är "the void" alla vr drömmares våta dröm.

Vad det ska tjatastå om röststyrning. I nuläget är röststyrning nästan helt värdelös.

Laddningstider idag är inte godtagbart, skulle det ta 20 sekunder skulle jag dumpat skiten i sjön...

KoP
Medlem

Han kan mycket väl ha rätt. Gemene man är nog inte villig att betala för det som krävs för att driva VR på pc/konsol medans mobil, det byter ju många till en ny varje år. VR på pc/konsol blir nog något för entusiaster.

Medlem
Skrivet av KoP:

Han kan mycket väl ha rätt. Gemene man är nog inte villig att betala för det som krävs för att driva VR på pc/konsol medans mobil, det byter ju många till en ny varje år. VR på pc/konsol blir nog något för entusiaster.

I samband med att priserna går ner, att tekniken blir enklare (sladdlöst, self contained dvs inga externa sensorer) kommer det bli mer och mer tillgängligt. Förhoppningsvis kommer mycket av VR ut som hjälpmedel i samhället t.ex. vid utveckling av produkter, museumbesök mm. Då blir fler och fler insatta i VR och kanske köper hem det också.

Medlem

Även fast det låter lite löjligt så har han faktiskt rätt. Mobil VR är mycket mer tillgänglig och attraktiv marknad. Även fast jag inte kommer använda det själv så kan jag ändå förstå resonemanget.

Medlem
Skrivet av huklen:

Även fast det låter lite löjligt så har han faktiskt rätt. Mobil VR är mycket mer tillgänglig och attraktiv marknad. Även fast jag inte kommer använda det själv så kan jag ändå förstå resonemanget.

Japp, mobil VR är den enda vägen att gå eftersom den största begränsningen i nuläget är kabeln som begränsar din rörelsefrihet.
Samsung håller redan på att utveckla ett trådlöst VR-headset med android som i grunden är en mobiltelefon utan telefoni och detta är naturligtvis ett resultat av samarbetet med Carmack och Oculus.
Med ett större batteri, kraftfullare processor och bättre kylning är steget inte jättelångt, mobildisplayerna är redan sedan länge överlägsna de som levereras med Vive och Rift.

Medlem

Denna generation av VR är inte heller den generation som kommer bli den som slår igenom och blir standard. Vi är inte där än. En generation till om en 10 år sådär...

Fortfarande för dyrt, klumpigt och omständigt för att vara en ny grej alla ska ha. Inte minst storleken på grejerna, VR-nacke skulle bli den nya hipstersjukskrivningen...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Todilo:

Om du inte redan känner till det så är "the void" alla vr drömmares våta dröm.

Vad det ska tjatastå om röststyrning. I nuläget är röststyrning nästan helt värdelös.

Röststyrning är ju kanon.. använde det till te.x SWAT 3 när det var nytt kommer jag ihåg (var nått tredjepartsprogram, game commander tror jag det hette).. Istället för att leta efter tangenbortskombinationer hela tiden var det bara att säga till sin crew vad man ville att dom skulle göra "breach and enter!" osv. Mycket mer inlevelsefullt än att trycka ctrl+f3 osv.. det är ju runt 16-17 år sen nu, fungerar säkert lite bättre idag kanske, fast har faktiskt inte kollat vad som finns på PC..

För VR är ju röststyrning extremt bra eftersom det kan vara krångligare att hitta på ett tangenbord med glasögonen på sig, samt tas man ur upplevelsen..


signatur
Medlem
Skrivet av Kane:

Denna generation av VR är inte heller den generation som kommer bli den som slår igenom och blir standard. Vi är inte där än. En generation till om en 10 år sådär...

Fortfarande för dyrt, klumpigt och omständigt för att vara en ny grej alla ska ha. Inte minst storleken på grejerna, VR-nacke skulle bli den nya hipstersjukskrivningen...

Kommer aldrig bli någon standard, lika lite som grafikkort eller en skärm kommer bli en "standard". De utvecklas såklart hela tiden... Datorskärmar eller TV's vi använde för bara 2-3 år sen är ju idag nästan helt och hållet totalt utdaterade, det blir samma med VR-enheter, det kommer vara något man använder i runt 3 år på sin höjd, sen har det kommit något mycket bättre.

Däremot kommer utvecklingen just nu gå ganska snabbt (precis som det var med te.x 3D grafikkort i början, jag bytte varje år ett tag kommer jag ihåg). Så att köpa VR just nu kommer medföra att man får byta snabbare än om 3-4 år då det möjligen kommer ha lugnat ner sig något.


signatur
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Kane:

Denna generation av VR är inte heller den generation som kommer bli den som slår igenom och blir standard. Vi är inte där än. En generation till om en 10 år sådär...

Fortfarande för dyrt, klumpigt och omständigt för att vara en ny grej alla ska ha. Inte minst storleken på grejerna, VR-nacke skulle bli den nya hipstersjukskrivningen...

