Dual Universe finansierat, redo fylla tomrummet efter No Man's Sky

Robot
Dual Universe finansierat, redo fylla tomrummet efter No Man's Sky
Medlem
Dual Universe finansierat, redo fylla tomrummet efter No Man's Sky

Tycker det är trist folk använder sig av misslyckandet av no mans sky till sin egna marknadsföring

Medlem

"Spelarna bygger själva världens innehåll: rymdskepp, städer, rymdstationer och världen ska kunna ändras och redigeras utan större begränsningar. "

Så hur länge kommer detta spelet leva tills det blir totalt förstört av griefers och folk som bara kommer skapa en massa strunt? Se vilken okontrollerad MC-server som helst t.ex...

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är trist folk använder sig av misslyckandet av no mans sky till sin egna marknadsföring

Ja, utvecklarna utnyttjar verkligen NMS dramat till sin fördel. Hello games sket verkligen i det blå skåpet med den hype de frambringade. Fullt av lögner och otydlighet under hela pre-releasen

Medlem

Folk lär sig aldrig, först litar man på Hello Games och blir besviken, sen kommer nytt företag som gör marknadsföring på detta och lovar underverk, precis som Hello Games, och då pungar folk in pengar till dem istället...

Medlem

Låter ju lovande iaf men det gjorde no man's sky också innan.

Medlem

Tja, jeg vet ikke helt. Håper ikke dette blir som minecraft, med spillmekanikk og lite spilldesign.

Medlem

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Efter CitizenCon känns det som det är 10 års tomrum att fylla tills Star Citizen kommer ut...

Medlem
Skrivet av philgapin:
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är trist folk använder sig av misslyckandet av no mans sky till sin egna marknadsföring

Ja, utvecklarna utnyttjar verkligen NMS dramat till sin fördel.

Intressant. På vilket sätt gör de det? Skriver de om NMS i egna utvecklarbloggen eller liknande?

Medlem
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Bojkott:

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Efter CitizenCon känns det som det är 10 års tomrum att fylla tills Star Citizen kommer ut...

Det allra bästa är alltid allra svårast att vänta på. Som tur är så lanserades en roadmap för online delen på citizenCon, något som inte funnits förr. Så nästa år kommer blir riktigt intressant

Medlem

Fattar inte varför folk blandar in NMS i den här titeln överhuvudtaget. Gillar själv NMS, men det verkar som om folk (host, FZ) har hakat upp sig på att dra in titeln i varenda artikel de kan hitta en ursäkt för att dra in det i.

Själv tror jag väldigt väldigt lite på den här titeln. OM - och det är ett stort om - de lyckas skapa det de säger sig kunna skapa så lever man antingen själv ensam ute i ingenstans och kan i stort sett inte skapa något, eller så tvingar man sig in i en större grupp där man blir en väldigt liten del i ett stort maskineri vilket folk inte brukar gilla eftersom det påminner för mycket om livet, eller så blir det DayZ av allt och alla förstör allt som alla andra skapar.

Men det känns väldigt mycket som en evighetsutvecklingstitel. De vill ju i princip göra mer än EVE Online gjort under alla sina år. Lycka till med det.

Med det sagt, om de lyckas är det jäkligt imponerande och en väldigt häftig idé. Hade gärna spelat på en "privat" server med "kompisar", vilket ju tyvärr inte kommer att gå. Ska bli intressant att följa i alla fall, blev lite förvånad över att de faktiskt fick ihop pengarna, för ett tag såg det väldigt segt ut för dem.

Medlem
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Bojkott:

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Efter CitizenCon känns det som det är 10 års tomrum att fylla tills Star Citizen kommer ut...

Det allra bästa är alltid allra svårast att vänta på. Som tur är så lanserades en roadmap för online delen på citizenCon, något som inte funnits förr. Så nästa år kommer blir riktigt intressant

Du skämtar?
2012 - "spelet (SQ42) kommer släppas 2014"
2014 - det kommer släppas 2015
2015 - det kommer släppas 2016
sommar 2016 - SQ42 kommer släppas i år, PU nästa år, vi lovar
oktober 2016 - sq42 kommer släppas nästa år..

Hoppas dom programmerar bättre än dom sätter ungefärliga tid för releaser!

k3m
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Fattar inte varför folk blandar in NMS i den här titeln överhuvudtaget. Gillar själv NMS, men det verkar som om folk (host, FZ) har hakat upp sig på att dra in titeln i varenda artikel de kan hitta en ursäkt för att dra in det i.

Själv tror jag väldigt väldigt lite på den här titeln. OM - och det är ett stort om - de lyckas skapa det de säger sig kunna skapa så lever man antingen själv ensam ute i ingenstans och kan i stort sett inte skapa något, eller så tvingar man sig in i en större grupp där man blir en väldigt liten del i ett stort maskineri vilket folk inte brukar gilla eftersom det påminner för mycket om livet, eller så blir det DayZ av allt och alla förstör allt som alla andra skapar.

Men det känns väldigt mycket som en evighetsutvecklingstitel. De vill ju i princip göra mer än EVE Online gjort under alla sina år. Lycka till med det.

Med det sagt, om de lyckas är det jäkligt imponerande och en väldigt häftig idé. Hade gärna spelat på en "privat" server med "kompisar", vilket ju tyvärr inte kommer att gå. Ska bli intressant att följa i alla fall, blev lite förvånad över att de faktiskt fick ihop pengarna, för ett tag såg det väldigt segt ut för dem.

instämmer

Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Spelarna bygger själva världens innehåll: rymdskepp, städer, rymdstationer och världen ska kunna ändras och redigeras utan större begränsningar. "

Så hur länge kommer detta spelet leva tills det blir totalt förstört av griefers och folk som bara kommer skapa en massa strunt? Se vilken okontrollerad MC-server som helst t.ex...

Man måste våga leta efter en sweetspot av frihet och kontroll, det behövs fler spel med mer "emergent gameplay". Och jag tror den lutar mot mer frihet än kontroll, och att folk kommer över sin rädsla för "greifers". Ser ofta till EVE när det gäller detta, det är en del av spelet att spela runt gankers, scammers etc. och det är väldigt kul och framförallt spännande.

Medlem
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Bojkott:

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Efter CitizenCon känns det som det är 10 års tomrum att fylla tills Star Citizen kommer ut...

Det allra bästa är alltid allra svårast att vänta på. Som tur är så lanserades en roadmap för online delen på citizenCon, något som inte funnits förr. Så nästa år kommer blir riktigt intressant

Du skämtar?
2012 - "spelet (SQ42) kommer släppas 2014"
2014 - det kommer släppas 2015
2015 - det kommer släppas 2016
sommar 2016 - SQ42 kommer släppas i år, PU nästa år, vi lovar
oktober 2016 - sq42 kommer släppas nästa år..

Hoppas dom programmerar bättre än dom sätter ungefärliga tid för releaser!

Du gillar att upprepa detta på FZ.

2012 var planen för 3 miljoner dollar och ett spel med detaljrikedomen av elite dangerous, utan något av de multiplayer finesser vi ser nu, som tagit ett par år av regelrätt forskning att utveckla, utan multiplayer på nivån av freelancer totalt sönderdelat i instanser med endast ett fåtal spelare i varje (8st till 16st). Så du kan hoppa upp och sätta dig på att den absoluta majoriteten av backers röstade för att låta dem ta den tid de behövde för att expandera detta när pengarna vällde in. Inget kontroversiellt med det. De som röstade nej till detta har alltid haft möjligheten att få en refund.

Riktig spelutveckling tar tid. Speciellt när viss teknik som behövs för att göra spelet verklighet inte existerar i spelvärlden utan måste utvecklas via regelrätt forskning. Dessa tekniker tar olika länge att utveckla och det går inte att i förväg ge exakt tidpunkt när viss forskning skall ge resultat. Man sätter istället uppskattningar. Under tiden har all annan utveckling av spelet fortgått.

Idag är vi således i en fas när det som är kvar att utveckla är den nya nätkoden för att eliminera lagg och möjliggöra massvis med spelare och objekt samtidigt utan att någon faller ur synk (StarNetwork). Samt Subsumption vilket är en mer avancerad AI för allt ifrån NPCs, combat och missions till regelrätta objekt så som planeters rörelser i solsystem.