Kommer aldrig bli någon standard, lika lite som grafikkort eller en skärm kommer bli en "standard". De utvecklas såklart hela tiden... Datorskärmar eller TV's vi använde för bara 2-3 år sen är ju idag nästan helt och hållet totalt utdaterade, det blir samma med VR-enheter, det kommer vara något man använder i runt 3 år på sin höjd, sen har det kommit något mycket bättre.

Däremot kommer utvecklingen just nu gå ganska snabbt (precis som det var med te.x 3D grafikkort i början, jag bytte varje år ett tag kommer jag ihåg). Så att köpa VR just nu kommer medföra att man får byta snabbare än om 3-4 år då det möjligen kommer ha lugnat ner sig något.

Beror väl lite på vad man syftar på som standard. High-end blir sällan standard men likväl som tv'n blev standard (ersatt av platt-tv som standard) så blev också mobilen standard. En dator hemma likaså.

Allt beror på utbud och "hanterbarhet". Svåra grejer blir sällan en hit så enkelt, billigt och bärbart är ledord som nya standarder behöver jobba mot.

Att VR är för dyrt för att bli standard kan man nog slå fast snabbt men å andra sidan är ju VR idag gratis... ...om man jämför med vad de system som fanns till exmepel på Gröna Lund för en herrans massa år sen. Allt utvecklas och blir mindre, oftast billigare och smidigare.

Sååå... Jag står nog fast vid tidigare uttalande. Den VR vi ser idag är för klumpig, dyr och har för dåligt utbud för att tilltala tillräckligt många. Minst en VR-generation för tidigt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Sååå... Jag står nog fast vid tidigare uttalande. Den VR vi ser idag är för klumpig, dyr och har för dåligt utbud för att tilltala tillräckligt många. Minst en VR-generation för tidigt.

Japp, det kommer vara en entusiastpryl, precis som 3D-kort var ett tag, och det kommer bli dyrt om man vill vara med hela vägen fram tills det kommer en lite mer långlivad produkt (det du kallar "standard") så vi är helt överens. Man kommer få byta kanske varje eller vartannat år, i några år till..


signatur
Medlem

Själv kör jag med vive hela dagar. Bekvämt och i princip ersatt mina skärmar helt. Alltid coolt att testa massa spel i bio storlek. Sen att det kommer nytt varje dag skadar inte heller. Har man inte testat vive så har man ingen aning vad man snackar om.

Inaktiv

Mobiler är framtiden. Jovisst - mindre portabla maskiner med högre beräkningskraft är alltid framtiden. Men att de skulle ersätta Rift och Vive? Nej det tror jag inte.

Batteritiden är en faktor. Kylning en annan. Kostnad en tredje. Dagens mobiler kan vara hur kraftfulla som helst men sist jag kollade så domineras mobilspelen av enkla pussel á la Candy Crush och ett par pang-pang-spel som är vida underlägsna vad man får på en riktig konsol. Därtill blir snittmobilen varm som glödande kol när man spelar lite mer krävande saker.

Den här förutspådda revolutionen som fasar ut all annan teknik har det siats om otaliga gånger men hittills har det inte skett. Herr Carmack var ju själv övertygad om att hans megatexturer skulle bli den nya normen i spelbranschen och det enda "beviset" för det är hans prestation att skapa ett spel med apfula texturer och som ändå är dubbelt så stort på hårddisken jämfört med andra spel. En modern variant på den gamla gojan om voxelteknik som "teh new black".

Mobilt VR ligger en bra bit in i framtiden.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Själv kör jag med vive hela dagar. Bekvämt och i princip ersatt mina skärmar helt. Alltid coolt att testa massa spel i bio storlek. Sen att det kommer nytt varje dag skadar inte heller. Har man inte testat vive så har man ingen aning vad man snackar om.

Jag har testat Vive, och ja, det var imponerande. Polarens rigg kostar en hel del, så det är i princip den bästa VR-upplevelsen man kan få (har bland annat Titan-kortet).

Men att ha på sig de där glajjorna i mer än typ en timme i taget måste vara galet obekvämt. Dels för att man ser subpixlar, men också för tyngden, och ögonen?


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av TheJudge:

Själv kör jag med vive hela dagar. Bekvämt och i princip ersatt mina skärmar helt. Alltid coolt att testa massa spel i bio storlek. Sen att det kommer nytt varje dag skadar inte heller. Har man inte testat vive så har man ingen aning vad man snackar om.

Jag har testat Vive, och ja, det var imponerande. Polarens rigg kostar en hel del, så det är i princip den bästa VR-upplevelsen man kan få (har bland annat Titan-kortet).

Men att ha på sig de där glajjorna i mer än typ en timme i taget måste vara galet obekvämt. Dels för att man ser subpixlar, men också för tyngden, och ögonen?

För mig är det inga problem att ha på viven länge. Gäller att ställa in den bra vilket många skippar och bara kör. Själv kör jag strix gtx 1080. Funkar mycket bra med supersampling 2.

1
Skriv svar