Så var är vi idag? Resten av SQ42 är i graybox eller bättre (alla modeller, objekt och skelettriggar är färdiga) där texturerna skall träs på härnäst vilket de jobbar på nu. Alla uppdrag är klara, alla animationer är klara, all voice dialog för de 316 karaktärerna är klara. De får nu in färdiga huvuden från en extern partner i hög upplösning på alla skådespelare vecka för vecka som de applicerar på karaktärerna. Ett kapitel kommer putsas klart först för att kunna demonstreras. Resten av de 27 kapitlen följer därnäst. Så efter subsumption och nätkoden läggs på detta så är Sq42 i mål.

När? Det kommer de inte säga pga att de då möts av troll som inte följt utvecklingen och skriker nonsens på forum som detta om missade datum. Men har man följt utvecklingen och kikar på den roadmap som släppts över Star Citizen så ser man att de kommer släppa Manchester kontorets SQ42 utvecklare till att jobba på de större skeppen på bred front Q2 2017 vilket innebär att vi förmodligen ser en release av Sq42 runt Q2 2017 om allt går vägen.

Medlem

Som vanligt kommer folk att förvänta sig alldeles för mycket och känna sig kränkta när det visar sig att de inte fick alla sina vildaste drömmar uppfyllda för några hundralappar.

Medlem
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av stoff75:
Skrivet av Bojkott:

Efter CitizenCon så känns det som att Star Citizen kommer att fylla allt tomrum.

Efter CitizenCon känns det som det är 10 års tomrum att fylla tills Star Citizen kommer ut...

Det allra bästa är alltid allra svårast att vänta på. Som tur är så lanserades en roadmap för online delen på citizenCon, något som inte funnits förr. Så nästa år kommer blir riktigt intressant

Du skämtar?
2012 - "spelet (SQ42) kommer släppas 2014"
2014 - det kommer släppas 2015
2015 - det kommer släppas 2016
sommar 2016 - SQ42 kommer släppas i år, PU nästa år, vi lovar
oktober 2016 - sq42 kommer släppas nästa år..

Hoppas dom programmerar bättre än dom sätter ungefärliga tid för releaser!

Du gillar att upprepa detta på FZ.

2012 var planen för 3 miljoner dollar och ett spel med detaljrikedomen av elite dangerous, utan något av de multiplayer finesser vi ser nu, som tagit ett par år av regelrätt forskning att utveckla, utan multiplayer på nivån av freelancer totalt sönderdelat i instanser med endast ett fåtal spelare i varje (8st till 16st). Så du kan hoppa upp och sätta dig på att den absoluta majoriteten av backers röstade för att låta dem ta den tid de behövde för att expandera detta när pengarna vällde in. Inget kontroversiellt med det. De som röstade nej till detta har alltid haft möjligheten att få en refund.

Riktig spelutveckling tar tid. Speciellt när viss teknik som behövs för att göra spelet verklighet inte existerar i spelvärlden utan måste utvecklas via regelrätt forskning. Dessa tekniker tar olika länge att utveckla och det går inte att i förväg ge exakt tidpunkt när viss forskning skall ge resultat. Man sätter istället uppskattningar. Under tiden har all annan utveckling av spelet fortgått.

Idag är vi således i en fas när det som är kvar att utveckla är den nya nätkoden för att eliminera lagg och möjliggöra massvis med spelare och objekt samtidigt utan att någon faller ur synk (StarNetwork). Samt Subsumption vilket är en mer avancerad AI för allt ifrån NPCs, combat och missions till regelrätta objekt så som planeters rörelser i solsystem.

Så var är vi idag? Resten av SQ42 är i graybox eller bättre (alla modeller, objekt och skelettriggar är färdiga) där texturerna skall träs på härnäst vilket de jobbar på nu. Alla uppdrag är klara, alla animationer är klara, all voice dialog för de 316 karaktärerna är klara. De får nu in färdiga huvuden från en extern partner i hög upplösning på alla skådespelare vecka för vecka som de applicerar på karaktärerna. Ett kapitel kommer putsas klart först för att kunna demonstreras. Resten av de 27 kapitlen följer därnäst. Så efter subsumption och nätkoden läggs på detta så är Sq42 i mål.

När? Det kommer de inte säga pga att de då möts av troll som inte följt utvecklingen och skriker nonsens på forum som detta om missade datum. Men har man följt utvecklingen och kikar på den roadmap som släppts över Star Citizen så ser man att de kommer släppa Manchester kontorets SQ42 utvecklare till att jobba på de större skeppen på bred front Q2 2017 vilket innebär att vi förmodligen ser en release av Sq42 runt Q2 2017 om allt går vägen.

Bra att du tog dig tid att svara så detaljer. Dock var det lite onödigt för min del iaf för jag har minsann "följt utveckling" jäkligt nära (så mycket man kan härifrån) i 4 år och tyvärr så tog det bara slut för mig vad gäller att tro att projektet kommer att gå i hamn inom någon snar framtid. Jag har alltid sagt 2020 och om CIG skulle gå ut och säga 2020 själva så skulle det bli fan så mycket bättre. Men inte många skulle gilla det och dom skulle få deras konsumentverk på sig ganska fort. Istället kör dom med "carrot on a stick" metoden och visar vad dom jobbar på men som aldrig kommer ut till oss spelare. Har dom "släppt" Nyx ännu? Den där basen dom visade upp för ett år sen med "coming soon"? (då säger du "nej men då hade dom inte proc gen tekniken dom har nu" varpå jag svarar "det borde dom vetat om och inte sagt "coming soon" för ett år sen"!).
Jag har helt enkelt tappat förtroende för CR att kunna leverera för han är som George Lucas. Han satte ihop en bra film under press av stort filmbolag att prestera och slängde ur sig "Star Wars: A New Hope". 20 år senare fick han helt fritt med tid och budget och skådisar att göra vad hans vision var och han gjorde "The Phantom Menace"... Så tyvärr visionärer klarar inte det där med "här har du all tid och pengar i världen att göra det du vill", då blir det så här
Och för att möta nästa argument om "9 kvinnor gör inte ett barn på en månad" - men fatta vad många barn dom levererat på 4 år!!

Men vi får väl damma av diskussionen igen till nästa sommar då och se hur långt dom kommit och vilken kvalite det blir om dom pushar ut SQ42 som dom vill göra innan sommaren. För tro mig, jag hoppas det går vägen och jag står gärna där i kö att köpa det när det verkligen släpps.

Medlem

Måse jag tjata? Folk: det finns redan, spela StarMade. Åk as långt bort till en okänd planet, bygg en bas där. Bygga ett skepp på 20meter eller kanske 1mil? Ja varsågod. Bygga spacestations? Ja, kriga i mp? Ja. Göra typ allt som går? Ja.

Å med detta spel i baktanken så förstår inte jag vad det speciella med no mans sky var.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Måse jag tjata? Folk: det finns redan, spela StarMade. Åk as långt bort till en okänd planet, bygg en bas där. Bygga ett skepp på 20meter eller kanske 1mil? Ja varsågod. Bygga spacestations? Ja, kriga i mp? Ja. Göra typ allt som går? Ja.

Å med detta spel i baktanken så förstår inte jag vad det speciella med no mans sky var.

Pass. Jag pallar tyvärr inte med sådan grafik.

Då väntar jag hellre på Dual Universe. Och framförallt Star Citizen.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är trist folk använder sig av misslyckandet av no mans sky till sin egna marknadsföring

Varföt det? Är väll bara nyttigt att dra lärdom av andras misslyckanden, speciellt vad gäller prylar som detta.

Medlem

Haha, folk lär sig aldrig? Efter den första failen så kastar dom nu direkt pengar på nästa som lovar guld och gröna skogar?

Medlem

Haha, folk lär sig aldrig? Efter den första failen så kastar dom nu direkt pengar på nästa som lovar guld och gröna skogar?

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Folk lär sig aldrig, först litar man på Hello Games och blir besviken, sen kommer nytt företag som gör marknadsföring på detta och lovar underverk, precis som Hello Games, och då pungar folk in pengar till dem istället...

Folk antar väl att andra utvecklare har tagit/tar lärdom av Hello Games misstag och därmed inte kommer att återupprepa dem.

Life goes on liksom

1
Skriv svar